skitsofrenian parannuskeinot

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

tahdon vielä huomauttaa että mitään psykatrian diagnnoseja ei ole pystytty todistamaan olemassa oleviksi. kysymys on olettamuksista. tiede sitävastoin perustuu todistettun tietoon. pelkistetysti voi sanoa että kysymys on eräänlaisesta kulttuurihygieniasta, lääketehtaiden rahantekoa unohtamatta.

Sivut

Kommentit (36)

Vierailija

Eihän aikaakaan voi tavallaan olla.. mites sitä muka voidaan mitata kun se ei haise, ei näy, ei paina mitään, siitä ei saa kiinni, jne.

Kuitenkin aika on.
Se on nimitys suhteellisuudelle.

Välillä aika ikäänkuin mataa ja välillä se ikäänkuin rientää.. vaikka ei aika mitään tee kun se on vaan nimitys jolla määritellään olemista ja tapahtumista. Se on pakollista silloin kun ollaan sosiaalisesti olemassa ja koitetaan elää ja voida hyvin..

Muinoin aspergeroireiset diagnosoitiin skitsofreenikoiksi kun paniikkihäiriö muistuttaa psykoosia.
Skitsofreniassa on kuitenkin huomionarvoista se että se on harhaisuutta ja sen psykoottinen käytös on kestoltaan pidempää kuin satunnainen paniikki ja psykoottisuutta on vaikea kytkeä johonkin akuuttiin konkreettiseen stressitekijään. Toki jokin laukaisee, toimii ikäänkuin kortena, joka katkaisee kamelin selän.

Autismin kirjon oireilu, monet muut neurologiset poikkeamat altistavat kiertoteitse skitsofrenialle ja päällekkäisdiagnoosi ei ole mahdoton.

Harhaisuus on ihmiselle tyypillistä, inhimillistä käyttäytymistä. Kaikki ei sitä pode, kaikki ei elämänsä aikana kohtaa sitä mutta ei siinä mitään yliluonnollista ole. Kiusallinen vaiva se kuitenkin on ja hyvä aina kun hoidetaan. Harhainen ihminen ei ole selkopäisen väärtti. Harhaisena on vaikea tehdä toimivia johtopäätöksiä.

Mulla on yks täti jolla on vakava skitsofrenia.. olletikin as-oireinen joka yritti kaikkensa että olis ollut äärimmäisen normaali.. pyrki kait täydellisyyteen ja lopulta rives pää..
Tai sit siinä on kyse vain ohimolohkoepileptisydestä?
Mulla oli sitä lapsena mutta se loppui teini-iässä. Tätini lapsuudesta en tiedä, vaikutti ihan tiptoptyypiltä nuorena, ihan tyypillinen assi..

Se mikä taustalla on voinut laukaista alunalkujaan on ollut ahdasmielinen uskonnollisuus ja epäilen myös suvun sisäistä insestiä..

Valitettavasti ei mulla ole parempaa tietoa kun on niin harhaiset puheet olleet hällä ja monella muulla.. en vaan ole saanut meidän kohdalla selvyyttä. Tietoa olen silti saanut muualta ja riittävästi niin että ymmärrän mistä on kyse. Osaan tehdä erotusdiagnoosinkin as-oireiston ja skitsofrenian välillä.

Tuota..
Miksiköhän harhaisuus pitäis jättää hoitamatta???
Tuo ei ole mulle oikein auennut ikinä?
Onko se vaan sitä että lääkkeiden sivuvaikutukset on niin ikäviä, vai onko kyse siitä ettei sairastunut harhainen itse tunnista oireiluaan ja muut laittavat pakkohoitoon ja tauti jää potilaalta itseltään huomaamatta? Muut on sit "hulluja" mukamas vaikka olisivat miten johdonmukaisia tahansa ja harhainen eikun riehuu omiaan ja inttää ettei mua mikään vaivaa.

Hm.. Huono kummunikointikin voi olla taustalla kait. Ihminen käyttää nirkosesti sanoja ja elekielikin voi olla puutteellista.
Jälleen autistisuus altistavana tekijänä..

Minulle ainakin pitää puhua selkeästi ja johdonmukaisesti..
Kaikille pitää.
Se on kaiken oikeudenmukaisuuden lähtökohta.

Hm.. ja tällainen inhimillinen kohtaaminen tasapauolisesti keskustellen on kait tavallaan terapiaa.. Kaikkihan me tätä terapiaa tarvitaan.

Vierailija

sekavuudesta paranee ajan mukaan ilman lääkkeitäkin, tämän tietää lääkäritkin vaikkei ne sitä myönnä! kognitiivinen terapia, mahdollisesti pahimmassa tapauksessa minimaalisen psyykelääkityksen kanssa olisi ideaali. raskaaseen lääkitykseen ohjattavat joutuvat mitä todennäköisemmin elinikäiseen laitoskierteeseen, kun ei ne mömmöt estä psykoosia tulemasta jos se on tullakseen.

Vierailija
sakkimies
sekavuudesta paranee ajan mukaan ilman lääkkeitäkin, tämän tietää lääkäritkin vaikkei ne sitä myönnä! kognitiivinen terapia, mahdollisesti pahimmassa tapauksessa minimaalisen psyykelääkityksen kanssa olisi ideaali. raskaaseen lääkitykseen ohjattavat joutuvat mitä todennäköisemmin elinikäiseen laitoskierteeseen, kun ei ne mömmöt estä psykoosia tulemasta jos se on tullakseen.

Aivan.. mutta kenen vastuulla.. ja miten?
Mielisairaalapaikkojahan on vähennetty huimasti ja kokonaisia sairaaloita on suljettu.

Ihmiset (vanhemmat) on jätetty heitteille ja avohoitopalveluita ei juurikaan ole.

Tuosta on puhuttu paljon ja kauan mutta jotenkin se vaan ei osu maaliinsa.
Meidän kansanedustajissa ei löydy riittävästi niitä joita kiinnostais, hallitus ei noteeraa. Erityisesti ei nyt kun valta on pääomapiireillä jotka näyttää viis veisaavan siitä että on jokin tuottamaton marginaaliryhmä. Siellä puolellahan vaan räknätään galkulaattorilla että kun taataan se minimitoimeentulo ja on minimiresurssit mielenterveyspalveluita = reseptinkirjoitus + apteekit niin yhteiskuntarauha on taattu. Katkokävelijät pysyy siten mittaamassa laisoskäytävän sijaan jalkakäytäviä.

Noin on nyt.
Olet osittain oikeassa.. Mutta oletko tietoinen siitä että laspiin on alettu panostaa paljon.
Koululaitos jostakin syystä ei ole nyt ajan tasalla.
En tiä miksi?
Onko ongelma siinä ettei osata päättää onko parempi ujuttaa erityisoppijat suureen ryhmään kuin eristää.. Onhan tuo kinkkinen kysymys enkä minäkään osaa tuohon vastata. Se riippuu erityisoppijasta persoonana, yksilönä. Autisminkirjoiselle ja autistisesti oireilevalle sopii hyvin pienryhmä mutta esmes adhd:lle pitäis olla jotakin ihan muuta. Ylivilkas ja keskittymishäiriöinen voi terrorisoida koko luokkaa ja aiheuttaa muille häiriöitä oppimisessa, tietenkin omakin oppimisensa on vaarassa ja se kun tiedetään että vankiloissa n. 2/3 osaa potee adhd tyyppisiä ongelmia, siihen pitäis puuttua jo koulussa ja erityisesti siellä. Samoin tarhoissa mutta siellä onkin paremmat mahkut kun ei tarvii suorittaa ja saa enempi "hillua".

Nythän on lisätty enemmän ammattikoulutuspaikkoja.. (hitto.. eikö akateemiset oo ammatissa.. eikös me olla lähes kaikki työläsiä.. voi *ttu tätä kieltä.. .. ..)

Pitäisköhän.. oliskohan siitä jotakin apua jos valtakunta panostais vaikka tämän äidinkielemme muokaamiseen.. Olis jotakin millä kommunikoida paremmin.

Nykyään enää tiedä mitä muut puhuu..
Isoja kommunikointiongelmia..
Ne on se ongelman ydin ja siitä seuraa lumipallo, -vyöry ilmiö. Ihmiset puhuu.. eivät ymmärrä toisiaan, tulkitsevat päin prinkkalaa.. ongelmat kasvaa..

Vai.. onkohan tämä muka jotenkin vain meikäläisten ongelma, meidän jotka pyrimme artikuloimaan etupäässä huolellisesti. Osaako.. kykeneekö valtaväestö johonkin noituuteen vai onko ne vaan niin puupäitä ettei mitään välii, että ihan mikä vaan käy kunhan saa ruokaa ja unta kuuppaan, kunhan on kliffaa tekemistä, on nautintoa suhteessa duuniin.. jne.
Ei kait oo puupäitä.. ovat vaan terveempiä kuin esmes minä.

Tai sit mitään valtaväestöä ei ole ja tähän äidinkieleen on syytä kiinnittää erityishuomiota.

Kun tota .. äh öh .. kyllä sä tiät.. ei toimi.

Mä oon huomannut omakohtaisesti että silloin kun "jopo keulii" niin ilmaisu on sekavaa ja jopa käsiala muuttuu ihan hirveeks. Kyllä sen oma olemus viestii miten itsellä menee.

Naamanilmestandardeja kyllä pitäis hiukan rukata. Se että on suupielet alaspäin voi johtua kasvolihaksista ja se loputon hymy naamalla, sekin voi johtua kasvolihaksista.. ei nonverbaaliseen ilmaisuun voi liikaa luottaa, se voi valehdella (tahattomastikin) ihan niinkuin sanat.

Mutta tällainen keskustelu.. tällainen sosiaalinen kanssakäyminenhän mahdollistaa kongnitiivisen terapian. Erityisesti netin kautta voi harjoittaa aivovoimistelua.

Eikä täällä vieraita ihmisiä voi syyllistää siitä että iteellä menee hermot.

Kukin istuu siellä missä istuu ja itte huolehtii siitä ettei mene hermot.. ja sit kun menee niin kirjoitetaan seuraavana päivänä että "Olen pahoillani, anteeksi.."

Joillekuille tuon sanominen on ihan hirveen vaikeeta.. miks.. en jaksa analysoida. Ehkä se on sitä ylimainostettua sisua. Kun se menee överks niin alkaa ajatukset kellua keltaisilla laineilla.

Vierailija

Ns. suuret ikäluokat.. sodan jälkeen tehtailtu valtaväestö.. keppanan vapautuminen kauppoihin.. se hemmetin 70-luku.. *UUH*

Tais rysäyttää aikoinaan sellaiset ongelmoinnit pintaan ettei niihin oltu varauduttu.. se kaikki.. TV:t ilmestyi kamareihin 60-luvulla.. ameriikanmalliinen markkinatalous purskahti silmille mediasta..

Ihmiset jouti jättämään kotikontunsa ja kohta syrjäkylillä ei ole kuin vanhukset, juopot ja joku sisupussi joka rakastaa maalaismaisemaansa. Ei siellä kuitenkaan ole milenterveydellisesti älykästä kasvattaa lapsia.. Siks kait ei naiset hanakasti lähde akaks ja lapsia laittamaan johonkin peräkylille kun naisetkin voi nykyään tiedostaa mikä on lapsille parasta.

Lapsia syntyy yhä vähemmän ja nykymuksut on arvokkaita vanhemmilleen. Siis arvokkaampia kuin suurten ikäluokkien aikoihin.. silloin oli paljon välinpitämättömyyttä kuin aiemminkin niissä katraissa..

Ei nykyään ole enemmän mielenterveysongelmia kuin ennen.
Nyt vaan voidaan seuloa paremmin ja mukana on ihan uus ilmiö.. vanhukset ja geriatriset ongelmat. Ja kun pitää yrittää panostaa edes niihin jotka on tuottavia.. niin ei ole rahaa eikä resursseja kuntouttaa sitä populaa joka putosi väliin kun tapahtui niin paljon nopeesti eikä ollut mitään valmiuksia.

Pitäis tietenkin olla mutta kenen vastuulla se on?
Mä oon ollut aktiivinen vertaistoiminnassa useamman vuoden mutta minäkin nostan kädet pystyyn ja pinkaisen juoksuun kun kohdalle osuu joku juoppohullu, narkomaanihullu tai muuten niin pahasti seonnut että on parempi paeta kun kohtaa uhkaavaa käytöstä.

Mun veli sekoili kännissä.. yks lajinsa edustaja ja meillä on lapsuuskodissanikin eletty yks vaihe ja just silloin 70-luvulla kun viina virtas ja elämä oli ihan helvettiä.
Mun autistinen äitini joka oli aiemmin kanavoinut mielenterveysongelmansa jehovantodistajalahkoiluun ja määki maailmanloppujaan, moralisoi yms. niin eikös hän päässytkin alkoholin makuun kun oltiin muutettu pois maalta eikä ollut löytänyt pienestä teollisuuskaupungista jehovan seurakuntaa ja sitä vanhaa väyläänsä kanavoida sekoiluaan.

Viina alkoikin maistua niin että lasi oli aina kaapissa. Pikku hiprakassa lopulta kait töissäkin. Perheriidat paisui aivan megalomaanisiksi vanhempieni välillä ja hm.. mutsi käytti omia lapsiaan leelioinaan, erityisesti minua.

Mutta nyt tuli muuta puuhaa.. Sii juu..

Vierailija

italian esimerkki kertoo hyvin kuinka kuinka ihmisiä voidaan rehabilitoida ilman laitostumista ja ylilääkintää, pohjoismaissa lääketeollisuuden lakeijat, siis psykiatrit eivät ole kiinnostuneita kansakunnan henkisen hyvinvoinnin olennaisesta paranemisesta, sillä sehän uhkaa heidän toimeentuloaan. neuvostoliitossa psykiatria oli nivoutunut poliittiseen järjestelmään, eikä oikeastaan voi puhua psykiatrian väärinkäytöstä sillä psykiatria toimi siellä aivan itselleen luonnollisella tavalla, poliittinen toisinajattelu oli diagnostisoitu. sekoaminen tarpeeksi suuren paineen on luonnollista, näin väittäisin. kuka tahansa ihminen voi siis sairastua. alttius kenties on perinnöllistä. mutta puheet synnynnnäisistä aivovaurioista ovat täyttä roskaa.

marliini
Seuraa 
Viestejä197
Liittynyt18.5.2008

Tänään tulee kello 17.10 neloselta Dr. Phil. Ohjelmassa käsitellään skitsofreniaa.

""""Skitsofrenia. Dr. Philin vieraina on nainen, joka sairastaa skitsofreniaa ja ihmisiä, joiden omaiset sairastavat.""""

Vierailija
sakkimies
..sekoaminen tarpeeksi suuren paineen on luonnollista, näin väittäisin. kuka tahansa ihminen voi siis sairastua.

alla.. Ja kun kirjoitetaan vuorovaikutushakuista tekstiä pyrkimyksenä tuottaa kommunikaatiota jota muut ymmärtää niin noudatetaan niitä yhdessä sovittuja normeja joilla on yritetty tehdä asiat mahdollisimman selkeiks. Isot kirjaimet lauseiden alkuun ja huolellisuutta niin että kaikki tarvittavat sanat näkyy.
Onhan se yks tutkms thty jssa on tdettu että ihmnen pstyy tulkitman tektä mstä pttuu kijmia.. mutta mkäli aikmus on prkiä mhdlsmman trkkaan ilmsuun ja mhdlsmmn hvään lptlkseen, on kiinnitettävä enemmän sosiaalista huomioita muihin ihmisiin ja niin että kunnioittaa muita..

Juu.. eihän se helppoo oo. Tiedän. Kaikki vaikuttaa kaikkeen ja kun ja jos kaikki on orientoituneet niin että ei välitetä, ei muka ehditä, ei muka kannata.. Niin sitten pahhdetaan menemään jossakin joukkopsykoosissa ja sitä johtaa kaikkein hulluimmat joista ei ota tolkkua kukaan.

Hulluushan on normaalia.
Mä oon silti itse sitä mieltä että viihdyn paremmin ja voin paremmin ympäristössä, missä on hyvä struktuuri. Ei liian ykstoikkoinen eikä liian monimutkainen.

Näin julkisesti kun kyse ei ole esmes perheenjäsenten välisestä kommunikoinnista jossa ikäänkuin joku on äiti, joka ymmärtää pienestäkin eleestä ja alkaa palvella.. täällä pitäis aina pyrkiä hyvään ilmaisuun. Ainakin tällaisilla tiedepainotteisilla palstoilla. Kait ihan sama sit mitä jossakin jeesusmissionipalstoilla höpsii, vaikkakin, riitahan siitä tulee aina ja missä vaan jos ei saa tolkkua että mitä sanotaan.

Minä kyllä ymmärrän sua sakkimies ihan hyvin. Puhutaan samaa kieltä ja Italiajuttukin on mulle selvää pässinlihaa kun oon siitä itekin jutellut mutta kaikki ei ehkä tajua että mitä tässä puhutaan. Menee ikäänkuin privailuksi..

alttius kenties on perinnöllistä. mutta puheet synnynnnäisistä aivovaurioista ovat täyttä roskaa.

Mikäs tarve sinulla on kumota realiteetteja?
Hemmetti että mä oon välillä kurkkuani myöden täynnä tällaista ajanhaaskuuta.. Toki mä ite voin aloittaa paremmat topikit ja laittaa faktat mukaan mutta koitan tässä nyt olla sosiaalinen.. haukotus..

Kehitysvammahuollon tietopankki.

Josta olen löytänyt omakohtaista tietoa aspergeroireisena..
http://www.saunalahti.fi/kup/syndroma/asperger.htm
"Cassandra L. Kniffinin keväällä 2004 laaditussa OMIM-tietokannan kirjoituksessa (ASPERGER SYNDROME, SUSCEPTIBILITY TO, 1) mainittiin, että AS-vammaisten perimäaineksen virheitä oli löydetty 3. kromosomin alueella 3q25-q27 (ASPG1-geeni), 17. kromosomin alueelta 17p13 (ASPG2-geeni) ja 1. kromosomin alueelta 1q21-q22 (ASPG3-geeni). Lisäksi kaksi X-kromosomiin kytkeytynyttä muotoa, geenialueen Xq13 (ASPGX1-geeni) ja geenialueen Xp22.33 (ASPGX2-geeni), olivat kytkeytyneet NLGN3- ja NLGN4-geenien mutaatioihin. NLGN-geenien uskottiin vaikuttavan hermosolujen välittäjäaineiden muodostukseen."

Kun oireisto perityy suvussa, kun esmes mun kohdalla on niin että voin tietää olevani ainakin kolmannessa polvessa assi, on hyvin epätodennäköistä että mun aivovaurio olis aiheutunut hm.. vaikkapa koulukiusaamisesta, ravinnosta, tms.

Se miten kromosomimuunnos on ilmaantunut jossakin vaiheessa, kait se on samantyyppistä kuin mikä tahansa kromosomien muuntuminen evoluutiossa. Kaippahäntä luonnossa aina ne elinkelvottomat muunnokset muuttuu lisääntymiskyvyttömiksi jotka ei menesty.. niinhän näyttää nyt tämänkin mutaation kohdalla olevan aika vahvasti ja sitäkautta että monet autistit ei edes itse koe tarvetta lisääntyä. Eikä järkevät nentitkään tahdo tehdä lapsia sellaisen kanssa jolla on todettu aivovaurio. Luonnollista poistumaa. Hyvä niin.
Mä ehdin nuorena tehdä yhden muksun, en tiennyt aivovauriostani silloin. Ei kaduta kun ollaan selvitty mutta olihan se ihan hirveen rankkaa. Kadu en ja rakastan kovasti lastani samoin mulla on ihan hirmu rakas mun autistisen veljeni jälkeläinen.. mutta ei nuo meidän juniorit ole innostuneet lastenteosta.

Kaikista pahin ongelmointihan tässä oireyhtymässä on seurannaisvaikutuksena kamalat mielenterveydelliset ongelmoinnit, joko omat tai muille aiheutuvat. Haastavaa suuntaan jos toiseen.

Normaali elämä on silti mahdollista kunhan ei omi neurologisesti tyypillisten normeja liikaa. Esmes kuvittele että pitäis selviytyä ikäänkuin erakkona ja lisääntyä siks ettei yhteiskunta pidä huolta sit vanhana.

Kuka on normaali.. siitä voidaan tietenkin haastella yhtäläillä kuin vaikka ajan käsitteestä. Johonkin ne rajat vaan kuitenkin on pakko vetää ja siellä missä on rajat, siellä on mielenterveysmahdollisuus..
Siks jotkut pitäytyy suppeissa rajoissa.
Kaikista ei ole avarakatseisiksi. Joillekin se on liian rankkaa.

Skitsofrenikon kohdalla pitäis aina muistaa se hyvin herkkä hienosäätö.
Btw. Sain eilen terkkuja mun skitsotädiltä. Muori ja junioriosasto oli käyneet taas kylässä ja oli ollut oikein hyvässä kunnossa. Kivaa!
Hän on parantunut paljon kun pääsi asumaan tukiasuntoon missä on hoitoa. Aiemmin asusteli ihan yksin vuosikymmenet ja se oli kyllä ihan hirveetä. Nyt ottaa lääkkeet säännöllisesti - mikä takuulla on hyvä juttu.

Just se ettei lääkkeitä käytetä niinkuin pitäis, se aiheuttaa paljon haittaa. Mun mutsilla on kans ssr lääkitys ja kerran hoksasin että on taas niin tavattoman pahantuulinen ja kysyin mites lääkkeet? Myönsi ettei ollut uusinut reseptiä. Hätyytin lääkäriin. Aloitti jälleen ja muuttui hyväntuuliseksi.

Mä oon vielä pärjännyt ilman mutta ehkä jossakinvaiheessa pitää aloittaa? Ja sit olla säännöllinen niitten kanssa. Niissähän on se vaara että aloittaessa ja lopettaessa on sopeutumis- ja vieroitusoireita ja jos vexlaa, ei käytä säännöllisesti niin ne voi sekoittaa ihan tyyten.

Mä tiedän että sairaalassa on säännöllistä mutta entäs kun ihminen päätyy välillä kotiin. Räkii pillerit viemäriin jos ottaa ollenkaan? Mun yks tädeistä on tappanut itsensä ja justiinkin niin että oli hakeutunut mielenterveyspalveluihin ja saanut lääkityksen. oli sit tuntenut itsensä hyvinvoivaks kesälomalla. Oli lopettanut lääkkeet ja kappas vaan.. loma loppui ja nainen narun jatkoks. Lapsensa oli 16v. Se oli kamalaa.

Toki lääkitys on se viimeinen vaihtoehto.
Mutta ei niihin silti tarvitse suhtautua uskonnollisesti.

Aina hyvä seura, liikunta, hyvä ravinto, harrastukset, aktiviteetit, jne. ne on se kaikki mitä pitää ensin tehdä.. ihan mitä vaan joka auttaa mutta kun ne ei aina toimi!
Minä tiedän mistä puhun kun oon itte kehitysvammainen.

Vierailija
marliini
Tänään tulee kello 17.10 neloselta Dr. Phil. Ohjelmassa käsitellään skitsofreniaa.

""""Skitsofrenia. Dr. Philin vieraina on nainen, joka sairastaa skitsofreniaa ja ihmisiä, joiden omaiset sairastavat.""""

Dr Phil on aikamoinen puoskari välillä.
"Paljon melua, vähän villoja".
Siis.. puhuu kyllä asiaakin, mutta myös asian vierestä.

En tiä onko itseeni särähtänyt liikaa se noiden amerikkalaisten.. ylipäätään autismivihamielisyys? Heidän kulttuurinsahan rakentuu jotenkin maanisuuden, narsismin ja ties minkä ylivilkkauden ja keskittymishäiriöisten varaan ja niitä ominaisuuksia ihannoidaan ja palvotaan.

Ei mikään ihme tietenkään kun täällä jo tiedetään että vangeista suurin osa on jotain adhd yms. ja keitäs sinne ameriikkaan esi-isiksi nykyporukalle lähti? Euroopasta ne jotka ei sopeutuneet. Toki niin aina että valloittajat on jotakin kusipäitä jotka ei sopeudu laumaan.
Se tietenkin pitää hyväksyä osana evoluutioita joka ei tuota mitään täydellistä ihmistä ja kaikilla on heikkoutensa ja vahvuutensa.. mutta sitähän mä vaan koitankin sanoa että autismivihamielinenhän tuo ameriikan valtakulttuuri on.. tai on ollut. Ehkä se on muuttumassa, ehkä valtaosa alkaa olla jo ihan toisenlaisia.. johan siellä neljäs polvikin on.. ja ties monesko ja noi koohottajat vetelee viimeisiään. Ehkei siellä pressaks enään ikinä pääse b-luokan näyttelijät ja alkoholistit?

Siellähän on ihan samaa ollut kuin neuvostoliitossa. Hyvävelisysteemin kautta on aateveljet saaneet valtaa..

Jospa se maailmassa pikkuhiljaa muuttuis ja päästäis parempaan struktuuriin ja systeemiin? Että vaikka valta joskus ajautusi vanhemmille ja viisaammille.. pois keskenkasvuisilta ja rikollisilta, joilla on kehitysvammoja jotka estää laumakäyttäytymisen rauhanomaisesti.. hm..

Tai siis.. Äh..
Tavattoman vaikeaa yrittää ajatella jumalaisesti..
Parempi vaihtaa taas aihetta ja keskittyä omaan arkeen.
Onneks mä saan taas tänään sosiaalista äxöniä.. meen illalla mattopyykille, jne.

Vierailija

tekstistäni ei puuttunut yhtään kirjaimia. joten se siitä. se että psyykkiset sairaudet olisivat aivosairauksia ei ole todistettu. ne poikkeavuudet joita muka on oltu löytävinään esim oletetuiden skitsofreenikoiden aivoista on löydettävissä myös täysin terveistä ihmisistä. on myös henkilöitä jotka on saanu tosi rankkoja diagnooseja, eikä mittään poikkeavuutta aivoissa. en minä, vaan psykiatrinen "tiede" pyrkii muuttamaan realiteetteja itselleen sopiviksi.

Vierailija

muuten... ei kai aspergerin syndroomaa luokitella kehitysvammaksi??? vai miten on pönni??? olen työskennellyt kehitysvammaisten kanssa ja ne ei kyllä kuuna päivänä pystyisi tuottamaan sellaista tekstiä kuin sinä, argumentaatiosta puhumattakaan... skarpilta neidiltä vaikutat...

Vierailija
marliini
sakkimies
muuten... eskarpilta neidiltä vaikutat...

Kuva tosi epäselvä.

Onko pönni nainen?

Joo parasta tekstiä, mitä täällä on ollut

Oonkohan mä nainen.. siitä päätellen että oon äiskä niin oon nainen mutta en o ihan varma. Mä oon persoona.
Juu.. ja 'asseissa', koko autismin kirjossa on niin monen tasoisia tyyppejä että monet neurologisesti tyypilliset vaikuttavat enemmän kehitysvammaisilta kuin joku autisminkirjoinen.
On tässä oireistossa kuitenkin ihan omat omituiset ominaispiirteensä ja kehareita me ollaan. Ei se aina näy päällepäin ja tuntemattomalle.

Ehkä se entivanhanen jako kehitysvammaisiin ja muihin on ollut sellainen että kehareita on olleet vaan ne joilla on jokin näkyvä vamma, esim CP tai jokin erityinen, taas ulospäin näkyvä poikkeama.

Kaikkea vaan ei näe silmillä.
Onhan Dovinin syndroomaisissakin kaikki iahn omanlaisiaan ja on eri tasoisia, jotkut elää itsenäisesti ja jotkut on holhouksessa..
Mä tunnen paljon ihan normi miehiäkin jotka on ikäänkuin holhouksessa kun siirtyvät äitin helmoista vaimonsa huoltoon.. eivät pärjäis mitenkään yksin. Harva pärjää yksin. Mun on ollut pakko pärjätä. Kait sellainenkin jotakin kehittää samoin kuin äitiys.

Vastuu kasvattaa.

Vierailija
sakkimies
muuten... ei kai aspergerin syndroomaa luokitella kehitysvammaksi??? vai miten on pönni??? olen työskennellyt kehitysvammaisten kanssa ja ne ei kyllä kuuna päivänä pystyisi tuottamaan sellaista tekstiä kuin sinä, argumentaatiosta puhumattakaan... skarpilta neidiltä vaikutat...

http://www.aspalsta.net/

Tuolla on vertaisiani pilvin pimein ja tekstiä riittää..
Meistä n. 1/3 osa on e-rit-tä-in puheliaita ja sanottavaa riittää..

Ei kannata jakaa ihmisiä liian mustavalkoisesti yhtään mihinkään kategoriaan.. ja kehareistakin sanotaan he, ei ne. Ihan vertaisia me ihmisinä ollaan.

Olen monasti miettinyt että yks syy mielenterveysongelmiin on justiinkin mustavalkoinen ajattelu ja sellainen kaiken häpeeminen. Siis niin että ihminen yrittää liian innokkaasti olla normaali ja kun se on mahdotonta, kun mitään normaalia ei sinällään ole, kun kaikilla on oma persoonallisuus ja sen omainaispiirteet, siinä voi tulla niin hirvee identiteettikriisi ettei sitä kestä kun ei lopulta tiedä miten pitäis olla.

Mä tiedän millaista oli omassa lapsuudessani jossa en kelvannut omille vanhemmilleni en sitten mitenkään.
Lapsena taisin sairastaa skitsofreniaa jotenkin.. mutta sit kun itsenäistyin elämä helpotti ja nykyään jo aika kivasti hyväksyn itseni ja ne jotka ei mua hyväksy tällaisena, niistä koitan olla välittämättä.

Skitsofrenia on psykoosi.
Ei ihmiset sitä aina itte huomaa että ne on psykoottisia.
Tai neuroottisia. Ehkä monikin pitää juurikin itseään just sellaisena kuin ihmisen pitääkin olla ja muut on outoja.
Pikkulapsi suhtautuu niin itseensä ja muihin.
Tuosta kehityksen kuuluu (niin oletan) jatkua sitten eri vaiheiden kautta niin että lopulta ihminen oppii suhtautumaan erilaisuuteen niin että hyväksyy itsensä ja muut tasa-arvoisina erivertaisuudesta huolimatta. Ihminen kait sitten on kehittynyt viisaaksi?

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat