Voiko sairaus olla lumetta?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Oletetaan, että lääkkeen hoitovaste ei olekaan paljon lumelääkettä kummoisempi? Etenkin psyykepotilaille tai paremminkin depressiopotilaille tehdyissä tutkimuksissa usein havaitaan, että lumelääke toimii lähes yhtä hyvin kuin mielialalääke.

Edellinen on sikäli mielenkiintoinen seikka, että se joko kyseenalaistaa mielialalääkkeiden tehon ja/tai sitten koko depression sairautena!

Tässä mielenkiintoinen Taloussanomien uutinen lumelääkkeiden tehosta:
http://lyhytlinkki.net/?vr8iicrg

Mitä mieltä olet, toimiiko kalliimpi troppi paremmin?

Sivut

Kommentit (16)

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

Sitähän me ollaan tässä vetykoneen kanssa vaahdottu että masennus ainakin on pelkkää ihmisten kuvitelmaa. Masennusta on olemassa mutta vika on ihan asennoitumisessa eikä kyse ole mistään varsinaisesta sairaudesta. Halutaan tekeytyä potilaaksi jotta saa huomiota/lääkettä tai ettei tarvitse työskennellä. Tämä ei kylläkään tapahdu tietoisesti vaan alitajuisesti tämä itsensä huijaaminen, siksi kukaan ei myönnäkään asiaa. Ja sen takia ihminen saattaa ajautua jopa itsemurhaan. Alitajunnalla on suuri mahti uskokaa pois.

Tiedän tämän koska olen kokenut sen itse. Masennuksen kaikessa vakavuudessaan, aikeissa välillä jopa tehdä itsemurhan, mutta ihmeparannuin siitä kun harmistukseni syy lakkasi olemasta. NII! Kenenkään on turha väittää ettenkö olisi ollut "masentunut" tuolloin.

くそっ!

Vierailija
Ronron
Sitähän me ollaan tässä vetykoneen kanssa vaahdottu että masennus ainakin on pelkkää ihmisten kuvitelmaa. Masennusta on olemassa mutta vika on ihan asennoitumisessa eikä kyse ole mistään varsinaisesta sairaudesta. Halutaan tekeytyä potilaaksi jotta saa huomiota/lääkettä tai ettei tarvitse työskennellä. Tämä ei kylläkään tapahdu tietoisesti vaan alitajuisesti tämä itsensä huijaaminen, siksi kukaan ei myönnäkään asiaa. Ja sen takia ihminen saattaa ajautua jopa itsemurhaan. Alitajunnalla on suuri mahti uskokaa pois.

Tiedän tämän koska olen kokenut sen itse. Masennuksen kaikessa vakavuudessaan, aikeissa välillä jopa tehdä itsemurhan, mutta ihmeparannuin siitä kun harmistukseni syy lakkasi olemasta. NII! Kenenkään on turha väittää ettenkö olisi ollut "masentunut" tuolloin.

Asia ei ole aivan noin yksiselitteinen, mitä nimimerkki Ronron esittää. Depressio on mielen sairaus, jonka taustalla voi olla mitä erilaisempia kokemuksia.

Itsetuhoajatukset kertovat taas syvästä depressiosta, joka vääristää ajattelua jo aika lailla. Esimerkiksi depressiopotilas voi kokea suhteettomia syyllisyydentunteita mitä erilaisimmista asioista.

On kyllä totta, että depression kyseenalaistaminen käy helposti, jos kärsii esimerkiksi narsistisesta luonnehäiriöstä, jolloin hyvin pönkitetty itsetunto suojaa henkilöä depiskokemuksilta.

Minä en lähtisi kenenkään depressioo kovin heppoisin perustein vähättelemään, koska tiedän jo lapsesta lähtien mitä depressio voi pahimmillaan olla!

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

En minä vähättelekkään, voihan se tosiaan olla kamalaa. Mikäs sen kamalampaa kuin jatkuva alakuloisuus ja itsemurha-ajatukset ja syyllisyyden tunto kaikesta ja paska olo. Mutta se mistä se johtuu.. se on vain pahaa mieltä ja johtuu jostain. Jos on oikeasti joku asia mikä mieltä painaa niin paljon että muodostuu depressio, ei sen kyllä lumelääkkeillä pitäisi lähteä. Tuo että se lähtee lumelääkkeillä kertoo kaiken.

Mielestäni masennus johtuu näistä: joko on oikea syy olla paha mieli, tarvitaan jatkuva syy joka vaikuttaa pitkään, tai trauma tai vastaava. Jokin oikea syy pahalle tunteelle. Tai sitten kaikki on hyvin, elämä mallillaan ja kunnossa, mutta henkilö alitajuisesti päättää vaan lähteä hakemaan huomiota tälläisessä muodossa kuin tekeytymällä masentuneeksi, potilaaksi, jotta häntä hoidettaisiin. Hän uskoo saavansa lääkkeitä joista pääsee pilveen.

くそっ!

Vierailija
Ronron
En minä vähättelekkään, voihan se tosiaan olla kamalaa. Mikäs sen kamalampaa kuin jatkuva alakuloisuus ja itsemurha-ajatukset ja syyllisyyden tunto kaikesta ja paska olo. Mutta se mistä se johtuu.. se on vain pahaa mieltä ja johtuu jostain. Jos on oikeasti joku asia mikä mieltä painaa niin paljon että muodostuu depressio, ei sen kyllä lumelääkkeillä pitäisi lähteä. Tuo että se lähtee lumelääkkeillä kertoo kaiken.

No kukin päätelkööt itse mitä nimimerkki Ronron tarkoittaa. On muuten törkeää kirjoittaa alakulosta ja depressiosta edes samassa kappaleessa! Sinulla ei ilmeisesti ole minkään tason kosketuspintaa depressioon sairautena?

Minun teorian ja nyky-psykiatrian mukaan depressio on myös aivokemiallinen häiriö, jolloin mielialalääkkeistä onkin tutkitusti todellista hyötyä!

Vierailija
Ronron

Mielestäni masennus johtuu näistä: joko on oikea syy olla paha mieli, tarvitaan jatkuva syy joka vaikuttaa pitkään, tai trauma tai vastaava. Jokin oikea syy pahalle tunteelle. Tai sitten kaikki on hyvin, elämä mallillaan ja kunnossa, mutta henkilö alitajuisesti päättää vaan lähteä hakemaan huomiota tälläisessä muodossa kuin tekeytymällä masentuneeksi, potilaaksi, jotta häntä hoidettaisiin. Hän uskoo saavansa lääkkeitä joista pääsee pilveen.

Jos olisit itse joskus kokenut masennuksen pitkäaikaisena, tajuaisit miten typerältä kuullostat.

edit: lumelääkkeet auttavat ties moneenko vaivaan ja haavaan, näitäkään ei vissiin ole olemassa kuin mielessä? Owned.

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006
Dark Serenity
Ronron

Jos olisit itse joskus kokenut masennuksen pitkäaikaisena, tajuaisit miten typerältä kuullostat.

Riittääkö viisi vuotta?

くそっ!

Vierailija

Mielestäni ei riitä.

edit: tarkotuksena ei ole vähätellä masennustasi, mutta tällaisessa sairaudessa 5 vuotta ei ole niin pitkä aika.

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

Eli en voi kertoa näkemyksestäni depressiosta koska olen ollut vain viisi vuotta masentunut? Okei, anteeksi, perun puheeni siis. Ei minulla olekaan riittävää kokemusta asiasta.

くそっ!

Vierailija

Voit tietysti, kuten kuka tahansa voi esittää mielipiteensä mistä tahansa.

Silti kannattaa kuunnella ihmistä joka on noin 10v sitä sairastanut, kokeillut monia lääkkeitä, ja tuntenut monia eri asteisia masennuspotilaita, ja tietysti keskustellut hyvin monien lääkäreiden kanssa aiheesta.

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006
edit: lumelääkkeet auttavat ties moneenko vaivaan ja haavaan, näitäkään ei vissiin ole olemassa kuin mielessä? Owned.

Ne tehostavat elimistön omaa puolustusjärjestelmää asenteen muuttamisen kautta. Kun nappaa sen lääkkeen elimistöön, ajattelee että nyt sain lääkettä ja paranen. Kyse on vain asenteesta. Samaan pystyisi siis ilman mitään lumelääkettäkin jos vaan asennoituu oikein.

くそっ!

Vierailija

Eli miksi tämä sama asia ei sitten pätisi masennukseen? Ymmärtääkseni tavallaan hyökkäät itseäsi vastaan.

edit: ei nyt sillä etten kyseenalaistaisi teoriaasi placebon toimintaperiaatteesta, mutta ohitan sen tietoisesti tällä hetkellä.

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006
Dark Serenity
Eli miksi tämä sama asia ei sitten pätisi masennukseen? Ymmärtääkseni tavallaan hyökkäät itseäsi vastaan.

Tottakai pätee, siitähän minä juuri puhuinkin. Masennuksesta voisi parantua asennemuutoksella, kuten lumelääkkeiden kanssakin tapahtuu. Asennemuutokseen ei välttämättä tarvita sitä lumekääkekapselia vaan se että jokin asia loksahtaa elämässä kohdalleen saattaa riittää aivan hyvin.

くそっ!

Vierailija

Se että jokin auttaa, ei ole sama asia kuin että jokin parantaa kokonaan. Lisäksi erikoistapauksen tekee asiasta se että masennus on mielen sairaus joka "poistaa" mielihyvän kokemista muun lisäksi, jolloin suuri ja mahtava tapahtumakin tuskin saa edes arvostusta syvästi masentuneelta.

edit: lumelääkkeethän eivät millään tavalla poista masennusta, joitain lievittävät ehkä.

Vierailija

Ronron, voisitko kuvailla masennustasi, kun kiinnostaisi kuulla näin Kokemustuntijana millaisesta masennuksesta on ollut kyse?

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006
Kokemustuntija
Ronron, voisitko kuvailla masennustasi, kun kiinnostaisi kuulla näin Kokemustuntijana millaisesta masennuksesta on ollut kyse?

En.. pitää.. mennä..

くそっ!

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat