Sukraloosi, Erytritoli, Aspartaami, yms.

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Mistä näitä makeutusaineita saa? Marketissa oli aspartaamia, mutta vain 3% seoksena 75g purkissa(joka muuten on litran tölkin kokoinen, mitä lie ilmaa sisällä on??) 2€ kappalehintaan(jolloin kilohinta olisi vaatimattomat 888€.........). Erytritolia puhtaana saisi jenkkilästä tilattuna n. 30-50e kuluineen per 5kg, muita en ole vielä löytänyt. Mutta saisiko näitä tököttejä ihan suomesta tai euroopasta mistään? Kertokaa jos tiedätte/löydätte.

Ymmärrän kyllä miksei niitä ihan tavan marketissa joka pulliaiselle myydä. Syy on ihan puhtaasti sekä se, että 1tl(5g) sukraloosia vastaa likimain neljää kiloa silkkaa sokeria, eli, aineen annostelemisessa tarvitaan joko mielikuvitusta ja rankkaa soveltamista taikka elektronista pipettiä, ja terveyssyy. Limuihin sotketulla aspartaamiannoksella meikän painoinen kaveri saisi litkiä ainetta yli 6 litraa vuorokaudessa pitkän aikavälin haitoilla tai 100x määrän välittömillä haittavaikutuksilla. Puhdasta aspartaamia suuhunsa lusikoimalla saa, muiden vaikutusten lisäksi, erittäin nopeasti ja todennäköisesti syövän.

Kommentit (3)

Vierailija

Sokerin makuisista kaikkein vaarattomin on tavallinen sokeri, joka on disakkaridi fruktoosista ja glukoosista, kun vain sen käyttö ei ole yli 10E% päivän kokonaisenergiasta.
Harva käyttää valkoista sokeria edes niin paljon kuin täydet 10E%.
Mutta jos laskee kaikki piilosokerit ja sokerilaadut, galaktoosit, laktoosit, fruktoosit ja glukoosit ravinnosta, niin tuollaisesta piilosokerista kyllä voi melko sokerittomalta vaikuttavakin ruoka antaa tietyn " sokeriprosenttinsa".

Jos käyttää esim 9MJ dieettiä, noin 2100 kcal, siitä olisi 10 E% 210 kcal, joka hiilihydraatin määränä olisi 210/ 4 = 52 grammaa hiilihydraattia sokerista käsin. Tämä olisi sokeripaloina, jos yksi pala on 3,5 g hh, 15 sokeripalaa puhdasta sokeria.

Siis tähän mittaan asti suositukset sallivat Siis alle 10E% päivän energiasta suoranaisia sokerilaatuja.

jos nyt tämän sijasta on nuuka puhtaasta sokerista ja esim käyttää ruoassaan ja juomissaan vain ehkä 3-5 sokeripalan verran, eli 10-15 kcal raffinoidusta sokerista, se olisi energiaosuutena päivän energiasta vain vajaat 3E% valkoisesta sokerista, siis aivan "ambitious" vähän.

Turhaa on käyttää niitä puolimyrkyllisiä makeuttajia kun voi säätää vähemmäksi normaalin raffinoidun sokerinsa turvallisiin uomiin.

Samalla säilyttää makuaistinsa herkkänä ja normaalina kun ei käytä huumaavaan kirpeitä valheellisia makea-elämyksen antajia. Eikä myöskään aja itseään hypoglykemiaan "valhesokerien" käytöllä.

Uusimmat

Suosituimmat