Autojen laatu

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Fift gear sarjassa oli että Aston Martin superautossa moottorin hihna pomppaa paikoiltaan tietyllä ohjauksen ja kaasunkäytön kombinaatiolla.
Huoltojätkät tulee tosin kopterilla asentamaan sen takaisin kun soittaa "SE hihna taas".

Sivut

Kommentit (106)

Vierailija

Kävin tuossa tiistaina hakemassa uuden yariksen. Auto siis tuli suoraan maahantuojalta uutena.

Ensimmäisen päivän aikana liikennevaloissa kyllästyin edellä ajavan kuljettajan vaillinaiseen havainnointikykyyn hänen jättäessään huomioitta oikealle kääntyville tarkoitetun vihreänä palavan nuolivalon.

Normaali reaktiohan tässä tilanteessa on ystävällisesti huomauttaa kuljettajaa äänimerkillä ja mahdollisesti säestää tätä toimintoa kansainvälisellä käsimerkillä. Toyotan kokoamislinjalla oli nähtävästi arvattu aikeeni jo etukäteen, sillä painaessani äänimerkkiä, mitään ei tapahtunut.

Pienoisen tutkimuksen jälkeen huomasin että töötti oli kiinnitetty auton runkoon siten että kiinnityspultin, joka samalla toimii miinusnapana, ja auton rungon väliin oli laitettu kuminen prikka estämään sähkön kulkemisen.

Ihmetyttääkin kenen älynväläys tuon prikan asentaminen on? Oletettavasti samankokoiset muovi- ja metalliprikat olivat jossain vaiheessa päässeet sekoittumaan tehtaalla.

Nyt sitten on poistettu prikka välistä, tosin käsin kiristämällä töötti ei ole kunnolla kiinni ja toimiessaan se kuulostaa lähinnä sumutorvelta tärinästä johtuen. Joten jos joku bongaa mustan yariksen joka töötätessä kuulostaa hinaajalta niin nostakaa ihmeessä kättä tervehdykseksi.

Edellisessä uutena ostamassani autossa hätävilkkujen käyttö sammutti moottorin ja takalasin lämmittimen kytkeminen sytytti takakontin luukun kumieristeen palamaan ja vakiokokoiset pyörät ottivat hidastetöyssyn yli ajattaessa kiinni muovisiin äänieristeisiin. Osataan noita asioita sotkea 15-20ke hintaisissa autoissakin.

Vierailija

Autoja eivät kokoa enää osaajat vaan liukuhihnatyöntekijät. Siellä on metalliosat päässeet loppumaan varmaan sen takia, että kokoonpanoprosessi on viilattu huippuunsa eikä ylimääräisiä osia kulje tehtaalla pyörimässä jaloissa. Sitten kun ylimääräisiä osia ei ole, osat loppuvat helposti. Kokoomatyöntekijä on varmaan ajatellut, että "perhana, metalliset palat loppuivat... no mutta laitetaas tosta muovinen..."

Vierailija
tietää
Fift gear sarjassa oli että Aston Martin superautossa moottorin hihna pomppaa paikoiltaan tietyllä ohjauksen ja kaasunkäytön kombinaatiolla.
Huoltojätkät tulee tosin kopterilla asentamaan sen takaisin kun soittaa "SE hihna taas".



No ne nyt on ne Fordit... Tosin onhan se sakemanni jo niin pitkään autoja valmistanut, että luulisi jo kohta osaavan.

Vierailija

Hieman häiritsee nuo uusissa Astonin ohjaamoissa käytetyt fordin osat. Luulisi autoilla olevan verran hintaeroa että ei tarvitsisi Astonissa nähdä mondeosta löytyviä peiliensäätönuppeja.

Vierailija

Tämä ei liity autojen laatuun mutta erikoiseen ratkaisuun. Jenkkiläisessä onnettomuustutkintasarjassa oli peräkärryn kanssa ajetusta kolarista, jossa syyksi osoittautui sähköohjattujen kärryn jarrujen kytkeminen auton liittimen vilkun napaan. Ne siis jarruttivat vilkkujen tahtiin.

Vierailija
tietää
Tämä ei liity autojen laatuun mutta erikoiseen ratkaisuun. Jenkkiläisessä onnettomuustutkintasarjassa oli peräkärryn kanssa ajetusta kolarista, jossa syyksi osoittautui sähköohjattujen kärryn jarrujen kytkeminen auton liittimen vilkun napaan. Ne siis jarruttivat vilkkujen tahtiin.



Tuosta voisi jo arvata, että oli tarkoitus kytkeä jarruvaloon eli jarrupolkimen katkaisijaan. Mikä ei tietenkään jarruta voimakkaassa moottorijarrutuksessa, jolloin kärry menisi linkkuun. Oikeaoppinen tapa olisi nopeusmittarin derivaatta. Kiihtyvyysanturi ei käy, koska mäki vaikuttaa.

Vierailija
tietää
Tämä ei liity autojen laatuun mutta erikoiseen ratkaisuun. Jenkkiläisessä onnettomuustutkintasarjassa oli peräkärryn kanssa ajetusta kolarista, jossa syyksi osoittautui sähköohjattujen kärryn jarrujen kytkeminen auton liittimen vilkun napaan. Ne siis jarruttivat vilkkujen tahtiin.

Sattuuhan sitä paremmissakin piireissä. Kerran etsin tuskassa autoradion liitospaikkaa ja ei tietenkään löytynyt. Katsoin sitten, että tuossapa nätti punainen johto ja löin radion kiinni siihen. Seuraavassa risteyksessä sitten selvisi, mistä johdosta radio virtansa otti.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007
Lektu-Elli
tietää
Tämä ei liity autojen laatuun mutta erikoiseen ratkaisuun. Jenkkiläisessä onnettomuustutkintasarjassa oli peräkärryn kanssa ajetusta kolarista, jossa syyksi osoittautui sähköohjattujen kärryn jarrujen kytkeminen auton liittimen vilkun napaan. Ne siis jarruttivat vilkkujen tahtiin.



Tuosta voisi jo arvata, että oli tarkoitus kytkeä jarruvaloon eli jarrupolkimen katkaisijaan. Mikä ei tietenkään jarruta voimakkaassa moottorijarrutuksessa, jolloin kärry menisi linkkuun. Oikeaoppinen tapa olisi nopeusmittarin derivaatta. Kiihtyvyysanturi ei käy, koska mäki vaikuttaa.

Mikä ihmeen "nopeusmittarin derivaatta" ??? Eipä ollut tuollaista sen ajan autoissa, kun minä kävin autokoulun.

Eiköhän oikeaoppinen tapa kytkeä peräkärryn jarrut ole paineilmaletku ?

Aslak
Seuraa 
Viestejä9177
Liittynyt2.4.2005

Eiköse Aston Martiini ole eeglantilainen auto ?

Mie olen kerran koittanu yhthen eeglantilaishen vaihettaa jarrusylinterin kumeja ja tiivistheitä. Land Rooverhin.
Kyllähän ne vaihetamatta jääthin, tiijjä sitte missä vaihhessa noli tehthalla sen jarrusylinterin asentahet ?
Ei osattu ees väärtin kans aatellakhan mimmonen se pitäs työkalu olla jolla sais ne kiinnityspultit irti ?

Emmä sillon siihen aikhan olhet ees nähnhet joustavaa
vaikkapa S kirjaimen muothon taipuvaa väännintä,tai
mutkalle taipuvaa jatkoa, nivel- jatko ei käyny.

Mie sanoin väärtille että asennethan siihen joku ankkuri jarruksi,,, kattastusmien ei kuulemma sitä hyväksys,vaikka
muuten ihan mukavia non Kolarin pojat.
Sovankyläläiset kattastusmiehet on kuulemma ihan eri maata, niimpä se sieltäki käyhän Kolarissa asti autoja kattastamassa.

Eiku sitämie vain , että älkää sekotako Eeglantilaisija joukhon ko autoista puhuthan. Ennen mie ottasin vaikkapa Ladan ennenkö,,, ko jonku eeglannin romun. Tai Volkkarin. Mutta "töjö" son paras .

Vierailija
Aslak
Eiköse Aston Martiini ole eeglantilainen auto ?

Mie olen kerran koittanu yhthen eeglantilaishen vaihettaa jarrusylinterin kumeja ja tiivistheitä. Land Rooverhin.
Kyllähän ne vaihetamatta jääthin, tiijjä sitte missä vaihhessa noli tehthalla sen jarrusylinterin asentahet ?
Ei osattu ees väärtin kans aatellakhan mimmonen se pitäs työkalu olla jolla sais ne kiinnityspultit irti ?

Emmä sillon siihen aikhan olhet ees nähnhet joustavaa
vaikkapa S kirjaimen muothon taipuvaa väännintä,tai
mutkalle taipuvaa jatkoa, nivel- jatko ei käyny.

Mie sanoin väärtille että asennethan siihen joku ankkuri jarruksi,,, kattastusmien ei kuulemma sitä hyväksys,vaikka
muuten ihan mukavia non Kolarin pojat.
Sovankyläläiset kattastusmiehet on kuulemma ihan eri maata, niimpä se sieltäki käyhän Kolarissa asti autoja kattastamassa.

Eiku sitämie vain , että älkää sekotako Eeglantilaisija joukhon ko autoista puhuthan. Ennen mie ottasin vaikkapa Ladan ennenkö,,, ko jonku eeglannin romun. Tai Volkkarin. Mutta "töjö" son paras .


Mullepas kävi samoin Saab 900 takajarrujen kanssa. Tiesin kyllä miten homma pitää tehdä, mutta ei tullut mitään. Palat olis pitänyt löysätä alustan puolelta pimeestä reiästä, johon ei nähnyt millään, että mimmonen ruuvi/mutteri siellä oli. Vein pajalle ja lähden kahville. Kun tulin takasin kaveri väänsi raudoilla paloja irti. Siinä oli tekemisen meininki.

Talbot oli toinen hauskuus. Saattoi olla olla 3-lajia jarrut, eikä mistään selvinnyt mitä oli alla. Oisko ollut englantilaiset kun tarvitsi pienestä reiästä pujottaa rautalanka, jolla joku vipstaaki irtosi ja pääsi vaihtamaan kengät. Onneksi oli ohjekirja, muuten eivät olisi ikinä auenneet.

Vierailija

Aslak: Onhan se joskus ollut. Ford muistaakseni siirsi tuotannon Saksaan ja saksalaista suunnitteluakin muistaakseni nykyään ovat.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat