Vanha vannesahan moottori ja sen töpseli

Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005

Voi voi. Mä olen aina luullut olevani jonkin sorttinen, mutta nyt olen hämilläni.

On tuossa tuollainen vanha vannesaha, jossa on vanhanaikainen töpseli. Siinä on neljä nastaa, joihin on kytketty musta, ruskea, sininen ja kevi. Pitäisi saada siihen nykymallin 3-vaihe töpseli.

En ole vielä katsonut miten moottorin päässä piuhat on kytketty kun oli jo kiire kysyä, että miten asiaan pitäisi suhtautua?

Olisiko vain niin, että moottori on kytketty kolmioon, ja kaapelin sinistä johtoa on tarkoitus vain käyttää yhtenä vaiheista?

Sivut

Kommentit (46)

Vierailija

Eikös siinä ole koneen päässä kytkentärasia, jossa on kytkentävaihtoehtona kolmio ja tähti, sekä kaavio niistä.

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005
tietää
Eikös siinä ole koneen päässä kytkentärasia, jossa on kytkentävaihtoehtona kolmio ja tähti, sekä kaavio niistä.



Juu. Eipä ole paljoa kaavioita, mutta kyllä asia selvisi heti kun löysin ruuvimeisselin. Joskus vaan risoo nämä vanhojen isäntien viritykset joista ei voi koskaan olla varma. Ne kun ei ole väreistä tai maadoituksista perustaneet.

Vierailija

Kuulostaa melko vaaralliselta. Eiköhän kannata jättää tämän tyyppiset sähköhommat sähkömiehille. Muuten voi tulla Tukesin tilastoihin taas yksi merkintä lisää.

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005
Syd
Kuulostaa melko vaaralliselta. Eiköhän kannata jättää tämän tyyppiset sähköhommat sähkömiehille. Muuten voi tulla Tukesin tilastoihin taas yksi merkintä lisää.



Ei ole vaarallista. Hommaa helpottaakseni vain kyselin. Nykyään on olemassa myös mittareita. Olen omanlaiseni sähkömies ja hyväksytty ja tukes-vaarat tiedossa.

Ei vaiskaan. On se varallista jos ei tiedä mitä tekee.
Enemmän huolettaa kuitenkin nämä kotikemistit..

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005

Onko siinä mekaaninen päälle-pois-kytkin?

Jos siinä on rele, käyttää se sitten maadoitusta nollana. Ei hyvä.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005
CE-hyväksytty
Paul M
Onko siinä mekaaninen päälle-pois-kytkin?

Jos siinä on rele, käyttää se sitten maadoitusta nollana. Ei hyvä.




Mekaaninen on-off kytkin. Ei relettä.



Mutta siis maa ja nolla on yhdessä, niin kuin vanhoissa vehkeissä aina. Eikä se vanha 3-vaihe töpseli ole muuta mahdollisuutta antanutkaan. Ja tuppaa olemaan niin, että vaikka joku uudempikin kytkin asennettaisiin väliin, viimeistään kytkinrasiassa yhdistetetään nolla ja maa. Helpontahan se on tehdä niin, jos jompi kumpi kone taikka rakennuksen sähköjärjestelmä ei tue erillistä suojamaata.

Vierailija
http://www.tkk.fi/Misc/Electronics/faq/ ... kkafaq.txt

Normaalille kuluttajalle näkyvässä kolmivaihevirran pistokkeessa ja
laitteiden liittynussö on kolme eri vaihejohdinta, nolla ja suojamaa
(kytketään laitteen runkoon). Kaikkien vaiheiden jännite on
sinimuotoista, taajuus 50Hz ja jännitteen tehollisarvo nollajohdinta
vastaan on 230V, josta huippujännitteet +-325V (= sqrt(2) * 230).
Jännitteen tehollisarvo kahden vaihejohtimen välillä on 400V.
Kolmivaihesysteemistä löytyy siis normaalista pistorasiasta tuttu 230
volttia vaiheen ja nollan väliltä (sieltä se sinne tavalliseen
pistorasiaan otetaan) ja 400 volttia vaiheiden väliltä. Suureen osaan
omakotilatoista tulee sisään kolmivaihejännite ainakin pääsähkötaululle
asti. Talon kylkeen kolmivaihejännite tuodaan ainakin vanhemmissa
taloissa yleensä ilmakaapelina Amkalla (se musta kaapeli, jota roikkuu
kaikkialla). Maakepelia käytetään myös sähkön tuomiseen taloon.
Sähköyhtiöltä taloon tulevassa kolmivaiheisessa syöttökaapelissa on
tavallisesti neljä johdinta, jotka ovat kolme vaihejohdinta ja
nollajohdin (PEN-johdin). Suomessa monen rakennuksen ja työmaan
jakokeskukseen tulee syöttönä kolmivaihevirta, josta sitten jaetaan
edelleen (sulakkkein tai varokkein suojattuna) eteenpäin niin normaalia
230V vaihtojännitettä kuin kolmivaihevirtaakin. Normaaleissa taloissa
kolmivaihevirtaa käytetään kolmivaiheisena yleensä ainoastaan suuriin
kuormiin (sähköliesi, saunan sähkökiuas jne.) sekä joillekin
sähkömoottoreille (erilaiset pumput jne.).

Kolmivaihevirran kanssa kuormat pyritään jakamaan taisaisesti eri
vaiheiden kesken. Tästä on seuraava hyöty: Jos kuormat ovat yhtä suuret
jokaisessa vaiheessa, ei nollajohtimessa kulje virtaa.
Kolmivaihelaitteilla (esim. kolmivaihesähkömmoottorit) jokaisen vaiheen
kuormitus tasaisesti tulee luonnostaan. Yksivaihelaitteet pyritään
jakamaan tasaisesti eri vaiheiden kesken. Mitä isompi kokonaisuus, sitä
tasaisemmin jako luonnostaan onnistuu (asunto, talo, muuntamopiiri,
kaupunki, kantaverkko). Nollajohtimen ei siis tarvitse olla muita
paksumpi vaikka se on kaikille kolmelle vaiheelle yhteinen.

Jos esimerkiksi jossakin kolmivaihelämmittimessä kuormitetaan kaikkia
vaiheita yhtä paljon, ei nollaa periaatteessa tarvittaisi ollenkaan kun
kaikki on kunnossa. Itse asiassa nollajohdin on olemassa vain
pienjännitepuolella. Keski- jänniteverkossahan (10/20kV) kulkee vain
kolme vaihetta, nolla tehdään muuntajassa (ensiö kolmioon kytkettynä,
toisio tähteen). Tällöin epä- symmetrinen kuormitus kyllä näkyy jonkin
verran vaiheitten jännitteissä ja toisella puolella vaiheitten
virroissa, mutta vaikutus ei ole suuren suuri. Lisäksi muuntaja voidaan
kytkeä siten, että tämä vielä tasoittuu (hakatähti). Nollajohdossa ei
siis teoriassa ideaalitilanteessa kulje yhtään virtaa, ja isompia
sähköjä siirrettäessä se jätetäänkin kokonaan pois (vikatilanteiden
varalle jossa virtaa lakaa kulkea näissä järjestelmissä on omat
suojausmekanisminsa). Nollajohtimen pois jättäminen säästää
johtokustannuksissa, etenkin isommissa sähkönjakoverkoissa.
Yksivaihejärjestelmässä tarvitaan vaihejohto ja nollajohto.
Kaksivaihejärjestelmä on olennaisesti sama kuin yksivaihejärjestelmä,
mutta kolmivaihejärjestelmässä saadaan kolme erillistä vaihetta vain
kolmella johdolla. Toisin sanoen yksi piuha lisää antaa kaksi vaihetta
lisää. Tämä tartkoittaa käytännössä että kolmivaihejärjestelmässä
tarvitaan reilusti vähemmän kuparia kuin muut. Siinä sen käytön
pääperuste. Lisäksi tietysti pyörivien koneitten kannalta enemmän kuin
kaksivaiheinen järjestelmä on siitä mukava, että suunnan saa verkosta
kolmivaihemoottori teknisesti helposti toteutettavissa (esim. ns.
oikosulkumoottori).

Vierailija
CE-hyväksytty
Mutta siis maa ja nolla on yhdessä, niin kuin vanhoissa vehkeissä aina. Eikä se vanha 3-vaihe töpseli ole muuta mahdollisuutta antanutkaan. Ja tuppaa olemaan niin, että vaikka joku uudempikin kytkin asennettaisiin väliin, viimeistään kytkinrasiassa yhdistetetään nolla ja maa. Helpontahan se on tehdä niin, jos jompi kumpi kone taikka rakennuksen sähköjärjestelmä ei tue erillistä suojamaata.

Vielä tuosta nollauksesta. Jos nollausta käytetään eli nollaa käytetään suojamaana, niin se pitää tehdä ainoastaan siellä kiinteän asennuksen puolella. Ei koskaan kumikaapelin perässä olevassa laitteessa. Se tarkoittaa sitä, että pistorasian ja kaapelin pitää olla viisinapaisia.
Jos nelinapainen kaapeli vioittuu tai nolla irtoaa jostain syystä liittimestä, niin jännite on välittömästi kuoressa. Jos nollaa ei laitteessa kuitenkaan käytetä kuin moottorin suojamaahan, niin silloin vaaraa ei ole muulloin, kuin vikatilanteessa.
Nollaa voidaan käyttää esim. merkkilamppuihin tai painonappiohjauksen vaatimiin kontaktoreihin. Silloin kumikaapelilla tapahtuva syöttö pitää vaihtaa viisinapaiseksi.

o_turunen
Seuraa 
Viestejä10655
Liittynyt16.3.2005

Tuommoisissa vehkeissä pitää olla moottorisuoja ja alijännitelaukaisin, joka estää moottoria käynnistymästä jännitekatkoksen jälkeen uudestaan. Lisäksi vaaditaan hätäseis-painike (SFS-EN-60204-1). Ilman noita on turha edes kokeilla kytkemistä.

Tavallisesti moottorisuojan yhteydessä oleva alijänniterele kytketään sarjaan hätä-seis-painikkeen kanssa. Jos on nolla käytettävissä, niin sitten voidaan käyttää 230 V alijänniterelettä. Muuten tarvitaan 400 V alijänniterele.
Riippuen siitä, onko nolla käytettävissä vai ei, niin hätä-seis/alijänniterele-ketju kytketään vaiheen ja nollan tai kahden vaiheen välille.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi.
Korant: Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

o_turunen
Seuraa 
Viestejä10655
Liittynyt16.3.2005

Kytke se kettingillä polkupyörään, niin et tarvitse mitää piuhoja.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi.
Korant: Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

Vierailija
CE-hyväksytty
Omatekoinen ja ikivanha. Ei siinä mitään tatteja ole. Kun moottori pyörii pyörii myös terä. Yksinkertaista.
Hieman semmosen kuvan sain noista edellisistä viesteistä. Laiton peli joka tapauksessa. Itse saa käyttää. Ei saa myydä eikä lahjoittaa. Jos jotain sattuu, niin (koti)vakuutus ei korvaa jne.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat