Tuomioja arvosteli Viisikon

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Erkki Tuomiojan viikon kirja-arvostelu on tällä kertaa: Enid Blyton, Viisikko aarresaarella

Eipä siinä mitään... entinen ministeri, melkein puoluejohtaja....

No vitsi vitsi. Ihan hauska veto. Ja vähemmän tunkkainen kuin edellinen arvostelu, joka oli:

Mikko Laakso-Veijo Åberg, Sosialismiin! Sosialidemokraattiset nuoret 1906–2006,

Kommentit (7)

Vierailija

On nuo Blytonin kirjat asiallista lukemista. Niissä lapset elää maailmassa, jota ei enää voi olla. Miten lapsilla voisi enää olla aikaa retkeillä luonnossa, ja jopa yöpyä siellä ilman härpäkkeitä. Saati sitten tehdä itse omat eväänsä..

Minusta jokaisen lapsen pitäisi noita lukea, ilman sensuuriakin. Kaipa nuo kirjat kohta väännetään siihen muotoon, että monikulttuurinen porukka travellereita pelastaa Thaimaassa lokinpoikasen. Tai mitä lintuja siellä sitten pesiikään.

Vierailija
Lektu-Elli

Eipä siinä mitään... entinen ministeri, melkein puoluejohtaja....

Tuomioja pitää myös Aku Ankkojen lukemisesta. Ainakin kaverini isä näki hänet lukemassa tällaista lapsellista lehteä lentokoneessa. Kuka vielä kehtaa kutsua häntä intellektuelliksi!´´´´´´´´´´´´´´´´

Vierailija

Sosialistin maailman kuvaan kuuluu juuri viisikkomainen etuuksien saanti ilman perusteita. Sattuu selkkaus jossa koirakin tekee osansa, tietoisena oikeasta ja väärästä. Jokin mystinen voima tuo retkelle kakut kahvit ja makkarat ja palattua tehdään simppeli raportti ja saadaan kiitokset. Sattui mitä tahansa, elämä kulkee kuin juna radallaan, uusia seikkailuja kohti, joissa ei mietitä omia motiiveja suhteessa muiden.

Vierailija

Onkohan Tuomioja lukenut koskaan Paska Ankkaa? Sopisi jotenkin paremmin ko. viskaalin olemukseen. Ei millään pahalla mutta tulipahan tässä vaan mieleen näin "ex tempore"

Vierailija

Viisikoita lukiessa oli aina nälkä, niillä oli aina eväät matkassa, ruokaa joka paikassa. Olen teininä varmasti lukenut koko sarjan useampaan kertaan! Mukavia kirjoja, joissa moraali on vielä täysin turmelematonta ja suorastaan neitseellistä.

Vierailija
Neiti
Viisikoita lukiessa oli aina nälkä, niillä oli aina eväät matkassa, ruokaa joka paikassa. Olen teininä varmasti lukenut koko sarjan useampaan kertaan! Mukavia kirjoja, joissa moraali on vielä täysin turmelematonta ja suorastaan neitseellistä.

Olen aivan samaa mieltä. Joskus monia vuosia sitten Viisikko-sarja oli minunkin suosikkilukemistoa, ja Jules Verne.

Kuolemattomia ja mukava muistella näin jälkeen päin

Vierailija

Hirveää seksististä, oikeistolaista propagandaa paperinohuilla henkilöhahmoilla ja erittäin niukalla kerronnalla varustettuna. Joku tietysti sanoo että Blytonin tyyli tehostaa mielikuvitusta ja pitää lasten mielenkiintoa yllä. Itse en ainakaan 80-luvulla jaksanut innostua muutamaa kirjaa pitemmälle sarjaa tavaamaan.

Tosin terminatorit ja vastaavat hittileffat taisivat viedä silloin mielenkiinnon kirjojen lukemiselta, mikäli niitä laserdiscejä sai kaiveltua lukittujen kaappien takaa.

Uusimmat

Suosituimmat