Askeleita öljystä riippumattomaan yhteiskuntaan

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Nykyistä maailmaa ei suinkaan pyöritä naisten seksuaalinen valta vaan öljy. Öljyvetoisten yhteiskuntien aika tulee kuitenkin piakkoin tiensä päähän.

Öljyhuipusta, öljyn riittävyydestä ja hinnasta on käyty keskusteluja, mutta yhteiskunnan valmistautumisesta öljyn käytön radikaaliin vähenemiseen ei ole paljoa puhuttu. Eikä hallituksella näytä olevan mitään visiota muutoksesta. Ainoa konkretiaan viittaava teko on ollut autoveron pieni viilaus vähäpäästöisiä autoja suosivaksi, mutta muutoin jatketaan entiseen malliin.

Suunnitelmien lähtökohtana pitäisi olla, että 20 - 30 vuoden kuluessa öljyn hinta nousee niin kalliiksi, ettei sen laajamittainen käyttö ole enää kannattavaa. Pitkäjänteinen valmistautuminen öljyn jälkeiseen aikaan kannattaisi aloittaa viimeistään nyt, eikä vasta pakon edessä öljyn hinnan karatessa kannattavuuden ulkopuolelle.

Pitäisin tärkeänä seuraavia uudistusten aloittamista jo tällä vaalikaudella:

- Investoinnit raideliikenteen lisäämiseen. Tavarakuljetuksia ja joukkoliikennettä varten voisi tehdä pistoraiteita pääradoilta paikkakunnille joilla ei ole ollut rautatietä

- Joukkoliikennettä voimakkaasti suosiva vero-ohjaus.

- Sähkö- ja hybridiautoja voimakkaasti suosiva vero-ohjaus. Sähköautojen käytölle vaadittavan infrasruktuurin rakentaminen asutukeskuksiin. (latauspisteitä ja vaihtoakkuja)

- Moottoriteiden ja Ideapark-tyyppisten asutuksesta kauas sijoittuvien kauppakeskusten rakentamisen ja suunnittelun jäädyttäminen. Ne tulevat jäämään ilman käyttöä.

- Biopolttoaineista suurempaa potentiaalia on ainoastaan biodieselillä, jota valmistettaisiin puuraaka-aineesta. Tällöinkin volyymit olisivat pieniä varrattuna nykyiseen öljypohjaisten polttoaineiden käyttöön. Tämän polttoaineen käyttö tulisi suunnata yhteiskunnan kannalta tärkeiden toimintojen turvaamiseen: elintarvikekuljetukset, maatalouden koneet, joukkoliikenne.

Sivut

Kommentit (26)

Vierailija

Eri ratkaisujen kehittymisen varmistamiseksi, olisi tukettava niin että kaikki olisivat samalla viivalla tai siten että monokulttuuri yleensä vältettäisiin. Nyt on vallalla öljy-sähköpohjainen kulttuuri. Niillä on omat vahvat alueensa, joita vartioidaan mustasukkaisesti. Se estää kehitystä.

Veli Hopea
Seuraa 
Viestejä1249
Liittynyt29.11.2006
anomalia

Nykyistä maailmaa ei suinkaan pyöritä naisten seksuaalinen valta vaan öljy. Öljyvetoisten yhteiskuntien aika tulee kuitenkin piakkoin tiensä päähän.

Johtaako tämä naisten seksuaalisen vallan kasvuun?

New ideas are always criticized - not because an idea lacks merit, but because it might turn out to be workable, which would threaten the reputations of many people whose opinions conflict with it.

ISLAM: Mitä lännen tulee tietää (http://www.youtube.com/watch?v=sbLfpqBx2TU&feature=&p=3C7052B7ADA587B6&i...) (video)

Ateisti Kakkonen
Seuraa 
Viestejä1918
Liittynyt11.3.2008

Kopioin alla olevan keskustelun avaukseni tiede piste [url]keskustelupalstalta viewtopic.php?f=13&t=31229. Siinä perustelen että, on olemassa mahdollisuus turvata Länsimaiden maailmanvalta, mikäli resurssit kohdennettaisiin oikein. Eli mielestäni poliittiset vapaaseen markkinatalouteen kohdennetut kepit tulisi suunnata öljystä valmistetun polttoaineen valmistuksen ja käytön verottamiseen ja sitä vastoin porkkana verohelpotusten muodosta kivihiilestä ja biopolttoaineista ja kierrätysjätteistä valmistukseen ja jälleenmyyntiin autoilun eduksi. Tästä seuraa että valkoisen miehen ja hänen ystävänsä nousevan auringon Samurain maailmanvalta on turvattu ahneita muslimimaita ja viekkaita kiinalaisia vastaan.

Alla on kaksi lainausta, joista ensimmäinen on USA:n tiedemiesten järjestön http://www.fas.org sivuilta ja toinen ajankohtaisohjelmasta nimeltä

TV1, Mot 27.3.2006 klo 20:00,Suomalainen öljylähde, Toim. Martti Backman, haastateltavana tekniikan lisensiaatti Kimmo Klemola LTKK:lta.

“As of the end of January 2008 DOD reported that $538.6 billion has been
obligated for the Global War on Terror (GWOT) including
• $416.0 billion for Iraq; and
• $94.7 billion for Operation Enduring Freedom; and
• $27.9 billion for Operation Noble Eagle (enhanced security).”*

”K: Mitä sinä olet itse näitä asioita varmaan miettinyt paljon, niin miten sinun visioissasi, mitä semmoisia tulevaisuuden mahdollisia energianlähteitä sinä näkisit, joita ihmiskunta voisi käyttää voidakseen edelleen nauttia autoilun vapaudesta? Vastaus: Mut sitten on kivihiiltä, on valtavia määriä. Sitä on sadoiksi jopa tuhanneksi, kahdeksi tuhanneksi vuodeksi. Ja siitä pystyy valmistaan nestemäisiä polttoaineita, jopa parempia kuin nää meidän nykyinen bensiini ja diesel. Ja veikkaan, että niitä tullaan polttamaan tulevaisuudessa. Mut hinnat nousee ja se tarkoittaa että todennäköisesti jossain vaiheessa myös kulutus tulee saavuttamaan maksiminsa.”**

http://www.huoltovarmuus.fi%20sivun%20pdf. tiedoston mukaisesti Pohjois-Amerikassa ja Euroopassa on karkeasti arvioiden 40% maailman kivihiilivarannoista.***
www.kaannos.com nettisivun mukaan sana ”billion” on suomeksi miljardi.
http://muunnin.com/valuuttalaskuri/ sivun mukaisesti Globaaliin terrorismin vastaiseen sotaan on käytetty noin 350 miljardia €.
Taloussanomien nettisivun mukaisesti diplomi-insinööri ansaitsee keskimäärin 4544€/kk.****
Tästä laskien saadaan selville että kyseisellä rahasummalla voisi palkata vaihtoehtoisesti joko 6,5 miljoonaa insinööriä vuodeksi tai energia-alalla toimivan pk-kokoisen***** insinöörintoimiston 50:n työntekijät noin 130 000 vuodeksi.
*http://www.fas.org/sgp/crs/natsec/RL33110.pdf
** http://yle.fi/mot/mb060327/kimmoklemola.htm
*** http://www.huoltovarmuus.fi/documents/7/Kara_26-02-2003.pdf
**** http://www.taloussanomat.fi/tyomarkkinat/2008/01/24/diplomi-insinoori-ha...
***** http://fi.wikipedia.org/wiki/PK-yritys

-

Olbe
Seuraa 
Viestejä1447
Liittynyt16.3.2005
anomalia
Nykyistä maailmaa ei suinkaan pyöritä naisten seksuaalinen valta vaan öljy. Öljyvetoisten yhteiskuntien aika tulee kuitenkin piakkoin tiensä päähän.

Öljyhuipusta, öljyn riittävyydestä ja hinnasta on käyty keskusteluja, mutta yhteiskunnan valmistautumisesta öljyn käytön radikaaliin vähenemiseen ei ole paljoa puhuttu. Eikä hallituksella näytä olevan mitään visiota muutoksesta. Ainoa konkretiaan viittaava teko on ollut autoveron pieni viilaus vähäpäästöisiä autoja suosivaksi, mutta muutoin jatketaan entiseen malliin.

Suunnitelmien lähtökohtana pitäisi olla, että 20 - 30 vuoden kuluessa öljyn hinta nousee niin kalliiksi, ettei sen laajamittainen käyttö ole enää kannattavaa. Pitkäjänteinen valmistautuminen öljyn jälkeiseen aikaan kannattaisi aloittaa viimeistään nyt, eikä vasta pakon edessä öljyn hinnan karatessa kannattavuuden ulkopuolelle.

Pitäisin tärkeänä seuraavia uudistusten aloittamista jo tällä vaalikaudella:

- Investoinnit raideliikenteen lisäämiseen. Tavarakuljetuksia ja joukkoliikennettä varten voisi tehdä pistoraiteita pääradoilta paikkakunnille joilla ei ole ollut rautatietä

- Joukkoliikennettä voimakkaasti suosiva vero-ohjaus.

- Sähkö- ja hybridiautoja voimakkaasti suosiva vero-ohjaus. Sähköautojen käytölle vaadittavan infrasruktuurin rakentaminen asutukeskuksiin. (latauspisteitä ja vaihtoakkuja)

- Moottoriteiden ja Ideapark-tyyppisten asutuksesta kauas sijoittuvien kauppakeskusten rakentamisen ja suunnittelun jäädyttäminen. Ne tulevat jäämään ilman käyttöä.

- Biopolttoaineista suurempaa potentiaalia on ainoastaan biodieselillä, jota valmistettaisiin puuraaka-aineesta. Tällöinkin volyymit olisivat pieniä varrattuna nykyiseen öljypohjaisten polttoaineiden käyttöön. Tämän polttoaineen käyttö tulisi suunnata yhteiskunnan kannalta tärkeiden toimintojen turvaamiseen: elintarvikekuljetukset, maatalouden koneet, joukkoliikenne.




Hyvä aihe. Valtion kuin valtion luulisi tosiaan tekevän entistä perusteellisempiä selvityksiä öljyriippuvuuden vähentämiseksi. Päällekkäiset syyt; ympäristöystävällisyys, ilmastonsuojelu, huoltovarmuus ja taloudellisuus, edellyttävät kaikki yhä enemmän siirtymimistä öljyvapaan yhteiskunnan suuntaan.

Mainitsit hyviä parannuksia liikenneinfrastruktuuria ajatellen. Tähän voisin lisätä sen, että hajautettua, uusiutuvaa energiantuotantoa pitäisi kyhätä joka nurkkaan tavoitellen sitä, että ihmisten käyttäytyminen itse toimisi "säätövoimana", ts. mökeille asennettujen aurinkopaneelien ja pientuulivoimaloiden mukana toimitettaisiin mittaristo, josta kuka tahansa eläkeläinenkin pystyy näkemään, koska kannattaa ladata autoa. Kauppareissun voi helposti suorittaa silloinkin, kun ei tuule tai paista aurinko.

Samaa kaavaa voisi noudattaa myös ainakin osittain raskaasn ajokaluston ja joukkoliikenteen kohdalla. Tämä tosin edellyttää runsaasti varakapasiteettia, ja jotta liikenne sujuisi moitteettomasti ja aikataulussa, vaaditaan perusverkon ylläpitämiseksi myös runsaasti säätövoimakapasiteettia.

Teollisen tuotannon ajoittamista luonnonolosuhteiden armoille ei tietenkään voi vaatia. Sitä varten tarvitaan monia ydinvoimaloita jokaiseen lahteen ja poukamaan, joista osa varustetaan myös säätövoimaan sopiviksi. Uraani saadaan osaksi kaivoksista, osaksi merivedestä. Uudet ydinvoimalat suunnitellaan luonnollisesti sellaisiksi, että näistä toimitetaan kaukolämpöä isoimpiin kaupunkikeskittymiin. Muu, harvaan asuttu alue saa tyytyä sähkölämmitykseen, mutta lämpöpumppu, maalämpö tai aurinkopaneelein varustettu katto on joko pakollinen tai, tai ainakin kallis olla omistamatta.

Myös vesivoimalat muutetaan toimimaan peruskuorman tuottajan sijaan säätövoimana. Pohjoismainen sähköverkko on keskusohjattua ja maiden välistä siirtokapasiteettia on lisätty. Tämä takaa sulavamman sähköntuotannon vesi/tuuli/aurinkoyhdistelmällä, ydinvoiman tuottaessa pohjakuormaa, ja välttää liiat ohijuoksutukset.

Tietyt laitteet ja kohteet, jotka vielä (ja varsinkin siirtymävaiheessa) tarvitsevat toimiakseen nestemäistä polttoainetta, saavat energiansa biojalostamoista, joiden raaka-aineina toimii biomassa, turve, yhdyskuntajäte ja merilevä.

Biojalostamot toimivat polttonesteiden lisäksi myös raaka-ainetehtaina, kun uusiutuvista raaka-aineista erotellaan kemiallisesti eri jakeita, joita tarvitaan teollisuudessa metallien ja muiden uusiutumattomien raaka-aineiden kallistuessa. Tämä onkin jo tosin uuden aiheen paikka...

Ja kas näin, elämä jatkuu lähes entisellään, mitä nyt kallis energia on arkipäivää. Energian hinta on kuitenkin stabiloitunut, ja inflaatiopelkoja ei näin tule tältä rintamalta.

Vierailija

Autojen moottoreiden koon voisi rajoittaa 600 kuutioon ja huippunopeuden sataan. Lisäksi pitäisi suosia kaksipaikkaisia autoja, koska keskimäärin matkustajia on alle kaksi. Tyhjien istuinpaikkojen kuljettaminen maksaa.

Auton omistaminen taajamissa tulisi kieltää kokonaan. Vuokra-autopalvelu korvaa satunnaisen autontarpeen.

Etätöitä tulee suosia veroeduin, samoin polkupyöräilyä. Polkupyörät voisivat olla verottomia tai jopa valtion tukemia.

Passiivienergiataloja kevytsavesta.

Vierailija
Olbe
Mainitsit hyviä parannuksia liikenneinfrastruktuuria ajatellen. Tähän voisin lisätä sen, että hajautettua, uusiutuvaa energiantuotantoa pitäisi kyhätä joka nurkkaan tavoitellen sitä, että ihmisten käyttäytyminen itse toimisi "säätövoimana", ts. mökeille asennettujen aurinkopaneelien ja pientuulivoimaloiden mukana toimitettaisiin mittaristo, josta kuka tahansa eläkeläinenkin pystyy näkemään, koska kannattaa ladata autoa. Kauppareissun voi helposti suorittaa silloinkin, kun ei tuule tai paista aurinko.

Perusvoimana varmasti tulee edelleen säilymään vesi- ja ydinvoima, mutta pienimuotoisten paikallisten ratkaisujen on tultava korvaamaan fossiilisia polttoaineita. Esim. Etelä-Suomen suurten taajamien lämmitystä talvella ei kannata pidemmän päälle laskea Venäjän maakaasun varaan.

- Hakevoimaloita lämmöntuottoon; hakkuutähteitä ja ym. toisarvoista puuta riittää pieniä taajamia varten

- Biokaasun kerääminen kaatopaikoilta ja maatiloilta on vielä lapsenkengissä. Menetelmiä on jo olemassa ja energian hinnan nousu tekee toiminnan kannattavaksi.

- Olben mainitsemat maalämpöpumput ja aurinkopaneelit ovat merkittävä osa haja-asutusalueen energiataloutta.

- Muutamia isoja tuulivoimapuistoja tulisi myös rakentaa tukemaan energiaomavaraisuutta. Perusvoimaratkaisuksi siitä ei kuitenkaan ole.

Olbe
Teollisen tuotannon ajoittamista luonnonolosuhteiden armoille ei tietenkään voi vaatia.

Tämä tulee olemaan vaikea paikka. Monista totutuista asioista joudutaan myös luopumaan tai ainakin niiden käyttö oleellisesti rajoittuu. Energiaintensiivisten teollisuuden alojen jatko on energian kallistumisen myötä liipaisimella. Jos valintana on vaikka lämpimät kodit talvella tai sähköä teollisuudelle, niin uskon ensimmäisen olevan etusijalla.

Laajemminkin öljypohjaisten hyödykkeiden tuotanto ja siten myös kulutus tulevat reilusti vähenemään. Ihmiset tulevat vielä yllättymään, kun huomaavat kuinka moneen asiaan öljy vaikuttaa. Esim. muoviin pakkaaminen loppuu.

Asioita ynnäten on nähdäkseni väistämätöntä, että ihmisten keskimääräinen elintaso tulee jonkin verran tippumaan. Halvan energian provosoimat tuhlailevat ja ylelliset elämäntavat katovat. Kun Suomessa meitä on vielä vähän, niin kuitenkin eläisimme vielä kaukana köyhyydestä ja kurjuudesta.

Veli Hopea
anomalia

Nykyistä maailmaa ei suinkaan pyöritä naisten seksuaalinen valta vaan öljy. Öljyvetoisten yhteiskuntien aika tulee kuitenkin piakkoin tiensä päähän.

Johtaako tämä naisten seksuaalisen vallan kasvuun?

Tätä kannattaa kysyä Neonomidelta tai Henryltä. Jompi kumpi on ehkä lukenut jonkin aihetta sivuavan tutkimuksen.

HooFoo
Seuraa 
Viestejä813
Liittynyt30.9.2006

Jokainen kunnallinen paskan- ja jätteenhoitolaitos tuottamaan ja myymään biokaasua liikenteelle. Saadaan tankkauspiste, jossei nyt ihan pienimpiin kuntiin, mutta useimpiin kuiteskii.... Eikös maakaasu ja biokaasu käy autoihin aivan samalla tavalla? Venäjän putkesta vaan hanoja pitkin matkaa...

Vaalimatematiikkaa: Jos et äänestä, niin äänestät sitä jota eniten vastustat.
Kopiointi + muuntelu + valinta => universaali evoluutio
Reality, not faith, has still the best resolution and interface

Vierailija

Energiaindensiivinen teollisuus ei ole sekään kovin simppeli syypää. Esimerkiksi Alumiinin valmistusprosessissa sen erottaminen on hyvin energiaa kuluttavaa, mutta kierrätetyn metallin ei. Lisäksi se on helppo kierrättää ja energiatehokas käytössä verraten teräkseen. Sitä kertyy kiertoon koko ajan ja kannattaisi valmistaa halvemman energian aikana, jolloin sen kokonaishyöty paranisi.
Jopa niin että vaikkapa vesivoimaa käytettäisiin tehokkaammin sen erottamiseen ja siten tuettaisiin kaikkien kulutus- ja energiasektoreiden taloudellisuutta, kun sen osuus kasvaisi.

http://www.oee.nrcan.gc.ca/Publications ... rintview=N
Sulaton energiatehokkuudesta.

Vierailija
HohoFoo
Jokainen kunnallinen paskan- ja jätteenhoitolaitos tuottamaan ja myymään biokaasua liikenteelle. Saadaan tankkauspiste, jossei nyt ihan pienimpiin kuntiin, mutta useimpiin kuiteskii.... Eikös maakaasu ja biokaasu käy autoihin aivan samalla tavalla? Venäjän putkesta vaan hanoja pitkin matkaa...



Biokaasu ja maakaasu ovat käytännössä metaania. Hyvä polttoaine, koska palamistuotteet ovat vain vettä ja hiilidioksidia (mitä nyt vähän typen oksideja, joita ei voi välttää).

Venäjällä on tiettävästi maailman suurimmat maakaasuvarat, mutta siitä riippuvuus kannattaisi tietoisesti pitää pienenä. Venäjä on käyttänyt maakaasua kylminä talvina poliittisena painostuskeinona ja ei ole vaikeaa kuvitella vastaavaa tilannetta Suomenkin kohdalle. Jos venäläiset talven kulutushuippuna kiertävät hanat kiinni, niin Suomessa yli puolelle miljoonalle ihmiselle tulee pian kylmä.

Öljyn osalta Venäjä kuluttaa ja myy parissa kymmenessä vuodessa helpoimmin pumpattavat lähteensä, jonka jälkeen öljyä ei liiemmin enää myyntiin liikene.

Vierailija

Varmasti moni suomessakin pärjäisi arkiaskareistaan ilman autoa. Esimerkiksi skootteri tai pyörä riittäisi varmasti monille. Kunhan hinnat vielä kerran tuplaantuvat niin eiköhän porukka ala pyöräilemään ja mopoilemaankin.

Itse tarvin töissäni autoa mutta ennen työpaikan vaihdosta olin pärjännyt monen monta vuotta pelkällä pyörällä. Suomen kaupungeissa etäisyydet eivät ole kovin suuria.

Vierailija
babun
Varmasti moni suomessakin pärjäisi arkiaskareistaan ilman autoa. Esimerkiksi skootteri tai pyörä riittäisi varmasti monille. Kunhan hinnat vielä kerran tuplaantuvat niin eiköhän porukka ala pyöräilemään ja mopoilemaankin.



Niin, autoilu ja lentomatkustaminen ovat tulevaisuudessa harvojen ylellisyyksiä. En usko, että sähköautoista tulee koskaan yhtä yleisiä kuin bensiini- ja dieselautoista.

Hesarissa oli tänään mielenkiintoinen juttu pienistä tuulivoimaloista. Teknisesti ne ovat kehittyneitä ja jo sen verran halpoja, että tavallinen kanslainen voi sellaisen hankkia. Teho kattaa kotitarvekäytön ja akuilla mennään tuulettomien päivien yli. Tehojen suuruudesta ei ollut mainintaa. Epäilen, että riittäisikö teho esim. normaalin lattialämmityksen tai kuumavesivaraajan kulutuksen.

Mutta en näe mitään estettä, etteikö Suomessa voisi olla haja-asutusalueella satoja tuhansia pieniä tuuli- ja aurkinkovoimaloiden yhdistelmiä, jotka tuottaisiavat omakotiltalojen tarvitseman sähkön. Niillä varmasti latautuvat sähköautotkin.

Vierailija
anomalia
- Moottoriteiden ja Ideapark-tyyppisten asutuksesta kauas sijoittuvien kauppakeskusten rakentamisen ja suunnittelun jäädyttäminen. Ne tulevat jäämään ilman käyttöä.



Tätä olen jaksanut ihmetellä. Rakentamisessa pitäisi pyrkiä tiivistämiseen mutta ideaparkit eivät siihen kannusta. Tuskinpa autoilua kielletään mutta suuret "drive-in-myymälät" perustuvat oletukselle, että autoilu on tulevaisuudessa jotenkin erityisen houkuttelevaa, jota epäilen.

Vierailija
anomalia
- Biokaasun kerääminen kaatopaikoilta ja maatiloilta on vielä lapsenkengissä. Menetelmiä on jo olemassa ja energian hinnan nousu tekee toiminnan kannattavaksi.



Ehkä siirtymäkaudella öljyttömään yhteiskuntaan myös kaatopaikoille haudattua jätettä (=energiaa) aletaan käyttää laajasti hyväksi. En tiedä voisiko kaatopaikoilta peräti kaivaa jätettä ja sitten vaikka kaasutuksen jälkeen polttaa jätteen polttolaitoksessa.

Vierailija

Yhtenä detaljina moottoriurheilun kaltainen fossiilisten polttoaineiden tuhlaamiseen kannustava ympäristörikollisuuden muoto tulisi pikimmiten ajaa alas.

Systeemimme on sikäli kieroutunut, että mitä enemmän kulutamme, sitä enemmän BKT ja elintasomme kasvavat. Kuinka vähempään tyytymisestä ja säästäväisyydestä saataisiin hyveitä?

edit. Lukuja en osaa arvioida, mutta kallistuneen raakaöljyn myötä Suomesta lapioidaan vuosittain hurjat määrät rahaa jo valmiiksi upporikkaiden öljyntuottajien taskuun. Kansantalouden kannalta olisi varsin toivottavaa, että tämä raha voitaisiin käyttää kotimaassa.

Vierailija

Pump pump Ilkka Luoman tyyliin.

SKO
anomalia
- Moottoriteiden ja Ideapark-tyyppisten asutuksesta kauas sijoittuvien kauppakeskusten rakentamisen ja suunnittelun jäädyttäminen. Ne tulevat jäämään ilman käyttöä.



Tätä olen jaksanut ihmetellä. Rakentamisessa pitäisi pyrkiä tiivistämiseen mutta ideaparkit eivät siihen kannusta. Tuskinpa autoilua kielletään mutta suuret "drive-in-myymälät" perustuvat oletukselle, että autoilu on tulevaisuudessa jotenkin erityisen houkuttelevaa, jota epäilen.



Aiemmin öljymarkkinoiden hintaepävakautta säädettiin lisäämällä öljyn tuotantoa jossain päin maailmaa parilla miljoonalla barrelilla päivässä. Kun öljyn hinta on nyt näin korkea, niin kaikki öjyn tuottajamaat tuottavat liki maksimivolyymeilla. Säätövaraa ei ole kuin ehkä vähän Saudi-Arabialla, jos enää silläkään. Suhteellinen niukkuustilanne nostaa silloin hintaa. Ja näyttää siltä, että tämä tulee jatkumaan. Pitäisi reagoida ja tehdä oikeita johtopäätöksiä myös Suomessa.

Uutisissa mainittiin, että ministeri Vapaavuori oli huolissaan noin sadasta rakenteilla olevasta kauppakeskuksesta. On syytäkin, mutta huolestuminen tulee vähän liian myöhään. Ei niille enää mitään voi. Ne rakennetaan valmiiksi ja sillä hyvä. Niiden olemassaolo perustuu autoileviin asiakkaisiin. Kun yhteiskuntarakenteessa autoilun suhteen pitäisi alkaa ottamaan kasvua ja määrää hillitseviä taka-askelia, niin otetaankin valtavia harppauksia autoilun lisäämiseen.

Ja onko Suomessa nykyään ongelma, ettei ole riittävästi kauppoja ja kauppakeskuksia? En ole ainakaan kuullut kenenkään valittavan. Imeisesti missään suunnittelun vaiheessa (kaavoituksessa tai rakennuttajien laskelmissa) ei ole ollut esillä tai edes kaukaisena ajatuksena öljyn saatavuuden heikkeneminen tulevaisuudessa, joka ei ole välttämättä hirveän kaukana. Olisiko vieläkin niin, että kyseisiä päätöksiä tekevät ihmiset ovat vain autuaan tietämättömiä öljyvarojen rajallisuudesta vai sysätäänkö tieto syrjään, kun näköpiirissä on nopeita taloudellisia hyötyjä?

Valitettavasti öljy on taloutemme veri. Ilman sitä käytännössä kaikki taloudellinen toiminta pysähtyisi. Jos katsot ymärillesi, niin tuskin löydät kovinkaan montaa esinettä, joka olisi öljystä vapaata. Ne ovat joko suoraan öljystä valmistettuja tai niiden tuotantokaari on pyörinyt öljyn voimalla.

Askeleita pitäisi alkaa ottamaan nyt kiireesti ja oikeaan suuntaan.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat