Jopo+sähkömoottori

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Onko joku jo ehtinyt tekemään tälläistä laitetta kotikonstein? Ainakin youtubessa pojat hurjastelivat moisella.

Mä en matematiikan päälle ymmärrä, joten millä akulla ja sähkömoottorilla laite jaksais kuljettaa 3km työmatkan aikuista miestä kahden renkaan päällä?

Sähköjen kanssa pelaaminen mulle aika vierasta kans..
oon ymmärtäny et auton laturista sais jollain keinolla, johtojen paikkaa tms. vaihtelemalla sähkömoottorin? Tietysti 12v moottorin saa myös kaupasta mut se ei ole yhtä mielenkiintoista.

Riitäiskö akuksi joku yli 100A ,12 voltin?
Mikä kävis säätimeksi kierroksille?

Sivut

Kommentit (21)

Vierailija

http://www.kentso.fi/prebeo/showproduct ... _27N0VC542
Moottori

http://www.everspring.net/txt/product-battery.htm

Akku

http://www.kolumbus.fi/rex/Fillari.html
http://keskustelu.plaza.fi/Muropaketti/bbs/t495772
http://www.youtube.com/watch?v=thSiXWHk ... re=related
Mallia. Tuo video on 1 -5 sarja, jonka tulos on ilm floppi hentoisten viritelmiensä vuoksi.

Säädin on kallis ja siitä voi tehdä simppelinkin version käyttämällä vaikka hitsilangasta tehtyä säädintä. Jonkin keraamisen päälle harva kela ja liukukosketin liukumaan siihen, jota kautta moottori saa virtaa. Hukkaa sitä mutta saa pehmeät lähdöt.

http://www.youtube.com/watch?v=0Z8dFlVN ... re=related
http://www.youtube.com/watch?v=y8abvlYHK3Q&NR=1

Vierailija

Googleta lyijyhyytelöakku, 12 V/17 Ah mitat ovat n. 150x100x80 mm.
Autohajottamolta voisi löytyä riittävän tehokas moottori, riittääköhän esim. pakettiauton tuulilasinpyyhkijänmoottorissa tehot.

Vierailija

Lainsäädännön mukaan moottorin maksimiteho on 200 W ja se täytyy kytkeytyä päälle ainoastaan polkiessa kun vauhti on alle 25 km/h. Tämän ylittävällä ei saa julkisilla teillä ajella, ellei sitä rekisteröi mopoksi.

Tuo vaatimus polkukytkimestä on aika tehokas rajoite omille viritelmille, koska siihen soveltuvia luotettavia kytkimiä ja säätimiä on kohtalaisen hankala rakentaa.

Sitten toisekseen yksi 18 Ah akku ei riitä, sillä lyijyakkuja ei saa purkaa tyhjiin tai ne hajoavat. Mitä tyhjemmäksi ne purkaa, sen nopeammin ne kuluvat rikki käytössä, eikä yksi yksinään riitä koska pienempien akkujen virranantokyky on aika huono. Jännite kyykkää ja hyötysuhde on aika huono, eli latauksella ei pääsekkään niin pitkälle kuin numerot antaisivat ymmärtää.

Vierailija
Veikko

Tuo vaatimus polkukytkimestä on aika tehokas rajoite omille viritelmille, koska siihen soveltuvia luotettavia kytkimiä ja säätimiä on kohtalaisen hankala rakentaa.



Polkiessa moottorin käynnistävän kytkimen voisi tehdä vaikka niin että ketjujen yläpuolelle laittaa rattaalla varustetun jousikuormitteisen vivun, joka painaa ketjua sentin alaspäin. Kun ketju polkiessa kiristyy/nousee, mikrokytkin kytkee moottorin.

Vierailija

jousikuormitteinen vipu ketjuilla vois olla aika jännä yhdistelmä kun ajelee soraisella tiellä alamäkeen..
vauhti saattais vaan pyrkiä kasvamaan kun kytkin ottaa kuopista yms. väärää signaalia.

Aika ärsyttävää lainsäädäntöä, mitään ei sais tehdä!

No kyllä tässä jotain koiruuksia vielä keksitään tuon "kiertämiseksi".

Miten sellainen askelmootori toimii jonka kierroksia voi säätää sisään tulevalla virralla ja vääntö pysyy hyvänä kuitenkin. (askelmoottori, vai mikä se oli..)

Jos punois kelan poljin päähän ja se moottori sais jonkin "heräte virran" sen mukaan mitä polkee?

Vierailija
fenomenologi
Veikko

Tuo vaatimus polkukytkimestä on aika tehokas rajoite omille viritelmille, koska siihen soveltuvia luotettavia kytkimiä ja säätimiä on kohtalaisen hankala rakentaa.



Polkiessa moottorin käynnistävän kytkimen voisi tehdä vaikka niin että ketjujen yläpuolelle laittaa rattaalla varustetun jousikuormitteisen vivun, joka painaa ketjua sentin alaspäin. Kun ketju polkiessa kiristyy/nousee, mikrokytkin kytkee moottorin.



Näissä kaupallisissa sähköavusteisissa polkupyörissä on yleensä polkimien (ketjun) liiketunnistimen lisäksi myös kampien momentin tunnistin. Tämä tunnistin mittaa momentin joko ketjulta tai takahaarukasta ja sen tehtävänä on säätää moottori avustamaan sunnilleen samalla momentilla mitä polkijakin käyttää. Näin saadaan kulku, liikkeellelähtö ja pysähtyminen hyvin pehmeäksi. Täältä lisää tuosta tekniikasta:

http://www.mattikaki.fi/~w125312/turval ... olkupyora/

On nämä siis pikkaisen muuttuneet sitten takavuosien Velosolexien, missä polttomoottori oli kiinni etuhaarukassa ja veto tapahtui eturengasta painavan kumisen kitkarullan avulla.

Vierailija

Kiitos vastauksesta!

Nyt se selvisi, että olen tekemässä sähköavusteista polkupyörää en sähkömoottoripolkupyörää...

Vakuutukset, tyyppihyväksynnät, rekisteröinnit mopoksi yms.
Näitä ei vaadita sähköavusteiselta laitteelta.
max 250w moottori ja max 25 km/h ja moottori pyörii vain polkiessa, se miten paljon moottori avustaa polkijaa ei ole rajoitettu. Kunhan ei kulje yli 25 km/h.
Henkilömäärää ei ole rajoitettu?

Eli sellainen kruisailu peli sitten.
Toi mun 100A akkukin alkaa tässä vaiheessa vaikuttaa
pikkaisen ylimitoitetulta.

Vierailija
CE-hyväksytty
Pitääkö moottorin alkaa jossain vaiheessa jarruttamaan, kun ripeän polkijan vauhti lähestyy 25km/h ??



Ei. Se ei saa vaan avittaa sen yli pääsyssä.
Kuka sähköpyörällä välittää laista. Tuskin yksikään poliisi tulee urputtamaan ellet aja 50km/h yleisellä tiellä jossa on 30km/h rajoitus.

Jos akkua pitää repussa niin eikö sillä voisi kiertää lakia.?
Pikaliitospiuhat reppuun.

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005
no_more
CE-hyväksytty
Pitääkö moottorin alkaa jossain vaiheessa jarruttamaan, kun ripeän polkijan vauhti lähestyy 25km/h ??



Ei. Se ei saa vaan avittaa sen yli pääsyssä.



Väkisinhän se avittaa alkuunsa. Sammua pitää sitten ainakin.

Vierailija

Jos itse tekisin moisen niin paskat laista välittäisin.
52A auton akku kii ja menox sano annie lenox.

Kaupa sitä pitää jollakin säätää että ei pala moottori =)

vielä lisäystä.

Onhan noita moottori potku/skeitti- lautojakin käytössä.

Vierailija
Tuo vaatimus polkukytkimestä on aika tehokas rajoite omille viritelmille, koska siihen soveltuvia luotettavia kytkimiä ja säätimiä on kohtalaisen hankala rakentaa.

Jos into riittää, siksi voi tehdä ketjuun vetopuolelle kahdesta rissasta ja jousesta kiertokytkimen jolla polkien saa sen kytkemään, kun se ketjun oietessa vääntää kytkintä.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat