Säästääkö bensiiniä

Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

Jos laittaa kerran tankin täyteen ja sitten aina ajaa sen puoliksi tyhjäksi, niin sitten taas täyttää uudella bensiinillä .

Säästääkö bensiinin kustannuksissa?

Sivut

Kommentit (23)

TERÄS NALLEPUH
Seuraa 
Viestejä5662
Liittynyt31.1.2008

Ei.
Auton paino nousee joten vaaditaan enemmän tehoa saman nopeuden saamiseksi.

Olen syönyt hunajapurkin ja minusta tuli.. SUPER PUH!! TITTIDII!!
Kaikkien aikojen paras BB asukas: BB-Marika (SBB6)

DerMack
Seuraa 
Viestejä1839
Liittynyt16.3.2005

parempi olisikin tankata tyhjä tankki vain puolilleen ja ajella se sitten tyhjäksi. ero ei suurin suuri ole mutta on kuitenkin. ja muutenkin auton keventäminen kaikesta turhasta tuo pikkuisen säästöä

Vierailija

Riippuu ajotavasta siten että pitkällä moottoritiematkalla ei auton bensamäärä merkitse käytännössä mitään. Kaupungissa ajaessa paino merkitsee jo paljon suuren nopeusvaihtelun vuoksi.

Vierailija

Mikäli oikein ymmärsin, tiäremies esitti loistavan säästökonstin.
Eli tankki täytettiin kerran ja ajettiin sitten puolilleen. Seuraavlla kerralla ajetaan taas tuo puoliska puolilleen ja puoliska puolilleen,....jne. Bensahan ei lopu koskaan ja säästö on hirmuinen.

Vierailija

Itse asiassa nykyisillä hinnoilla voi säästää tankkaamalla 95:n sijaan 98:a, tai jopa Shellin 99:ä. Juhannuksena en huomannut kun noin neljän sentin hintaeroja 95:n ja 98:n välillä. Neljä senttiä noin 1,60e litrahinnasta on 2,5%.

Korkeampioktaanisella kone voi tuottaa enemmän kuin tuon 3% tehoa, kuin matalampioktaanisella.

Mutta ajotavalla suurimmat säästöt saa aikaan. Itse testasin Juhannuksen kotimatkalla, että 80km/h - 110km/h ajonopeuksissa ei juurikaan ollut kulutuseroa, johtuen vaihdevälityksistä. Kulutus oli jotain reilun 8l per 100km. Sitten kun moottoritiellä ajeli 140km/h vajaan sadan kilometrin matkan, nousi kulutus jonnekin 12-15 litran tuntumaan.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007
ilesoft
Itse asiassa nykyisillä hinnoilla voi säästää tankkaamalla 95:n sijaan 98:a, tai jopa Shellin 99:ä. Juhannuksena en huomannut kun noin neljän sentin hintaeroja 95:n ja 98:n välillä. Neljä senttiä noin 1,60e litrahinnasta on 2,5%.

Korkeampioktaanisella kone voi tuottaa enemmän kuin tuon 3% tehoa, kuin matalampioktaanisella.

Mutta ajotavalla suurimmat säästöt saa aikaan. Itse testasin Juhannuksen kotimatkalla, että 80km/h - 110km/h ajonopeuksissa ei juurikaan ollut kulutuseroa, johtuen vaihdevälityksistä. Kulutus oli jotain reilun 8l per 100km. Sitten kun moottoritiellä ajeli 140km/h vajaan sadan kilometrin matkan, nousi kulutus jonnekin 12-15 litran tuntumaan.

Sinullahan kauhea bensarosvo on. Helpoin tapa säästää on vaihtaa pienempään autoon. Kyllä nykyhenkilöautolla pitäisi 5 litran tuntumaan/100 km päästä.

Lisäys: Noista kulutuslukemista päätellen ajelet jenkkipakulla tai vastaavan kokoisella.

Vierailija
ilesoft

Tämä on täysin totta, usein tosin eron huomaa jo 80 --> 120km/h välisessä kulutuksessa. Itse kokeilin tuossa viime talvena kulutuslukemia eri ajotavoilla allani suurehko ruotsalainen citymaasturi ja voin todeta että:
-T5-bensiinikone liikuttamassa maastoautoa on hyvin kaukana taloudellisesta
-160km/h nopeudella kulutus 17-18 l/100km
-120km/h nopeudella vähemmän, eli 13 l/100km
-yllättävä huomio oli kuitenkin, että v-power bensiini (luultavasti 99+:lla sama vaikutus) laski kulutusta 2litraa/100km ja nosti tehoja selvästi!
-v-powerilla molemmat lukemat siis 2 litraa alempia

TERÄS NALLEPUH
Seuraa 
Viestejä5662
Liittynyt31.1.2008

Bensaa voit säästää kun otat ruuvvimeisselin mukaan ja otat ovet irti ennen automatkaa. Sitten kun palaat niin voit pihallasi laittaa ne ovet takaisin niin ei kukaan vie sitä. Jos menet työpaikalle, niin voit ostaa toiset ovet sinne työpaikalle, missä kiinnität ne toiset ovet väliaikaisesti kunnes olet työskennellyt loppuun ja voit ne irroittaa ja kulkea kotiin taas ilman ovia. Yksi ovi painaa varmaan 40 kiloa. Eli säästää 160 kiloa painoa. Myöskin kannattaa käydä ulostamassa ennen automatkaa.

Olen syönyt hunajapurkin ja minusta tuli.. SUPER PUH!! TITTIDII!!
Kaikkien aikojen paras BB asukas: BB-Marika (SBB6)

PeterH
Seuraa 
Viestejä2875
Liittynyt20.9.2005
Ertsu
Helpoin tapa säästää on vaihtaa pienempään autoon.

Kyllä bensapumpulla eri letkun poimiminen käteen on helpompaa kuin auton vaihtaminen. Kauhea byrokratia jälkimmäisessä.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007
PeterH
Ertsu
Helpoin tapa säästää on vaihtaa pienempään autoon.

Kyllä bensapumpulla eri letkun poimiminen käteen on helpompaa kuin auton vaihtaminen. Kauhea byrokratia jälkimmäisessä.

Autoa vaihtamalla säästö muodostuu suuremmaksi, eikä mikään niin kauhea byrokratia ole. Outoa sinänsä, että jotkut vielä ajelevat noilla bensarosvoilla. Onkohan bensa vieläkin liian halpaa ??

Vierailija
Ertsu

Autoa vaihtamalla säästö muodostuu suuremmaksi, eikä mikään niin kauhea byrokratia ole. Outoa sinänsä, että jotkut vielä ajelevat noilla bensarosvoilla. Onkohan bensa vieläkin liian halpaa ??

Kaikilla ei ole varaa laittaa vähintään 20 000 euroa peltilehmään. Todellisuudessa autot pitäisi ajaa täysin loppuun. Nykyiset kampanjat vanhoja autoja vastaan ovat vain autoteollisuuden masinoimaa mustamaalausta yhdistettynä poroporvarien ja city-vasemmiston tuntemaan vihaan maaseutuköyhällistöä kohtaan. Ennemmin sitä huristelee pari vuotta 1000 euron autolla ja kuluttaa pari litraa enemmän menovettä, kuin ottaa pankista lainaa ja makselee korkoja ja kuoletuksia seuraavat vuosikymmenet.

Vierailija

Tehkää kuulkaa ihmiset niinkuin minä: ostakaa halvin mahdollinen kiinalainen skootterimopo (+ kypärä halpishallista hintaan € 19.95). Laatu ei välttämättä vastaa eurooppalaista merkkiä, mutta hinta on kolmannes ja näppärä kaveri kiristää löysät ruuvit vajaassa tunnissa ja tekee huollot itse.

Mikäs tässä; kulutus on n. 2 l/100km, saa raitista ilmaa, maisema vaihtuu, tytöt tykkää, ylämäissä ei hengästy, alamäissä vauhti huimaa, parkkipaikoilla saa sympatiaa. Auto out, mopo in! Ihan ympäristönkin kannalta.

Vierailija
JaakkoFagerlund
IFEUN, sen kypärän kyllä hankkisin jostain muualta kuin halpahallista

Jaakko, kyllä ne halpahallin kypärätkin ovat varsin kelvollisia. Testasin yhden seuraavasti: juoksin kypärä päässä 10 metrin päästä täysillä päälaki seinään päin. Ei tullut murtumia kypärään eikä kalloon. QED.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat