Metsämansikat

Seuraa 
Viestejä5662
Liittynyt31.1.2008

Niin, tässä kävin kaupungilla äsken ja pyörätien varrella näkyi olevan tosi paljon metsämansikoita. Olivat tosi punaisia, tosin pikkuisen valkoista mutta hyviä ne on. Ihan syömiskelpoisia ovat vaikka olisikin vähän valkoista, se ei haittaa. Viikonpäästä ovat varmasti jo ihan punaisia.

Suosittelen maistamaan niitä jos näette. Ovat parempia kuin tavalliset mansikat.

Pystyisiköhän niitä kasvattamaan sisällä kukkaruukuissa?

Ilmeisesti viihtynevät kallioisella paikalla kun tää alue on tämmöinen muhkurainen paikka ja niitä on täällä ihan jokapaikassa.

Siitä ei pääse kuitenkaan mihinkään että tämä herkku on ehdottomasti suomen luonnon paras marja.

Olen syönyt hunajapurkin ja minusta tuli.. SUPER PUH!! TITTIDII!!
Kaikkien aikojen paras BB asukas: BB-Marika (SBB6)

Sivut

Kommentit (40)

el6
Seuraa 
Viestejä1457
Liittynyt12.2.2007

Hienoa, ovat kyllä tosi maukkaita. Kersana kerättiin niitä heinänkorteen ja tehtiin sitten kotona mansikkamaitoa. Nam.

Mulla olis kuvakin ahomansikasta (Fragaria vesca) mutta enhän mä rähmäkoura osaa liittää sitä tähän.

On muuten toi metsämansikka nimitys vaan kauppurien keksimä nimi ahomansikalle. Ovat nimittäin yksi ja sama laji.
Fragaria vesca, viroksi metsmaasika. Eipä sillä silti mitään väliä ole, hyviä ovat kuitenkin.

.

Vierailija
tiäremiäs
Mökillä tonttimaa on täynnä metsämansikoita, ne on tosin makeita ja hyviä.

Kerro missä teidän mökki on niin käyn keräämässä.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007
TERÄS NALLEPUH
Siitä ei pääse kuitenkaan mihinkään että tämä herkku on ehdottomasti suomen luonnon paras marja.

On, jos mesimarjaa ei lasketa.

Vierailija

Kesän viimeiset tavalliset mansikat, jotka usein jäävät keräämättä, maistuvat jotensakin samalta kuin ahomansikat. Kunhan ovat pienikokoisia. Olen arvellut, että makuun vaikuttaisi marjan siementiheys, siis pienessä marjassa olisi paljon siemeniä. Faktaa ei ole esittää. Onko kukaan laittanut samaa merkille?

Vierailija
delta
Kesän viimeiset tavalliset mansikat, jotka usein jäävät keräämättä, maistuvat jotensakin samalta kuin ahomansikat. Kunhan ovat pienikokoisia. Olen arvellut, että makuun vaikuttaisi marjan siementiheys, siis pienessä marjassa olisi paljon siemeniä. Faktaa ei ole esittää. Onko kukaan laittanut samaa merkille?

Viljelijät taitavat kasvattaa nopeasti/mahdollisimman paljon satoa tuottavia lajikkeita, siksi kai mansikat ovat kaukana siitä mitä ne olivat pari kymmentä vuotta sitten.
Silti ihmiset ostavat niitä kun luulevat että ne ovat edelleen hyvän makuisia, pari hyvää voi olla joukossa, loput ovat liian happamia.

TERÄS NALLEPUH
Seuraa 
Viestejä5662
Liittynyt31.1.2008

Metsämansikoissa on vain se vika, että ne on niin kamalan pieniä että niitä pitää kerätä tosi paljon että voisi tehdä jotakin niistä. Sen takia syönkin ne pelkiltään.

fenomenologi

Viljelijät taitavat kasvattaa nopeasti/mahdollisimman paljon satoa tuottavia lajikkeita, siksi kai mansikat ovat kaukana siitä mitä ne olivat pari kymmentä vuotta sitten.
Silti ihmiset ostavat niitä kun luulevat että ne ovat edelleen hyvän makuisia, pari hyvää voi olla joukossa, loput ovat liian happamia.

On ne hyviä vieläkin kaupasta ostetut. Vaikkakin melko kalliita. Tosin tänä kesänä taitaa olla alle 3 euron litrahinta joten ei paha hinta.
Kaupanmansikat on hyviä maidon taikka kakunkanssa syötynä, mutta ei niitä paljoa jaksa syödä ilman.

Ertsu
TERÄS NALLEPUH

Mikäs se mesimarja on? Lakka?

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007
Ertsu
TERÄS NALLEPUH

Mikäs se mesimarja on? Lakka?

Ei kun mesimarja on toiselta nimeltään maamuurain. Se on punainen.
Lakka on suomuurain ja oranssi.

Vierailija

Mesimarja (Rubus arcticus) on monivuotinen ruohokasvi, joka leviää siementen lisäksi maanalaisten rönsyjen avulla. Se kasvaa 10–30 cm korkeaksi. Lehdet ovat kolmisormiset ja kukat punaiset.

Lakka, muurain, hilla (Rubus chamaemorus).
Hilla on taloudellisesti tärkein soittemme marjakasvi, joka kasvaa parhaiten ojittamattomilla rämeillä, nevojen rahkamättäillä ja korpimailla.

Vierailija
el6
Mulla olis kuvakin ahomansikasta (Fragaria vesca) mutta enhän mä rähmäkoura osaa liittää sitä tähän.

Nuo ne on jotain. Olen pari kertaa päässyt nuorena poikana maistelemaan. Ne ovat maultaan jotain taivaallista.

TERÄS NALLEPUH
Seuraa 
Viestejä5662
Liittynyt31.1.2008

Kävin tänään uudestaan kävelyllä siellä missä niitä metsämansikoita oli. Keräsin ne rasiaan. Ei kyllä kauheasti ollut, mutta sain mä ny suunnilleen pohjan täyteen mikä on ihan hyvin metsämansikoista. Ihme ettei ole muut keränneet. Eivät varmaan monet tiedä niiden syömäkelpoisuutta. Tai sitten eivät huomaa niitä kun ne kasvavat rinteellä. Itsekkään en saanut kaikkia kun kusiaisiakin oli jokapaikassa.

Tarkkailija
Mesimarja (Rubus arcticus) on monivuotinen ruohokasvi, joka leviää siementen lisäksi maanalaisten rönsyjen avulla. Se kasvaa 10–30 cm korkeaksi. Lehdet ovat kolmisormiset ja kukat punaiset.

Lakka, muurain, hilla (Rubus chamaemorus).
Hilla on taloudellisesti tärkein soittemme marjakasvi, joka kasvaa parhaiten ojittamattomilla rämeillä, nevojen rahkamättäillä ja korpimailla.

Lakkahan taitaa olla hitsin arvokas marja. Mesimarjasta en löytäny kuvaa netistä paitsi kukasta. Olen kyllä nähnyt niitä kukkia mutta enpä tajunnut että ne marjat ovat syömäkelpoisia. Tosin en enää tiedä missä niitä on.

Vierailija

Voi noita kasvattaa sisälläkin. Ota muutama kypsä marja, mieluiten n. 10 kpl.

Anna niiden kuivua pinnalta siten, että painuvat kasaan jossain määrin, hieman rusinamaisiksi.

mansikan siemenet ovat pinnalla, joten kuivasta marjasta ne ovat helpoimmiten rapsutettavissa multaan.
http://www.csdl.tamu.edu/FLORA/tfplab/rep99.jpg
http://www.brambleberry.com/Bramblegrap ... wberry.jpg

Suomalaisen lajin, kuten ahomansikan siemenet itävät kyllä huoneenlämmössä, mutta vaativat talvilevon. Mutta niitä voi huijata talvilevon PITUUDEN suhteen. (By the way, kaupoissakin myydään nykyään mansikan siemenpusseja.)

Niille ei ole väliksi onko talvilepo koko talven mittainen vai vain n. 2kk.

Mansikkaruukun voi iskeä kasveineen jääkaappiin pimeään kun marjojen tuotto ensimmäisestä siemenkylvöstä hiipuu ja kasvi näyttää vaipuvan lepotilaan.
Se kasvi talvehtii aikuisena lehtine kaikkineen, joten on talvellakin n. 2 kk. kylmänkauden jälkeen otettavissa sisään ja ei kun kukkimaan. Jos vaikka lokakuussa laittaa, se on jo joulukuun loppupuolella valmis uuteen kasvukauteen. Talvisin se kasvi vaatii vain lisävaloa kukkiakseen, jotain UV-putkea tai muuta kasvilamppua. Itsellä on huoneessa trooppisia kasveja ympäri vuoden, ulkomailta siemenestä kasvatettuja ja suosin putkivaloja kasveille.

Toisaalta, voi myös ostaa keskitalvella egyptissä kasvatettuja mansikoita joiden siemenet voi kylvää ruukkuun- se kukkii ja hedelmöi ympäri vuoden. Tosin, talvisin sekin tarvitsee lisävaloa.

Niin, ja mansikkaa voi kasvattaa huonekasvina, mutta marjoja se ei tee, ellei ole useampi eri kasviyksilö samassa ruukussa. ja näiden kukkiessa pitää pyöräyttää tops-puikkoa kukassa ja viedä toiseen kukkaan, eli hedelmöittää ne kasvit itse. Ei kun topseja ostamaan, ellet ole aiemmin noilla korvia puhdistanut.

Vierailija

Äiti on sanonnut aina, ettei tien vierestä saa syödä mansikkaa eikä mustikkaa koska koira on voinnut pissata niiden päälle.

Miten todenäköistä on, että salakavalakoira olisi sellaisen tempun mennyt tekemään?

Vierailija

Kananmunatkin tulleet aika epämääräisestä paikasta. Hyvältä silti maistuvat. Ja koirahan nuolee hanuriaan jatkuvasti joten luomua kaikki.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat