Makumieltymyksistä

Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

Miksi ihmiset ei tykkää samoista ruuista välttämättä? Mistä mahtaa johtua se että ihmiset tykkää eri asioista? Minä tykkään homejuustoista, sienistä, oliiveista, kaikenlaisista salaateista, sushistakin ja ravuista, kaikenlaisesta erikoisesta, mutta esim pikkuveli voi syödä lähinnä perunamuusia ja nakkeja sekä spagettia.. miksei hän tykkää näistä? Kun jos ajattelee evoluution kannalta niin luulisi että ihminen tykkää kaikesta syötäväksi kelpaavasta.. vaan kun ei..

くそっ!

Kommentit (9)

Vierailija

Mitä vanhemmaksi tulee sitä enemmän ''ruokavarasto'' kertyy. Niin kuin sanavarasto. Vähän huono vertaus.

Joskus skidinä söin mielummin spagettia ja jauheliha- kastiketta, nakkeja, pastaa... Noita yksinkertaisia. Ravintoloissa tunnetaan nimellä lastenannokset. Nyt en edes koskisi noihin.

Vihanneksia ja kasviksia on tullut lisättyä. Ennen lautasesta hyväs oli yhtään kasviksia, nyt niitä on 75%.

Jostain olen kuullut että ihminen tottuu johonkin makuun maistaessaan sitä useamman kerran.
Eli ei voi sanoa heti kasvispihvistä ''yök!''

Kyllähän ihminen jos nälkä on syö melkein mitä vain pysyäkseen hengissä.

Vierailija

Johtuu lähinnä siitä että henkilön makuaisti ei ole tottunut kyseisiin makuihin eikä suun tuntoaisti ruoan rakenteeseen.

Omaa ruokailuani rajoittaa lähinnä maun sijasta simpukalta tai etanalta tuntuva rakenne.

En ole koskaan ymmärtänyt miksi ravintoloissa on erillinen lasten ruokalista jossa on nakkeja ja perunamuusia. Tämä aiheuttaa lähinnä tottumattomuutta muihin ruokalajeihin.

Ja jos vanhemmat eivät syö muuta kuin nakkeja ja perunamuusia niin ei mikään ihmekään jos jälkikasvu ei muuta kelpuuta.

Vierailija

Ihmiselle on aivan luontaista kehittää mieltymyksiä, joilla ei ole mitään tekemistä ns. lajinsäilymisen kanssa. Ajattelen nyt esimerkiksi homoseksuaalisuutta ja jäätelöä. Näissä ei ole mitään luonnotonta, vaan ne ovat seurausta ihmisen normaalista psykologisesta dynaamisuudesta.

Vierailija

Siinä, miten aivot tulkitsevat esimerkiksi makujen ja tuoksujen eri sävyt, on yksilöllisiä eroja. Lisäksi myös ennakkoluulot vaikuttavat aistimuksiimme. Totuttelemalla voi oppia syömään mitä tahansa.

Esimerkkinä isäni, joka maisteli soijapihvejä ja äidin kysyessä maistuiko oudolta, hän sanoi ettei lainkaan. (Isä ei siis tiennyt pihvien olevan kasvispohjaisia) Hän on aina ilmoittanut inhoavansa soijan makua.
Kuultuaan, mistä pihvit oli pyöräytetty, hän ilmoitti että kyllä niissä jokin maistui erilaiselta...eikä seuraavilla kerroilla enää mussuttanut niitä yhtä hyvällä ruokahalulla...

Ennakkoluulojen vaikutus makuelämyksiin on kaikkein selvin pienillä lapsilla.

Allekirjoittanut pitä erityisen paljon uuniperunoista feta-aurajuustotäytteellä ja tomaatti-linssi-keitosta sekä curry nuudeleista (tosin en samanaikaisesti). Kaiken maailman hetelmät ovat myös suurta herkkua.
Makeisista happamat karkit ja salmiakki ovat parhaita.

Mikään imelä ei mene helpolla alas, eikä pinaatti. Koskaan en myöskään kalasta pitänyt, vaikka myönnän että etenkin sen tapauksessa ennakkoluuloilla oli iso osa. Yökötti ajatuskin kalakeitosta (yököttää vieläkin) mutta savulohta kerran maistettuani ajattelin ettei tämä olekaan pahaa...yökkäsin silti. Nykyisin en syö lihatuotteita laisinkaan.

Juomista maito, tuoremehut,ja nyt jo unohdettu pokémon limsa olivat suosikkeja. Nykyisin kelpuutan limonadeista vain pommacin ja hartwallin omenan.

Vierailija

Minä en nakkeja ja pottumössöjä ja muuta vastaavaa söisi siksikään että ne ovat mielestäni ärsyttäviä ruokia niiden pentuluonteestaan johtuen. Onko tämä sitä perfektionismia vai tahtoa olla erilainen..

Minulla on kaiken suhteen oikeastaan kaksi vaihtoehtoa: normaali tila, jossa ollaan erittäin tarkkoja ja valitusherkkiä ja perfektionistisia ja "sotatila" jossa kaikki kelpaa, kunhan ihmiset tajuavat pitää päänsä kiinni tai tulee kuula kalloon. Tarkoitan lähinnä oikeaa kriisitilannetta.

DedMoroz
Seuraa 
Viestejä18367
Liittynyt16.3.2005
Ronron
Miksi ihmiset ei tykkää samoista ruuista välttämättä? Mistä mahtaa johtua se että ihmiset tykkää eri asioista? ... Kun jos ajattelee evoluution kannalta niin luulisi että ihminen tykkää kaikesta syötäväksi kelpaavasta.. vaan kun ei..

Tuossa viimeisessä lauseessa on yksi syy, kaikki ei ole kaikille syötäväksi kelpaavaa.

Itse olen inhonnut kalaruokia kakarasta lähtien ja yökkinyt pakolla syötetyt fisut. Kun sitten vanhenin, niin todettiin kala-allergia. Joskus takana voi olla jonkin hajotusaineen puutos kuten on laktoosi-intoleranssin kohdalla, ja eräällä tutulla elimistö ei kykene pilkkomaan lihaan.

Tottumuksen lisäksi takana voi siis olla myös "elimelliset" syyt.

I usually give people more chances than they deserve but once I'm done, I'm done.

Vierailija

Edes mieltymys makeaan ei ole kaikille yhteinen vaikka sitä aina sanotaan että plaa plaa luolamiehet plaa, luonnossa makea --> ei myrkyllinen + energiaa plaa evoluutio plaa luonnonvalinta plaa
Perustelisin näkemyshtäni sillä että limukat maistuvat pahemmalta kuin yskän lääke suussani.
..Jaa paitsi että sokerittomat eivät niinkään ja kyllähän nekin makealta maistuu.. Haluaisiko joku selittää?

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

Pienenä poikana olin kova makean perään mutta nyt vanhettuani hiukan en enää juuri tykkää makeasta. Kakkua en voi syödä, enkä karkkia samalla tavalla kuin muksuna. Lähinnä salmiakki ja happamat enää menee. Ei voi kuvitellakaan ahmivansa niitä enää vatsan täytteeksi. Kaikki makeat herkut, suklaat sun muut, hyy.. eli makeasta, sokerista en enää tykkää. Ehkä on aikojen kuluessa lopulta alkanut keho ymmärtää että ne on myrkkyä minulle, en tiedä. Sokerihan ei ole kovin terveellistä suurina määrinä. Kehoni mielestä ei pieninäkään määrinä kovin hyväksi ellei ole kova nälkä ja ravinnosta puute, silloin maistuu hiukan makeakin. Hedelmät ja marjat maistuvat kyllä.

くそっ!

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008
McRoot
En ole koskaan ymmärtänyt miksi ravintoloissa on erillinen lasten ruokalista jossa on nakkeja ja perunamuusia. Tämä aiheuttaa lähinnä tottumattomuutta muihin ruokalajeihin.

Bushmaster
Minä en nakkeja ja pottumössöjä ja muuta vastaavaa söisi siksikään että ne ovat mielestäni ärsyttäviä ruokia niiden pentuluonteestaan johtuen. Onko tämä sitä perfektionismia vai tahtoa olla erilainen..

Se on kyllä outoa että ne nakit ja muusi ovat niitä lasten ruoiksi miellettyjä. Minä ainakin tykkään kovasti! Joskus tulee oikeen himo ja pitää tehdä muusi (aina oikeista pottuista,) oikealla voilla ja ripauksella kermaa tai punaista maitoa. Sipuli kuuluu tietenkin myös muusiin. Ai että on hyvää! Ja sitten nauravat nakit pannulla tai kattilassa keittämällä ihan tavan nakit. Lisukkeeksi jotain vähän häävimpää sinappia niin jo kelpaa! Toinen mukava muussin kanssa on uunilohi tai uuni(kiuas)lenkki.

Miksi Euroopassa syödään hapankaalia ja Suomessa ei? Ulkomailla pitempään ollessa oli tottuminen hapankaaliin, se kun on yleinen lisuke sekä ruoissa että lautasen reunalla, ainakin Tsekeissä ja Slovakiassa. Pari kertaa harjoiteltuani aloin pitämään siitä niin että nykyään lisään rasiallisen hapankaalia (Pirkalla on ainakin ihan jees versio) jauheliha- tai kasviskeittoon. Sopiii todella hyvin. Potut ja muut tosin kannattaa keittää kypsiksi asti eli lisätä kaali vasta ihan viimeisenä. Happamuutta voi säädellä kaalin huuhtomisella. Eli juu, harjoittelukysymys taitaa olla... Mutta erästä paikallista "herkkua" en suostu opettelemaan! Drzkova polievkan eräs ainesosa on nimittäin lehmän suolet! Kyllä jää minulla syömättä! Muutenkaan en tykkää sisäelimistä, maksan haju ällöttää ja keitetty kieli tuntuu vastenmieliseltä... Kerran tosin söin kuivattua ja suolattua hirven sydäntä. Se oli hyvää. Mitenkäs teille muille uppoavat sisäelimet ja miten niitä edes valmistetaan (maksan kokkauksen tiedän...)?

Hämmentää.

Uusimmat

Suosituimmat