Kertokaas noobille.

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Moi. Ostin eilen ensimmäisen Tiede-lehteni ja päätin rekisteröityä tälle foorumille.

Minulla olisi kysymys liittyen matematiikkaan (olen vasta peruskoulussa, älkääs ihmetelkö) liittyen, se on lempiaineeni ja olen kiinnostunut muistakin luonnontieteistä (Fysiikka, tähtitiede, kemia, jne).

Mitä tarkoitetaan matematiikassa funktiolla? Olen lukenut siitä niin paljon erilaisia selityksiä, oppikirjassamme lukee näin: "Suuretta, joka riippuu toisesta suureesta, sanotaan tämän jälkimmäisen suureen funktioksi."
Mutta esim. Wikipediassa siitä selitetään jotain ihan muuta, mitä en oikein ymmärrä. :s Niin voisittekos te selittää mitä se oikeasti tarkoittaa, mahdollisimman selkeästi siis.

Kiitos jo etukäteen.

Sivut

Kommentit (19)

ilmaisin
Seuraa 
Viestejä1285
Liittynyt2.7.2005

Kyllä on tosiaan vaikeasti selitetty asia Wikipediassa. Täytyy pistää siihen varmaan {{korjattava/määritelmä}}. Tuo sinun oppikirjasi määritelmä taitaa olla oikea tapa selittää asia alan erikoistermistöä ymmärtämättömälle.

Vierailija

Funktio on yllättävän hankala käsite. Itsellekin sen merkitys taisi kunnolla selvitä vasta lukiossa, vaikka olenkin matemaattisesti melko lahjakas. Eli älä huoli.

Vierailija
Joza
Funktio on yllättävän hankala käsite. Itsellekin sen merkitys taisi kunnolla selvitä vasta lukiossa, vaikka olenkin matemaattisesti melko lahjakas. Eli älä huoli.

Juh, opin sen tuosta Puuhikkin linkin kautta. Tämän ketjun voi vaikka sulkea, kiitos vastanneille.

Vierailija

Joo, tuo funktio osaa olla kyllä olla pirun vaikea käsite. Itsekin sen vasta lukiossa opin. Hienoa jos ymmärsit, nimittäin monet ei siihen tuossa iässä pysty.

Vierailija
Tomppa1984
Joo, tuo funktio osaa olla kyllä olla pirun vaikea käsite. Itsekin sen vasta lukiossa opin. Hienoa jos ymmärsit, nimittäin monet ei siihen tuossa iässä pysty.
Mikä tossa muka on nii vaikeeta tajuta?

Vierailija
borri317
Tomppa1984

Ei siinä nyt jälkeenpäin olekaan mitään vaikeata tajuta, mutta jonkun ihmeen takia se oli niin muka vaikea asia yläasteella.

Vierailija
Tomppa1984
borri317
Tomppa1984

Ei siinä nyt jälkeenpäin olekaan mitään vaikeata tajuta, mutta jonkun ihmeen takia se oli niin muka vaikea asia yläasteella.

Opetettiinko se yläasteella? Mää kuuli siitä nyt eka kerra vaikka oon käynny peruskoulu. Tommone olis helppo jo ala-asteella.

Vierailija
Opetettiinko se yläasteella? Tommone olis helppo jo ala-asteella.

Kyllä se opetettiin ainakin meille. Taisi tosin olla viimesimmillä matematiikan tunneilla. Voit itse mennä selittään ala-asteelle tuota, mutta veikkaan ettei yksikään muksu ymmärrä mitä h*lvettiä sä puhut.

Vierailija
Tomppa1984

Kyllä se opetettiin ainakin meille. Taisi tosin olla viimesimmillä matematiikan tunneilla. Voit itse mennä selittään ala-asteelle tuota, mutta veikkaan ettei yksikään muksu ymmärrä mitä h*lvettiä sä puhut.
Voi koittaa jos löytyy semmone. Mää koita eka selittää pikkusiskolle ku se tulee rippileiriltä.

Vierailija

Funktio voi olla paitsi matemaattinen, myös psykologinen suure. Esimerkiksi kaksi ihmistä voivat "kemialtaan" olla täysin erilaisia, mutta heitä yhdistää yksi yhteinen side, vaikkapa tennis; näiden kahden yksilön funktio on silloin tennis, vaikka mitään muuta ei löytyisikään.

Vierailija
Hans Lankar
Funktio voi olla paitsi matemaattinen, myös psykologinen suure. Esimerkiksi kaksi ihmistä voivat "kemialtaan" olla täysin erilaisia, mutta heitä yhdistää yksi yhteinen side, vaikkapa tennis; näiden kahden yksilön funktio on silloin tennis, vaikka mitään muuta ei löytyisikään.

Totta, mutta eikö tässä kuitenkin puhuta matemaattisesta funktiosta.

Vierailija
borri317
Tomppa1984

Voi koittaa jos löytyy semmone. Mää koita eka selittää pikkusiskolle ku se tulee rippileiriltä.

Älä kuule koita opettaa yhdellekään naiselle matematiikkaa. Tämä on vain ihan varoitus. Itsellä on meinaan kokemusta ja hyvää ei seuraa.

Vierailija

Yleisesti funktiolla tarkoitetaan lakia, joka liittää jokaiseen määrittelyjoukon alkioon jonkin arvojoukon alkion.
Otetaan esimerkiksi kaikkien suomalaisten henkilötunnukset. Määrittelyjoukko on siis kaikki suomalaiset henkilöt ja arvojoukko on henkilötunnusten joukko. Henkilötunnusfunktion määritelmä löytyy Väestörekisterikeskuksen sivuilta.

Vierailija
Tomppa1984

Älä kuule koita opettaa yhdellekään naiselle matematiikkaa. Tämä on vain ihan varoitus. Itsellä on meinaan kokemusta ja hyvää ei seuraa.

Mun luokalla oli tyttö joka oli kaikkia luoka poikia parempi matematiikassa.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat