House -ukon tyyli ja maallikot

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Miten lääkärin tai tiedemiehen pitäisi mielestänne suhtautua maallikoihin? Katsoin äsken House-ohjelmaa jossa on se ärsyttävä ylimielinen lääkäri. Jotkut pitävät hänestä, mutta minä en voisi sietää tuollaista käytöstä. Miksi pitäisi kohdella ilkeästi tai ylimielisesti kanssaihmisiä, vaikka olisi heidän kanssaan eri mieltä tai vaikka he olisivat väärässä?
Todellisuudessa tuollainen lääkäri voisi saada vahinkoa aikaiseksi, kun ei suostuisi koskaan keskustelemaan asiallisesti muiden lääkäreiden tai potilaiden kanssa. Lääkäri ei voi tietää kaikkia faktoja puhumatta potilaalle, kuten missä hän on matkustellut tai millaiset elämäntavat ovat. Paljonhan lääkäreiden on vain pääteltävä oireista ja muista asioista joita potilaat kuvailevat.

Jos tieteen harjoittajat suhtautuvat maallikoihin ylimielisesti, se voi jopa vähentää tieteen kannatusta. Minä kannatan evoluutioteoriaa ja ajattelen kriittisesti, mutta joidenkin äärimmäisten skeptikkojen kommentit, samoin kuin populistista skepsismiä edustava Ben&Teller ärsyttävät ihan niinkuin uskonnollinen fanaattisuuskin.

Housessa on huvittavaa se, että aina sairauden aiheuttaja onkin joku harvinainen virus tai bakteeri jonka vaan House -ukko tuntee. Esim. yhdessä jaksossa aivokasvaimen takia kuukausia sairaalassa ollut nainen ei kärsinytkään siitä, vaan hänellä oli harvinainen papukaijalta tarttunut tauti. House -ukko näyttää myös olevan kaikkien lääketieteen alojen asiantuntija, hän hoitaa niin syöpäpotilaita kuin sydänvaivoista kärsiviä.

Sivut

Kommentit (24)

Vierailija

Onhan tuo Hell's Kitchenkin erittäin suosittu kokkisarja, vaikka on pari dekadia tylympi kuin House.

House ei vaadi muilta enempää kuin itseltään. Eli ok tyyppi.

Olbe
Seuraa 
Viestejä1447
Liittynyt16.3.2005
Zet4
STOP THE PRESS, telkkarista tulee viihdesarja jossa on epärealistisuuksia!

Mitä seuraavaksi? Voiko kohta enää luottaa netistä lukemiinsa teksteihin?

Vierailija
Zet4
STOP THE PRESS, telkkarista tulee viihdesarja jossa on epärealistisuuksia!

No joo, tuosta sarjasta sen verran, että tylsäähän se olisi seurata keskiverron arvauskeskuslääkärin lääkereseptien ja sairaslomatodistusten kirjoittamista nuhakuumeseen.
Sarjan mielenkiintoisuus nimenomaan on nimihenkilön persoonallisuus ja vaikka sarja itseään toistaakin, se, että miten se maailman harvinaisin tauti tällä kertaa löytyy. Ei ne Huumankaan juontajat varmaan samoin käyttäydy siviilissä tai kauniiden ja rohkeiden henkilöt niin paljoa puhu yksikseen. Jos ohjelman ainoana tarkoituksena on toimia viihteenä, ei realistisuutta kannata odottaa, saati sitten toivoa, kyseiseltä ohjelmalta.

Vierailija

niin...

house on hyvä sarja jos jättää ne
tyypilliset ihmisuhde potaskan omaan arvoon...

tämä herra lääkäri on kipupotilas jota
vituttaa kokoajan....
kivun kanssa eläminen jotenkin tekee
ihmisestä välillä perseen...
kuten itsekkin olen....

vahinko vain että itse olen tyhmä kusipää...
en sellainen nero kuin tämä aatelinen...
öö.. eikun se olikin se toinen sarja...
missä jeeves on...
houseen saisi uusia piirteitä kun potilaaksi
tulisi jeeves... *nauraaa*

Vierailija

House on kyllä kova äijä. Se ei turhia kaunistele. Yleensä en kyllä satu olemaan oikeaan aikaan tv:n ääressä.

Vierailija
msdos464
:D House on kyllä kova äijä. Se ei turhia kaunistele. Yleensä en kyllä satu olemaan oikeaan aikaan tv:n ääressä.
Ois hyvä jos se alkas riehuu niinku ismo laitela.

Vierailija

Hän on toki vain fiktiivinen hahmo, mutta ärsyttävä silti. Siksi että tuollaisia miehiä on olemassa, siksi on olemassa äärifeministejä ja kiihkouskovaisia. Tuollainen käytös aiheuttaa vastareaktion. En kyllä yleensä katso kyseistä sarjaa, mutta nyt tuli katsottua. House -ukko on kuin Tuntemattoman Lehto, joka oli kova sotilas, mutta kukaan ei pitänyt hänestä. Loppujen lopuksi muu joukkue pääsi yhteispelin voimin pidemälle kuin Lehto.

Vierailija
väläys
En kyllä yleensä katso kyseistä sarjaa, mutta nyt tuli katsottua. House -ukko on kuin Tuntemattoman Lehto, joka oli kova sotilas, mutta kukaan ei pitänyt hänestä. Loppujen lopuksi muu joukkue pääsi yhteispelin voimin pidemälle kuin Lehto.

et yleensä katso ?
ja kuitenkin teet "analyysiä" ukosta...

itseasiassa housessa käsitellään asiaa
joka on lääkäreille tyypillinen ongelma (?)
valehteleva potilas...
ja sitä kuinka paljon paremmin hommat hoituisi
kylmällä rehellisyydellä...

mielenkiintoista on kelata kuinka moni potilas
valehtelee lääkärille...

Vierailija

omena: Entä kuinka moni lääkäri valehtelee potilaalle tai jättää jotain kertomatta? Mutta House -ukko ei edes kuuntele mitä potilaat sanoisivat, koska ei keskustele ollenkaan heidän kanssaan. Hän käyttäytyy huonosti myös muita lääkäreitä kohtaan. Olen katsonut ohjelmaa silloin tällöin, mutta en seuraa sitä säännöllisesti. Rehellinen ihminen voi olla myös asiallinen, tai hänellä ei ole mitään tarvetta olla ilkeä. Maallikon valehtelu ei ole välttämättä tarkoituksellista valehtelua, vaan tietämättömyyttä asioista, johon juuri keskustelu lääkärin kanssa auttaisi.

Vierailija

House on toinen niistä amerikkalaisista sarjoista jota seuraan, toinen on kova laki.
Kaikki muut jenkkisarjat ovat surkeita tekeleitä ja suunnattu keskiverto idiooteille ja niitähän riittää jenkeissä ja meidänkin lintokodossamme.

Vierailija

Vastenmielisin lääkäri, jonka kanssa olen koskaan ollut tekemisissä oli armeijan kutsuntoja edeltävän terveystarkastuksen suorittanut mies. Tämä vanhemmanpuoleinen herra oli ilmeisesti siinä luulossa, että hänen tehtäviinsä lääkärinä kuuluu hoitaa myös nuorten miesten moraalista kuntoa. Niinpä hän yritti prepata minua kutsuntoja varten muutamilla innostavilla ja isänmaallisilla lausahduksilla ja uteli millä mielellä olen ryhtymässä suorittamaan tätä ylevää tehtävää. Kun sitten toin esiin muutamia terveydentilaan liittyviä seikkoja, jotka saattavat vaikuttaa yleiseen palvelukuntoisuuteen, hän oletti minun yrittävän lintsata velvollisuudestani ja loi minuun varmaan pari minuuttia kestäneen yrmeän katseen. Istuin siinä tuolissani ja mietin, että milloin tuo körmyniska mahtaa lopettaa nuhtelevan tuijotuksensa ja jatkaa terveystarkastusta. Lopputulos: totaalikieltäytyjä.

Vierailija
väläys
omena: Entä kuinka moni lääkäri valehtelee potilaalle tai jättää jotain kertomatta?

epäilen että valehtelussa potilaat ovat johdossa....
vai ?

väläys
Mutta House -ukko ei edes kuuntele mitä potilaat sanoisivat, koska ei keskustele ollenkaan heidän kanssaan. Hän käyttäytyy huonosti myös muita lääkäreitä kohtaan.

niin tai sitten hänen tyylinsä on erinlainen
kun sinun...
itselleni tuollainen kaveri olisi omiaan...

väläys
Rehellinen ihminen voi olla myös asiallinen, tai hänellä ei ole mitään tarvetta olla ilkeä. Maallikon valehtelu ei ole välttämättä tarkoituksellista valehtelua, vaan tietämättömyyttä asioista, johon juuri keskustelu lääkärin kanssa auttaisi.

hmm..
jos vaimoke on vieressä niin varmasti useat jättää
kertomatta seksisuhteista sihteerin kanssa...
harva se kertoo esim ekstasi kokeiluista...
tai muista päihteistä...
varsinkaan laittomista...
jopa kannabiksen käyttöä moni pelkää
kertoa lääkärille (aivan kuin se häntä hirveästi kiinnostaisi)
niin voi vain kuvitella mitä kaikkea tärkeää
"unohtuu"...

itse edelleen toivon kylmiä ja osaavia lääkäreitä...
esim turha toivon lietsonta vituttaa....
"sinä vielä juokset tulla jalalla" tyyliset
kommentit alkaa vaan masentaa jos jalalla ei juosta
enään...
voitto järvimäki oli hyvä esimerkki kylmästä
lääkäristä joka totesi kylmästi hymyillen...
"koteloi kipusi.."

jos kerran ei voi minkään niin ei voi...
ja jos voi niin sitten voi...
ei siinä silittelyt auta...

*nauraaa*
kohta me kinastellaan kauniista ja rohkeista...

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat