Olisitko jo kuollut ilman nykyaikaista lääketiedettä?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015
sigfrid

Yhteenvetona voi sanoa vahuksia olevan nyt enemmän kuin ennen syystä, että ihmiset eivät kuole nuorena. Joten heistä tulee vanhuksia. ENnen oli suhteessa muihin ikäluokkiin nähden enemmän lapsia, mutta se johtui yksinomaan suuresta syntyvyydestä. Ikäkluokkien erot tasoittuivat pian lapsuuden jälkeen, koska ihmisiä kuoli kaikissa ikäluokissa, ei kuten nyt vasta vanhoina. Iästä riippumatta vähintäin joka toinen Tiede-palstan kirjoittaja olisi jo maannut vuosia mullan alla, jos meillä olisi vielä 1700-luvun lääketiede.

viewtopic.php?f=13&t=31771

Olisitko jo vainaa ilman nykyaikaista lääketiedettä?

Kohtaan yksi asettuvat ne jotka ovat tarvinneet lääkkeitä, lääkäreitä ja sairaaloita.

Kohtaan kaksi asettuvat ne jotka ovat aina olleet terveitä tai ovat parantuneet ilman lääkkeitä ja lääkäreitä.

Kohtaan kolme voivat sijoittaa itsensä ne jotka eivät muista lapsuutensa ajoilta tarvitsivatko lääkkeitä, lääkäreitä tai sairaaloita; sekä ne jotka epäilevät että ehkä heidän sairautensa olisivat parantuneet ilman lääkkeitä ja sairaaloitakin.

Halutessaan voi kertoa vakavimmat sairautensa ja vammansa.

Sivut

Kommentit (34)

Vierailija

Vakavimmat sairastamani sairaudet ovat olleet sikotauti ja vesirokko. En ole koskaan ollut onnettomuuksissa enkä ole myöskään synnyttänyt. Erinäisiä vaivoja olisin joutunut sietämään hampaat irvessä ilman lääkkeitä, mutta kuolemanvaarassa en ole kertaakaan vielä ollut sairauden tai vamman vuoksi.

Rokotusten tarpeellisuutta en tietenkään kyseenalaista, mutta en ole myöskään ollut tekemisissä sellaisten ihmisten kanssa joilla on isorokko, hinkuyskä tai mitä näitä rokotuksia nyt ylipäätään onkaan. Isorokkoa ei kaiketi enää rokoteta, mutta minulla on siitä rokotuksesta reidessä pieni kolo muistona.

Vierailija

Tämä olisi ehkä voinut olla tuolla Lääketiede-palstallakin, mutta kun kyse on henkilökohtaisista kokemuksista ja arveluista niin olkoon nyt sitten tässä Vapaassa sanassa.

Vierailija

Onneksi nykyisin on olemassa mm. aroma-, vyöhyke- ja reikiterapia sekä iridologia ja magneettihoito. Näitä kun käyttää niin pysyy lääkärit loitolla. Tai ainakin kuolee ennen kuin ehtii lääkärin luona käydä.

el6
Seuraa 
Viestejä1457
Liittynyt12.2.2007

Luita on mennyt poikki , kehräsluu oikeasta jalasta ja suunniilleen kaikki rystysluut ja kolme sormea murtunut.

Onneksi pää on umpiluuta, muuten olisin jo kuollut.
Vakavasti ottaen, kaksi kertaa saatu veitsestä vartaloon, ei onneksi isoja sisäisiä vammoja, mutta aivan varmasti ilman nykyaikasta lääketiedettä pötköttelisin nykyään Kalevankankaan sukuhaudassa.

Ai niin, Intissä olin keuhkokuumeen takia 33päivää KSS Ykkösessä eli Tilkassa. Kyllä siinäkin olisi voinut olla henki katkolla ilman nykyaikaisia antibiootteja.

.

sigfrid
Seuraa 
Viestejä8692
Liittynyt20.7.2007

Tässä nyt meinaa unohtua se tosiasia, että sadan vuoden rokotuksilla on hävitetty monta erityisesti lapsia tappavaa tautia, eikä niitä voi enää saada mistään Euroopassa. Lisäksi on päästy eroon isorokosta, kolerasta, punataudista, keuhkorutosta, paiserutosta, spitaalista... Melkein päästy eroon keuhkotaudista eli keuhkotuberkuloosista, eikä se tapa vaikka uudet bakteerikannat ovatkin vastusukykyisiä antibiootteja kohtaan. Umpisuolen tulehdus tappoi ennen varmasti, kuten moni muukin kirurgista hoitoa vaativa sairaus.

Lapsivuodekuume tappoi, peräsynnytys tappoi, keskosille kävi samoin.

Pienetkin haavat saattoivat johtaa verenmyrkytykseen ja tappaa tai saattoi saada jäykkäkouristuksen. Muutenkin haavat jäivät märkimään niin, että amputaatio saattoi olla ainoa vaihtoehtoinen hoitomuoto pienestäkin haavasta

Kuppaan on lääke, jos sellaisen sattuu saamaan. Kaikki tämä lääketieteen asniota. Ainoastaan aids on saatu tilalle, eikä sekään ei enää tapa. Lisäksi sen voi välttää.

Ennen taudin aiheuttajaksi kuviteltiin syntiä ja lääkärit olivat tämän näköisiä:

edit.

Unohdin mainita muut mahdolliset ennenaikaiset kuolinsyyt. Enää ei vammaisia lapsia (so. työrajoitteinen) pistetä metsän reunaan odottamaan susia, eikä vanhuksia ei laiteta saunaan talveksi asumaan, vaikka monet näiden vanhojen tapojen uudelleenkäyttöönottoa toivoivatkin. Enää ei kuolla nälkään. Vielä 1800-luvun loppupuolella kokonaisia perhekuntia kuoli ruoan puutteeseen. Voi tietenkin vastaväitteeksi esittää, että ylipaino ja sen seurauksena sydäntaudit ja aikuisiän diabetes tappaa nykyään.

Takuutestattu suomalainen. Aboriginaali Finlandian asukas.

Blogi: http://terheninenmaa.blogspot.fi

DedMoroz
Seuraa 
Viestejä18367
Liittynyt16.3.2005

Sul on Qadesha vähän suppeet noi sun vastausvaihtoehdot.

Mä oon kuollut just ton nykyaikaisen lääketieteen takia. Tosin samasta syystä täällä kuitenkin haahuilen.
Mut ilman nykyaikaisia nukutusaineita tollanen "olotila" ei olis koskaan osunu kohille - vielä, luulisin.

I usually give people more chances than they deserve but once I'm done, I'm done.

Vierailija

Todellakin kun tarpeeksi tarkkaan asian ajattelee: neuvolat, rokotukset jne. - kaikki ennaltaehkäisevä mitä lääketiede osaa antaa ja neuvoa - niin oikeastaan vastaus en olisi hengissä ilman nykyaikaista lääketiedettä voi hyvinkin helposti koskea jokaiikkaa.

Vierailija
DedMoroz

Mä oon kuollut just ton nykyaikaisen lääketieteen takia. Tosin samasta syystä täällä kuitenkin haahuilen.
Mut ilman nykyaikaisia nukutusaineita tollanen "olotila" ei olis koskaan osunu kohille - vielä, luulisin.

Heh, ei ehkä ensimmäiseksi juolahda mieleen laittaa vaihtoehtoa kuolin mutta virkosin.

sigfrid
Seuraa 
Viestejä8692
Liittynyt20.7.2007
DedMoroz

Millaista on olla kuollu? Vähemmän aistillista? Olisi ikävää jos pitäisi raapia eikä olisi käsiä.

DedMoroz
Seuraa 
Viestejä18367
Liittynyt16.3.2005
Qadesha
Heh, ei ehkä ensimmäiseksi juolahda mieleen laittaa vaihtoehtoa kuolin mutta virkosin.

Juu, ymmärrän, ettei kaikkee voi ajatella. Siks mä vähän avauduin, et tätä vois nähdä vähän laajemminkin.

Mut sitten vakavammin: nykyaikainen lääketiede on melkoinen illuusio kaiken kaikkiaan. Sitä helposti luulee, että joka vaivaan ja tautiin on joku poppakonsti, mutta mitä enemmän elää, sitä useammin kuulee, mitä kaikkea hoidellaan muinaisin keinoin ja mitä kaikkea ei osata hoitaa ollenkaan.

I usually give people more chances than they deserve but once I'm done, I'm done.

DedMoroz
Seuraa 
Viestejä18367
Liittynyt16.3.2005
sigfrid
Millaista on olla kuollu? Vähemmän aistillista? Olisi ikävää jos pitäisi raapia eikä olisi käsiä.
Kuollut ei käsiä kaipaa, eikä sen puoleen muutakaan.

Mä luulen, että mä en osannu 15 kesäsenä oikeen tota astillisuutta arvioida, mutta mitä oon kuolleita sen jälkeen nähny, niin ei ne oo tosiaankaan mitenkään aistillisia. Ihan on näkö, kuulo ja tunto kateissa, muista aisteista puhumattakaan, mutta se varmaan johtuu siitä, että aistimukset ei enää välity sinne minne pitäis.

Kuolleena ei tiedä olevansa kuollut ja lähtönä olis näin jälkikäteen arvioiden ollu aika ideaalinen - kuoli nukkuessaan.

Ihan noin tiedoksi, kun tuntui olevan sulle jotenkin avoin tapaus toi kuolema

ps. ihan silleen hyvässä hengessä vinoilen takas

sigfrid
Seuraa 
Viestejä8692
Liittynyt20.7.2007
DedMoroz

Mut sitten vakavammin: nykyaikainen lääketiede on melkoinen illuusio kaiken kaikkiaan. Sitä helposti luulee, että joka vaivaan ja tautiin on joku poppakonsti, mutta mitä enemmän elää, sitä useammin kuulee, mitä kaikkea hoidellaan muinaisin keinoin ja mitä kaikkea ei osata hoitaa ollenkaan.

Niinpä, jos osattaisiin, niin olisi toisin. Esittämiesi vaihtoehtojen lisäksi sairaaloissa töppäillään paljon. Karmein omalle kohdalle sattunut, en kuitenkaan minä itse, oli se kun potilas oli yli 2kk koomassa sairaalassa vain sen vuoksi ettei kukaan viitsinyt mitata aivonestepainetta.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26853
Liittynyt16.3.2005

Onhan sitä joskus ollut tuhkarokkoa, keuhkokuumetta, ripuleita ja sen sellaisia, joihin kehittymättömissä oloissa merkittävä prosentti sairastuneista kuolee. Vaikea sitä on sanoa, miten juuri itselle olisi käynyt. Tai olisiko sitä saanut jonkun kulkutaudin tai bakteeritulehtuksen, jonka nykyaikaiset rokotukset ja antibiootit estivät niin ettei lääketieteen suurta roolia koskaan edes ole tajunnut, kun "se oli vain pieni naarmu, äiti puhaltaa vähän ja se paranee", vaikka tosiasiassa jäykkäkouristusrokotteen luoma vastustuskyky hävitti haavasta elimistöön joutuneet tappavat bakteerit. Mitään sellaista sairautta tai vammaa, josta hyvin suurella todennäköisyydellä voisi sanoa että se olisi tappanut ilman lääketieteellistä hoitoa, minulla ei ole ollut.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat