Voiko multaa syödä?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Minulla on hirvittävä himo hiekkaan, hiekkapölyyn ja lahoavaan ainekseen. Aluksi riitti, että haistelin hiekkapölyä, mutta nälkähän kasvaa syödessä. Hinku on todella niin kova, että näin kaupunkilaisena ostin pussin kukkamultaa, jota olen syönyt pieninä annoksina.

Kysyin asiasta ihan oikealta lääkäriltä netin kautta (maksullinen palvelu), mutta sain vastaukseksi vain arvelun siitä, että syy voisi olla psykiatrinen. Tuskin. Mitään muuta elämässäni ei pielessä ole: maan syömisen lisäksi mikään ei erota minua tavallisesta, työssäkäyvästä ihmisestä. Arvelin kyseessä olevan jokin puutetila, mutta ei lääkäri siihenkään näkemykseen yhtynyt.

Kaksi kysymystä: 1) miksi minun tekee todella paljon mieli syödä hiekkaa, multaa ja lahoavia kasvinaineksia? 2) Mitä vahinkoa tämä voi aiheuttaa? Pienet annokset kukkamultaa ovat aiheuttaneet lähinnä kevyttä ripulia. Mitä tapahtuisi, jos söisin suurempia määriä multaa? Mullan alle? En ole koskaan himoinnut mitään syötävää niin paljon, kuin nyt himoitsen multaa. Kukkamultaa. Järjetöntä.

Sivut

Kommentit (39)

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

Se voi olla tosiaan puutostilasta johtuvaa. Uskon itse siihen että keho tietää suunnilleen mitä milloinkin tarvitsee. Silti multa kuulostaa oudolta.. onhan siinä paljon kaikenmaailman mikrobeja eikä se voi tehdä hyvää. Ehkä sinulla on tosiaan joku niin vakava puutostila että multakin himottaa ja se hyöty siitä tulee suuremmaksi kuin haitat. En tiedä. Oletko veriarvoja ja muita arvoja tutkituttanut? Ehkä se on vaan joku mielenhäiriö, tuoksuuhan se multa aika hyvältä..

くそっ!

Jurpula
Seuraa 
Viestejä722
Liittynyt1.12.2006

Jos mun kani on suolaa vailla niin se tulee nuolemaan käsiä, jalkoja ja muita paljaana olevia ihoalueita. Tuohan voi aivan hyvin olla joku tarveperäinen, alitajuinen halu jolla tyydytetään puutostiloja.

Koita syödä vaikka suolaa jos se helpottais...

You just made the list, buddy.

Vierailija

Pienempänä menin monesti kukkapurkille ja työnsin suun täyteen multaa, en muista nielinkö sitä mutta ainakin monta hauskaa kuvaa niistä tapauksista on tullu. Ei ainakaan mitään suurempia terveyshaittoja oo ollu....

Barbaari
Seuraa 
Viestejä13621
Liittynyt4.10.2007
joo
Pienempänä menin monesti kukkapurkille ja työnsin suun täyteen multaa, en muista nielinkö sitä mutta ainakin monta hauskaa kuvaa niistä tapauksista on tullu. Ei ainakaan mitään suurempia terveyshaittoja oo ollu....

Näin kun kerran yksi jätkä kerran kuumana kesäpäivänä otti hikisen sukkansa, laittoi sen täyten hiekkaa, jossa mm. kissat käy asioillaan, uitti sen sadevesitynnyrissä missä oli mm sääsken nuijapäitä. Laittoi sen suuhunsa...

Terveisiä vain Heimolle.

Barbaari
Seuraa 
Viestejä13621
Liittynyt4.10.2007
Barbaari
Barbaari
Vanhempani tuntevat erään jolla oli jokin puutostila ja siksi halusi syödä savea. Lääkäri antoi luvan.

Sille maistui myös kastemadot. Jota kuulemma linja autossa söi.

Isäni joka oli vähän villi ja antelias laittoi jäneksen papanoita pastillirasiaan ja antoi tälle maistiaisia.

Vierailija

Mites muuten ruokavalio? Oletko kenties kasvisyöjä?

Monet kasvissyöjäthän popsivat multaa, kait siksi kun eivät saa tarpeeksi ravinteita muuten.

Vierailija
Hauki
Mites muuten ruokavalio? Oletko kenties kasvisyöjä?

Monet kasvissyöjäthän popsivat multaa, kait siksi kun eivät saa tarpeeksi ravinteita muuten.

En ole kasvissyöjä, mutta aika paljon elelen valmisruoalla ja ravintolaruoalla. Kasviksia pitäisi varmaankin syödä paljon enemmän.

Tuota pussista ostettavaa kukkamultaa mietin, että mitähän se mahtaa sisältää: ei kai siinä voi olla kummempia bakteereita tai mikrobeja. Eihän sitä muuten kuluttajille myytäisi.

Jonkinlainen pica... No kannattipa lukea wikiartikkeli aiheesta. Usein pica-häiriöiset kärsivät raudan puutteeesta. Ihan mahdollista.

Mutta tosiaan, kukkamulta on pahempi pahe kuin vaikkapa sipsit & naksut: tänäkin iltana sorruin siihen, että otan pienen maistiaisen. Ihan vain pienen maistiaisen: vähän sormenpäitä kastelen multaan. Niin no, tuon paakun voisi kyllä syödä. Ja kun siinä vieressä on toinen paakku niin voisi senkin. Olikohan täällä vielä paakkuja...

Vierailija
Barbaari

Käy lääkärissä, ehkä jos johtuu puutoksesta niin jokin lääke on olemassa.

Koirilla mullan syöminen kertoo jostakin puutoksesta. En nyt muista mikä se oli. Liekö natriumin, magnesiumin tai jonkin vastaavan vajauksesta johtuva "himo".

Vierailija
Barbaari
Barbaari
Barbaari

Isäni joka oli vähän villi ja antelias laittoi jäneksen papanoita pastillirasiaan ja antoi tälle maistiaisia.

ahaa .... muitakin on kasvatettu kovimman jälkeen.
Minulle myös kaupunkilaispoikana maalla tarjottiin Sisuaskissa kutunpapanoita. Olin pikkupoika. Onneksi sormiin osui löysä yksilö, en pannut suuhuni.
Mutta krittiikkiä siinä oppi. Mitä voi laittaa suuhun, mitä ei? Kuin myöskin minkälaisia sanoja ja lauseita suustaan päästää.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat