"Pala kurkussa"..

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Mulla on oireillut jo toista viikkoa omituinen vaiva. Olen käynyt lääkärissä ja menen kyllä taas lääkäriin, ehkä jo tänään päivystykseen kun vaiva tuntuu pahenevan.

Kurkkutorvea ahdistaa jokin. Alussa ei ollut mitään päällepäin tuntuvaa, mutta nyt vasemmalla puolella tuntuu kuin rauhanen olis turvoksissa.
Se mikä tässä mietityttää.. mun jälkikasvulla on ollut jo pidempään samantyyppistä oireilua.
Lääkäristä hänelle määrättiin vaivaan ssr-lääkettä (voihan prkl!)
Ei tietenkään pidä lähteä syömään mielialalääkkeitä kun vaiva on fyysinen.

Omituista ettei lääkärit edes ala tutkia imusolmukkeita.
Mullekin lekuri esitti kolmea vaihtoehtoa ja veikkasi että niskat on niin jännittyneet että sieltä jokin lihas kristää.
Pah! Mä oon 51v. ja niskat on olleet monet kerrat jumissa eikä tällaista ole ollut ikinä.

Mun jälkikasvu sanoi että kolmella tutullaan on samantyyppistä vaikaa.
Mitäköhän tämä on?

Mun jälkikasvu sai taannoin sen Noroviruksen kun Nokialla meni paskavetet sekaisin juomavesien kanssa.
Voisko tämä olla joku jälkitauti tms.?
Onko muilla oireita.
Asun siis Tampereella.

Sivut

Kommentit (39)

Vierailija

Onneksi nuo kurkkuvaivat on yleensä harmittomia. Mulla ahdisti kurkunpäätä talvella ja ramppasin sen takia lääkärissä, mutta se johtui ilmeisesti vain kuivasta ilmasta. Kesällä vaiva toistuu monilla ihmisillä kuumuuden ja siite- ym. pölyn takia.

Mutta tuo, että fyysistä vaivaa valittavalle määrätään masennuslääkettä!! Mielialalääkkeiden jakaminen jokaiseen epämääräiseen potutukseen on oma lukunsa, mutta jos vielä fyysisetkin vaivat yritetään peitota tyynnyttelemällä vaan mieltä... Olen aiemmin kuullut kerran vastaavasta tapauksesta, jossa jatkuvaa flunssaa lääkärille valittanut potilas löysi saamastaan reseptinivaskasta myös masennuslääkemääräyksen.

Vierailija

Ei ole välttämättä tästä kyse mutta (anekdoottina tosin) parilla tutulla on ärsyttänyt kurkkua (turvotus?) tämä vaiva ennen lääkitystä:

Lähde:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Kilpirauha ... aatoiminta

"Keskeisiä oireita ovat väsymys, lisääntynyt unen tarve, palelu, painonnousu, turvotukset, ummetus, yleinen hidastuneisuus ja masennus."

Tuo masennuksen diagnoosikin pisti ajattelemaan tätä... kai ottivat verikokeen ja tarkistivat ihan perusjutut?

"Vajaatoiminta todetaan helposti verikokeesta, jossa tyypillisesti TSH-arvo on kohonnut ja T4V-arvo eli vapaa tyroksiini alentunut. Joskus harvoin on kyseessä aivolisäkeperäinen vajaatoiminta, jolloin sekä TSH että T4V (vapaa T4) ovat matalat. Vajaatoiminta voi olla myös piilevää, jolloin oireita saattaa olla, mutta hormoniarvot ovat vielä viitealueella."

TERÄS NALLEPUH
Seuraa 
Viestejä5662
Liittynyt31.1.2008

Mullakin oli patti kurkussa. Varmaankin itikka oli purrut siihen.

Olen syönyt hunajapurkin ja minusta tuli.. SUPER PUH!! TITTIDII!!
Kaikkien aikojen paras BB asukas: BB-Marika (SBB6)

Vierailija
Pönni
vasemmalla puolella tuntuu kuin rauhanen olis turvoksissa.
Se mikä tässä mietityttää.. mun jälkikasvulla on ollut jo pidempään samantyyppistä oireilua.
Lääkäristä hänelle määrättiin vaivaan ssr-lääkettä (voihan prkl!)
Ei tietenkään pidä lähteä syömään mielialalääkkeitä kun vaiva on fyysinen.

Omituista ettei lääkärit edes ala tutkia imusolmukkeita.

Kaulan imusolmukkeet turpoavat yleensä kun on joku tulehdus, jos imusolmuke liikkuu hyvin niin ei sitä tarvitse tutkia. Täällä on jotain aiheesta,
www.terveysportti.fi/terveyskirjasto/tk ... 20kurkussa

Vierailija

Sisäilmaongelmat aiheuttavat oireina joillakin myös kurkku ongelmia. Jos tämä teillä kyseessä, olen todella pahoillani, sillä apua ei saa mistään!

Vierailija

Mulla oli joskus iljettävä palan tunne kurkussa muutaman päivän putkeen. Sitä sitten peilin ja lampun avulla tutkittuani bongasin, että kasvainhan siellä oli. Semmoinen toinen kitapurje oli kasvanut risakudokseen ja painoi nielua. Kasvain oli tunnoton, joten sen huomasi vasta, kun se alkoi painaa vieressä olevaa kudosta.
Työterveyslääkäri nappasi pinseteillä kiinni ja katkaisi ulokkeen saksilla. Hieman meinasi hirvittää, kun kaveri tunkee saksia suuhun, mutta loppujen lopuksi se ei tuntunut ollenkaan, koska kasvain oli täysin tunnoton. Jälkikäteen osoittautui viruksen tekemäksi hyvänlaatuiseksi kasvaimeksi. Ongelmana tuossa on, että jäljelle jäi pieni kohouma, johon saattaa kertyä bakteerimassaa. Suuta joutuu siksi kurlauksen kanssa desinfioimaan säännöllisesti.

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

Tuosta tulikin mieleeni että kitalakeni on muuttanut muotoaan. Joitakin vuosia sitten käytin hammasrautoja. Silloin kitalaessani oli ihmeellinen kyhmyrä, aika pieni ja kova, kuin luuta olisi ollut siinä ihon alla kyhmynä. Se ei ollut keskellä vaan vähän vasemmalla puolella. Ajattelin että ehkä se on ollut siinä aina enkä ole vaan ennen kiinnittänyt huomiota. Silti tuntui vähän kummalta kun olin sen huomannut, ärsytti. En kertonut siitä kenellekään, ajattelin että ei kukaan ole täydellinen ja ehkä se vaan on jotain epäsymmetriaa kitalaen rakenteessa, harmitonta. Se oli siinä varmaan vuosia. Mutta nyt kun kokeilen kielellä huomasin että se on kadonnut. Mikähän kumma se oli? Joskus se oli vähän kipeä mutta varmaan palamisen takia kun syönyt liian kuumaa ruokaa. Se tuntui palavan helpommin kuin muut suun osat.

くそっ!

Vierailija

Jos ei tunnu 100% ajasta, niin ei ole kasvain.

Jos ei tunnu urheilusuorituksen jälkeen, mutta aina muulloin, niin on stressistä johtuva.

Vierailija

Jos ehdottaa tohtori labrakokeita, älä pane vastaan. Etenkään kilpirauhaskokeita?

Onneva lekrusessiolle ja muutenkin...

Vierailija

Kiitos kertomuksista ja neuvoista.
Kävin eilen uudelleen lekurissa kun alkoi tuntua siltä että tukehdun.
Lääkäri totesi että kurkku itsessään on siisti eikä ole tukossa. Jokin ulkopuolinen painaa.

Aamusella se on vähäisempää..
Nooh.. Nyt on otettu pari verikoetta ja nieluviljelmä.. piti soittamani tänään koetuloksia ja *skat* mä en sit just muistanut klo 13.-14.. soittaa.. 14.05 muistin.. ja että -kele!
Huomenna soitan.
Mulla on täällä muuttotouhut meneillään, pakkaamista,.. ja just aina kun pitäis jotakin muuta niin terveys renaa..
Joten, mä oon niin hel*tin stressiherkkä että ihan mikä vaan poikkeama vaikuttaa terveyteen.

Saapi sit huomenna nähdä mikä on tulos?
Olen itsekin aatellut että kilpirauhaset pitää tsekata.

Mutta voipihan koko juttu mennä ohi sit kun oon saanut muutettua ja uus asuinpaikka on ok.??? Mä inhoan tätä nykyistä ja moinen voi vaikuttaa hyvinkin paljon?

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005

Tuon "pala kurkussa" voi tulkita monin tavoin. Säkäpeliä tuleeko masennuslääkkeitä vai epäilys ruokatorven laajentumasta tai vaikka suonenpullistumasta. Niksauttelijat tietävät lukuisia niveliäkin joita voisi heilutella. Ja homeopaatit täsmällisen sokeripallosen joka auttaa vaikkei uskoisikaan homeopatiaan tai vaikka olisi hevonen.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Vierailija
Paul M
Tuon "pala kurkussa" voi tulkita monin tavoin. Säkäpeliä tuleeko masennuslääkkeitä vai epäilys ruokatorven laajentumasta tai vaikka suonenpullistumasta. Niksauttelijat tietävät lukuisia niveliäkin joita voisi heilutella. Ja homeopaatit täsmällisen sokeripallosen joka auttaa vaikkei uskoisikaan homeopatiaan tai vaikka olisi hevonen.

Nykysuomessa ei tietääkseni sairaita hoideta niin että joku poppaukkeli tanssii notskin ympärillä ja diaknoosit arvotaan.
Ihmisistä otetaan verikokeita ja muita joista näkee sitten että missä se vika on.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005
Pönni
Paul M

Nykysuomessa ei tietääkseni sairaita hoideta niin että joku poppaukkeli tanssii notskin ympärillä ja diaknoosit arvotaan.
Ihmisistä otetaan verikokeita ja muita joista näkee sitten että missä se vika on.

No kaikki hyvin sitten. Masennuslääkkeet olivat sitten oikean diagnoosin tulos eikä mikään arvontatulos?

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Vierailija

Edellisessä viestissäni olevassa linkissä kerrotaan vaivan mahdolliset syyt,
Palan, paineen tai epämukavuuden tunne sijaitsee yleensä keskellä kurkunpään takana. Vaivan syytä ei tiedetä, mutta se liittyy usein PSYYKKISESTI hankaliin elämänvaiheisiin ja voi johtaa syövän pelkoon. Oire on yleisempi nuorilla ja naisilla, eikä siihen liity kipua tai painonlaskua. Jos on tyypillisiä edellä mainittuja oireita, yleensä erityistutkimuksia ei tarvita.
--> on aika yleistä että tuntuu pala kurkussa mm. silloin jos ryhtyy itkemään tai on ahdistunut.

Vierailija
Paul M
Pönni
Paul M

No kaikki hyvin sitten. Masennuslääkkeet olivat sitten oikean diagnoosin tulos eikä mikään arvontatulos.

Uh.. kirjoitin eka kiukkuisen vastineen.. Lienekö ihan terve? Jokin vaiva voi haitata olemista niin että ihminen voi vaikka syrjäytyä vaivoineen kun ei saa apua.

No.. oli miten oli. On edesvastuutonta kirjoitella lonkalta jotakin lääkkeitä tutkimatta. Pitää voida ensin varmistua vaivan syystä eikä puoskaroida summamutikassa. Järjetöntä, jopa laitonta sellainen että voi aiheuttaa väärällä lääkityksellä uuden sairauden.

Kaippa sitä sit pitää haastaa enemmän terveyspuolen ammattiväkeä oikeuteen, jospa se muuttaa käytäntöä? Niinhän muillakin aloilla tehdään.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat