Häkäpönttöautot

Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

Aika huono kiihtyvyys.

Oli joku harrastelija ajelemassa hämeenkatua pitkin, niin laiskasti kiihty liikennevaloista.

sitten kun vauhtiin pääsi, niin meno oli normaalia.

Ei oikein sovellu kaupunkiin kun liikenevaloja 50 metrin välein.

Sivut

Kommentit (50)

Vierailija

Niin, kovin tehottomia nuo vanhat puukaasuttimet olivat ja taitavat nykyiset modernimmatkin vielä olla. Vanhoista sota-aikaisista autoistahan katosi noin 60% tehosta puukaasutinkäytössä.

Meilläpäin ajelivat vielä pitkälle 1950-lukua häkäpöntöillä. Niitä oli etenkin kuorma- ja linja-autoissa. Ylämäessäkin ei ollut harvinaista, että matkustajien oli noustava ulos linjurista työntämään.

Vierailija

Vapaasti hengittävä puukaasulla toimiva moottori ei ole kovin tehokas, mutta mm. Ylen Elävästä arkistosta löytyy pätkä, jossa puukaasua käytetään mekaanista ahdinta käyttävässä kuorma-autossa. Kuorma-auton tehokäyrä puukaasulla vastasi muistaakseni aika hyvin normaalilla polttoaineella mitattua käyrää. Puukaasuttimen aiheuttama virtausvastus laskee tehoa ja lämpöarvokin taitaa olla pienempi, muistaakseni jotain 5 MJ/(kuutio).

Mielenkiintoinen aihe sinänsä, olen ajatellut itsekin joskus rakentaa jonkinlaisen kaasutuslaitteiston.

Vierailija

Kannattaa hakea niitä vanhoja juttuja joissa on hyviä kuvia ja linkkejä.

Mieleen tulee kaksi asiaa joita voisi pähkäillä:
Kevyt, pienikoinen ja modulirakenne, pika-asennettavissa useimpiin autoihin. Jotta sitä voi käyttää kun olosuhteet ovat hyvät. Esimerkiksi sitä ei kannata kovin lyhyelle matkalle alkaa sytyttelemään.

Polttoainetta voisi kuivailla mökin poistoilmalla.

Vierailija

eipä metsääkään ole siihen että sitä voitaisiin ajaa kärynä isommissa mittakaavvois taivaaalle, kun otetaan huomioon, että talojen lämmitys kuin ruuan valmistuskin alkaa tuottamaan ongelmia jatkossa..

ajatelkaa itse, älkääkä vain odottako, että saatte jotain arvosteltavaa eteenne.

Vierailija

No eipä häkäpöntöstä varmaankaan tule mitään laajan mittakaavan sovellusta. Mutta kun ottaa huomioon, että ko. pöntöllä varustettua ajoneuvo on muistaakseni nykyään vapaa sekä "diesel verosta" että käyttömaksusta, niin houkutus käyttää puuta omasta metsästä auton polttoaineeksi on todella suuri. Auton käytettävyys lienee suurin ongelma. Käytettävyyskin on jo varmaankin ihan kohtalaisella tasolla, mitä muistan lukeneeni Eero Kangasojan kaasutinlaitteistosta. Todella hienoa, että nykypäivänä joku jaksaa kehittä edelleen noinkin vanhaa aivan loistavaa tekniikkaa eteenpäin toimivaksi kokonaisuudeksi. Kangasojan kehittämä CHP-laitteisto on omiaan mm. maatiloille, omavaraisuus on iso plussa!

Häkäpöntön ohella olen myös miettinyt sähköauton rakentamista. Se tosin vaatisi joko pakettiauton tai pakettiautoksi rekisteröidyn ajoneuvon, jotta verotus olisi keveämpi. Sähkö on monin verroin edullisempaa, mitä diesel tai bensa. www.sahkoautot.fi sivustolla on oikea asenne!

Vierailija

Eipä niissä tehoa hirveästi ole ei. Liikennevalojen lisäksi kaupungissa ajelemista huonontaa tasaiset tiet. Pönttö kun vaatii hieman tärinää, että uutta pilkettä tulee palopesään ja tuhka varisee pois. Tavallisestihan häkäpönttöautolla tehdään ns lehmäkäännöksiä, että homma toimii. Liikennevaloissa tulee myös joutokäyntiä jonkinverran paljon, kaippa sekin aiheuttaa ongelmia...

Olen miettinyt, että paljonko parantamista puukaasuteknologiassa vielä olisi. Kun nykyteknologiaa osaisi soveltaa oikein, niin puukaasuautosta saisi varmasti melko mukavan menopelin.

Omistamme (oikeastaan iskä sen omistaa ) Wickström maamoottorin johon tempaisimme viime talvena kiinni hiilikaasuttimen. Sentakia on tullut tähä puukaasuaihetta vähän opiskeltua, mutta eipä tämä pojankloppi siitä paljoa silti tiedä.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005

Antiteesitehtailijat vetoavat jatkuvasti siihen ettei puuta riitä. Minä suhtaudun itsekkäästi tuhon juttuun. Väitän että polttoaineitten hinta kipuaa moninkertaiseksi ennenkuin korttitalo alkaa luhistua ja puukin joutaa kortille. Mutta ison loven tekee välttämätönkin matkustaminen ennen sitä elintasoon. Ja väitän että metsien tila on 20 vuoden kuluttua jokseenkin sama kuin tänä päivänä. Eli risua ja käpyä riittää satunnaiselle kerääjälle.

Se itsekkyys sitten. Jos teen sen mitä haaveilen, niin joskus paikkaan kovaa polttoaineen hintaa osittaisella dieselmoottorin kaasuttamisella. 10 litran pussi grillihiiliä painaa kilon verran. Ehkä vähän toista. Ei 10 hiililitran kaasutushärpäke takakontissa ole kohtuuton. Minulla on tällä hetkellä 30 litran kylmälaukku takakontissa eikä se häiritse mitenkään. Kilolla polttoainetta pääsen 10...20 kilometriä huonollakin hyötysuhteella. Eli jos puolet energiasta saisin hiilikaasusta, olisi minulla aina autoilun polttoainekustannus puolet "normaalista".

Ajelen lyhyitä matkoja keskimäärin. 20-40 kilometrin ajoja on 95% kaikista ajoistani. Enkä mitään grillihiiliä ostaisi vaan polttelisin tulia miiluina. Vertaus on vain tuon puuhiilen painon takia. Ja varmasti 20 vuotta jokainen halukas voi ilmaista puuta kerätä. Sen jälkeen meikäläistä ei paljon hetkauta maailman meno poltoaineen hinnan kohdalta.

Meikäläistä kiehtoo nimenomaan dieselin imuilmaan johdettu häkä, jossa sytytys tapahtuu normaalilla suutinsytytyksellä. Häkäähän käytetään vain osateholle tuossa systeemissä. Dieseliä pumpataan se toinen osa.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Vierailija

Jos se häkäpönttö vaatii ravistelua, on tärylaite jo kännyssäkin, joten ei sen ongelman kanssa hautaan tarvitse mennä.

Vierailija

Jos häkäpönttöauton käytön suurin ongelma on tärinä, niin uskonpa että nykytekniikalla sitä hiilipetiä saataisiin täristettyä sopivasti. Mutta uskonpa myöskin, että vanhaa kaasutinlaitteistoa voitaisiin kehittää paljon paljon toimivammaksi ja tehokkaammaksi, mitä se oli 50-70 vuotta sitten. Ja kuten Paul M mainitsi, niin pönttöä voisi käyttää vain osatehoilla, ja näin ollen säästää merkittävästi polttoainekustannuksissa.

Systeemi vaatii kehittelyä ja innovaatioita! Jos vain olisi rahaa ja aikaa, niin voisi keskittyä toimivan laitteiston kehittelyyn ja testailuun... Itseäni kiehtoo ajatus elämästä mökilläni (keskellä erämaata), jossa voisin tehdä itse niin traktorin, auton, kuin mökinkin vaatiman energian.

Vierailija

Pula-aikaan verraten nyt on se merkittävä ero ettei bensan saanti ole ongelma. Se siis moottorin tehonlisäyksen kannalta. Molemmat voivat olla rinnan.
Toisaalta säännöstö taitaa käytännössä estää uudempien autojen muunnoksen.
Polttotekniikkaan tuskin löytyy uutta, mutta käytettävyyteen ja hajuhaittoihin voi kyllä tehdä jotain. Kun sen häkäporukan tuntee hajusta ja hiilimiehet olivat vielä mustiakin.

Vierailija

Uudempiin autoihin ei muistaakseni muunnosta tosiaankaan voida tehdä. Esteenä oli muistaakseni jokin päästömittauksiin liittyvä asia (EU-päästö normit, EURO 1-?), mikä ei varmaankaan olisi lainsäätäjille kovinkaan vaikea asia korjata. Olen silti tyytyväinen, että lakiin saatiin muutos puuperäisen polttoaineen verovapaudesta.

Vierailija

Puukaasuttimen voi tehdä tietääkseni hyvinkin pieneksi, kunhan itse pyrolyysivyöhykkeen lämpöeristys toteutetaan tarpeeksi hyvin että prosessi pysyy käynnissä. Lämpöhäviö kasvaa mitä pienempi laitos on kyseessä, mutta toisaalta sillä hävikillä voi vaikka esilämmittää imuilmaa.

Kuvassa näkyvää puhallinta käytetään laitteen käynnistykseen. Tämän mallin etuna on se, että ennen pyrolyysivyöhykettä muodostuvat terva ja hiilivetykaasut joutuvat kulkemaan pyrolyysivyöhykkeen läpi, jolloin ne hajoavat ja tuloksena saatu kaasu on puhtaampaa kuin vanhemmissa puukaasuttimissa. Lisäksi täyttö onnistuu pysäyttämättä prosessia.

Puukaasuttimessa kuitenkin pelkällä hiilellä ajaminen antaa huonon tehon. Sekaan on hyvä pirskottaa vettä jolloin syntyvään seokseen muodostuu puolet vetyä ja se syttyy ja palaa puhtaammin, ja laitteen hyötysuhde paranee. Puun kanssa tästä ei ole ongelmaa sillä puu sisältää aina vettä.

Veden lisäys onnistuu laittamalla kaasutinputken ympärille putken johon lasketaan vettä sopivalla tahdilla. Sieltä se sitten höyrystyy, imeytyy kattilaan ilman mukana ja hajoaa vedyksi ja hapeksi pyrolyysin hukkalämmöstä.

Vierailija
tietää

Polttotekniikkaan tuskin löytyy uutta, mutta käytettävyyteen ja hajuhaittoihin voi kyllä tehdä jotain. Kun sen häkäporukan tuntee hajusta ja hiilimiehet olivat vielä mustiakin.



Hajuhaittoja? Ei sota-aikana Imbertin lisenssillä valmistetusta pöntöstä mitään hajuhaittoja ainakaan tule. Näkyvää savua ei todellakaan tule muuten kuin aivan sytytyksessä. Dieseli-autot haisevat huomattavasti enemmän.

Tehoja saa tosiaan huomattavasti lisää kun pruutaa sekaan bensaa n. tyhjäkäynnin käyttämän bensamäärän verran. Tämä on tosin keksitty jo 30-40-luvuilla. Sota-aikana autoissa oli pari litraa ns. mäkibensaa, jotta päästiin ylipäätänsä mäet ylös.

Joukkoliikenteelle häkäpöntöt olisivat ihan käyttökelpoinen ratkaisu. Ei muuta kuin vaatimaan häkäpönttöjä linjuriautoihin.

HooFoo
Seuraa 
Viestejä813
Liittynyt30.9.2006

Automatisoitu pellettihäkäpönttöauto. Yks pellettipoltinfirman kaveri sano että tutkailevat sellasta.....

Vaalimatematiikkaa: Jos et äänestä, niin äänestät sitä jota eniten vastustat.
Kopiointi + muuntelu + valinta => universaali evoluutio
Reality, not faith, has still the best resolution and interface

Vierailija

http://www.yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=1&ag=7&t=&a=2291

Loistava filminpätkä v38. Häkällä enemmän tehoa kuin bensalla.

http://www.tuulilasi.fi/valokeila/?arti ... print=true

Ei tarvis partavettä...

Häkäpöntön sekoittaja

Viimein pääsin lähtemään kotiin päin, Honkajoelle, mutta Kankaanpään asemalla odotti auto. Minut oli komennettu yhteiskoululle kirjoittamaan miehille kotiutuspasseja. Siinä kului kolmatta viikkoa. Kylmänä iltana pääsin kuorma-autoon, joka oli menossa Honkajoelle. Otin armeijan huovan hartioilleni ja kiipesin lavalle. Autossa oli iso hiilipönttö. Pilkkeet olivat tuoreita ja niitä piti tämän tästä sekoitella. Kuljettaja noitui, että sekoita paremmin, kun auto ei millään tahtonut päästä mäen päälle.

Joskus yöllä oltiin Honkajoen kirkolla. Vielä seitsemän kilometriä piti matkata jalkaisin. Huopa oli reikäinen, kun häkäpöntön kipinät olivat sitä polttaneet.

http://www.veteraanienperinto.fi/suomi/ ... kajoki.htm

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat