Mitä on teknillinen fysiikka?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Tervehdys!
Olen noita Tampereen teknillisen yliopiston kotisivuja selaillut, pääasiassa DI:n koulutusohjelmia.

Fysiikka on minulle lukiovuodet ollut ehkä se mielekkäin aine ja olisi tarkoitus perehtyä siihen lukion jälkeen.

Millainen on tuo teknillisen fysiikan koulutusohjelma ja millaisia asioita siellä käsitellään yms yms yms.
Mahtaako keskuudessamme olla kenties myös kyseisen tutkinnon suorittajia?

(Olen sivuilta jotai tiedonjyvää löytänyt, mutta kädetön kun on niin ei tiedonjano sammunut )

Mikko

Sivut

Kommentit (44)

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26890
Liittynyt16.3.2005
MJT
Millainen on tuo teknillisen fysiikan koulutusohjelma ja millaisia asioita siellä käsitellään yms yms yms.

Linkki

Teknillinen fysiikka on luonnontieteellisesti ehkä vaativin teknillisten korkeakoulujen oppialoista. Nuo rajat menevät eri kouluissa kuitenkin vähän eri tavalla.

Melkein. Se olisi mahdollista, jos olisin opsikelut Tampereella. TKK:lla puolijohdefysiikka oli kuitenkin pääasiassa sähköosaston (tai mikä se nykyään on, joku elektroniikan ja ties minkä tiedekunta) alaisuudessa.

Kyllä teknillinen fysiikka on erinomainen valinta, jos fysiikka kiinnostaa. Älä ota liikaa stressiä valinnoista, niitä voi muuttaa sitten kun on peruskursseja suoritettu ja jotain hajua siitä mitä mikäkin ala tarjoaa. Hankala sitä on lukiopohjalta tietää mitä loppujen lopuksi päätyy tekemään.

Vierailija
MJT
Tervehdys!

Mikko

Täällä voit tutustua TKK:n teknillisen fysiikan kursseihin, tutkinnon sisältämät kurssit alkavat sivulta 25 (pdf-tiedoston sivu 29). Eiköhän noista jonkinnäköistä kuvaa saa, mitä opiskelut pitävät sisällään: luulisi että Tampereella on aika sama painotus.

EDIT: Tampereen osalta google tarjosi tätä. Ehkä olet näihin sivuihin jo tutustunutkin, mutta tulipahan varmistettua.

Vierailija

Kiitokset vastauksista!

Jos oikein olen ymmärtänyt, ko. koulutuksesta valmistunutta henkilöä voidaan kutsua myös fyysikoksi.

Mitä eroa on tällä teknillisen fysiikan korkeakoulututkinnolla ja esim. yliopistofysiikan tutkinnolla? ''Lopputuloksena'' kuitenkin molemmista fyysikko.

Vierailija
MJT
Mitä eroa on tällä teknillisen fysiikan korkeakoulututkinnolla ja esim. yliopistofysiikan tutkinnolla? ''Lopputuloksena'' kuitenkin molemmista fyysikko.

En ole opiskellut teknillistä fysiikkaa ja yliopistofysiikkaakin vain hieman, mutta voisi kuvitella, että teknillisessä fysiikassa paneudutaan enemmän sovelluksiin ja niiden kannalta keskeisiin teorioihin. Yliopistofysiikka taas on sitä itseään: asiaan paneudutaan enemmän teorian kiinnostavuuden kuin sovellusten takia.

o_turunen
Seuraa 
Viestejä10611
Liittynyt16.3.2005

TKK:ssa monet kurssit, kuten matematiikan kurssit ovat samat teknillisen fysiikan ja sähköpuolen kanssa. Teknillisessä fysiikassa teoretisoidaan siitä, miten asiat voisivat olla. Sähköpuolella tutkitaan asioiden olemassaolevaa tilaa. Teknillisen fysiikan oppimäärän suorittanut saattaa tietää, miten elementtimenetelmällä suunnitellaan mutteri tai selitetään Josephson-liitoksen toiminta. Koneosatolla osataan tehdä pulttiliitos, joka teknillisen fysiikan osastolla on nähty ja todettu paperilla, mutta ei käytännössä tehty. Sähköosastolla taas pystytään tekemään ihan toimiva sähkölaite siinä, kun teoreettinen fyysikko miettii, miksi johtimessa on kelta-vihreä raidoitus.

Yliopistolla ei mutteria ole ikinä kukaan nähnyt, saati sitten sellaista käsissään pitänyt, toimivasta pulttiliitoksesta tai sähkölaitteesta puhumattakaan.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi.
Korant: Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

Vierailija
Eiköhän tekniikka ja fysiikka ole aika pitkälle sama asia. Kaikkien teknisten laitteiden toiminta perustuu fysiikkaan.

Ei.

mskomu
Seuraa 
Viestejä672
Liittynyt10.10.2005
o_turunen
Yliopistolla ei mutteria ole ikinä kukaan nähnyt, saati sitten sellaista käsissään pitänyt, toimivasta pulttiliitoksesta tai sähkölaitteesta puhumattakaan.

Ei kai sinne kukaan ole menossakaan muttereita vääntämään.

Kritisointi liiallisesta teoreettisuudesta kannattaa muotoilla ehkä hieman toisella tavalla. Tuosta jäi, ainakin minulle, sellainen kuva, että aletaan väittää, kuinka yliopistot ovat täysin turhia ja ammatillinen tutkinto on ainot oikea. Oikeita töitä ja silleen.

Vierailija
mskomu
o_turunen

Kritisointi liiallisesta teoreettisuudesta kannattaa muotoilla ehkä hieman toisella tavalla. Tuosta jäi, ainakin minulle, sellainen kuva, että aletaan väittää, kuinka yliopistot ovat täysin turhia ja ammatillinen tutkinto on ainot oikea. Oikeita töitä ja silleen.

Ehkäpä maisterilla ja esim. sähkötekniikan DI:llä saattaa olla jotain eroa vaikka kumpikaan tutkinto nyt tuskin turha on. Eiköhän tuo DI-tutkinto enemmänkin mielletä yliopistotutkinnoksi kuin ammatilliseksi tutkinnoksi vaikka se tietysti sitä on. Kummastakaan laitoksesta nyt ei ainakaan laitoksen ansiosta tule mitään mutterinväännön ammattilaisia...vaikka eipä olisi haittaa jos nekin hommat onnistuisi..DI-tutkinnon nyt on kai ainakin periaatteessa tarkoitus antaa valmiudet käytännön työelämään mutta siitäkin voi sitten olla montaa mieltä..

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007
mskomu
o_turunen

Onko lääkärin tutkinto ammatillinen vai yliopistollinen ???
Eiköhän se ole molempia ? Ainakin kirurgin pitää hallita teorian lisäksi myös käsillä tekeminen.

Vierailija
o_turunen

No jaa. Kyllä yliopiston puolellakin pyöritellään muttereita ja sählätään elektroniikan kanssa - ainakin, jos erikoistuu kokeelliseen fysiikkaan. Mutterin pyörittämisen tarkoituksena ei kylläkään ole palvella teollisuutta vaan säätää mittauslaitteistoja perustutkimusta varten. Tutkimuskohteet voivat silti olla varsin käytännönläheisiä: saatetaan esimerkiksi selvittää, miten ympäristömyrkky hajoaa tietyissä olosuhteissa. Tutkimusta saattaa myös rahoittaa jokin yksityinen taho, mutta tulokset ovat silti julkisia.

Teoreettinen fysiikka onkin sitten jo toinen juttu...

Vierailija
o_turunen
TKK:ssa monet kurssit, kuten matematiikan kurssit ovat samat teknillisen fysiikan ja sähköpuolen kanssa.

Paitsi että kaikki fyysikot opiskelevat matematiikan laajan oppimäärän, sähköläisistä näin tekee vain pieni osa. Sähkömatikoissa opetellaan enemmänkin laskemaan, kun taas laajassa sukelletaan huomattavasti syvemmälle todistusten maailmaan. Vaikea sanoa, kumpi on sitten loppujen lopuksi hyödyllisempää.

o_turunen
Seuraa 
Viestejä10611
Liittynyt16.3.2005

Joo. Minä en oikeastaan ole koskaan käyttänyt Weierstrassin lausetta (meniköhän oikein?) aaltoputken mitoituksessa, ja ne kivojen differentiaaliyhtälöiden keksijöiden nimet differentiaaliyhtälöineen ovat aika tarkkaan jääneet unholaan.

Kyllä minä differentiaaliyhtälön osaan ratkaista, mutta ainoastaan siksi, että pystyn virittämään lämpötilansäätimen.

Muoks. Ettei kellekään jäisi epäselväksi tai tulisi paha mieli, niin voin kertoa, että olen ollut mekaanikkona Helsingin Yliopiston Astronomian laitoksella ja assistenttina TKK:n sähköosastolla.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi.
Korant: Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

Vierailija

Käsittääkseni Teknillinen fysiikka ja yliopistofyssa eivät eroa hirveästi toisistaan. Toki TKK painottuu ehkä aivastuksen verran enemmän sovelluksiin ja yliopistopuoli taas perusrautaan, kuten kosmologiaan, jota ei taas polilla voi oikein lukea. Tai näin ainakin tefyllä opiskelevien juttujen perusteella olen tulkinnut.

Itse opiskelen HY:n fyssan laitoksella ja voin kyllä suositella. Tosin itse en ole suuntautunut kovinkaan teoreettisesti, vaan kiinnostuksen kohteet ovat tällä hetkellä meteorologiassa.

Jos joku asia on yliopistolla huonommin, niin välillä tuntuu, että tekniikan ylioppilaat saavat paremmin kesätöitä. En tosin tiedä, että koskeeko tämä vain jotain sähköraksa-osastoja ja ovatko asiat yhtään sen paremmin tässä suhteessa tefyllä kuin lipastollakaan.

Vierailija

Jees, tuhannet kiitokset vastauksista!

Nyt vaan puntaroimaan kumpi on se oma juttu, teknillinen fys vai toi 'yliopistolline'

Mikko

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat