Tarttisin rutiinejä jotka ehkäsee depressiota

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Hei kaikki tiedehemmot! Meikäläisellä oli aika traumaattinen lapsuus ja siks oon masennukseen taipuvainen. Tarttis saada jotai neuvoi depression ekäisemisex. Masennuksen fysiologisista tai kemiallisista estomenetelmistä en oo kiinnostunnu. Ihan päivittäistä elämää koskevia käyttäytymisohjeita kaipaisin. Mulla on paljon tapoja, jotka varmasti edesauttaa mun masentuneisuutta. En vaa ite aina tiedosta niitä. Siks olis hyvä jos meigällä olis jotku kultaiset säännöt, jotka pyrkisin tiedostamaan ja joita noudattaisin. Korostan että meikän masennus on lievä, on ollu joskus pahempiki mut söin nappuloita ja ne autto. Olisin tosi kiitollinen asiallisista neuvoista.

Sivut

Kommentit (22)

Vierailija

Kirjaa kaikki mitä teet päivittäin. Plussa ja miinusmerkillä, sen mukaan miten koet asian. Tilastoi plussien ja miinusten suhteet. Kun niinukset alkavat lisääntyä, olet kulkemassa masennukseen ja kun kirjaaminen unohtuu, olet avun tarpeessa. Tai niin energinen ettet touhuiltasi ehdi.

Hyväntuuliset aamut ovat positiivisen suunnan merkki. Huolestuneet...

Vierailija

Minulla on semmoinen systeemi, että joka ilta ennen nukahtamista mietin kolme sinä päivänä tapahtunutta mukavaa asiaa. Miinuksia en mieti, niiden pyöritteleminen vain pahentaa depparia.

Vähitellen alan jo päivällä bongailla mukavia asioita, jotka kelpuutan iltalistalleni. Näin huomaamattani huijaan ajatuksiani valoisemmille taipaleille. Vörkkii sekä ennaltaehkäisynä että toipumisvaiheessa.

Vierailija

Syö monipuolista ravintoa.
Pidä huoli että pysyt lämpimänä.
Juo vettä.
Liiku.
Mieti asioita jotka tekevät sinut iloiseksi ja toteuta niitä mahdollisuuksiesi mukaan.
Älä ota elämää liian vakavasti.

Vierailija

Pumppaa rautaa, harrasta liikuntaa jossa saa voimailla ja vääntää (kamppailulajit esimerkiksi) säännöllisesti ja syö kunnolla. Hanki pikku projekteja ja tavoitteita elämällesi ja paiski niiden eteen töitä koko "sydämestäsi". Niin ja kävele nokka pystyssä ja ylpeästi, jos et pysty siihen niin hanki siihen aihetta.

Vierailija

Liikunta, ruokavalio ja frendit yms. ja rupee soittaan vaikka kitaraa tms. soitinta sekä kuunteleen hyvää musaa, mulla toimii

Niin, ja vältä alkomashoolia, mutta ei luostarielämää tarvi alkaa viettään.

Vierailija
Progressive Mind
Liikunta, ruokavalio ja frendit yms. ja rupee soittaan vaikka kitaraa tms. soitinta sekä kuunteleen hyvää musaa, mulla toimii



Juuri näin, mutta musiikiksi ei kannata ottaa mitään MTV musiikkia kun mikään ei pahenna depressiota enempää kuin nuorison emo musiikki

Vierailija

Kevyehkö hikiliikunta nostaa mielialaa, mutta raskas laskee sitä. Jos liikunta sitä aiheuttaa, on hyvä nukkua. Se elvyttää siitä hyvin.
Liikunta on hyvä tekosyykin irroittautua työstä tai liiasta sosiaalisesta elämästä.

Vierailija
Weird'Os
Hei kaikki tiedehemmot! Meikäläisellä oli aika traumaattinen lapsuus ja siks oon masennukseen taipuvainen. Tarttis saada jotai neuvoi depression ekäisemisex. Masennuksen fysiologisista tai kemiallisista estomenetelmistä en oo kiinnostunnu. Ihan päivittäistä elämää koskevia käyttäytymisohjeita kaipaisin. Mulla on paljon tapoja, jotka varmasti edesauttaa mun masentuneisuutta. En vaa ite aina tiedosta niitä. Siks olis hyvä jos meigällä olis jotku kultaiset säännöt, jotka pyrkisin tiedostamaan ja joita noudattaisin. Korostan että meikän masennus on lievä, on ollu joskus pahempiki mut söin nappuloita ja ne autto. Olisin tosi kiitollinen asiallisista neuvoista.



Vältä liiallista päihteidenkäyttöä.

Vierailija

Jokaisella lienee omat konstinsa. Masentuu muutkin kuin Sinä, mikä on hyvä muistaa. Kun kerran muut pystyy kiskomaan itsensä pystyyn, pystyt Sinäkin.

Kun ojaan tippuu, on sieltä kontattava ylös. Mielialalääkkeet saattavat auttaa alkuun, mutta itse ojasta on noustava. Muuta konstia ei ole eikä tule. Itsesääli on pahempi huume kuin moni uskoo.

Lyhyt potutustuokia menee ohi nopeasti esim. vasarahommissa. Kerran kun kunnolla nappaa peukaloonsa, niin muut maalliset murheet unohtuu ja on varsin virkeä olo. Ainakin vähän aikaa.

MrKAT
Seuraa 
Viestejä2278
Liittynyt16.3.2005

1. Pieniä 2-4 km Kävelylenkkejä kauniilla maaseudulla auringonvalossa (mieto liikunta, kauneus, valohoito yhdistettynä), toistetaan pari kolme kertaa päivässä, jos tekee mieli ja maistui hyvälle.

2. Lapsuuden pelit, harrastukset, sarjikset yms jotka toivat hyvän rauhoittavan keskittyneen olon, jossa koko maailma unohtui

3. Muistelee lapsuudesta jonkun hyvän muiston elävästi mieleen (jos ei onnistu vaan tulee myös ne huonot mieleen niin jätä tää keino kokonaan poies).

4. Tapailee tuttuja ihmisiä, ystäviä, sukulaisia ja juttelee. Käypi kirjastoissa, kahviloissa, tavaratalossa jne.

Homeopatia-skandaali A-talkissa: https://www.youtube.com/watch?v=qXLTz5LhHMU

Vierailija

Eipä siihen mitään helppoja keinoja ole. Teeskentelee vaan iloista ja yrittää olla aktiivinen. Keskityt piristäviin asioihin, ja yritä aina katkaista huonot ajatukset heti, kun ne nostavat päätään. Mitään muuta keinoa en itse ole keksinyt. Jos voimat loppuvat, hae apua.

Muokkausta: tosiaan, päivät on hyvä suunnitella etukäteen, ettei vaan jää sellaista tyhjiötä, jolloin ei ole mitään tekemistä. Silloin juuri helposti ajautuu passiivisuuten ja apatia valtaa taas mielen. Liian tiukkaa aikatauluakaan ei luonnollisesti kannata tehdä, sillä masentuneena voimavarat ovat muutenkin vähissä. Kun vaan on jotain, jolla saa ajatukset kohdistettua itsensä ulkopuolelle.

Ding Ding
Seuraa 
Viestejä9031
Liittynyt16.3.2005

Elämäänsä kannattaa luoda jokin tavoite, jonka tavoitteluun voi käyttää kaiken joutoajan. Se voi olla jonkin taidon opettelu tai urheilullinen tulostavoite. Mielellään jotain, jossa edistymisen näkee selkeästi.

Kun tavoittelee jotain, tuntuu elämällä olevan tarkoitusta. Täyttymys voi odottaa vasta maalissa, tai sen voi saavuttaa vain sillä kun näkee kehittyvänsä.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat