Pyöränketjuhoito

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Mikä olisi näppärin tapa päästä eroon hiekkaöljymössöstä, joka on kertynyt pyörän ketjuun?

Vetäsin itse kankaalla hinkaten ja sillä lähti melko puhtaaksi, mutta aikaa kului, töhnää jäi ja hiki tuli.

Liuottimeen upottaminen on kai yks keino, mutta mikä aine liuottaisi parhaiten sen kertyneen mönjän?

Sivut

Kommentit (20)

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26835
Liittynyt16.3.2005

Näppärintä on unohtaa koko juttu. Napavaihdepyörässä varsinkin, koska ketjun kulumisella ei ole merkitystä. Ruiki välillä lisää öljyä niin ettei se pääse ruostumaan.

Jos haluat nähdä vaivaa, niin halpa ja hyvä liuotin on polttoöljy (dieselpolttoaine). Putsaat ketjut polttoöljyssä, kuivaat huolellisesti, rasvaat ja pyyhit jälleen mahdollisimman kuivaksi (et saa pyyhimällä rasvaa pois ketjulinkkien ja tappien välistä). Ja sitten aina kun lisäät öljyä, pyyhit ketjut huolellisesit kuiviksi, niin lika ei tartu. Mutta en sitten tiedä onko se sen vaivan väärtti. Itse olen kierrättänyt kahta ketjua tuhannen kilometrin välein kunnes pakka kuluu, ja uusinut sitten pakan ja ketjut. Muuten olen vain suihkuttanut öljyä ketjuihin. Kyllä tuolla tavalla pakalla ja ketjuparilla ajaa useita tuhansia kilometrejä (koskaan en ole kulumisen takia pakkaa vaihtanut, parhailla on ollut kilometrejä takana ainakin 5000).

Vierailija

Hommaa ketju jossa on pikaliitin. Kaksi tyhjää muovipulloa sekä lamppuöljyä.
Ujuta se katkaistu ketju pulloon ja pese sillä kovaa ravistellen parin desin erissä öljyä jonka kaadat toiseen pulloon saostumaan uutta pesukertaa varten. Saat ketjun ulos leikkaamalla pullon auki.
Asenna ketju ja voitele siveltimellä.

Vuorottele kaksia ketjuja. Niitä pesten ajat yli 10k samoilla rattailla.

Vierailija
CE-hyväksytty
Paineilmalla.



Kävi itseasiassa mielessä, mutta eihän mulla sellaista ole, kun ei ole yksiössä tilaa ylimääräiselle romppeelle.

Neutroni
Näppärintä on unohtaa koko juttu. Napavaihdepyörässä varsinkin, koska ketjun kulumisella ei ole merkitystä.



Jos sitä hiekkaa on ketjussa niin eikö se silloin kuluta hammasrattaita/pakkaakin nopeammin?

(et saa pyyhimällä rasvaa pois ketjulinkkien ja tappien välistä).



Eli vaihtoehtona on antaa sen kuivua tai sitten heittää ketju asfaltille ja sytyttää tuleen?

Ja sitten aina kun lisäät öljyä, pyyhit ketjut huolellisesit kuiviksi, niin lika ei tartu. Mutta en sitten tiedä onko se sen vaivan väärtti.



Oli tuossa muutakin pyöräremppaa, niin innostuin samalla siitä ketjustakin. Lähinnä tuntui niin hölmöltä ajatus, että tohon nyt vain ruikkaisin öljyä lisää sen hiekkamönjän päälle.

Kyllä tuolla tavalla pakalla ja ketjuparilla ajaa useita tuhansia kilometrejä (koskaan en ole kulumisen takia pakkaa vaihtanut, parhailla on ollut kilometrejä takana ainakin 5000).



Minulla on joskus pakka kulunut ihan loppuun asti. Pyörä olikin käytössä useamman vuoden. Asuin silloin vielä kaupungin ulkopuolella, jolloin tuli ajeltua useinkin päällystämättömillä hiekka/sora/metsä teillä. Kulumista tapahtuu silloin varmaan enemmän kuin kaupunkikäytössä?

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26835
Liittynyt16.3.2005
Shriek

Neutroni
Näppärintä on unohtaa koko juttu. Napavaihdepyörässä varsinkin, koska ketjun kulumisella ei ole merkitystä.



Jos sitä hiekkaa on ketjussa niin eikö se silloin kuluta hammasrattaita/pakkaakin nopeammin?



Kuluttaa, mutta silläkään ei ole napavaihdepyörässä (käytännössä) väliä. Ketju ja rattaat kestävät joka tapauksessa kauemmin kuin kukaan viitsii sellaisella fillarilla ajaa.

Ketjun puunaus on kompromissi huolto- ja vaihtokustannusten välillä. Ahkerasti puhdistamalla voi pidentää merkittävästi ketjuvaihdepyörän komponenttien elinikää, se on täysin kiistaton fakta, mutta onko muutaman kympin osien vaihtotarpeen kasvattaminen 4000 km:stä 20000 km:ään sen vaivan arvoista on se keskeinen kysymys. Ainoaa oikeaa vastausta ei tietysti harrastustoiminnassa ole.

(et saa pyyhimällä rasvaa pois ketjulinkkien ja tappien välistä).



Eli vaihtoehtona on antaa sen kuivua tai sitten heittää ketju asfaltille ja sytyttää tuleen?



No ei hitossa, koska kuumennus pilaa tappien karkaisun ja polttaa öljyn juuri sieltä missä sitä tarvitaan.

Siis sitä öljyä tarvitaan siellä ketjun tappien ja linkkien välissä. Siellä on nivel, joka kuluu ja jonka kuluminen aikanaan pilaa ketjun, vaikka prosessia kutsutaan erheellisesti ketjun venymiseksi. Ketjun pinnalla öljystä on vain haittaa, koska se kerää likaa.

Siksi viimeisen päälle oikeaoppisesa rasvauksessa ketjurasvaa ruiskutetaan (mieluiten tietysti liuotinkylvyssä putsatulle) ketjulle, poljetaan tyhjää muutama kierros, että rasva leviää sinne missä sitä tarvitaan, ja loppu pyyhitään pinnalta pois, jotta se ei keräisi likaa. Ketjun ja rattaiden välillä ei tapahdu liukumista ja siten ei myöskään tarvita rasvaa.

Oli tuossa muutakin pyöräremppaa, niin innostuin samalla siitä ketjustakin. Lähinnä tuntui niin hölmöltä ajatus, että tohon nyt vain ruikkaisin öljyä lisää sen hiekkamönjän päälle.



Ellet puhdista ketjua säännöllisesti, voit vain pyyhkäisitä liat pois. On turhaa putstata sitä kerran vuodessa täydellisesti, koska se likaantuu muutamassa päivässä sille tasolle jolle sen saa pyyhkäisemällä pintaliat kankaaseen. Hifistelijän pitää puunata jatkuvasti.

Asuin silloin vielä kaupungin ulkopuolella, jolloin tuli ajeltua useinkin päällystämättömillä hiekka/sora/metsä teillä. Kulumista tapahtuu silloin varmaan enemmän kuin kaupunkikäytössä?



Kyllä kaupunkikin pyörää kuluttaa lähes maaston lailla, jos ajaa talvella sohjossa, hiekassa ja suolassa. Kesällä kuluminen on vähäisempää.

Vierailija

Tuhat kilsaa ajetun rattaan erottaa jo silmämääräisesti uudesta, koska se kuluu epäsymmetriseksi. Kaikki pinnat joihin kvartsi-hikkaset pääsevät, kuluvat. Mitä enemmän niitä on, sen voimakkaampaa kuluminen on. Öljyn lisäily hiekkatöhnään lisää vain tartuntapintaa uudelle hiekalle.

Ainoa keino hidastaa tätä on pestä ketjut usein mahdollisimman hyvin ja voidella juuri ketjuihin tehdyllä öljyllä. Harjaantunut voi tehdä sen joka lenkin jälkeen. Sekin etu siitä on että voi käyttää kalliita komponentteja, jotka muutenkin kestävät kauemmin.

Erään huollon metodi oli harjata teräsharjalla kuiva hiekka ketjuista ja voidella. Kahden minsan työstä laskutettiin kuin pesu olisi tehty...

Vierailija
Neutroni
Siis sitä öljyä tarvitaan siellä ketjun tappien ja linkkien välissä. Siellä on nivel, joka kuluu ja jonka kuluminen aikanaan pilaa ketjun, vaikka prosessia kutsutaan erheellisesti ketjun venymiseksi. Ketjun pinnalla öljystä on vain haittaa, koska se kerää likaa.



Millä tavalla sitten ketjun oikuttelu ylipäätään ilmenee, jos vika on kirjaimellisesti ketjussa? En edes ole varma, onko minulla ollut koskaan sellaista vikaa, jolloin syy olisi ollut ainoastaan ketjussa. Ilmeisesti hammasrattaiden kuluminen aiheuttaa sen hyppimisen, milloin on yleensä aika kiristää ketjua? Olen kyllä itsekin käsittänyt aiemmin, että ketju venyisi. Jossain vaiheessa, kun takarengasta ei voi enää vetää taaksepäin saadakseen ketjun tarpeeksi kireäksi, joutuu lyömään palan irti ketjusta tai sitten uusimaan hammasrattaat ja ketjun.

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

Laita johonkin tärpättiin tai asetoniin ne.

Jotain halpaa liuotinta mikä poistaa rasvaa ja muuta möhnää.

Höyryt kyllä yksiössä ei tee hyvää ihmisille.

Voi tietenkin pitää jotain aktiivihiilinaamaria päässä, niin ei altistu. Sitten tuulettaa asunnon, kun on valmis.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26835
Liittynyt16.3.2005
Shriek
Millä tavalla sitten ketjun oikuttelu ylipäätään ilmenee, jos vika on kirjaimellisesti ketjussa? En edes ole varma, onko minulla ollut koskaan sellaista vikaa, jolloin syy olisi ollut ainoastaan ketjussa. Ilmeisesti hammasrattaiden kuluminen aiheuttaa sen hyppimisen, milloin on yleensä aika kiristää ketjua?



Kuluneen ketjun lenkkien väli pitenee, mikä kuluttaa hammasrattaita. Koska kulunut ketju sopii rattaalle, ongelma ilmenee vasta kun ketju on hyvin kulunut. Silloin vaihtaminen ei enää toimi kunnolla. Yleensä ongelma ilmenee, kun vaihdetaan uusi ketju, joka ei vaihda kunnolla kuluneella takarattaalla. Siksi on edullista kierrättää kahta tai kolmea ketjua, jotta ketjut ja pakka kuluvat tasaisesti.

Olen kyllä itsekin käsittänyt aiemmin, että ketju venyisi. Jossain vaiheessa, kun takarengasta ei voi enää vetää taaksepäin saadakseen ketjun tarpeeksi kireäksi, joutuu lyömään palan irti ketjusta tai sitten uusimaan hammasrattaat ja ketjun.



Tuo on napavaihteiden ongelma. Ketju tosiaan pitenee, kun tapit kuluvat väljiksi. Linkit eivät veny, se on polkemisesta aiheutuvilla voimilla täysin mahdotonta. Kun ketju pitenee tarpeeksi, se löystyy ja alkaa pudota rattaalta (tai hyppiä yli). Silloin juuri yllä olevat keinot auttavat. Koska kriittistä vaihtamistapahtumaa ei ole, ketjuvedon saa toimimaan hyvinkin kuluneena. Napavaihdepyörässä ketju ja rattaat kestävät kymmeniä tuhansia kilometrejä vaikkei niille antaisi kun kerran vuodessa hieman rasvaa ja kiristäisi tarvittaessa.

Vierailija

Se ketjun hiekoituslaite siinä etupäässä kannattaa kytkeä pois käytöstä. Helpommin se käy kuraläpän asennuksella. Sen ei hyödytä olla kuin 1,5* renkaan leveys ja ulottua 5 cm maasta. Samalla kenkien kastuminen vähenee.

Vierailija

Eikös ketjut ole aika halpoja nykyään? Meinaan että jos huoltamisen sijaan ostaisi kokonaan uudet ketjut ja rattaat. Toisaalta olen itsekin muutaman kerran ketjuja huoltanut, mutta en ole sen kummempaa tehnyt kuin liottanut vuorokauden bensassa ja sen jälkeen rasvannut huolella. Ongelmana vain on bensasta eroon pääseminen, eli joka kerta täytyy kiikuttaa bensa huoltoaseman jätteenkäsittelyyn.

Vierailija
Marko.Pyhajarvi
Ongelmana vain on bensasta eroon pääseminen, eli joka kerta täytyy kiikuttaa bensa huoltoaseman jätteenkäsittelyyn.



Joo. Se ongelma numero 1 oli itselläni se, että missä aineessa ne kakat saa liukenemaan parhaiten? Liuottomiahan kyllä löytyy tolkuttomasti, mutta mikä niistä olisi paras?

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat