Marsmatka vielä kaukana tulevaisuudessa

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Itse veikkaan että miehitetty Mars-matka on vielä kaukana tulevaisuudessa. Vai kuka lähtee useamman vuoden matkalle pienessä aluksessa jossa pienikin suunnitteluvirhe tai ongelma koska tahansa johtaa kuolemaan.

Lähtö maasta, lento ilmakehän läpi, suuntaus ja poltto, varsinainen matka ja suunnan korjaukset, mahdolliset avaruuskävelyt huoltotehtävissä, saapuminen Marsin lähelle ja jarrutus sekä kiertoradan vakautus. Lähtö Mars-laskeutujalla, ilmakehän läpilento ja laskeutuminen. Itse oleskelu Marsissa olevassa laskeutujassa, ja avaruuspuvuissa ulkona. Samaan aikaan Marsia kiertävän aluksen pitää pysyä toimintakuntoisena. Lähtö Marsin pinnalta ja ilmakehän läpilento. Kotiinpaluualuksen kohtaaminen ja telakointi. Aluksen saaminen paluukuntoon ja suuntaus sekä poltot. Paluumatka ja suunnan korjaukset, mahdolliset avaruuskävelyt huoltotehtävissä. Saapuminen Maan lähelle ja jarrutus sekä kiertoradan vakautus. Lähtö laskeutujalla, ilmakehän läpilento ja laskeutuminen.

Jos jossakin vaiheessa tapahtuu pienikin virhe, toimintahäiriö ym. niin kuolema on hyvin mahdollinen.

Nousut ja laskeutumiset ovat ilmeisen vaarallisia, mutta varsinainen matka tai Marsissa oleskelu eivät ole sen turvallisempia.

Avaruudessa on auringon säteily, kosminen säteily ja mikrometeoriitit. Jos on jonkinlainen magneettikilpi, niin entä jos se hajoaa? Jos moottoreihin tulee jokin vika ja ohjausjärjestelmä pettää. Jos tulee vuotoja ja ilmaa karkaa, vettä karkaa, tai ruoka jollakin tavalla saastuu. Mahdolliset vihannekset voivat kuolla syystä tai toisesta. Tulee jokin tietokonevika, sähkövika, tulipalo ym. Joku astronauteista loukkaa itsensä tai sairastuu muuten. Psyyke pettää.
Tämä kahteen suuntaan.

Marsissa laskeutuja ja majoitustilat voivat rikkoontua, tai sähkö/tietotekniikka pettää. Tulee vesivahinko, ilma karkaa, syttyy tulipalo. Tulee myrsky joka vahingoittaa rakenteita ja estää aurinkopaneelien toiminnan. Avaruuspuku hajoaa. Joku kaatuu ja loukkaa itsensä tai sairastuu, psyyke pettää. Nousija ei toimikaan tai nousussa tapahtuu tietokonevika tai jokin osa hajoaa.

Mars-planeettaa ympäri kiertävään alukseen tulee jokin vika tai siihen osuu meteori, ja sitä ei saada enää kuntoon. Hengissäpitojärjestelmä tuhoutuu eikä alukseen voi palata, tai elektroniikka pettää ja paluumatkalle ei päästä. Moottorivika. Jos käytetään pyörimistä keinotekoisena painovoimana, niin alusta ei saadakaan enää pyörimään.

+ lukematon määrä muita mahdollisia ongelmia.

Mars-matka nykyisellä tavalla yhdellä pienellä aluksella on kyllä suunnattoman riskialtis yritys, ja selviytymismahdollisuudet sekä tekniikan pelaaminen ovat erittäin pienet.
Kannattaisi varmasti odottaa suurempia aluksia ja/tai käyttää useiden alusten laivuetta. Odottaa nopeampia matkantekotapoja. Käyttää robotteja kunnes edelliset ovat huomattavasti nykyistä kehittyneempiä.

Kommentit (15)

Vierailija

Lähettäisivät jonkun ISSn tapaisen aluksen/avaruusaseman kiertämään vaikka kuuta. Sitten maahanpaluuta ja maastalähtöä ei tarvitsisi tehdä samalla mars-aluksella.

Vierailija
McRoot
Kyllä riskejä ottavia ihmisiä löytyy aina. Verrataanpa vaikka ilmailun alkumatkaa.

Tässä on samat riskit, mutta useamman vuoden koko ajan 24/7.

Vierailija

Aloitusviestistä tulee mieleen, että: Tekniikka pettää aina! Mutta kyllä tekniikka onkin onnettoman heppoista. Miettikääpä vaikka autoa. Miten helposti vaikkapa uuteen Mersuun tulee sähkövika? Entä luotatko autonavigaattoriin täysin, 100% varmasti? Montako elektronista laitetta sinulta on hajonnut? Oletko koskaan törmännyt autolla seinään ihan vain pikkiriikkistä nopeutta kuten 10-20 km/h ja jatkanut matkaa ilman karseaa kolhua keulassa? Miksi sukkulan lähtölaukaisua täytyy viivyttää jonkin ihme lintuparven takia?

Olen ehdottomasti samaa mieltä, että jotain menee kuitenkin vikaan. Riskit tulee analysoida ja varautua mahdollisiin ja odottamattomiin riskeihin hyvin. Tietenkin miehistö saattaa kuolla, riskejä ei millään saada täysin poistettua. Kuolihan ennen muinoinkin tutkimusmatkalaisia.

Vierailija
Dredex
Aloitusviestistä tulee mieleen, että: Tekniikka pettää aina! Mutta kyllä tekniikka onkin onnettoman heppoista. Miettikääpä vaikka autoa. Miten helposti vaikkapa uuteen Mersuun tulee sähkövika? Entä luotatko autonavigaattoriin täysin, 100% varmasti? Montako elektronista laitetta sinulta on hajonnut? Miksi sukkulan lähtölaukaisua täytyy viivyttää jonkin ihme lintuparven takia?

Olen ehdottomasti samaa mieltä, että jotain menee kuitenkin vikaan. Riskit tulee analysoida ja varautua mahdollisiin ja odottamattomiin riskeihin hyvin. Tietenkin miehistö saattaa kuolla, riskejä ei millään saada täysin poistettua. Kuolihan ennen muinoinkin tutkimusmatkalaisia.


Muutamien päivien kuumatka on aivan toisessa kategoriassa Mars-matkan kanssa.

de Selby
Seuraa 
Viestejä1231
Liittynyt16.3.2005

Varmaankin kaikkein vaarallisimmat hetket ovat juuri laukaisun, laskeutumisen, kiihdyttämisen ja jarruttamisen (suunnanmuutosten) aikana.

Muutoin matkalla vallitsee "meantime between failure" tyyppiset riskit, eli yksinkertaistetusti tekniikan, materiaalien ja komponenttien kestävyys käyttötunteina laskien, sekä tietenkin erinäiset partikkelit joita vastaan saattaapi tulla. Ja tässä mielessä sitten matkan pituus alkaa vaikuttaa kasvavana riskinä.

Suuresta etäisyydestä huolimatta jotenkin tuntuu - siis vain tuntuu - että riskit eivät kuitenkaan kasva mitenkään mielettömiksi tahi hallitsemattomiksi verrattuna vaikkapa normaaliin kuumatkaan, jossa myös suoritettaisiin laskeutuminen ja sunnuntaikävely Kuukkelin pinnalla.

Suurimpia riskejä taitavat sittenkin olla ne inhimilliset: kosmonautti alkaa potuttamaan astronauttia, joka saa taikonautilta turpaan, tai sitten joku vaan vahingossa päättää kokeilla mikä nappi se tuossa on ja mitä tapahtuu jos siitä painaa. Aikansa kuluksi. Pitkä matka. Tylsät maisemat. Muijan kuva ja joulukuinen Playboy.

Syväjäädytys kehiin niinkuin scifi-leffoissa!

Gravity sucks.

Barbaari
Seuraa 
Viestejä13621
Liittynyt4.10.2007

Marsiin lähetetyistä luotaimista käsittääkseni todennäköisyys on siinä 50-50 että saapuu ehyenä perille. Nykytekniikalla tämä tarkoittaa sitä että jos Marsiin lähetetään vaikka 5 tai 10 miehitettyä lentoa, kuolonuhreilta ei voi välttyä. Siis NASA, ESA, Ryssät, Kiina, Japani, Intiahan on sinne kuulemma nyt lähdössä. Saas nähdä. Jos kuolonuhreja tulee niin voi olla että lentojakin karsitaan sitten.

Laskeutuminen Marsiin lienee suurin uhka. Ehkä voitaisiin varmistaa matkaa sillä että luotaimilla ja roboteilla rakennettaisiin eräänlainen kiitorata Marsiin. Kiitoradan tuntumassa voisi olla autoja tai lentohärveleitä josta matka jatkuu majoittumispisteeseen joka on myös valmiina odottamassa. Parsaa kasvamassa ja kahvit lämpösenä.

Viettää nollapainovoimassa aluksikkin vuoden verran niin tietenkin siinä kroppa kärsii. Lento päätyy mahdollisesti rankkaan laskeutumiseen jossa voi mennä luita poikki. (en tarkoita samallaista laskeutumista mitä luotaimilla on)

Kuulennoissahan oli yksi mies Kuuta kiertävällä radalla kapselissaan ottamassa kiinni Kuusta lähteviä astronautteja. Mutta varmaan automaatio ja tietotekniikka on sen verta kehittyneitä ettei porukkaa tarvi jakaa kahtia.

Hemmetin kalliiksi tulee Marsmatkat jos niistä täytyy tehdä turvallisia.

Miten se aikataulu menee, Vuosi sinne menossa, vuosi perillä, ja vuosi takaisin?

Mikäli Kuutukikohtaa tai kiertoradalta lähtöä meinataan suunnitella niin silloin raskain kalusto tulisi Marsista lähtemiseen.

Pääsiskö eläkepäiviä viettämään Marsin siirtokunnalla?

Jostain tiede kirjasta luin että kun öljy loppuu niin siihen loppuu myös avaruuden valloitus siihen asti kunnes keksitään kokonaan ydinkäyttöiset avaruusalukset. Eikö ole muuta mahdollisuutta?

Reiska
Seuraa 
Viestejä5100
Liittynyt6.5.2007

Avaruushissi tarvittais. Avaruudessa liikkumiseen on jo kaikenlaisia patentteja, mutta sinne pääseminen on vaikeata..

Ja kyl siihenki joku keino aina keksitään, öljy ei ole loppumassa viel kait 50 vuoteen..

Per se

Barbaari
Seuraa 
Viestejä13621
Liittynyt4.10.2007
Ulmas
Itse veikkaan että miehitetty Mars-matka on vielä kaukana tulevaisuudessa. Vai kuka lähtee useamman vuoden matkalle pienessä aluksessa jossa pienikin suunnitteluvirhe tai ongelma koska tahansa johtaa kuolemaan.



Mä voisin lähteä. Jos mut huolis.

Voisin lähteä vaikka Kuuhun tuollaisella. Jos joku rakentaisi. Takaisin ei tarvitteisi välttämättä tulla, kunhan elinkelpoiset olosuhteet olisi siellä ja jotakin tarpeellista.

http://www.youtube.com/watch?v=fMsH2fKyNy8&ftm18

Barbaari
Seuraa 
Viestejä13621
Liittynyt4.10.2007
Reiska
Avaruushissi tarvittais. Avaruudessa liikkumiseen on jo kaikenlaisia patentteja, mutta sinne pääseminen on vaikeata..

Ja kyl siihenki joku keino aina keksitään, öljy ei ole loppumassa viel kait 50 vuoteen..




Mites rakentaa hissi joka ei romahtaisi oman painonsa alle? Hissin vissiin käsittääkseni täytyy ulottua aina geostationaariselle radalle asti ja vähän korkeammallekkin. Eli siis 35 786 kilometrin korkeuteen.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Geostationaarinen_rata

Vai onko se välttämätöntä?

ilmaisin
Seuraa 
Viestejä1285
Liittynyt2.7.2005

Minä en tuohon vetolujuuteen perustuvaan avaruushissiin usko. Paljon parempi vaihtoehto olisi ns. launch loop, joka on sähkömagnetismin avulla koossa pysyvä katapultti materiaalin laukaisemiseen kiertoradalle. Laite tarvitsee koossa pysyäkseen sähkötehoa noin 200 megawattia, minkä en usko olevan nykyteknologialla mahdoton vaatimus.

http://en.wikipedia.org/wiki/Launch_loop

Vierailija
Ulmas
Itse veikkaan että miehitetty Mars-matka on vielä kaukana tulevaisuudessa. Vai kuka lähtee useamman vuoden matkalle pienessä aluksessa jossa pienikin suunnitteluvirhe tai ongelma koska tahansa johtaa kuolemaan.



GCNR-raketilla koko reissu hoituisi 8 kuukaudessa (3 kuukautta Marsiin, 1 kuukausi Marsissa, 4 kuukautta Maahan). Sentrifugi loisi keinotekoisen painovoiman, jotta luut eivät rappeutuisi. Mukana olisi yksi tai kaksi kirurgia. Laskeutuminen Marsiin voisi myös tapahtua GCNR-laskeutujalla. Luultavasti se olisi laskuvarjolaskeutumista turvallisempaa.

Mukaan tietenkin satoja kirjoja ja lehtiä digitaalisessa muodossa, nettiyhteys ja videopuheluyhteydet, niin ei käy aika pitkäksi.

Säteilysuojana toimisi 25 senttimetrin vesikerros sentrifugin ympärillä. Lisäksi voisi olla beryllium-levy Aurinkoon päin suunnattuna, keinotekoinen magneettikenttä aluksen ympärillä ja vielä polyeteeniä (?) nukkumistuubien ympärillä. Ei luulisi kovinkaan paljon säteilyn enää haittaavan.

Vierailija

Voisimme ampua sienten itöitä ja bakteereja edeltä Marsiin, tähdäten niihin luoliin ja vesi pisteisiin... ja venailla hetken teknistä kehitystä, ja vihon viimeistä sotaa tällä pallolla...

Voi olla, että Marsilaiset tekivät myös näin aikoinaan, pohtiessaan maan asuttamista...

Voiko olla, että olen Marsilainen?

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26886
Liittynyt16.3.2005

Maailma on täynnä ihmisiä, jotka ovat valmiit pitkään kärsimykseen ja suuren kuolemanriskiin saadakseen mainetta ja kunniaa. Halukkaiden astronauttien saaminen Mars-lennolle on varmasti ongelmista ylivoimaisesti pienin. Muistelkaapa vain Etelä- ja Pohjoisnapojen valloitusta sata vuotta sitten. Miehiä kuoli joukoittain tavoitellessaan sankaruutta, vaikka kaikki tiesivät että onnistujillakaan ei tule olemaan tuliaisina selkärepullista kultaa.

Itse asiassa minusta koko miehitetty avaruustoiminta menee metsään siinä, että sen kuvitellaan olevan kahdeksasta neljään rutiinityötä, jossa ei saa olla pienimpiäkään riskejä. Olisi todennäköisesti halvempaa lähettää kymmenen yksinkertaista alusta, joista jokaisen onnistumistodennäköisyys on 10 % kuin yksi, jonka onnistumistodennäköisyys on 65 % (eli sama kuin vähintään yhden kymmenestä 10 %:n aluksen onnistumiselle). Pitäisi vain olla rohkeutta palata oikeaan pioneeriasenteeseen, jolla löytöretket on ennenkin tehty. Jos lähettää yhden laivan, se tuskin tulee koskaan takaisin, mutta kun lähettää kymmeniä, ennen pitkää joku onnekas palaa.

Marsmatka tehdään kymmenen vuotta sen jälkeen, kun maailman suurvaltojen johtajat ottavat sen valtiopropagandaansa. Teknisesti tai taloudellisesti se ei ole mahdoton, mutta kuitenkin sen verran kallis, että se vaatii varakasta suurvaltaa ja todellista poliittista halua. Sitä on mahdoton sanoa, milloin maailmanpolitiikka kääntyy sellaiseksi, että suurvallat alkavat taas kilpailla avaruuden "valloituksesta". Nyt on pientä tunnustelua havaittavissa, mutta vakavaa ei toiminta missään ole. Rahoitus on vähäistä ja projektien aikataulut sellaisia, että hyvin todennäköisesti joku tuleva hallitus vetää rahat hankkeilta muihin tarkoituksiin vuosikymmeniä ennen kuin mitään valmista on aikaansaatu.

Uusimmat

Suosituimmat