Törmäysvahinkojen suuruus

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Tällä alueella on jo 30 sivua kiistelty hitaus- ja keskipakovoimakäsitteistä, joten pannaan myös asiaan jotenkin liittyvä pohtimisen aihe.
1. Ajat autolla 40 km/h ja törmäät pysäköityyn kuorma-autoon.
2. Ajat autolla 120 km/h ja törmäät edellä 80 km/h kulkevaan kuorma-autoon.
Törmätessä autosi keulaan tulee vaurioita. Kummassa tapauksessa 1 vai 2 autosi keula ruttaantuu enemmän?

Kommentit (8)

Vierailija

Jälkimmäisessä pitäis kaiken järjen mukaan tulla vähemmän vauriota, onko sillä näkyvää merkitystä on sitten toinen juttu.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26835
Liittynyt16.3.2005

Itse törmäys aiheuttaa samat vahingot. Siinä on vain ajoneuvojen suhteellisella nopeudella merkitystä. Käytännössä jälkimmäisessä tapauksessa lisävahinkoja tuottaa ensimmäisen törmäyksen aiheuttaman hallinnan menetyksen seuraukset.

o_turunen
Seuraa 
Viestejä10598
Liittynyt16.3.2005

Hahhaa.
Kuorma-auton kuljettaja kääntää käsijarrun päälle, kun pysäköi autonsa.
Liikkuvan kuorma-auton käsijarru on erittäin todennäköisesti kytkemättä.
Vastaus on ehdottomasti 1.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi.
Korant: Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

Vierailija

Kolareissa tulee piruetteja lähes aina ja kuorkan takaa voi tulla toinen, kylkeen. Sen jälkeen joku toljottaja samaan kasaan. Romuista kannattaa häipyä kaus jos voi.

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

Entä kumpi on pahempi, törmätä saman painoiseen, saman malliseen ja samalla nopeudella vastaan tulevaan autoon vai periksi antamattomaan seinään?

Jos siis kuvitellaan nuo tilanteet jotenkin matemaattisen täydellisinä niin että vain töksähdyksellä on merkitystä.

くそっ!

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26835
Liittynyt16.3.2005
Ronron
Entä kumpi on pahempi, törmätä saman painoiseen, saman malliseen ja samalla nopeudella vastaan tulevaan autoon vai periksi antamattomaan seinään?

Jos siis kuvitellaan nuo tilanteet jotenkin matemaattisen täydellisinä niin että vain töksähdyksellä on merkitystä.




Symmetriasyistä nuo ovat identtiset tapahtumat. Käytännössä symmetria ei tietysti ole niin täydellinen, mutta ei sillä isoa eroa ole törmääkö suoran nokkakolarin samalla vauhdilla vastaan tulevan samanlaiseen autoon vai kohtisuoraan kiviseinään.

o_turunen
Seuraa 
Viestejä10598
Liittynyt16.3.2005

Periaatteessa tuollainen tapaus on mahdoton, ja käytännössä aivan utopistinen.
Jokaisella itseänsä kunnioittavalla kuorma-auton kuljettajalla on erilainen laatta ikkunalla (La-ajoilta peräisin oleva tapa), ja sitten karvanopat muodostavat wunderbaumin kanssa sekavan kuvion, joka sotkee törmäysvaikutukset aivan täysin.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi.
Korant: Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

Uusimmat

Suosituimmat