Liettua kielsi natsisymbolit, -Venäjän media paheksuu!

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Torstain Erkko-media kertoo liettualaisten viisaasta päätöksestä kieltää natseihin ja kommunisteihin liittyvien poliittisten symbolien käyttö julkisissa tilaisuuksissa l. mielenosoituksissa. Kielto ei koske mm. sotaveteraaneja, jotka Liettuassa ovat taistelleet omien liettualaisten joukko-osastojen (="metsäsissit") lisäksi sekä puna-armeijassa että eri saksalaisissa yhtymissä.

Mielenosoituksissa ei saa kuljettaa natsijohtajien -mm. Hitler, Stalin, Breznev- kuvia eikä tunnuksia joissa esiintyy hakaristi tai sirppi-vasara -logo. Myös saksalaisten Hitlerin-aikainen kansallislaulu ja neukkujen vastaava hymni ovat nyt julkisessa esityskiellossa.

Venäläiset ovat jo ilmaisseet ärsyyntymisensä, sillä totalitarismin perintö on heille hyvin rakas.

Kuvassa kielletyt symbolit:

Kun mm. Anthony Beevorin ja muiden historiankuvan uudistajien ansiosta kommunismin & puna-armeijan rikokset ihmisyyttä vastaan ovat jo melko hyvin tiedossa valistuneen lukijakunnan keskuudessa, pidetään kommunismia natsismin kaltaisena totalitaarisena ilmiönä, mutta silti tapaa yhä takapajuisia, 70-luvulle jääneitä, mielipiteitä, joiden mukaan puna-armeija olisi jotenkin "vapauttanut" Euroopan natsismista. Liettulaiset toki tietävät, ettei näin ole. Heillä on siitä omakohtaista kokemusta.

http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/Liettua+kielsi+hakaristit+ja+punat%C...

Kommentit (15)

olli-san
Seuraa 
Viestejä419
Liittynyt28.1.2007

Jos kerta lähtevät symboleja kieltämään, niin hyvä että kielsivät myös kommunistisymbolit. Olisi varsin tekopyhää kieltää vain natsisymbolit.

PeterH
Seuraa 
Viestejä2875
Liittynyt20.9.2005

Kieltämisessä on se ongelma että se herättää vastareaktioita ja nuoret haluavat kapinoida kieltoja vastaan. Olisivat mieluummin sanoneet että nuo symbolit ja luritukset ovat auttamattoman passé, eivätkä edes retroja, niin menisi varmaan paremmin läpi.

Vierailija
Wy Tui Lee

Venäläiset ovat jo ilmaisseet ärsyyntymisensä, sillä totalitarismin perintö on heille hyvin rakas.

Minun tuntemilla venäläisillä ei ole yhtään kommunismia ikävä. Onko jotain mennyt ohi vai yrittävätkö he huijata minua?

Vierailija

Miksi USA:n symboleita ei kielletä?

Vietnamin sodassa kuoli 3 miljoonaa ihmistä, suurin osa siviilejä. Kaksi atomipommia tekevät tuhojaan vielä nykyään syövän muodossa. Irakissa on levottomampaa kuin koskaan jne.

Vierailija

Eihän venäläiset veteraanit halua muistella sitä, mitä kaikkea he tekivät kun PunaKone jyräsi puolet Euroopasta. Olihan Venäjä olennainen tekijä Saksan kukistamisessa, mutta ei sitä olisi tarvinnut (joukko)raiskata kaikkia kiinni jääneitä naisia - ikään katsomatta.

Historian ruusuinen tulkinta on ymmärrettävää, mutta olisi kuitenkin kiva herätä näkemään mitä CCCP oikeasti oli.

Vierailija
mvd
Wy Tui Lee

Minun tuntemilla venäläisillä ei ole yhtään kommunismia ikävä. Onko jotain mennyt ohi vai yrittävätkö he huijata minua?

Ooops! Korjaus on paikallaan: Eivät minunkaan tuntemani venäläiset kaipaa neukku-aikoja, mutta Venäjän lehdistö reagoi Hesarin kertomalla tavalla.

(-Ja onhan tälläkin palstalla [size=150:zt1jwx6v]Lenin-patsas[/size:zt1jwx6v] -intoilijoita!? )

Vierailija

Olen kyllä itse sitä mieltä että kieltäminen kuten juuri tässä tapauksessa on varmaan typerin teko mitä voi tehdä.

Vierailija
Dark Serenity
Olen kyllä itse sitä mieltä että kieltäminen kuten juuri tässä tapauksessa on varmaan typerin teko mitä voi tehdä.

Idea on EU:sta lähtöisin. Liettualaisten ratkaisu on alkuperäistä terveempi, sillä se pudottaa pohjan pois kommunismi-kultilta ja neukku-nostalgisoinnilta.

-

Vierailija

Jos Wy Tui Lee hyväksyy natsi- ja kommunistitunnusten kieltämisen, hän varmasti hyväksyy myös Muhammedia loukkaavien kuvien julkaisun kieltämisen.

Itse en kannata kieltoja, mutta toivoisin ihmisillä olevan niin paljon hyviä tapoja, etteivät he käyttäisi natsi- tai kommunistitunnuksia eivätkä julkaisisi Muhammedia loukkaavia kuvia. Toiminnalla, jonka tarkoitus on vain loukata tai provosoida jotakuta ei saavuteta mitään hyödyllistä ja rakentavaa.

Vierailija

Muhammedin pilakuvilla kyllä saavutetaan asioita. On typerää jos et sitä näe. Koko eurooppa tärisee pelosta kun muslimit riehuu, sananvapaus on siis menetetty kun noitakaan ei saanut levittää (itse kylläkin levitin myös).
Kyseessä ei ole mikään provosointi tms, vaan ilmoitus että euroopassakin on pieni ihmisryhmä joka ei saa sydäriä vaikka kebab-paikkojen pitäjät menisivätkin lakkoon.

Jos euroopan nykyinen tilanne ei olisi niin säälittävä, nauraisin itseni tärviölle katsellessani nykyistä paskahousumentaliteettia.

edit: jos muhammedin kuvat kielletään, miksi emme saisi kieltää muslimien uskontoa samalla periaatteella?

Vierailija
Dark Serenity
Muhammedin pilakuvilla kyllä saavutetaan asioita. On typerää jos et sitä näe. Koko eurooppa tärisee pelosta kun muslimit riehuu, sananvapaus on siis menetetty kun noitakaan ei saanut levittää (itse kylläkin levitin myös).
Kyseessä ei ole mikään provosointi tms, vaan ilmoitus että euroopassakin on pieni ihmisryhmä joka ei saa sydäriä vaikka kebab-paikkojen pitäjät menisivätkin lakkoon.

Jos euroopan nykyinen tilanne ei olisi niin säälittävä, nauraisin itseni tärviölle katsellessani nykyistä paskahousumentaliteettia.

edit: jos muhammedin kuvat kielletään, miksi emme saisi kieltää muslimien uskontoa samalla periaatteella?

Sinä taas olet typerä, jos kuvittelet muslimien luopuvan uskostaan Muhammedia pilkkaamalla. Taitavat vaan innostua vielä enemmän, ja pitävät uskostaan vielä tiukemmin kiinni.

Taidat olla vieläkin tyhmempi, tai sitten vain tietämätön. Muhammedin kuvien julkaisu edes hyvässä tarkoituksessa saati pilakuvissa on vastoin Islaminuskon periaatteita. Vertauksesi oli typerä. Jos noita asioita haluat verrata, niin loogisesti sinun olisi pitänyt kysyä "jos sallimme Muhammedin kuvien julkaisun, miksi emme saisi myös kieltää muslimien uskontoa".

Vierailija

Luetun ymmärtäminen taitaa olla sinulla ja ählämeillä samaa tasoa. Olet todistanut jälleen olevasi typerys.

Katso viestini tarkasti ja merkitse kohta jossa sanon muslimien luopuvan uskostaan muhammedia pilkkaamalla.

Kun olet sen tehnyt, merkitse kohta jossa osoitan kiinnostusta muslimien erottamiseksi uskonnostaan.

Sanasäiläsi on kuten mielesikin: naurettava ja kovin tylsä.

Vierailija
Dark Serenity

Katso viestini tarkasti ja merkitse kohta jossa sanon muslimien luopuvan uskostaan muhammedia pilkkaamalla.

Väitit pilkkaamisesta olevan jotain hyötyä. Kerro nyt sitten, mitä ihmeen hyötyä siitä on, jos ei sillä vaikuteta positiivisesti muslimeihin?

En minä ainakaan näe tuossa sen enempää hyötyä, kuin että natsi- ja kommunistitunnukset ovat ilmoitus siitä, että Euroopassa on pieniä ihmisryhmiä, jotka vieläkin kannatavat natseja tai kommunisteja. Muhammed pilakuvia, natsitunnuksia tai kommunistitunnuksia eivät normaalit ihmiset kaipaa.

Uusimmat

Suosituimmat