Suomen ajattelukykyisin poikkitieteellinen filosofi?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Olisiko tämmöisessä keskustelunavauksessa ideaa?

Olisi kiva kuulla tiede.fi -palstalaisten mietteitä nykyajan suurimmasta suomalaisesta poikkitieteellisestä ajattelijasta.

Heitän tähän alkuun nimiä tyyliin Linkola, Himanen, Siltala, Ylikangas ja jne. Heikki Ylikangas taitaa olla tosin enemmänkin tiedemies kuin filosofi, vaikka itse pidän ajattelukykyään hyvinkin poikkitieteellisenä.

Kommentit (5)

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008

Suurin poikkitieetellinen ajattelija Suomen Tasvallassa on ehdottomasti Ukkini, kaenuulaenen vanhankansan mies, joka tarkastelee nykyajan ilmiöitä ihanan huumorintajuisesti mutta terävästi. Siinä jääpi akateemikot ja muu väki toiseksi kun tämä metsien mies avaa sanaisen arkkunsa ja antaa tajunnan virrata!

Hämmentää.

Vierailija

Tapio Puolimatka

Vitsit sikseen. Omia suosikkejani ovat Ilkka Niiniluoto ja edesmennyt K. V. Laurikainen. Sen verran laiska olen lukemaan filosofiaa, etten ole välttämättä lukenut yhtäkään kirjaa kokonaan kummaltakaan filosofilta. Tai no, Laurikainen oli koulutukseltaan fyysikko, mutta kyllä hän osasi filosofiaakin kirjoittaa.

Vierailija
Empiristi
Tapio Puolimatka

Vitsit sikseen. Omia suosikkejani ovat Ilkka Niiniluoto ja edesmennyt K. V. Laurikainen. Sen verran laiska olen lukemaan filosofiaa, etten ole välttämättä lukenut yhtäkään kirjaa kokonaan kummaltakaan filosofilta. Tai no, Laurikainen oli koulutukseltaan fyysikko, mutta kyllä hän osasi filosofiaakin kirjoittaa.

Laurikainen oli tosiaan älykkö, joka seuraa luonnostaan siitä, kun rehellisesti tunnustaa Unus Munduksen. Jos esim ihminen sanoo, että ihminen on osa luontoa, niin silloin todistaa olevansa suurenmoinen ajattelija, kun ei pidä älyä universumin ulkopuolelta tulleena ominaisuutena, vaan rehellisesti tunnustaa, että äly kuuluu kaikkeuden rakenteeseen, nyt aina ja iankaikkisesti.

Olin usein Luonnontieteellisen seuran pitämillä luennoilla teoreettisen fysiikan laitoksella kuuntelemassa niitä viisaita kohtia, jotka ilmenivät vain silloin, kun ei väitetty ominaisuuksien tulleen energiaan jostakin olemattomuudesta;
unus mundus.

Ei edes energia ole tullut kaikkeuteen, vaan se on aina ollut. Sitä on unus mundus, ja jokainen, joka sen itse tajuaa, on viisas.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008
Aslak
Suomen ajattelukykyisin poikkitieteellinen filosofi?

Tartteko siihen olla ajattelukykynen ,jos on poikittain suhthessa tietheshen ? Häh?

Jos on poikittain niin juu mutta jos vaa poikkiteloin vänkää niin sitten ei.

Hämmentää.

Uusimmat

Suosituimmat