Sähköpyörä

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Tuossa kun luppoaikana kävin ihailemassa velomobiileja sun muita nopeita kulkuneuvoja, niin tulipahan tällainen ajatus:
Otetaan tämmöinen:

Ja pinnoitetaan se aurinkokennoilla. Semmoisilla pienillä, jotka saadaan aseteltua korin muotojen mukaisesti.
Laitetaan kyytiin kohtuullisen kokoinen litiumakusto ja valmiina myytävä sähkömoottori takanapaan. Ja vot! Käytössä olisi sähköavusteinen nojatuolimaisen mukavuuden tarjoava jokseenkin saasteeton polkupyörä. Jättäisi fillarin vaan takapihalle auringonpaisteeseen, niin aamuksi olisi taas akut täynnä. Parisen neliömetriä tuohon saisi kennoja pintaan, jos ne ihan lähekkäin asentelisi. Ja pilvistä säätä sekä pimeämpiä vuodenaikoja varten olisi olemassa verkkovirtalaturikin. Ajaa voisi pelkällä polkuvoimalla, vaikka akut pääsisivät tyhjiksikin.

Hinta? Aivan kauhea. Missähän muualla homman ajatus voisi kusta?

Linkki valmistajan sivuille:
http://www.flevobike.nl/content/view/25/55/lang,en/

Sivut

Kommentit (26)

Vierailija

Kuvittele tuon mainoskuvan sijaan se räntäsateeseen ja rekka ohittamaan sitä, itse puikoissa miettimässä että miten tätä työntää jos akku ei riitä kun nuo turhat aurinkopanelitkin painaa ja se pahuksen vuokraämmä ei anna ladata sitä kun se pelkää että siltä katkaistaan sähköt liian kulutuksen vuoksi, eikä mitkään selitykset pure sen seniilin vainoharhaiseen mieleen. Istua kökötät taskulampun valossa peiton alla murehtimassa kun se kyttää käytätkö valoja. Lataat lampun akkuuja salaa yöllä ja kuljettelet laturia töihin ettei älyä sitä. Joudut lataamaan ajokkia salaa työpaikalla ja aina on riski että joku nyppäisee piuhan irti ilkeyttään. Pomo katsoo kieroon outoa kulkinetta ja poistaa sinut ylennyslistalta kun pelkää että paljastuu vieläkin oudompaa.
Kaikki riesa parin bensalitran vuoksi.

o_turunen
Seuraa 
Viestejä10634
Liittynyt16.3.2005

Olis varmaan melkoinen magneetti p***urallissa. Pitää panna hankintalistalle. Nykyinen transportteri ei oikein enää herätä kiinnostusta.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi.
Korant: Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

Vierailija
tietää
Kuvittele tuon mainoskuvan sijaan se räntäsateeseen ja rekka ohittamaan sitä, itse puikoissa miettimässä että miten tätä työntää jos akku ei riitä kun nuo turhat aurinkopanelitkin painaa

Kuvittelen sen mieluummin pyörätielle ja itseni katselemaan suojaisalta kuskin paikalta ihmisiä, jotka vähitellen kastuvat kauttaaltaan rännän sulaessa farkkujen haaroväliin.

tietää
ja se pahuksen vuokraämmä ei anna ladata sitä kun se pelkää että siltä katkaistaan sähköt liian kulutuksen vuoksi, eikä mitkään selitykset pure sen seniilin vainoharhaiseen mieleen. Istua kökötät taskulampun valossa peiton alla murehtimassa kun se kyttää käytätkö valoja. Lataat lampun akkuuja salaa yöllä ja kuljettelet laturia töihin ettei älyä sitä. Joudut lataamaan ajokkia salaa työpaikalla ja aina on riski että joku nyppäisee piuhan irti ilkeyttään. Pomo katsoo kieroon outoa kulkinetta ja poistaa sinut ylennyslistalta kun pelkää että paljastuu vieläkin oudompaa.
Kaikki riesa parin bensalitran vuoksi.

Olisin nauranut ääneen tuolle jutulle, mutta kun pomo on viereisessä huoneessa ja firma suunnittelee leikkauksia ja mää ajan jo nyt nojapyörällä. Kiikkerä on tuoli ja tuuli käy työpisteessä navakasti.

Heksu
Seuraa 
Viestejä5463
Liittynyt16.3.2005

Sähkö-, noja- yms. kummajaispyöriä myy Helsingissä muudan nimeltä mainitsematon yritys, jota en valitettavasti voi suositella kenellekään. Ei tullut kauppoja, kun poikkeuksellisen omituinen myyjä ei muutaman tunnin maanittelunkaan jälkeen ymmärtänyt että olisin ollut halukas antamaan hänelle >€2000 nojapyörästä. Mielenkiintoa riitti sensijaan muihin asioihin, joihin lukeutui mm. luento eturauhasen puhdistamisen tärkeydestä.

Olisi kiva jos joku tietäisi onko noilla noja- ja muilla pyörillä muita maahantuojia Suomessa!

Pseudohippi
Seuraa 
Viestejä13828
Liittynyt27.11.2006

Ajatushan olisi aivan hyvä. Kotini lähellä on pyöräkauppa, joka on erikoistunut myymään näitä sähköavusteisia polkupyöriä. Niissä on yleensä napamoottori, jonka tehtävänä on avustaa mäissä ja muuten auttaa pyöräilijää voimien uupuessa. Akku on sijoitettu suht alas rungon keskelle ja se irroitetaan latausta varten (tyyliin akkuporakone). Sitä en tiedä kerääkö härveli jarrutusenergiaa, periaattessa se olisi melko helppo toteuttaa. Hinnat lähtevät puolestatoista tonnista, joten halpaa ei lysti ole.

Tuollainen aurinkokennoilla katettu pyörä olisi minusta aika näppärä. Lisäksi systeemiä voisi vielä kehittää niin että halutessaan akkuja voi ladata polkemallakin, jos kokee olonsa kovin energiseksi. Muistelen joskus törmänneeni kaavailuihin eräänlaisesta taipuisata aurinkokennolaminaatista, jolla voidaan päällystää taloja yms. Tällainen olisi varmaan paras vaihtoehto myös katetun pölkupyörän aurinkokennoksi.

Hinta on varmaan se, johon homma tyssää. Kiinssa suosiotaan kasvattaneet sähkömopot maksavat vain parisataa euroa, mutta länessä hintaan tulee nolla perään. Puhumattakaan sitten aurinkokennoista ja korirakenteesta.

Ihmiset tekevät tulevaisuuden.

Vierailija

http://personal.eunet.fi/pp/davinci/osa8e.html

Tuolla on suomen parasta tietoutta asiasta.

Maahantuojista olen EU-aikana, kun säädöksetkin ovat samat, sitä mieltä että valmistajaan saa kontaktin suoraankin ja kun on noin hinnakas juttu niin kannattaa tilata itselleen sopiva tehtaalta. Täkäläinen harrastaja voi hyvinkin tuntea kuvioita ja auttaa valinnassa.

Vierailija

Aurinkokennot, painaa, maksaa, lisää vastusta ja ovat tehottomasti, jos niillä ei ole suuntausta.Samalla kustannusvaivalla hankkii enemmän akkuja tai maksaa varalatauspaikasta matkan varrella. Jonkun kanssa voi sopia että voi ladata ja säilyttää akkua varalta jos matkan pituus niin vaatii.
Olihan se eräs sähköskootteri, jossa oli kuin sateliitissa panelit, koottavissa ajon ajaksi kasaan, mutta sekin oli tuulipinnaltaan liian iso.

Vierailija
Heksu
Sähkö-, noja- yms. kummajaispyöriä myy Helsingissä muudan nimeltä mainitsematon yritys, jota en valitettavasti voi suositella kenellekään. Ei tullut kauppoja, kun poikkeuksellisen omituinen myyjä ei muutaman tunnin maanittelunkaan jälkeen ymmärtänyt että olisin ollut halukas antamaan hänelle >€2000 nojapyörästä. Mielenkiintoa riitti sensijaan muihin asioihin, joihin lukeutui mm. luento eturauhasen puhdistamisen tärkeydestä.
Olisi kiva jos joku tietäisi onko noilla noja- ja muilla pyörillä muita maahantuojia Suomessa!

Suosittelen lämpimästi käyntiä nojakistien foorumilla, eli lowride.infossa: http://lowride.info/phpBB2/
Sieltä saa varmastikin apua nojapyörän hankintaan sekä tietoa muualta suomesta löytyvistä liikkeistä. Siilinjärven suunnalla on ainakin hyvin asiallinen myyjä, joka tuo Nazca-merkkisiä nojakkeja maahan, ja pitäisi niitä muitakin olla. Tilaamalla ainakin saa useamman pyöräliikkeen kautta ostettua. (Toki Oulussa on tulossa myyntiin muuan nojakki tuossa heinäkuun puolenvälin jälkeen, vieläpä edullisesti. Olen nääs vaihtamassa talviajettavaan tuota omaani.)
Tosi harmi tuon s***öpyörän kanssa, hirveän monelta olen kuullut negatiivista palautetta liikkeetä. Hyvähän se on yrittää saada nojapyöräharrastusta tunnetuksi suomessa, kun ainoa suurempi myyjä on jonkinasteinen kylähul-anteeksi persoona. Pitäis varmaan laittaa oma kauppa pystyyn.

Vierailija
tietää
Aurinkokennot, painaa, maksaa, lisää vastusta ja ovat tehottomasti, jos niillä ei ole suuntausta.Samalla kustannusvaivalla hankkii enemmän akkuja tai maksaa varalatauspaikasta matkan varrella. Jonkun kanssa voi sopia että voi ladata ja säilyttää akkua varalta jos matkan pituus niin vaatii.

20 watin taipuva kenno painaa kilon:
http://www.alibaba.com/product-free/100 ... Panel.html
Noita saisi osiin laitettuna katteisiin kiinni kolme-neljä, eli painoa tulisi kolme-neljä kiloa. Joustavina ne saisi rungon muodon mukaisesti. Ajattelitko jotain karkaistujen lasilevyjen väliin alumiiniseen kehykseen sijoitettua katolle laitettavaa aurinkopanelia vai?
Ajatuksenahan tuossa pyörässä olisi, että sitä poljettaisiin, mutta ylämäissä tai muuten vain laiskotuttaessa akuista voisi syöttää lisätehoa ketjulinjaan sähkömoottorin avulla. Takanavan kannattaisi varmaankin olla kiinteävälityksinen, jolloin moottori ottaisi talteen jarrutusenergian. (moottorissa pitäisi tällöin olla "veto päällä", "vapaa" ja "generaattori-jarru" asennot vaihteistossa. Moottorijarrutus toimisi takajarruna.
Aurinkokennot olisivat mukana siksi, että pyörää voisi käyttää myös pidemmillä matkoilla, siis muutaman päivän/viikon reissuilla, joissa ajetaan useita satoja kilometrejä epämääräisiä maanteitä pitkin, poissa sähköpistokkeiden läheltä. Muutoinhan muutaman kymmen kilometrin pyöräilyissä selvittäisiin kohtuullisen vähäiselläkin akkujen määrällä, kilo-pari riittäisi.

Vierailija

Ota gallonna vettä pyörän tarakalle ja lähde polkemaan.

Kyllä se neljäkin kiloa tuntuu polkupyörässä jota pitäisi ihmisvoimin liikuttaa.

Vierailija
Veikko
Ota gallonna vettä pyörän tarakalle ja lähde polkemaan.

Kyllä se neljäkin kiloa tuntuu polkupyörässä jota pitäisi ihmisvoimin liikuttaa.




Jos juo siitä pari litraa polkiessa niin taakka kevenee puolella?

Vierailija
Veikko
Ota gallonna vettä pyörän tarakalle ja lähde polkemaan.
Kyllä se neljäkin kiloa tuntuu polkupyörässä jota pitäisi ihmisvoimin liikuttaa.

Onhan se totta. Tosin painon sijoittaminen vaikuttaa paljon: jos joka pyörän heilahduksella joutuu kampeamaan tuota vesitonkkaa ylös-alas, on se paljon raskaampaa kuin neljän kilon painon hinaaminen takana. Kinnerissähän kori ei heilu polkiessa. Esim. oman pyöräni paino kuskin kanssa on noussut 12 kiloa vuodesta 2006, mutta siitä huolimatta se liikkuu varsin hyvin. Painon muutos siis kuskissa.

Vierailija

Tavallisesta nojapyörästä ei ole juuri mitään käytännön hyötyä perinteiseen verraten arkiajossa. Kolmipyöräinen painollaan kuppaa mukavuusedun.
Katettu on tasaisella kevyempi ajaa mutta mäkisessä maastossa ei etua olekkaan kuin se katteen suoja.

Sähköavusteisuus on se pointti, mikä voi tehdä toteuttamisen kannattavaksi. Siinäkin painopiste on kriittinen asia, koska se kannattaa tehdä kapeaksi ja silloin panopiste ratkaisee paljon. Kate tekee tuuliherkäksi ja jos samaan aikaan ajaa kuoppaan, voi kaatua.

Näistä haaveileville sopii kokeeksi tehdä puurunkoinen kolmipyörä ja kokeilla miltä se tuntuu ajaa. Akselien saanti on ongelma mutta pyörätuoleista saa sopivia. Ne tehdastekoiset maksavat paljon kokeilua ajatellen.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat