sananvapaus ja tunteet

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Kun puhutaan sananvapaudesta, usein unohdetaan, että mielipiteen ilmaisemisessa ei ole kysymys vain tietyn näkökannan esittämisestä, vaan ihmisten tarpeesta purkaa tunteitaan. Eikö sanallisesti tunteidensa ilmaiseminen jonkin asian suhteen ole aika sivistynyt tapa toimia? Tietenkään kaikkia voimakkaita tunnepurkauksiaan ei välttämättä kannata kirjoittaa sellaisenaan nettiin tai yleisönosastoille. Silti sananvapaus jos mikä on loppujen lopuksi yhteiskuntarauhaa ylläpitävä tekijä. Mihin johtaa kirjoittamisen ja puhumisen rajoittaminen?

Kommentit (7)

Vierailija

Minun mielestä kaikki sananvapauden rajoittaminen on ehdottoman väärin, myös toisen ihmisen loukkaaminen sanallisesti pitäisi sallia koska ei sanat voi tappaa.

Mielummin sanallisesti ettei sitten patoudu ja tarvitse alkaa kännissä tappelemaan nakki jonossa .

Vierailija

Itse olen ad hominem -argumentointia vastaan, sillä miksi lähteä henkilökohtaiselle loukkauslinjalle?

-No siksi tietenkin, kun vasta-argumentit loppuvat kesken!

Vierailija
Gurgaue
Minun mielestä kaikki sananvapauden rajoittaminen on ehdottoman väärin, myös toisen ihmisen loukkaaminen sanallisesti pitäisi sallia koska ei sanat voi tappaa.

Mielummin sanallisesti ettei sitten patoudu ja tarvitse alkaa kännissä tappelemaan nakki jonossa .

Eli sallisit henkisen väkivallan?

Vierailija

En tarkoittanut ad hominem -argumentointia asiakeskustelussa, vaan keskustelua yleensä. On tosiasia, ettei ihmisen tunteet ja ajatukset välttämättä muutu sen tähden, että häntä kielletään ilmaisemasta ne. Joissakin tapauksissa ne voivatkin radikalisoitua, kun diskurssi, jossa väitellään ja sitä kautta avarretaan toisten näkemyksiä, puuttuu.

Vierailija

Eivät tietenkään muutu, eikä kaikista tarvitse pitää, mutta kyllä nyt toimeen olisi hyvä tulla. Tietysti aristakin aiheista pitää pystyä keskustelemaan eikä silloin aina voi välttää loukkaantumista ja joskus se on jopa suotavaa (itse osaan ainakin ottaa opikseni, kaikki eivät). Sellainen, joka loukkaa loukkaamistarkoituksessa, ansaitsisi taas mielestäni saada sen päin naamaa ja miettiä. Siis noin yleisellä tasolla.

Vierailija
Gurgaue

Sanat voi pistää tappamaa.

Vierailija

eräänlaisen maan sisäisen pienen maantieteellisen aseman vuoksi jouduin vuosiksi eristetyksi työyhteisössäni. Lopuksi sisukkuuteni tuli korvatuksi ja jouduin ihan päinvastaiseen asemaan, johon en suinkaan ollut pyrkinyt.

Olin niellyt yhtä ja toista. Huomasinpa syksynä muutamana tehneeni joitakin kirjallisia päätöksiä lähes yhtä paljon yksin kuin toistakymmentä kolleegaa. Sen heidän harmikseen huomasi pomokin. Loppu on historiaa sekin.

Uusimmat

Suosituimmat