Paras laskin lukioon?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Tässä juuri lukiota aloittelen ja koska pitkän matematiikan olen valinnut, niin kolme vuotta vanhalla funktiolaskimella tuskin pärjään pitkälle, kun esim. aletaan derivoimaan ja tekemään muuta hauskaa. Eli olisiko teillä vinkkejä, mikä olisi paras mahdollinen laskin, muttei kuitenkaan mikään hirveän kallis (ei paljon yli 100 e)

Sivut

Kommentit (59)

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26898
Liittynyt16.3.2005

Tavallinen funktiolaskin on erinomainen. Ei lukiossa eikä korkeakoulussakaan ole tehtäviä, jossa tarvittaisiin sitä ihmeellisempiä laskimia. Numeeriset jutut tehdään joka tapauksessa tietokoneella, ei niitä pirukaan ala millään laskimella vääntää.

Harrastusvälineitä ja leluja ohjelmoitavat laskimet ovat, vaikeaa niille on erityisen vakavaa käyttöä keksiä. Osta HP 48:n seuraaja (en muista mikä se oli nykyään) tai vanha HP 48, jos haluat todella hyvän laskimen, johon saa netistä liki mitä vain. Ellei HP kelpaa (se on yleensä kielletty koulujen kokeissa), niin sitten ostat sen, mitä kaveripiirissä on eniten. Silloin saat helpoiten ohjelmia, pelejä ja opastusta.

Vierailija
tiäremiäs
Kympillä saa tavallisen funktiolaskimen, millä laskee kaikenlaista luokiolaskuja.

Pitkällä matikalla ohjelmoitavasta graafisesta laskimesta on kyllä hyötyä. Kyllähän pelkällä funktiolaskimellakin ne varsinaiset laskut pystyy laskemaan (jos osaa), mutta tarkistamiseen tai ylipäätänsä tilanteen hahmottamiseen graafinen laskin on yliveto. Olettaen siis että osaa laskintaan käyttää.

Tietenkin jos haluaa hyvän vehkeen ostaa jo yliopistoakin varten. Niin kannatta panostaa laatuun.

Yliopistomatematiikassa ei laskinta yleensä saa käyttää ja jos saakin, niin laskimen on oltava ei-ohjelmoitava. Käytännöt vaihtelevat varmaan kyllä yliopistoittain.

tli
Seuraa 
Viestejä1057
Liittynyt11.11.2005
Neutroni

Harrastusvälineitä ja leluja ohjelmoitavat laskimet ovat, vaikeaa niille on erityisen vakavaa käyttöä keksiä. Osta HP 48:n seuraaja (en muista mikä se oli nykyään) tai vanha HP 48, jos haluat todella hyvän laskimen, johon saa netistä liki mitä vain.

HP 48:n seuraaja tai se viimeisin painos laskimesta oli ainakin pari vuotta sitten HP 50g, jonka hankin silloin lähinnä tältä foorumilta saamieni vinkkien perusteella. Laskin on siinä mielessä kätevä, että siinä voi käyttää valintansa mukaan joko sitä HP:n omaa eriskummallista koodia tai sitten tavallista algebrallista koodia.

Olen ladannut HP:n sivuilta siihen erilaisia ohjelmia, joita näyttää löytyvän monen alan tarpeisiin ja sillä on pystynyt analyyseihin, joihin on aiemmin tottunut vain tietokoneella. Myös perusmatematiikkaa löytyy itse koneesta todella monipuolisesti, kuten myös erilaisia analyysimenetelmiä. Lukiossa näitä kaikkia ominaisuuksia ei tietysti tarvitse, mutta ehkä joskus myöhemmin niille tulee käyttöä.

Vierailija

Joo kyllä vaihtelee yliopistoittain.

Esim. meillä opiskeluaikoina ei saanut käyttää perusmatematiikoissa lainkaan laskinta. Oli hieman synkeää laskea päässä ja paperilla yksinkertaisia kerto- ja jakolaskuja vaikka senkin ajan olisi voinut kuluttaa itse tehtävän miettimiseen. Lisäksi noi pirun jakokulmat ja muut tuherrukset tuli tarkastettua moneen kertaan koska yksi virhe siellä seassa voi nollata tehtävän pisteet. Ja se korjaaminen vasta oli nannaa, hyhhyhh.

Mielestäni jonkun nelilaskimen olisivat voineet edes sallia.

Joskus katsoin vähän säälien niitä jotka tekivät peruslaskimella monimutkaisempia iteraatiotehtäviä, numeroa vaan siihen yhteen muistipaikkaan ja sitten jotain kierrätetään paperin kautta. Itse ostin hintavahkon HP 49g:n ja sillä ne meni sitä entterin tapaista painellen rennosti mikäli ei jaksanut ohjelmoida.

Texasin laskimille on muuten saatavana hyvä peli, Joltima:

H
Seuraa 
Viestejä2622
Liittynyt16.3.2005

Hanki sellainen, jota saa käyttää YO-kokeessa. Myyjät kyllä tietää. Opit käyttämään sitä 3 vuodessa ja pärjäät kirjoituksissa.

Vierailija

Aina paras vaihtoehto on opetella laskemaan itse. Kone voi olla hyvä tuki rutiineissa, mutta alkuperäisen kysymyksen vaiheessa syvin olemus lienee siinä, että saataisiin oppija löytämään se jokin laskemisen ja ratkaisun löytämisen syvempi olemus...

Vierailija

Casion laskimet on minusta helpompia käyttää jos ei osaa mitään ohjelmointi kieliä tai jos ei oo käyttäny mitään funktiolaskimia, mutta Texas Instrumentsin laskimet on kyllä tosi monipuolisia yleensä.

Joku meidän matiikan ope sano että Casio on junteille ja TI on nörteille.

Vierailija
Beardy
Aina paras vaihtoehto on opetella laskemaan itse. Kone voi olla hyvä tuki rutiineissa, mutta alkuperäisen kysymyksen vaiheessa syvin olemus lienee siinä, että saataisiin oppija löytämään se jokin laskemisen ja ratkaisun löytämisen syvempi olemus...
Toki hyvä osata laskea itse mutta jo lukiossa laskin on hyvä väline jolla voi varmistaa että tosiaan osaa laskea itse eli voi laskea vastauksen johon sitten tähtää omissa laskuissaan.

Vierailija
H
Hanki sellainen, jota saa käyttää YO-kokeessa. Myyjät kyllä tietää. Opit käyttämään sitä 3 vuodessa ja pärjäät kirjoituksissa.

Tämä oli varmaan selvin neuvo tähän mennessä. Kiitos paljon vastauksistanne, sillä asia selveni huomattavasti!

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26898
Liittynyt16.3.2005
Phoneman
H

Tämä oli varmaan selvin neuvo tähän mennessä. Kiitos paljon vastauksistanne, sillä asia selveni huomattavasti!

YO-kirjoituksia varten on täysin turhaa ostaa mitään ihmeellisiä laskimia. Siellä ei varmasti tule olemaan ainoatakaan tehtävää, jossa perusfunktiolaskinta kehittyneemmällä olisi mitään järjellä perusteltua käyttöä. Samassa ajassa kun piirtelee joutavia käppyröitä laskimen ruudulle, oivaltaa kyllä itsekin miten ne kulkevat ja samalla kullanarvoiisa asioita tehtävien ratkaisuista. Ei siellä varmaan oleellisesti matalan asteen polynomeja tai sinejä kummallisempia funktioita ole.

Laskimen ostaminen pitää siis perustella muilla syin. Itsensä pettäminen muka koulutehtävien ratkaisuilla on turhaa ja typerää, ja johtaa vain rahojen sijoittamiseen johonkin mikä ei sitten vastaakaan sitä mitä todella haluaa. Mieti ensin haluatko harrastusvälineen, lelun vai statussymbolin. Varmaan kaikkea, mutta missä suhteissa painotat ominaisuuksia. Se määrää miten edetä valinnassa.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26898
Liittynyt16.3.2005
re
Joo kyllä vaihtelee yliopistoittain.

Esim. meillä opiskeluaikoina ei saanut käyttää perusmatematiikoissa lainkaan laskinta. Oli hieman synkeää laskea päässä ja paperilla yksinkertaisia kerto- ja jakolaskuja vaikka senkin ajan olisi voinut kuluttaa itse tehtävän miettimiseen. Lisäksi noi pirun jakokulmat ja muut tuherrukset tuli tarkastettua moneen kertaan koska yksi virhe siellä seassa voi nollata tehtävän pisteet. Ja se korjaaminen vasta oli nannaa, hyhhyhh.

Kuulostaa todella typerältä. Pjöngjangin yliopistossa tuollaista voisi kuvitella, mutta ei juuri muualla.

H
Seuraa 
Viestejä2622
Liittynyt16.3.2005
Neutroni
Phoneman
H

YO-kirjoituksia varten on täysin turhaa ostaa mitään ihmeellisiä laskimia. Siellä ei varmasti tule olemaan ainoatakaan tehtävää, jossa perusfunktiolaskinta kehittyneemmällä olisi mitään järjellä perusteltua käyttöä. Samassa ajassa kun piirtelee joutavia käppyröitä laskimen ruudulle, oivaltaa kyllä itsekin miten ne kulkevat ja samalla kullanarvoiisa asioita tehtävien ratkaisuista. Ei siellä varmaan oleellisesti matalan asteen polynomeja tai sinejä kummallisempia funktioita ole.

Huvittavaa miten joku voi tulkita tekstin aivan väärinpäin.

Minä ja Neutroni näytämme olevan samaa mieltä YO-kirjoituksista ja varmaan laskimestakin muuten, mutta kannattaa hankkia sellainen, joka kelpaa YO-kirjoituksissa. Hyvän hinta noin 15€.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat