Auto --> mönkijä/mopo

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Kannattaako autoa enää pitää bensan hintojen jatkuvien korotuksien takia? Kalliita vakuutusmaksujakaan ei huvikseen enää makselisi?

Mönkijässä/mopossa vakuutukset n. 150€ vuosi
Bensansyönti n. 3l

Kommentit (10)

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007
Ak-85
Kannattaako autoa enää pitää bensan hintojen jatkuvien korotuksien takia? Kalliita vakuutusmaksujakaan ei huvikseen enää makselisi?

Mönkijässä/mopossa vakuutukset n. 150€ vuosi
Bensansyönti n. 3l

Kannattaa ilman muuta pitää. Silloin voi aina tervehtiä vastaantulijoita, kun kaikki ovat tuttuja

Vierailija

Mopojen kulutus on 2,5 - 5 litraa. Mönkkäri yli 4. Pieniruokaisimpiin autoihin verraten ei juuri mitään kulutussäästöä synny käyttäjätasolla. Kuljetusongelmia kyllä. Talvikaudella ei tavallisella mopolla voi ajaa kuin satunnaisesti kun on lumeton ja pitävä keli, eikä liian kylmää.
Selitys pieneen kulutuseroon on ilmanvastus. Auto painaa 12-14* mopon painon ja sen koko on moninkertainen, mutta silti sen kulutus on keskimäärin vain tuplasti mopon kulutus.

Ensirekisteröityjen bensiinikäyttöisten autojen keskikulutus vuonna 2005 oli 7,6 l/100 km ja dieselkäyttöisten autojen 6,4 l/100 km. : AKE

Vierailija

Itselläni tippui vakuutusmaksut vuodessa n600e --> 170e
bensiinin kulutus n.10l --> 3l

En olisi vaihtanut autoa mopoon, mutta ku on tuo toinenkin auto niin sillä kyllä pystyy kauemmas lähtemään. Mopolla nätimpi käydä töissä kesällä jos vain ilmat sallii

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007
Tietää
Ensirekisteröityjen bensiinikäyttöisten autojen keskikulutus vuonna 2005 oli 7,6 l/100 km ja dieselkäyttöisten autojen 6,4 l/100 km. : AKE

Mitähän tuostakin voisi sitten päätellä ? Jotenkin tulee sellainen johtopäätös mieleen, että josko sillä dieselillä olisi sittenkin vähän parempi hyötysuhde, kuin bensakoneella ??

Otetaans vielä huomioon, että bussi kuluttaa jotain 25-30 l/100 km. Rekka jotain 20-50 l/100 km, ja keskikulutus on kuitenkin ton verran pienempi dieselin eduksi.

Eihän se raskas kalusto turhaan dieselillä kulje, vaan siihen on ihan taloudelliset perusteet.

Vierailija
Ak-85
Mönkijässä/mopossa vakuutukset n. 150€ vuosi. Bensansyönti n. 3l

Fillarilla vakuutukset 0€/vuosi. Bensankulutus 0l/100km.
Ajan itse päivittäin 20 km työmatkaa pyörällä. Satoi tai paistoi. Ei se ole muuta kuin pukeutumiskysymys.

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005
BR3K
Ak-85

Ajan itse päivittäin 20 km työmatkaa pyörällä. Satoi tai paistoi. Ei se ole muuta kuin pukeutumiskysymys.

Tarvitsee siihenkin energiaa. Ruoka on kallista. Itse suosin paikallaan makaamista liikkumattomana.

Vierailija
CE-hyväksytty
BR3K
Ak-85

Tarvitsee siihenkin energiaa. Ruoka on kallista. Itse suosin paikallaan makaamista liikkumattomana.
Pyykkikone, sähkönkulu ja pesuaineet sekä peseytymistarvikkeet lämpimällä vedellä, täytyy laskea fillarin kustannuksiin. Vaatetuksen suhteen se on vaativa, jos ajaa paljon.
Toisaalta se vähentää lääkärikuluja ja lisää ikää.

Vierailija
tietää
BR3K

Pyykkikone, sähkönkulu ja pesuaineet sekä peseytymistarvikkeet lämpimällä vedellä, täytyy laskea fillarin kustannuksiin. Vaatetuksen suhteen se on vaativa, jos ajaa paljon.
Toisaalta se vähentää lääkärikuluja ja lisää ikää.

Vaatetukseen riittää hyvä kuoripuku syksystä kevääseen, kesällä vähemmänkin. Maksaa vähemmän kuin kaksi tankkia bensaa nykyhinnoilla. Siihen päälle muutama hyvä kerrasto. Pesulla tulee muutenkin käytyä päivittäin ja vaatteitakin vaihdettua. Varsinkin, jos pitää ajokamat erillään ja antaa niiden kuivua heti käytön jälkeen, ei niitä tarvitse joka päivä pestä.
Ja ennen kaikkea: voi paremmin, herää aamulla kunnolla, jaksaa paremmin eikä joka flunssa tartu. Syöminenkin on kivaa, eikä liikkuessa tarvi niin tarkkaan kattoa, mitä syö. Eikä lintujen laulun kuuleminen työmatkalla ole ikinä harmittanut.

Uusimmat

Suosituimmat