psykoosi/skitsorenia

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Onko selvitetty syitä mistä skitsofrenia/psykoosi johtuu tai juontuu. Mietiskelen asiaa silloin tällöin, enkä ole päässyt kovinkaan varmoihin johtopäätöksiin.

Erästä tapausta katselleena olen ollut huomaavinani poikkeavaa huomioimispuutteita. Esim. keskustelu, jossa henkilö on ollut mukana, ei hän ole kuullut tai huomannut mitään. Olen aikaisemmin luullut, että hänen kuulonsa on huono, mutta nyt epäilen huomiokyvyn suurta puutetta.

Itse hän on myöntänyt luki-häiriön. Varhaisemmassa nuoruudessa on hänet luokiteltu sktsofreenikoksi, vaikka sen jälkeen hän teki töitä kymmeniä vuosia.

Sivut

Kommentit (262)

Vierailija
liis@
Onko selvitetty syitä mistä skitsofrenia/psykoosi johtuu tai juontuu. Mietiskelen asiaa silloin tällöin, enkä ole päässyt kovinkaan varmoihin johtopäätöksiin.

Erästä tapausta katselleena olen ollut huomaavinani poikkeavaa huomioimispuutteita. Esim. keskustelu, jossa henkilö on ollut mukana, ei hän ole kuullut tai huomannut mitään. Olen aikaisemmin luullut, että hänen kuulonsa on huono, mutta nyt epäilen huomiokyvyn suurta puutetta.

Itse hän on myöntänyt luki-häiriön. Varhaisemmassa nuoruudessa on hänet luokiteltu sktsofreenikoksi, vaikka sen jälkeen hän teki töitä kymmeniä vuosia.

Itse USKON ja ENNEKAIKKEA TIEDÄN, että kyse on HENKIMAALIMAN JUTUISTA!

Siis siitä, että Saatana Demoneineen hyökkää ajatusmaailmasi kimppuun...

Itselläni elämäni ensimmäinen psykoosi tuli silloin, kun normaalisti täysin omina mietelminäni pitämieni ajatusten sekaan kuului tylysti: "MINÄ OLEN SAATANA!"

Sekosin tuolloin kävely- ja juoksulenkillä ollessani aivan totaalisesti ja se johti minut erääseen sangen VANDALISTISEEN TEKOON...

Tuon jälkeen äänet ovat olleet aina vieraanani, ja olen joutunut myöntämään, että se lienee ihan luonnollinen asia, en tiedä onko kaikille?

Muutaman kerran tuonkin jälkeen on mulle tullut muutama psykoosi, joka johtui LUONNONHENGISTÄ, jotka pakottivat minut luopumaan kaupunkilaisvermeistä, kuten vyölaukusta, kännykästä, lompakosta, repuista ja jopa vaatteista( )

Tuo on toistunut muutamaan kertaan tuon jälkeenkin...

Jos etsii syytä siihen, mix olen toisinaan joutunut ikäänkuin "toisen tahdon", "alter egon" vietäväksi, voi olla syy se, että pelasimme lapsena muutaman kerran SPIRITISMIÄ!

Spiritistisessä pelissä venäläiset ja suomalaiset kaatuneet veteraanihenget kertoilivat meille asioita merkkipöydällä lasin liikuttelun avulla!

No, noista on jotensakin toivuttu, ja nyt on mennyt yli 5 vuotta ilman mitään mielenterveydellistä ongelmaa...

Tuohon toipumiseen on syynä se, että hylkäsin KAIKKI ATEISTISET ajatukseni ja käännyin MESTARIN JEESUKSEN PUOLEEN!

EDIT: Lisäksi paljon harrastimme kaikenlaisia "HENKIMAAILMAN JUTUJA" naapurini kanssa ja pelasimme aivan tolkuttomasti ROOLIPELEJÄ! Terveisiä vain tuolle todelliselle PELIMESTARILLE ja tiettävästi nykyään työttömien työhönoton parissa työskentelevälle kaverilleni!

(Uskoisin hänen tietävän, kuka jeppe merkin Agison takana on, kun tuntuu muutkin, jotka eivät mua henkilökohtaisesti edes tunne - tietävän)

Vierailija
Agison
liis@

Itselläni elämäni ensimmäinen psykoosi tuli silloin, kun normaalisti täysin omina mietelminäni pitämieni ajatusten sekaan kuului tylysti: "MINÄ OLEN SAATANA!"

Sekosin tuolloin kävely- ja juoksulenkillä ollessani aivan totaalisesti ja se johti minut erääseen sangen VANDALISTISEEN TEKOON...

Tuon jälkeen äänet ovat olleet aina vieraanani, ja olen joutunut myöntämään, että se lienee ihan luonnollinen asia, en tiedä onko kaikille?

Muutaman kerran tuonkin jälkeen on mulle tullut muutama psykoosi, joka johtui LUONNONHENGISTÄ, jotka pakottivat minut luopumaan kaupunkilaisvermeistä, kuten vyölaukusta, kännykästä, lompakosta, repuista ja jopa vaatteista( )

Tuo on toistunut muutamaan kertaan tuon jälkeenkin...

Jos etsii syytä siihen, mix olen toisinaan joutunut ikäänkuin "toisen tahdon", "alter egon" vietäväksi, voi olla syy se, että pelasimme lapsena muutaman kerran SPIRITISMIÄ!

Spiritistisessä pelissä venäläiset ja suomalaiset kaatuneet veteraanihenget kertoilivat meille asioita merkkipöydällä lasin liikuttelun avulla!

No, noista on jotensakin toivuttu, ja nyt on mennyt yli 5 vuotta ilman mitään mielenterveydellistä ongelmaa...

Tuohon toipumiseen on syynä se, että hylkäsin KAIKKI ATEISTISET ajatukseni ja käännyin MESTARIN JEESUKSEN PUOLEEN!

Et taija tietää, että oot nytki aika sekasi.

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

Agison. Voitko pistää privana että heitätkö ihan läppää vaan muiden kiusaksi vai oletko tosissasi jutuissa mistä puhut? En kerro kellekään, haluan vaan tietää.

くそっ!

Vierailija
borri317

Et taija tietää, että oot nytki aika sekasi.

No, kyllähän ajatusten tulee lentää, silleen aina HALUANKIN OLLA sekaisin, sillä silloin, ei pääse syntymään KOKKAREITA keitokseen! Ne maistuvat ällöttäviltä, kuten jokainen PERUNAMUUSIA syönyt tietää...

Vierailija
Ronron
Agison. Voitko pistää privana että heitätkö ihan läppää vaan muiden kiusaksi vai oletko tosissasi jutuissa mistä puhut? En kerro kellekään, haluan vaan tietää.

Olen ihan vakavissani, yleensä...
Mutta kaikki tieteelliset laskuni ja muut argumenttini on TOSIA, itse olen niistä 88% varma vähintään!
Jokunen pikku laskuvirhe siellä täällä ei muuta KOKONAISUUTTA!
Olen ihan tosissani. Kaikki se mitä olen kertonut itsestäni on aivan absoluuttisesti TOTTA - voin vakuuttaa...

Vierailija

Niin. Kyse on siitä, mistä Jeesus puhui, silloin kun sanoi: "Tuokaa valoon pimeydessä tehdyt tekonne, niin ne valaistaan ja annetaan anteeksi!"

Toki liika avoimuus on sama kuin SE ITKEVÄ JA AVOIN HELVETTI silloin, kun menee avautumaan PAHOILLE IHMISILLE.

Mutta voin vakuuttaa, että noissa asioissa ei minulla ole mitään niin intiimiä, etteikö noista voisi heittää läbbää...

Ja vaikka olisi riskinä joutuakin KATKERUUTEEN silloin, kun tietoja minusta käytettäisiin minua vastaan, kuten työmarkkinoilla, niin eipä hätää, jopa Suomessa on vielä paikkoja meikäläisen kaltaisillekin!

Mutta hiukka pelottaa mitä tapahtuu sitten, kun aika isästä ja äidistä jättää!? Kuka silloin IHMISTEN tasolla pitää huolta asioistani? Jeesusko? Eiköhän se oo jossain korkealla vielä liitelemässä, ja kyllä toisinaan tuppautuu uniinkin, ja ohjaa näitäkin ajatuksia - ainakin jossainmäärin...

Vierailija

http://www.terveysportti.fi/pls/kh/kayp ... s=hoi35050

Tuolla oli jotain kerrottu, mutta varmaan olet jo lukenut, kun googlella oli ensimmäisten hakutulosten joukossa.
Linkissä listattiin seuraavia oireita:

author="<a href="http://www.terveysportti.fi">www.terveysportti.fi</a>" kirjoitti:
Kliiniset piirteet

* Skitsofrenian oireet voidaan jakaa ilmaantumisjärjestyksessä
* ennakko-oireisiin 40, 2, joista yleisimpiä ovat:
o neuroottiset oireet (mm. ahdistuneisuus)
o mielialaoireet (mm. masentuneisuus, mielialan vaihtelu)
o tahtoelämän muutokset (mm. apaattisuus)
o kognitiiviset muutokset (mm. keskittymiskyvyttömyys)
o fyysiset oireet (mm. unihäiriöt)
o muut oireet (mm. havaintojen vääristymät ja epäilevyys)
o käyttäytymisen muutokset (mm. toimintakyvyn heikkeneminen ja ihmissuhteista vetäytyminen)
* akuuttivaiheen oireisiin, joista yleisimpiä ovat positiiviset oireet
* jälkioireisiin, joista yleisimpiä ovat negatiiviset oireet

Sisältönsä osalta skitsofrenian oireet jaetaan

* positiivisiin oireisiin
o aistiharhat (erityisesti kuuloharhat)
o harhaluulot (varsinkin eriskummalliset)
o puheen ja käyttäytymisen hajanaisuus
* negatiivisiin oireisiin
o tunteiden latistuminen,
o puheen köyhtyminen,
o tahdottomuus ja
o kyvyttömyys tuntea mielihyvää.
* Psykoosin ennakko-oireet voivat kestää muutamasta päivästä vuosiin.
* Ensimmäistä psykoosia edeltävät ennakko-oireet ilmenevät usein aluksi depressiivisinä, sitten negatiivisina ja vasta lopuksi positiivisina oireina 41, 42 ja kestävät yleensä pidempään kuin uusista psykoosijaksoista varoittavat oireet 40.
* Jo havaittavissa olevia oireita aikaisemmin voi esiintyä itseä tai ympäristöä koskevia outouden ja muuntumisen tuntemuksia 43, 44, (kuva 1).
* Voimassa olevan tautiluokituksen mukaan psykoottisten oireiden tulee kestää vähintään yhden kuukauden ajan, ennen kuin skitsofreniadiagnoosi voidaan tehdä 3, 45.
* Skitsofreniaan liittyy usein myös sosiaalisen toimintakyvyn heikkenemistä (kuva 1), joka voi ilmetä vaikeuksina selviytyä työssä, sosiaalisissa suhteissa ja jopa arkisissa kodin askareissa 46, 47, 48.
* Myös kognitiiviset puutokset etenkin tiedon prosessoinnin, uuden oppimisen ja kielellisen muistin alueella ovat tavallisia, samoin tarkkaavuuden ja keskittymiskyvyn ongelmat 49.
* Depressio, depressiivinen oireilu ja itsetuhoisuus ovat yleisiä skitsofrenian yhteydessä 50, 51, 52, 53. Skitsofreniapotilaan tutkimuksessa tuleekin aina selvittää mieliala ja mahdollinen itsemurhavaara.
* Myös potilaan väkivaltaisuuden riskiä on syytä arvioida.

Varmaan sitten, kun noita ennakko-oireita ja niiden aiheuttajia ei pysty selvittämään/hoitamaan, niin voi iskeä noita akuutteja oireita päälle?
Mitkä sitten aiheuttaa noita lueteltujen ennakko-oireiden kaltaisia oireita, niin tietysti yksilöllistä ja niihin kai vaikuttaa varmaan kaikki peritty, omaksuttu ja koettu jne. Mutta, kun en mikään asiantuntija ole, niin enpä oikein tarkemmin sitten tiedä. Kai skitsofreniakin on aika laaja käsite, joka ammatti-ihmiselle kertoo lähinnä minkä tyyppisiä ongelmia/oireita potilaalla on?

edit: Linkissä oli myös lueteltu juuri noita syitä eli puhuttiin myös juuri tuosta, että jos sukulaisilla esiintyy, niin riski kasvaa, ja lueteltiin myös esim. stressi, traumat, aliravitsemusta ja synnytyskomplikaatiota jne.. Kuitenkin kerrottiin, että skitsofrenian syistä ei kuitenkaan riittävän hyvin tunneta, jotta taudin ehkäiseminen olisi mahdollista.

Vierailija
liis@
Toivoisin todella kokemusta omaavien ja ammattilaisten vastauksia.

Sairaudelle on perinnöllinen alttius, jos molemmilla vanhemmista on skitsofrenia, taudin todennäköisyys on n. 50 %.
Skitsofreenikoilla on aivokuorella liikaa dopamiinireseptoreita, nesteen täyttämiä onteloita aivoissa, aivokuoren ym. surkastumaa, otsalohkon vajaatoimintaa ja muita rakenteellisia muutoksia aivoissa.
Liika dopamiini aiheuttaa psykoottisia oireita.
Neurolepteillä voidaan salvata dopamiinireseptorien toimintaa, mikä tavallisesti herättää skitsofreenikon todellisuuteen ainakin niin että pärjää ilman laitoshoitoa.
Em. lääkitys ei toimi n. 10 prosentilla, myös eräillä muilla välittäjäaineilla ja niiden suhteellisella määrällä on osuutta asiaan.
Skitsofrenia puhkeaa yleensä 20-25 vuotiaana, monilla skitsofreenikoilla poikkeava käytös alkaa silti jo lapsuudessa.
Agison kirjoitti:
Feno--> Suosittelisin käymään mielenterveystoimistossa, olet sairas, eikä lääkityksesi ole riittävä. Vaikka itse luulet saatanan olevan asialla, kyse on vain siitä että todellisuudentajusi on hämärtynyt.
Hoida itsesi kuntoon, riittämätön lääkitys aiheuttaa yleensä sairautesi pahenemisen.
Kukaan terve ihminen ei kuule ääniä, eikä muut ihmiset, eivät elävät eikä 2000 vuotta sitten kuolleet pysty vaikuttamaan kenenkään ajatuksiin.

Vierailija
fenomenologi
liis@
Toivoisin todella kokemusta omaavien ja ammattilaisten vastauksia.

Sairaudelle on perinnöllinen alttius, jos molemmilla vanhemmista on skitsofrenia, taudin todennäköisyys on n. 50 %.
Skitsofreenikoilla on aivokuorella liikaa dopamiinireseptoreita, nesteen täyttämiä onteloita aivoissa, aivokuoren ym. surkastumaa, otsalohkon vajaatoimintaa ja muita rakenteellisia muutoksia aivoissa.
Liika dopamiini aiheuttaa psykoottisia oireita.
Neurolepteillä voidaan salvata dopamiinireseptorien toimintaa, mikä tavallisesti herättää skitsofreenikon todellisuuteen ainakin niin että pärjää ilman laitoshoitoa.
Em. lääkitys ei toimi n. 10 prosentilla, myös eräillä muilla välittäjäaineilla ja niiden suhteellisella määrällä on osuutta asiaan.
Skitsofrenia puhkeaa yleensä 20-25 vuotiaana, monilla skitsofreenikoilla poikkeava käytös alkaa silti jo lapsuudessa.
Agison kirjoitti:
Feno--> Suosittelisin käymään mielenterveystoimistossa, olet sairas, eikä lääkityksesi ole riittävä. Vaikka itse luulet saatanan olevan asialla, kyse on vain siitä että todellisuudentajusi on hämärtynyt.
Hoida itsesi kuntoon, riittämätön lääkitys aiheuttaa yleensä sairautesi pahenemisen.
Kukaan terve ihminen ei kuule ääniä, eikä muut ihmiset, eivät elävät eikä 2000 vuotta sitten kuolleet pysty vaikuttamaan kenenkään ajatuksiin.

Ei. Noin minäkin luulin silloin, kun olin vielä ateisti.
Tein parannuksen. Tajuntani laajeni.

Henkimaailma on läsnä, jopa sinullakin.
Ajatteletko mitään? Kenen ajatuksia ne ovat? Eivätkö isiemme, sillä eihän meillä ole montaakaan UUTTA sanaa suussamme, uusista ajatuskombinaatioista puhumattakaan...

Sinussa vaikutti selvästi äsken PERKELE! Mene pikaisesti papin tai uskovaisen juttusille(jos mää en kelpaa), ja hoida ittes kuntoon!

Vierailija

Tässä perisekularisoituneessa eli maallistuneessa luterilaisessa yhteiskunnassa - jossa Juumalaa=HIRVEÄÄ UKKOYLIJUMALAA, pidetään jotenkin halpana, olemattomana ja jopa huvittavana - on tapana herjata hengellisiä ihmisiä = hihhuleita, joiden joukkoon saa Agisonkin kuulua.

Mitä tarjoatte vastapainoksi? Maailman henkeä! Tuhansiin ellei miljoonien HIEMAN erilasiin muotteihin valettua valehenkeä, joiden LÄPIPIMEÄT väitteet sokaisevat jokaisen kuuliansa ihan jonnekin tuuliajoille, miettimään toispäiväisiä ja turhia juttuja...

Toki Agison itse, SÄÄLISTÄ LÄHINNÄ, on itsekin valanut itselleen muotin, johon Hän nyt änkeää ihteään, teidän riemuksenne, mutta kun murtaudun erään kerran siitä ulos, ei näky ole yhtä komea, kuin siinä kuuluisassa lastenlaulussa!

Ja sille feno-tyypille... EI oo pakko luottaa ihmisiin! Ihte näin tämän maailman ihmisten pahuuden HAMMASLÄÄKÄRIN muodossa, joka kylmästi(tai kuumasti who cares) porasi TERVEITÄ hampaitani tuusan nuuskaksi... Ja samanlaista puoskarointia katsovat Housen muodossa televisiosta, jossa tusinalääkäri tappaa ihmisiä...

Ei niin, etteikö jotain hyviä pyrkimyksiä olisi joillakin omillakin kallonkutistajillani! Varmaan kuitenkin opitut kaavat ja sanamuodot kangistavat nuokin mielipsykopaatit pian omiin katergorioihinsa, ja saavat mielestään mullekin tehdä kaiken tyhjentäviä psykoanalyysejaan, joista ei kyllä Erkkikään ihtiään enää tunnistaisi... Ja se palkan saanti! Riittää, että tietyn ajan heittävät jotain kummaa läbbää, ja katsovat arvioivasti, ja sen jälkeen "lantti kirstuun kilahtaa ja sielu taivaaseen vilahtaa", ja niin kaikki minunkin todelliset mammonatuloni menevät näiden hyypiöiden taskuun...

"Ja niin toki jatkakaatte, kunnes mitta on täysi" - Jeesus. Kohta voi jo olla?

Barbaari
Seuraa 
Viestejä13621
Liittynyt4.10.2007

Agison, olet vielä nuori, elä pilaa elämääsi. Ei sitä tiedä kuinka paljon saisit vielä aikaan. Olen samaa mieltä Fenomenologin kanssa tässä asiassa.

En tiedä minkälaista lääkitystä käytät mutta selvästikkään se ei ole sinulle hyväksi. Kyllä sinusta välitetään, menet vain oikealle lääkärille niin sinua autetaan. Saat paremman lääkityksen ja näet asiat sitten selkeämmin.

Vierailija

Agison. Olet vieläkin vähä sekasin näistä psykooseista. Toivottavasti olet hakenut ammattiapua. Henkiä tai muita ei taida olla kun sinun päässäsi. Esim "sielu": aivojen etulohkon ja muun aivojen osien yhteispeliä. Maailmankuvan muutos on rankka juttu.

En väitä, että kukaan tietäisi varsinaisesti mitään lopullisia totuuksia mistään. Koska kukaan ei tiedä. Ei tiedemiehet, eikä uskovaiset. Uskominen johonkin korkeampaan voimaan ei vastaa samoihin asioihin, kun tiede. Uskominen johonkin lähinnä filosofiaa (fundamentalistit ja helluntaiseurakuntalaiset jätetään suosista pois). En tiedä kannattaako tunteita ja järkeä käyttää samaan aikaan (uskominen) vai onko silloin juuri asian ytimessä.

Vierailija

Jännä juttu, miten skitsofrenian diagnostiset kriteetit ovat muuttuneet vaikka 50 vuoden aikana.
Nykyisinhän skitsofreniaksi diagnosoidaan yksinkertaisesti yli puoli vuotta kestänyt akuutti psykoosi.

Skitsofrenia on vahvasti perinnöllistä, tosin en osaa sanoa ovatko aivomuutokset syy vai seurays...
Lyhytkestoisempia psykooseja voivat (psykoosialttiuden ohella) aiheuttaa traumaattiset ympäristötekijätkin, tai vaikka se jatkuva pilvenpoltto, skitsofreniaa ei ilman alttiutta saa hankituksi.
Ja psykoosikin on sinänsä häilyvä käsite, esim. rajatilaan ja skitsoidiseen persoonallisuusäiriöön kuuluu lyhytkestoisia psykoottisia elämyksiä, jotka vaihtelevat minuuteista tunteihin tms.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat