Kokemuksia etanolin käytöstä?

Seuraa 
Viestejä5161
Liittynyt1.7.2007

Saako suomesta mistään etanolia? Mitä maksaa?

Ruotsissa litrahinta oli tänään 8.24 kruunua litra eli noin 95cent litra.

50/50 suhteella sunnyn kun laittaa etanolia/bensaa toimii moitetta ja kulus ei muutu miksikaan. Kaupunkiajossa jopa laskee. Nyt on tällaisella suhteella tullut ajettua n. 500 litraa etanolia ja tällaisiin johtopäätöksiin olen tullut.

kaikkiin autoihin ei etanolia kannata tarjota mm. Audi on yksi jossa tarvitaan säätöä jotta etanolilla voidaan ajaa. Mitä näitä testejä ollaan tehty kaveriporukassa. Osa bmw:stä ei myöskään tykkää etanolin olemuksesta tankissa.

Onko kokemuksia teillä etanolin käytöstä ja missä autossa?

toisen polven pilkkuvirhe

Sivut

Kommentit (24)

Vierailija

Alkoholista saa moottorista parhaan hyödyn kun puristussuhde on 1:19. Siten sen käyttö bensan kanssa ei kannata.
Sen lämpöarvo on 27, vs bensa 43.

Vierailija
sinnipirtti
Saako suomesta mistään etanolia? Mitä maksaa?

Ruotsissa litrahinta oli tänään 8.24 kruunua litra eli noin 95cent litra.

50/50 suhteella sunnyn kun laittaa etanolia/bensaa toimii moitetta ja kulus ei muutu miksikaan. Kaupunkiajossa jopa laskee. Nyt on tällaisella suhteella tullut ajettua n. 500 litraa etanolia ja tällaisiin johtopäätöksiin olen tullut.

kaikkiin autoihin ei etanolia kannata tarjota mm. Audi on yksi jossa tarvitaan säätöä jotta etanolilla voidaan ajaa. Mitä näitä testejä ollaan tehty kaveriporukassa. Osa bmw:stä ei myöskään tykkää etanolin olemuksesta tankissa.

Onko kokemuksia teillä etanolin käytöstä ja missä autossa?




Eli teet rahallistakin säästöä tällä konsilla? Hyvä virite...tai mikään viritelmä tämä ole. Mutta silti hyvä konsti. Lisäytyikö autolla tehot? Kokeille seuraavalla kerralla lisätä yhä enemmän ja enemmän etanolin suhdetta bensaan. Eli seuraavalla kerralla vaikka suoraan 60% etanolia 40% bensaa.

Miten on muuten asian laita? Voiko bensakoneen "adoptoida" toimimaan pelkällä etanolilla, ilman että tehot laskisivat? Adoptoinilla tarkoitan sitä, että pikkuhiljaa lisäisi etanolia tankkiin enemmän kuin bensaa, ja lopulta kaataisi pelkkää etanolia. Eli "sopeuttaisi" bensamoottorin pyörimään etanolilla. Onko mahdollista?

sinnipirtti
Seuraa 
Viestejä5161
Liittynyt1.7.2007

Toimii sunnyssä suoraan myös 85e:ä eli 15/85 bensa/etanoli suhteella mainiosti mutta kylmäkäynnistyminen on heikompaa ja myös lämpimä ilmenee nykimistä.

niin puhuvat että 85 käyttö lisää 25% polttoaineen kulutusta jos käytetään pelkästään 85 tankissa tämä saadaan omien kokemusten mukaan estettyä käyttämällä 50/50 suhteella. Kulutuksen lisääntymistä selitetään matalammalla käymislämpötilalla. Tiedä sitten onko väitteiden takana mutu vai kokemus.

suosittelen aloittamaan käyttämisen 80/20 bensa/etanoli suhteella jolloin jo havaitaan soveltuuko etanoli kyseiseen autoon. On myös huomattu että pelkällä etanolilla ajo aiheuttaa ongelmia käymisen suhteen joten olemme päätyneet kokemuksen perusteella optimaaliseen suhteeseen joka on 50/50.

toisen polven pilkkuvirhe

Vierailija

Itse olen etanolia ostanut yleensä alkosta, päivittäistavarakaupasta, kioskilta tai baarista.
Olen kyllä käyttänyt etanolia autossa, viimeksi Toyota Camryssa. Vaimo ajoi. En suosittele kenenkään ajavan itse, etanolia autossa käyttäessä, kannattaa olla kuski mukana.

Etanoli sitten taas auton polttoaineena, varmaankin vaatii bensaan sekoittamisen. Sveduissa muistaakseni käyttävät 85% bensaa 15% alkoholia -sekoitusta mittareissa. Kulutus toki kohoaa etanolin huonomman lämpöarvon vuoksi. Polttoaine-etanoli taidetaan vielä käsitellä molekyyliseulan läpi 99,9 prosenttiseksi, joka sitten ainakin kotikonstein on saavuttamattomissa, eikä niin vahvaa seosta taida ainakaan suomessa saada mistään.

Vierailija
Vetykone
sinnipirtti
Saako suomesta mistään etanolia? Mitä maksaa?

Ruotsissa litrahinta oli tänään 8.24 kruunua litra eli noin 95cent litra.

50/50 suhteella sunnyn kun laittaa etanolia/bensaa toimii moitetta ja kulus ei muutu miksikaan. Kaupunkiajossa jopa laskee. Nyt on tällaisella suhteella tullut ajettua n. 500 litraa etanolia ja tällaisiin johtopäätöksiin olen tullut.

kaikkiin autoihin ei etanolia kannata tarjota mm. Audi on yksi jossa tarvitaan säätöä jotta etanolilla voidaan ajaa. Mitä näitä testejä ollaan tehty kaveriporukassa. Osa bmw:stä ei myöskään tykkää etanolin olemuksesta tankissa.

Onko kokemuksia teillä etanolin käytöstä ja missä autossa?




Eli teet rahallistakin säästöä tällä konsilla? Hyvä virite...tai mikään viritelmä tämä ole. Mutta silti hyvä konsti. Lisäytyikö autolla tehot? Kokeille seuraavalla kerralla lisätä yhä enemmän ja enemmän etanolin suhdetta bensaan. Eli seuraavalla kerralla vaikka suoraan 60% etanolia 40% bensaa.

Miten on muuten asian laita? Voiko bensakoneen "adoptoida" toimimaan pelkällä etanolilla, ilman että tehot laskisivat? Adoptoinilla tarkoitan sitä, että pikkuhiljaa lisäisi etanolia tankkiin enemmän kuin bensaa, ja lopulta kaataisi pelkkää etanolia. Eli "sopeuttaisi" bensamoottorin pyörimään etanolilla. Onko mahdollista?




Tuntuu mahdottomalta sopeuttaa. Eihän se mikään kehittyvä olento ole moottori vain.

Itse en paljoakaan tiedä moottorien tekniikasta, mutta eikös ongelma ole voitelussa? Eli bensan kanssa moottorin voitelu pelaa paremmin, kuin etanolin.

Vierailija
sinnipirtti
Jo pitkään autot on olleet 4-tahtisia joten voitelun kanssa ei ongelmia ole.



Mitä etuja on 2-tahti autolla suhteessa 4-tahti autoon? Ja mitä haittoja?

Vierailija
Vetykone
sinnipirtti
Jo pitkään autot on olleet 4-tahtisia joten voitelun kanssa ei ongelmia ole.



Mitä etuja on 2-tahti autolla suhteessa 4-tahti autoon? Ja mitä haittoja?



Etuja löytyy tehosta ja hyötysuhteesta. Tämän päivän polttomoottoritekniikassa paras hyötysuhde on 2-tahti (turbo) dieselillä, jopa 55%.
Haitat taas löytyvät päästöistä ja voitelusta, kun 2-tahtimoottoreissa on rakenteensa takia öljyn kuljettava samaa reittiä imuilman kanssa laakereiden voitelun vuoksi, joka käytännössä tarkoittaa, että palotilaan päätyy öljyä ilman mukana.

Kuitenkin mielenkiintoinen löytyy Mazdan RX-7/RX-8 malleista, jotka käyttävät Wankel -moottoria, joka ei kuitenkaan ole 2-tahti perinteisessä mielessä, mutta vaatii laakerointinsa takia kuitenkin voitelun palotilaan. Päästö/voiteluongelma on siltikin voitettu kyseisessä mallissa niin pitkälle, että se on tuotu sarjatuotantoon.

Vierailija
Vetykone

Mitä etuja on 2-tahti autolla suhteessa 4-tahti autoon? Ja mitä haittoja?



Autokäytössä 2-tahti moottorin edut jäävät varsin vähäisiksi. Käytännössähän 2t autoja ei ainakaan suomessa löydy kuin museoista tai alan harrastajilta.

2-tahti moottorin etuja ovat yksinkertainen rakenne->halpuus, sekä se että työtahteja on tuplasti 4t moottoriin verrattuna jolloin samalla iskutilavuudella saadaan karkeasti ottaen tuplasti tehoa.

Nykyään 2-tahti moottoreita käytetään lähinnä pienkoneissa joissa em. seikat ovat tärkeitä esim. moottorisahat, mopot jne.

2t moottorin haittapuoliksi voisi mainita ainakin tiheämmät huoltovälit(eteenkin korkeaviritteisemmissä koneissa), suuremmat pakokaasupäästöt ja huonomman hyötysuhteen. Lisäksi 2t-moottorin suuri vääntömomentti saadaan varsin kapealla kierroslukualueella mikä tekee 2t-ajoneuvosta "vaikean ajettavan". Lisäksi 2t-moottorin kampikoneiston voitelu on bensan seassa olevan öljyn varassa. Öljy voidaan joko sekoittaa suoraan tankkiin bensiinin sekaan tai ns. tuorevoitelupumpulla erillisestä säiliöstä. Tästä voitelumenetelmästä seuraa sininen pakokaasu sekä "mopon haju".

Kiristyneiden päästönormien takia isoja 2t moottoripyöriä ei enää valmisteta, motogp:ssakin siirryttiin 2000 luvun vaihteen jälkeen käyttämään 500cc 2t mottoreiden sijasta 1000cc 4t koneita(nykyään 800cc) johtuen luultavasti juuri siitä että valmistajat kehittävät mielummin 4t moottoreita joita voidaan käyttää katupyörissäkin.

Nykyään isoja 2t-koneita on enää oikeastaan vain moottorikelkoissa ja niisäkin suuntaus näyttäisi olevan 4-tahti koneesen päin menossa.

edit: Nuo isot 2-tahtiset pystyhuudellut(=pakoventtiilillä varustetut) turbo dieselit ovat tosiaan vielä oma lukunsa. Niitä ei minusta kannata edes verrata bensiinikäyttöisiin moottoreihin.

o_turunen
Seuraa 
Viestejä10604
Liittynyt16.3.2005

Lainaus:
"Haitat taas löytyvät päästöistä ja voitelusta, kun 2-tahtimoottoreissa on rakenteensa takia öljyn kuljettava samaa reittiä imuilman kanssa laakereiden voitelun vuoksi, joka käytännössä tarkoittaa, että palotilaan päätyy öljyä ilman mukana."

Miksi pitäisi voiteluaineen kulkea imuilman mukana? Ainakin sata vuotta on käytetty kaksitahtidieseleitä, joissa on kiertovoitelu.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi.
Korant: Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

Vierailija

Niin, kyllähän Suomesta saa helposti etanolia, lähinnä Alkosta. On Koskenkorvaa, Marskin ryyppyä ja lisäksi muita kaikkia pikkutislaamojen viinoja. On myös vastaavia mutta parempia juomia kuten esim. viskejä ja konjakkeja (pidän itse viimeksi mainituista suunnattomasti ja aivan ilman holttia), joiden valmistus on taidetta.

Hinta onkin sitten eri asia. Viinan tislaaminen on periaatteessa erittäin halpaa ja helppoa. Valtio on vain kaikessa nerokkuudessaan päättänyt jo satoja vuosia sitten että ihminen ei saa tislata, vaan ainoastaan valtio, ja siksi on keksitty naurettava viinavero ja kaikki muu oheishölmöily. Etanolin hinta (samaan syssyyn metanolin ja bensan) olisi n. 35 c/l jos poliitikot eivät olisi saaneet näppejään välin. Mutta tietysti saivat.

Vierailija

Maatiloilla voisi monistä jätteistä ja hukkaviljoista tuottaa alkoholia polttoaineeksi ja myyntiinkin ja käyttää tislausjäte proteiinipitoisena rehuna. Mutta koska sitä voi myös juoda, ei sen vapaata valmistusta sallita, vaikkei se välttämättä aiheuttaisi nykyistä enempää haittoja.

Vierailija
IFEUN
Valtio on vain kaikessa nerokkuudessaan päättänyt jo satoja vuosia sitten että ihminen ei saa tislata, vaan ainoastaan valtio --

Kyllä saa, kun hankit luvan.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat