Näkeekö sokeat unia?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Hei, olen palannut monimutkaisten kysymysteni kanssa.

Tarkoitan siis kysymyksellä ihmisiä, jotka ovat olleet syntymästään asti sokeita. Kaikki näkevät unia, mutta mistä asioista sokeat voivat "nähdä" unta kun eivät ole koskaan elämässään oikeastaan nähneet yhtään mitään? Näkevätkö he aistiunia äänistä tai joistain muodoista, jotka aivot ovat tunnustelemalla muodostaneet? Tämä kysymys on vaivannut minua pitkään ja haluaisin kuulla mitä te sanotte tästä.

Kommentit (11)

TERÄS NALLEPUH
Seuraa 
Viestejä5662
Liittynyt31.1.2008

Näkevät ne. Ne muodostuvat tuntoaisteista ja äänistä.
Ja luultavammin sokeamykät muodostavat unensa täysin kosketuksista koostuneista kokemuksista, kun onkin käytännössä ainut tapa havainnoida tätä maailmaa.
Plus tietty hajuaistit. Ja tietysti mielikuvitustakin niillä on joten sekin tietty vaikuttaa uneen.

Olen syönyt hunajapurkin ja minusta tuli.. SUPER PUH!! TITTIDII!!
Kaikkien aikojen paras BB asukas: BB-Marika (SBB6)

Vierailija

mutta eihän sokeilla voi olla mielikuvitusta?
saman kuin normaaleilla ihmisillä olisi neliulotteisia mielikuvia.

Barbaari
Seuraa 
Viestejä13621
Liittynyt4.10.2007
tietäjä
mutta eihän sokeilla voi olla mielikuvitusta?
saman kuin normaaleilla ihmisillä olisi neliulotteisia mielikuvia.

Sokeatkin ovat ihmisiä, joiden ajattelumalli kykenee kuvittelemaan kuvia. Sokeiden unet siis ovat puhdasta mielikuvitusta, toki sokeat koskevat kasvoja tietääkseen minkä näköinen toinen tai itse on. Mille he eivät tiedä värejä niin joutuvat kuvittelemaan.

Sokeatkin maalaavat, kuurot säveltävät.

On ihmeellistä nähdä sokeita kävelemässä kaupungilla väkijoukossa, tuntuvat tietävän minne mennä.

Vierailija

Oletan, että sokeilla on asioille ja esineille omat, yksilölliset symbolinsa, joita he sitten näkevät unissaan. Esimerkiksi sokean hevonen on todennäköisesti hyvinkin erilainen, kuin näkevän ihmisen hevonen, mutta mitä merkitystä sillä erolla itseasialla on?

Vierailija
desharosh
Hei, olen palannut monimutkaisten kysymysteni kanssa.

Tarkoitan siis kysymyksellä ihmisiä, jotka ovat olleet syntymästään asti sokeita. Kaikki näkevät unia, mutta mistä asioista sokeat voivat "nähdä" unta kun eivät ole koskaan elämässään oikeastaan nähneet yhtään mitään? Näkevätkö he aistiunia äänistä tai joistain muodoista, jotka aivot ovat tunnustelemalla muodostaneet? Tämä kysymys on vaivannut minua pitkään ja haluaisin kuulla mitä te sanotte tästä.

Mielenkiintoinen kysymys. En usko että sille on fyysistä estettä, koska kuva muodostuu aivoissa eikä silmissä. Uskoisin että sokeakin pystyy näkemään valoja ja värejä, jos aivoja stimuloitaisiin jostain kohtaa. Jokainen näkeväkin on varmasti joskus täräyttänyt päänsä niin että on nähnyt valoaistumuksen ilman näkemistä.

Toisaalta voi tietysti ajatella että syntymästään saakka sokean aivot eivät pysty käsittelemään kuvia, koska koko konsepti on jäänyt kehittymättä. Aivoilla ei ole käytössään pohjadataa, josta muodostaa kuvitteellista spatiaalista kuvaa, joten... tuskin syntymäsokean on mahdollista nähdä unissaan kuin korkeintaan valo- ja värivaihteluja, jos siis niitäkään.

Vierailija

Ihminen, joka on ollut syntymästään asti sokea, kokee tietenkin unensa samalla tavalla kuin arjen kokemusmaailmankin.
Sellainen, joka on sokeutunut vasta esim. aikuisena näkee myös toki unissa kuvia sellaisina kuin ne ovat verkkokalvoilta muistikuviksi siirtyneet aikoinaan.

Juoni
Seuraa 
Viestejä1461
Liittynyt20.10.2005

Syntymastaan saakka sokeat nakevat spatiaalisia- mutta eivat varsinaisesti visuaalista dataa sisaltavia unia. Lahteena talle on Antti Revonsuo, joka luennolla asiasta kysyttaessa suurinpiirtein nain vastasi.

Eli: Syntymasokeiden unissa on tilaa jossa ollaan ja jossa tapahtuu asioita, mutta ei varsinaisesti mitaan visuaalista kokemusta. Spatiaalinen hahmottaminenhan liittyy ihmisella nakoaistin lisaksi jopa enemman ns. kehonkuva-aistiin, eli siihen joka kertoo missa asennossa keho on. Ja tamahan toimii sokeilla siina kuin muillakin.

pinklin1
Seuraa 
Viestejä3346
Liittynyt7.1.2013

Edellä lähettämäni viestin linkissä on myös Kirjaesittelyjä ja otteita, joissa on kuurosokean elämästä ja kokemuksista ääneen luettunaa asiaa siltä ajalta, kun hänellä ei vielä ollut keinoja ymmärtää eikä ilmaista itseään.

Helen Keller oli kirjailija. 

Uusimmat

Suosituimmat