Tiedeaiheisesta keskustelusta

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Taas kerran olen lueskellut jonkin aikaa näitä foorumeita ja taas kerran olen joutunut hämmästymään siitä kuinka typerää palstan keskustelu tuon tuosta on. Esimerkkejä en ala antamaankaan, sillä törmäsin juuri MBnetin net.nyt merkintään, joka esittää tilanteen mainiosti puolestani:
http://www.mbnet.fi/net.nyt/juttu.aspx?id=2709

En jaksa uskoa, että palstan wannabe-älyköt tuosta mitään oppia ottaisivat, mutta jospa siitä irtoaisi edes hieman hauskuutta palstan todellisille älyköille, ja lohtua siitä, että yhtä järkyttävää se keskutelu on muuallakin kuin täällä.

EDIT: Siirtäkää vaan toiselle alueelle jos sopii johonkin muualle paremmin..

Sivut

Kommentit (25)

Vierailija

Hyvä linkki. Itsekin olen naureskellut ja joskus lähes itkeskellytkin tätä nettikirjoittamiskulttuuria. Kaikki ovat käsiteltävän asian asiantuntijoita. Hämmästyttävää miten ihminen voi oikeasti mutu-"tiedolla" olettaa olevansa enemmän oikeassa kuin elämäntyökseen tutkivat tutkijat, joiden tutkimustulos ennen julkistustaan on läpäissyt melkoisen tarkan seulan.

Tässä on ikävänä vaarana se, että monet tällaiset "asiantuntijat" osaavat esittää asiansa todella uskottavasti ja näin käännyttää kantansa puolelle henkilöitä jotka etsivät aiheesta tietoa. Tiedon etsijöiden medianlukutaito ei aina ole parhaasta päästä.

Vierailija

Ei kai tällaisilta foorumeilta paljon muuta voi odottaakaan, kuin huutelua asioista vähän sinne päin. Syykin on selvä: anonyymiys rohkaisee mielipiteilijöitä ja osallistumiselle ei ole mitään ennakkokynnystä.

Moderaattoritkaan eivät voi poistaa viestejä pelkästään niiden sisältämien typerien mielipiteitten vuoksi. Siitä nousisi melkoinen älämölö.

Vierailija

Onneksi minä olen niin viisas, etten ole syyllinen mihinkään. Seuraava viesti on osoitettu kaikille "asiantuntijoille": Hävetkää!

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

Nimetkää keskustelijoita ja perustelkaa miten pitää keskustella.

Kyllä aika asiallista keskustelua on kuitenkin. Varmaan yksi asiallisimmista keskustelupalstoista mitä suomesta löytyy.

Tuskin kukaan mitään älykästä täälläkään leikkii. Jotkut teinit voi lähinä ehkä 14-18 vuotiaat.

Itsekin lähinä ihan perusjärjellä kirjoittelen ja maalaijärjellä
Omien kokemuksien pohjalta.

Palstalle tulee kirjoiteltua aina kun ei ole muuta, hyvä aivotus vie joku 30 sekunttia kun sen kirjoittaa tänne.

Se ei ole pois mistään.

Vierailija

Heh heh, artikkeli itsessään oli kyllä hyvä ja kovin oikeassa. Esimerkit olivat ehkä hieman kärjistettyjä.

Nyt jos sitten ajatellaan asiaa ymmärtämättömyyden ja viitseliäisyyden kannalta, ei siinä mitään vikaa ole, jos vastaan väittää siksi, että ymmärtää väärin, joku asian ymmärtänyt kyllä yleensä osaa selittää miten tutkimus jne pitäisi lukea. Jos taas et ole viitsinyt lukea ja intät vastaan, on asia sitten jo aivan toinen.

Sitten taas eräs pointti, jota ei esille tullut, on se, että miksei voisi kritisoida tutkimuksia? Aina silloin tällöin törmää tutkimuksiin, joissa asiaa on tutkittu vain saadakseen tukea omalle näkemykselle tai koetuloksia jopa väärennetty tai asetelmaa manipuloitu. Monesti (etenkin) yhteiskunnallisissa (ja miksei psykologisissa) tutkimuksissa tulokset ovat kulttuurisidonnaisia tai niitä on tulkittu vain kulttuurinäkökulmasta ja johtopäätökset on tehty sen mukaan.

Joten aivan kaikkea ei tarvitse purematta niellä, vaikka auktoriteetti asian esittäisikin.

Vierailija
tiäremiäs
Lähinä foorumi on kehittänyt minun ajatuksen juoksua ja jokaiseen asiaan yritän löytää järjellisen vastauksen.

Lähinä harrastuspohjalta mietin asioita, kiva oivaltaa joku asia.

Olemme kyllä huomanneet, että ajatus on kyllä juossut (kauas) topikeissasi. Mutta ei se mitään, jatka samaan malliin. Mukava niitä on lukea.

Vierailija

Mikähän ketjun tarkoitus on, keskustelun vähentäminenkö?
Hyvä että tulee monenlaisia näkökulmia asioihin.
Asiat eivät aina välttämättä ole niin kuin asiantuntijat ne tulkitsevat, joskus on useita vaihtoehtoja.
Ihan mielenkiintoista nähdä kuinka väärässä jotkut välillä ovat, lisäksi se lisää keskustelua aiheesta.

Vierailija
fenomenologi

Muutamat sanoivat linkkiä hauskaksi joten katson ketjun täyttävän tarkoituksensa. Toinen tarkoitus on epätoivoinen yritys vähentää järjetöntä keskustelua, ja siten antaa tilaa oikealle keskustelulle, mutta en vakavasti usko, että se onnistuisi.

Liika auktoriteettiuskoisuus ei ole hyvä asia. Mutta on ärsyttävää kun ihmiset siihen nojaten tyrmäävät kaikki tutkimustulokset ilman että ymmärtävät asiasta mitään ja ilman että ovat kyseisiä tutkimuksia oikeasti lukeneet.

Vierailija

ikivanhaorava kirjoitti: "Onneksi minä olen niin viisas, etten ole syyllinen mihinkään. Seuraava viesti on osoitettu kaikille "asiantuntijoille": Hävetkää!"

Ja sitten vain tieteelliset perustelut kommentillesi, please!

Vierailija
Joza
fenomenologi

Muutamat sanoivat linkkiä hauskaksi joten katson ketjun täyttävän tarkoituksensa. Toinen tarkoitus on epätoivoinen yritys vähentää järjetöntä keskustelua, ja siten antaa tilaa oikealle keskustelulle, mutta en vakavasti usko, että se onnistuisi.

Liika auktoriteettiuskoisuus ei ole hyvä asia. Mutta on ärsyttävää kun ihmiset siihen nojaten tyrmäävät kaikki tutkimustulokset ilman että ymmärtävät asiasta mitään ja ilman että ovat kyseisiä tutkimuksia oikeasti lukeneet.

Kyllä tänne mahtuu rajaton määrä myös järkevää keskustelua vaikka seassa olisi vääriäkin käsityksiä.
Foorumin käyttäjämäärä on laskenut puoleen sen jälkeen kun foorumista tehtiin asiallinen toimivalla moderoinnilla. Eiköhän nykyinen asiallisuus ole ihan riittävä, ettei loputkin keskustelijat poistu.
Oikeassa olet silti, kun ei tiedä riittävästi asioista, saattaa mutuiluna käsittää asiat väärin.

Vierailija

- The trouble with the World is that the stupid are so confident while the intelligent are full of doubt. -Bertrand Russell

- It's funny that he didn't add "I think" in the end. -anonymous

Vierailija

No kyllä täällä edelleen on aika paljon ihan trollimaista keskustelua, ei minua haittaisi yhtään jos kyseiset kirjoittajat poistuisivat, tai mikä vielä parempaa, alkaisivat keskustelemaan kunnolla.

Vierailija
Joza
No kyllä täällä edelleen on aika paljon ihan trollimaista keskustelua, ei minua haittaisi yhtään jos kyseiset kirjoittajat poistuisivat, tai mikä vielä parempaa, alkaisivat keskustelemaan kunnolla.
Muuten ihan keskustelun aihe, mutta avaaja voisi itse avata tiede-aiheisia ketjuja. Moderointihan on jotenkin sekoittanut koko pakan nyt. Monet tiedepuolen asiantuntijat, ammattiaiset eivät enää uskalla/viitsi avata uusia ketjuja. Tai ei kait ole tarvekkaan, kun tietävät. Minä olen maalikko, ja haluan saadda uusia näkemyksiä kaikilta aloilta, paitsi parista en. Uskonnosta, enkä seksuaalisista poikkeavuuksista.
Voihan minun avaukset luetteloida nimimerkkini mukaan tuolla Haku toiminolla.

Minä en ole asiantuntija millään alalla, ja siksi joskus yritän saada lisätietoa täältäkin. Ongelmana noissa ketjujen avauksissa on myös sekin, kun täällä on keskustelultu kaikkea mahdollista maan ja taivaan välillä, että mihin ketjuun sitten se oman aijeensa laittaisi, vai löytääkö sen sitten joskus "alakerrasta". Nyt kiinnostaa Savant ihmiset

Vierailija
Joza

Käyhän lukemassa suomi24 keskusteluita, niin johan mieli paranee.

En tietenkään pistäisi pahakseni, jos keskustelun taso täälläkin nousisi, mutta moni trollahtava kommentti on ihan hauskaa huumoria.

Muuten, aiemmin mainitsemani auktoriteettiuskoisuus koski myös tutkimuksia julkaissutta tahoa. Usein tutkimukset tulevat taholta, jolla on auktoriteettia. Medianlukutaito on hyväksi tutkimuksissakin.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat