Kotitekoinen kela

Seuraa 
Viestejä164
Liittynyt15.11.2007

Eli pitäisi tehdä kotitekoinen kela minkä induktanssi oli noin 130µH, miten tuo tapahtuisi helpoiten?

Kommentit (10)

Vierailija

Jos käärit ferriittirenkaalle niin tuolla kaavalla se tupsahtaa

L= (μ0μeN²Ae)/le

μ0 = tyhjiön permeabiliteetti
μe = sydämen tehollinen permeabiliteetti
N = kierrosmäärä
Ae = tehollinen poikkipinta-ala
le = tehollinen magneettisen piirin pituus

Edit:

Joku fiksumpi voi korjata jos meni kaava metsään.

Ps. Onko missään muuten miten saa jakoviivan tänne palstalle työnnettyä. Rasittavaa pistää ()/

Vierailija

Sinun täytyy mitoittaa kela oikein halutun induktanssin saamiseksi. Lisäksi pitää päättää teetkö ilmasydämisen kelan vai käämitkö ferriitin ympärille. Minulla on jossain sähkötekniikan kirjoissa tarvittavat yhtälöt, en saa niitä nyt tähän. Mutta katsopas vaikka Wikistä alkuun:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Induktanssi

sigfrid
Seuraa 
Viestejä8692
Liittynyt20.7.2007

Ehkä voisit tehdä ilmasydämisen kelan. Ainakin yksikerroksisen radioissa käytettävän kelan mitoitus tapahtuu näin

L = d^2 * n^2 / 25.4 / (18 * n +40 *p)
L = Induktanssi (uH)
d = Kelan halkaisija (mm)
n = Kelan kierrosluku
p = Kelan pituus (mm)

Saattaa olla ettei yksi kerros käytännössä riitä 130 mikrohenryyn.

Takuutestattu suomalainen. Aboriginaali Finlandian asukas.

Blogi: http://terheninenmaa.blogspot.fi

Vierailija

Kannattaa Gunner muuten käyttää aikaa myös teoriapuoleen jos elektroniikkaa haluaa harrastaa. Helpottaa kummasti tekemistä vaikka tuntuukin tylsältä.

Missä vaiheessa se ETG-härpäke muuten on?

Gunner
Seuraa 
Viestejä164
Liittynyt15.11.2007

ETG-härpäkkeen mekaaninen puoli on jo valmis...kyllä se saa riittää vielä täsä vaihessa että tietää miten se hakkuri toimii, ajan kanssa sitten lisää, tulen laittamaan kotisivuille kuvia ja muuta ja linkin laitan kun saan tilattua hakkurin osat:P...eli olisi kymmenen metriä 0.7mm kuparilankaa ja olisin valmis käämimään kunhan sais sopivan kaavaan... eli koko ase kiikastaa enään juuri tuosta kelasta.

Vierailija
McRoot
Kannattaa Gunner muuten käyttää aikaa myös teoriapuoleen jos elektroniikkaa haluaa harrastaa. Helpottaa kummasti tekemistä vaikka tuntuukin tylsältä.

Missä vaiheessa se ETG-härpäke muuten on?

Mun mielestä se teoria on mielekiintosta.

Vierailija
borri317

Mun mielestä se teoria on mielekiintosta.

Monien mielestä onkin. Itse en niin kauheasti pidä teorian (lue kaavojen) pänttäämisestä vaikka se onkin pakollista jos asiaan meinaa perehtyä tarkemmin. Ja kun matemaattinen osaamisenikaan ei ole kovin tasokasta (derivoida sentään osaan).

Näen teorian toimivan järjestelmän valmistamisen välineenä sekä ilmiön ymmärtämisen avustajana.

o_turunen
Seuraa 
Viestejä10604
Liittynyt16.3.2005

Langan halkaisija 0,32 mm, resitanssi suunnilleen 2 ohmia.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi.
Korant: Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

Uusimmat

Suosituimmat