Kostonhimo

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Miksi ihmisellä on tälläinen tunne?
Nykyaikanahan kosto on täysin turha tunne.

Päädyin siihen tulokseen, että ihminen pyrkii raivaamaan ennestään tutun ongelmantekijän pois, ja täten uhka on _lopullisesti_ poissa tieltä. Tämä tarkottaisi tietenkin tappamista, mutta kostonhimohan ei aina ole niin vakavaa.

+ Miksi ihmisellä on tunteet?

Tässä päädyin vastaukseen että ihminen kykenee ja soveltaakin tunteitaan tilanteiden päättelyyn etukäteen.

Joskus tunteet tuntuvat ihmisten heikkoudelta. Monesti myös vahvuudelta.

Sivut

Kommentit (85)

Vierailija

Ei kai kostonhimo mikään turha. Ei ole koskaan ollut. Liittyy itsesuojeluvaistoon. Uhkaksi koettu on jotenkin saatava pois kuviosta.

-:)lauri
Seuraa 
Viestejä26991
Liittynyt13.5.2005

Koston himo on sosialisemotionaalinen palkitsemisjärjestelmä ihmisillä. Jos koemme jäävämme paitsioon emotionaalisesti haluamme korvauksen. Harmi kun en muista evoluutiopsykologista artikkelia, jossa tätä viettiä käsiteltiin.

Riittoisampi keskustelukumppani.

Vierailija
Kimpsa

+ Miksi ihmisellä on tunteet?

Joskus tunteet tuntuvat ihmisten heikkoudelta. Monesti myös vahvuudelta.

Tunteet = henki, eli tietoisuus.
Vissin.

Tutulle oltiin tehty TKD:ssa (jos se nyt oli se oikea nimi) täydellinen vartalolukko, ei liikkunut senttiäkään siitä, ja sit yks kaveri kutitti sitä samalla... Tiettyyn pisteeseen ko ns. kiduttivat siinä nii veti hirveät berserkit ja pääsi silkalla voimalla irti siitä lukosta.

Eli vitutus voi olla aika ratkasevaaki selviytymisessä

Seuraa 
Viestejä26991
Liittynyt13.5.2005
Barbaari
Onko normaalia etten ole tuntenut kaikkia tunteita mitä ihmisillä on.

En tietääkseni ole koskaan ollut kostonhimoinen, katkera, kateellinen...

Mitä tulee kostonhimoisuuteen, on se loppupeleissä ehkä laajempi käsite kuin, mitä intuitiivisesti tulisi ajateleeksi. "Rankaiset" tietääkseni naisia, jotka ovat seksuaalisesti aktiivisempia kuin itse olet, sulkemalla heidät oman seksuaalisen kohderyhmäsi ulkopuolelle. Palkintona siitä, säilytät ja tai koet nostavasi omaa seksuaalisuuteen linkittämääsi moraalista positiotasi "koskemattomana"/"kasvatettuna".

Barbaari
Seuraa 
Viestejä13621
Liittynyt4.10.2007
Barbaari

Mitä tulee kostonhimoisuuteen, on se loppupeleissä ehkä laajempi käsite kuin, mitä intuitiivisesti tulisi ajateleeksi. "Rankaiset" tietääkseni naisia, jotka ovat seksuaalisesti aktiivisempia kuin itse olet, sulkemalla heidät oman seksuaalisen kohderyhmäsi ulkopuolelle. Palkintona siitä, säilytät ja tai koet nostavasi omaa seksuaalisuuteen linkittämääsi moraalista positiotasi "koskemattomana"/"kasvatettuna".

Ei se ole kostonhimoa. Toivon heille kaikkea hyvää mutta en harkitse sellaisia naisia jotka menevät liiallisuuksiin mahdollisesti tulevaksi vaimokseni tai elämänkumppaniksi. Jokaisella on omia odotuksia ja toiveita elämänkumppaniaan kohtaan. Jos joku arvostaa vaikka ulkoista kauneutta niin sanoisitko että kyseinen henkilö sitten kostaa kaikille rumille naisille...

Kyse on henkisestä yhteenkuulumattomuudesta, eikä mistään kostosta.

Sanoit itsekkin ettet haluaisi vaimoksi nymfomaania, sama juttuhan se on minulla, olet vain poliittisesti korrektimpi.

Yleensä ottaen rajat määritellään siten miten henkilö sopii omaksi sukulaissieluksi. Joka tapauksessa jonkinlaiset rajat täytyy olla. Itse kohtelen naisia hyvin, en materialisoi tai himoitse niitä vaan näen heidät enemänkin ihmisinä, hankalaa siis hyväksyä lähelle sellaista naista jotka eivät näe itseäni samalla tavalla kuin itse näen naisia.

Barbaari
Seuraa 
Viestejä13621
Liittynyt4.10.2007

Kuten olen sanonut että vaadin oikeastaan naisilta vain sisäistä kauneutta... Oman seksuaalisuuden käsittäminen on tietenkin tämän yksi osa-alue.

Jos itseni täytyy elää jonkun kanssa koko loppuelämäni niin silloin naisessakin täytyy olla aikamoista potentiaalia.

Loppupeleissä olen vastaavasti itsekkin aika iso saalis tälle naiselle. Ei se ole pelkkää yksipuolista vaatimista vaan vaadin myös itseltäni paljon.

Ja koska kaikki on avointa, niin en näe siinä mitään väärää.

Eikä minulla ole mitään pakottavaa tunnetta löytää elämänkumppania, voin hyvinkin kuolla yksin vanhana mikäli sellaista oikeaa tallaajaa ei ole olemassa.

Seuraa 
Viestejä26991
Liittynyt13.5.2005
Barbaari
Barbaari

Ei se ole kostonhimoa. Toivon heille kaikkea hyvää mutta en harkitse sellaisia naisia jotka menevät liiallisuuksiin mahdollisesti tulevaksi vaimokseni tai elämänkumppaniksi. Jokaisella on omia odotuksia ja toiveita elämänkumppaniaan kohtaan. Jos joku arvostaa vaikka ulkoista kauneutta niin sanoisitko että kyseinen henkilö sitten kostaa kaikille rumille naisille...

Kyse on henkisestä yhteenkuulumattomuudesta, eikä mistään kostosta.

Sanoit itsekkin ettet haluaisi vaimoksi nymfomaania, sama juttuhan se on minulla, olet vain poliittisesti korrektimpi.

Yleensä ottaen rajat määritellään siten miten henkilö sopii omaksi sukulaissieluksi. Joka tapauksessa jonkinlaiset rajat täytyy olla. Itse kohtelen naisia hyvin, en materialisoi tai himoitse niitä vaan näen heidät enemänkin ihmisinä, hankalaa siis hyväksyä lähelle sellaista naista jotka eivät näe itseäni samalla tavalla kuin itse näen naisia.

Esittämäsi skenaario ei poikkea millään oleellisella tavalla geneettisesti omaksutulta kostamisen periaatteelta. Myös kostamisessa mielletään kostettava kohde (seksuaalisesti aktiivinen nainen) joistakin sosiaalisista kanssakäymisen muodoista (parisuhteesta) ulkopuolelle rankaisutoimena siitä, etteivät nämä (naiset) noudata ymmärtämääsi moraalikoordinaatistoa. Se, että et koe asiaa kostamiseksi, kertoo vain tunteen geneettisestä ohjelmoitumisesta, jota sitten oikeutat erilaisilla moraalisilla ja ennakkoluuloihisi perustuvilla näkökulmilla.

Mitä tulee nynfomaanin kanssa elämiseen, ei normaali parisuhde ole mahdollista. Se, että nainen ei ole neitsyt, ei kuitenkaan ole mikään este vielä parisuhteelle. Ei edes sille, etteikö nainen olisi kykenevä olla materialisoimatta miehiä, joiden kanssa seksiä on harrastanut. Ymmärrätkö? Vertaat nyt keskenään yhteismitattomia asioita keskenään.

Voidaan toki sanoa, että minä "rankaisen" nynfomaania siitä, että en katso häntä kelpoiseksi elämään normaalissa parisuhteessa, mutta aivan samoin kuin minä rankkaan myös muut normaaliin arki(parisuhde)elämään kykenemättömät ulos omasta kohderyhmästäni, se on vain fakta, etteivät normaaliin parisuhde-elämään kykenemättömät ole parisuhdekelpoisia, joka pitää paikkansa "kostamisestani" huolimatta. Kostanko minä vain todetakseni itsestäänselvyyden, on toki määritelmäkysymys ja voihan senkin kostamiseksi laajassa mielessä jopa laskeakin. Oma käsityksesi naisista, joiden seksualinen aktiivisuus on omaasi korkeampi perustuu kuitenkin vain ennakkoluuloille ja uskomuksille (vaarasta, että tulet petetyksi näiden naisten toimesta, puhumattakaan mahdollisesti siitä kuinka näiden naisten seksuaalinen ja emotionaalis-henkinen laatu on mielestäsi kärsinyt kun heidän sukupuoilielimiään ovat kuluttaneet useammat miehet ennen sinua).

Barbaari
Seuraa 
Viestejä13621
Liittynyt4.10.2007

Kostamista ymmärrät siis toimintana tai toiminnan ulkopuolelle jättämisenä...

Kostaminen kuitenkin varsinaisena kostonhimon tunteena on minulle vierasta. Tunnen valittettavan paljon henkilöitä jotka ovat kostamassa kaikesta mahdollisesta, myös itselleni. He myös ovat saaneet elämässäni aikaan paljon pahaa.

Näitä kahta asiaa en näkisi yhteensopivana.

Ja en ole koskaan puhunut mitään neitsyestä. Enkä vaadi naiselta neitsyyttä. Kuitenkin neitsyys olisi naisessa plussaa, ei miinusta.

On naisia joiden kanssa tulee paremmin toimeen kuin toisten kanssa. Mitä enemän samalla aaltopituudella on niin sen parempi. Jos naisella on jokin heikkous, niin sen voi ottaa kiinni jollain toisella vahvuudella.

En näe parisuhdetta siten että ollaan joko yhteenkuuluvia tai sitten ei. Vaan siten että toisen kanssa ollaan onnellisempia, jos on onneton niin sitten pitää miettiä onko suhde kannattavaa vaiko ei.

Seuraa 
Viestejä26991
Liittynyt13.5.2005
Barbaari
Kostamista ymmärrät siis toimintana tai toiminnan ulkopuolelle jättämisenä...

Kyllä kaikki asettamamme sanktiot voidaan lukea kostamiseksi tai kostamiseen liitoksissa olevina toimintatapoina. Kostamisella on ainakin kaksi tarkoitusta 1) rankaista syntyneistä tappioista ja 2) ennalta ehkäisynä varoittaa muita toimimasta samoin.

Kostaminen kuitenkin varsinaisena kostonhimon tunteena on minulle vierasta. Tunnen valittettavan paljon henkilöitä jotka ovat kostamassa kaikesta mahdollisesta, myös itselleni. He myös ovat saaneet elämässäni aikaan paljon pahaa.

Tämä esillenostamasi ja mikä yleisesti mielletään kostamiseksi on nähdäkseni vain tuon sosiaalidynamiikan yhden evolutiivisen motivaatiotekijän näkyvimpiä muotoja. Laajemmassa mielessä voimme kuitenkin käsitellä tai meidän myös pitäisikin muiden vastaavien motivaatiotekijöiden kanssa käsitellä koko käyttäytymistämme näiden yhteisvaikutuksena, sikäli kun koko sosiaalinen todellisuutemme näiden eri motivaatiotekijöiden yhteispeliin perustuu.

Näitä kahta asiaa en näkisi yhteensopivana.

Minä näen, vaikka näenkin myös eron. Toinen toimii tietoisesti näkyvillä ja taas toinen näkymättömissä, kun kyse on normaalista arkiajattelustamme. Erot ovat kuitenkin mielestäni teennäisiä, koska ero on vain siinä mitä itse kukin havaitsee ja mitä jää havaitsematta. Kyse ei ole mistään selkeästä on/off ominaisuudesta vaan riippuu kyvystämme havainnoida ja laskea (alitajuisestikin) hyötyjä ja tappioita.

Seuraa 
Viestejä26991
Liittynyt13.5.2005
Barbaari
Ja en ole koskaan puhunut mitään neitsyestä. Enkä vaadi naiselta neitsyyttä. Kuitenkin neitsyys olisi naisessa plussaa, ei miinusta.

Minä en jaa plussia tai miinuksia sen perusteella onko nainen neitsyt vai ei, vaan keskityn ensisijaisesti naisen henkisiin ominaisuuksiin, jos ulkonäöllisissä seikoissa ei ole suuremmin valittamista. Enkä ole niin varma lasketko sinäkään mitään alkavaa suhdettasi sen varaan onko nainen neitsyt vai ei, muutoin kuin ehkä fantasioissasi "täydellisestä seurustelukumppanistasi".

On naisia joiden kanssa tulee paremmin toimeen kuin toisten kanssa. Mitä enemän samalla aaltopituudella on niin sen parempi. Jos naisella on jokin heikkous, niin sen voi ottaa kiinni jollain toisella vahvuudella.

En näe parisuhdetta siten että ollaan joko yhteenkuuluvia tai sitten ei. Vaan siten että toisen kanssa ollaan onnellisempia, jos on onneton niin sitten pitää miettiä onko suhde kannattavaa vaiko ei.

Olen jotakuinkin samaa mieltä.

Vierailija

Kosto itsessään ei ole tunne vaan toimintaa. Nykyisellään valtio on monopolisoinut koston ja suorittaa sen korvikkeen oikeusistuimessa.

Se että naisella on tai ei ole immenkalvoa saattaa johtua monenlaisista asioista. Tuskin vaikuttanee tulevaan parisuhteeseen onko nainen neitsyt tai ei.

Seksiäkin harrastetaan monista eri syistä, eikä useimminkaan teini-ikäisellä tytöllä syynä ole oman nautinnon saavuttaminen, vaan esimerkiksi sopeutuminen vallitseviin esimerkkeihin. Miksi tästä pitäisi syyttää ihmistä? Mieluummin syyttäisin tästä yhdyskunnan antamia vääristyneitä vaatimuksia.

En näe parisuhdetta siten että ollaan joko yhteenkuuluvia tai sitten ei. Vaan siten että toisen
kanssa ollaan onnellisempia, jos on onneton niin sitten pitää miettiä onko suhde kannattavaa vaiko ei.

Normaaliin parisuhteeseen kuuluu se että välillä ollaan onnettomampia kuin jonain toisena ajanjaksona. Nykyinen avioeroprosentti tuntuu kertovan juuri siitä, että erotaan heti kun ollaan onnettomia. En ymmärrä miksi pitää mennä oikein kirkossa naimisiin jos ei innosta toimia siten kuin aviovalassa vannoo?

Barbaari
Seuraa 
Viestejä13621
Liittynyt4.10.2007
Barbaari

Minä en jaa plussia tai miinuksia sen perusteella onko nainen neitsyt vai ei, vaan keskityn ensisijaisesti naisen henkisiin ominaisuuksiin, jos ulkonäöllisissä seikoissa ei ole suuremmin valittamista. Enkä ole niin varma lasketko sinäkään mitään alkavaa suhdettasi sen varaan onko nainen neitsyt vai ei, muutoin kuin ehkä fantasioissasi "täydellisestä seurustelukumppanistasi".

Silloin kuin ajatellaan naista mahdollisena vaimoehdokkaana niin tietenkin naista arvioidaan erillaisilla kriteereillä. Voidaan puhua plussista ja miinuksista, joko sitten tietoisesti tai ei. Itse en pidä neitsyyttä merkityksellisenä, mutta naisessa tietty siveys on tietenkin viehättävämpää mitä lukuisat ei niin vakavat suhteet.

En hylkää kunnollista naista sen takia ettei olisi neitsyt. Kuten aina sanonut, en vaadi naiselta neitsyyttä, enkä ole nostanut koskaan neitsyyttä tai nymfomaniaa keskusteluun mukaan, toiset vain tuntuvat käsittävän niin mustavalkoisesti.

Vierailija
Barbaari
Silloin kuin ajatellaan naista mahdollisena vaimoehdokkaana niin tietenkin naista arvioidaan erillaisilla kriteereillä. Voidaan puhua plussista ja miinuksista, joko sitten tietoisesti tai ei. Itse en pidä neitsyyttä merkityksellisenä, mutta naisessa tietty siveys on tietenkin viehättävämpää mitä lukuisat ei niin vakavat suhteet.

Onko kyseessä siis fantasia siitä että pääset opettamaan kokemattomalle neidolle erinäisiä asioita, vaiko pelko siitä että naisen ollessa kokenut, hän saattaisi huomata oman kokemattomuutesi?

Miksi muuten keskustellessaan kumppanin valinnasta ihmiset puhuvat vain toisen osapuolen ominaisuuksista ja vaikenevat omista ominaisuuksista? Eikö järkevämpää olisi miettiä mitä itse on ja sen perusteella lähteä miettimään mikä itsellensä sopisi.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat