Seuraa 
Viestejä1578

Kun olen tässä viime aikoina katsonut televisiota, kuunnellut radiota, lukenut lehtiä ja jopa muutamia opinnäytteiksi ajateltuja käsikirjoituksia, niin minut on vallannut epätoivo: fysiikan, kemian ja matematiikan perusasiat ovat ihmisiltä hukassa.

Toimittajat sotkevat energian ja tehon, eivät ymmärrä kiihtyvyyden, nopeuden ja matkan yhteyttä tai käyttävät volttia, ampeeria, wattia tai kilowattituntia lähes toistensa synonyymeina. Suuruusluokat näyttävät yleisimmin olevan täysin arvailun varassa.

Opiskelijoilla näyttävät massan ja voiman käsitteet olevan sekaisin sekä SI-perustaiset yksiköt ja niiden kerrannaiset olevan kadoksissa. Lisäksi yksiköiden lyhennemerkintöjä ei osata käyttää oikein. Esimerkkinä olkoon fysikaalisen suureen lukuarvon ja yksikön systemaattinen kirjoittaminen yhteen, 2km tai 50kW.

Nyt kysyisinkin teiltä nuoremmilta, ovatko minulle sattuneet seurantaan vain toivottomimmat tunarit vai onko tämän tasoinen luonnontieteellinen osaaminen tyypillistä peruskoulun, lukion tai jopa yliopiston päättäneille?

Vanha jäärä

Sivut

Kommentit (105)

bosoni
Seuraa 
Viestejä2704
Vanha jäärä
Nyt kysyisinkin teiltä nuoremmilta, ovatko minulle sattuneet seurantaan vain toivottomimmat tunarit vai onko tämän tasoinen luonnontieteellinen osaaminen tyypillistä peruskoulun, lukion tai jopa yliopiston päättäneille?



Kai se tyypillistä on niille, jotka eivät ole suuntautuneet luonnontieteisiin. Peruskoulun jälkeen ei pahemmin pakollista fysiikkaa ja kemiaa ole. Peruskoulun pohjalta tuollaiset asiat jäävät hämäriksi, etenkin jos ne eivät sitten ole alunperinkään lainkaan kiinnostaneet. Matematiikkaakin on vain nimeksi, jos haluaa mahdollisimman paljon sitä välttää.

Vanha jäärä
Esimerkkinä olkoon fysikaalisen suureen lukuarvon ja yksikön systemaattinen kirjoittaminen yhteen, 2km tai 50kW.



Tuota sattuu luultavasti siksi, että tuo menee varmaan jollakin äidinkielen tunnilla reunahuomautuksena. Ei siihen paljoa puututa sen jälkeen, koska harvemmin äidinkielen tehtävissä tarvitsee yksiköitä...

Jos sorruin (taas) virheeseen, niin tukka varmaan vain oli silmillä, kuten kuva osoittaa...

Tarkka, yksiselitteinen ilmaisu ei ole sosiaalisessa elämässä merkittävää, vaan asioiden suhteiden jonkinlainen osoittelu suhteessa omiin tavoitteisiin tai keskustelun alla olevaan teemaan. Asiantuntijuus on ulkoistettu koulutetulle tai kauppaa tekeville pienryhmille, joilla niilläkään ei useimmiten tarkkaa kuvaa asiasta ole koska he keskustelevat asiaan pinnallisesti asennoituvan ja auktoriteettiuskoisen asiakaskunnan kanssa. Autokaupan ratkaisee useimmiten värikartta ja isännän elkein liehuva autokauppias, jolle pienet viestit kertovat maksukyvyn.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

No katohan, kouluissa toki käytetään terminologiaa mutta käytännön töissä termit unohtuvat pikkuhiljaa ellei ole sitten alan opettaja joka järjestään opettaa noita asioita.

Itseäni taas ärsyttää biologian- edes perusteiden raju rapistuminen yleisesti ihmisillä. Kasvi- ja eläintieteen eri osa-alojen tai edes peruslajien tunnistaminen on vaikeaa nykyään keskiverto kaupunkilaiselle.

Ornitologia, botaniikka, entmotologia, herpetologia, limnologia tms ovat termeinä taviksille outoja mutta noiden edustajia löytyy ihan arkiympäristöstä. Mutta nykyään tuntuu, ettei perustallaaja erota särkeä siiasta tai ahvenesta, tai naakkaa variksesta tms... oli ryhmä mikätahansa, ihmiset vieraantuvat vauhdilla.

Vanha jäärä
Seuraa 
Viestejä1578
taiteilijatyyppi
No katohan, kouluissa toki käytetään terminologiaa mutta käytännön töissä termit unohtuvat pikkuhiljaa ellei ole sitten alan opettaja joka järjestään opettaa noita asioita.

Itseäni taas ärsyttää biologian- edes perusteiden raju rapistuminen yleisesti ihmisillä. Kasvi- ja eläintieteen eri osa-alojen tai edes peruslajien tunnistaminen on vaikeaa nykyään keskiverto kaupunkilaiselle.




Mutta en minä menisi missään tapauksessa kirjoittamaan tai puhumaan julkisuudessa asioista, joiden perusteetkaan eivät olisi tiedossani. Asioiden perusteet on nettiaikana erittäin helppo löytää ja nopea oppia, jopa alkujaan aivan täyden maallikon. Hieman alueeseen paneutumalla pääsee jo nuoremmaksi asiantuntijaksi.

Nykyisin ilmeisesti riittää, että tekstiä syntyy ja tauotonta puhetta pulppuaa, muusta viis.

Vanha jäärä

Yhteiskunnassa erikoistutaan pitkälle koska se on kaikkien kannalta tehokkaampaa. Ei ole mikään ihme, ettei kaikki tunnista enää lajeja tai osaa kaikkia fysiikan suureita, pikemminkin se seuraa luonnollisesti yhteiskunnan kehityksestä.

Sitä vastoin sosiaalisesti kaikki esittävät tietävänsä jokaisesta aihealueesta jotain, vaikkei olisikaan edes perusteet hallussa. Tämän pätemisen tarpeen kun saisi ihmisistä kitkettyä niin voisivat oikeasti jopa ottaa asioista selvää tietämättä kaikkea automaattisesti.

Vanha jäärä
taiteilijatyyppi
No katohan, kouluissa toki käytetään terminologiaa mutta käytännön töissä termit unohtuvat pikkuhiljaa ellei ole sitten alan opettaja joka järjestään opettaa noita asioita.

Itseäni taas ärsyttää biologian- edes perusteiden raju rapistuminen yleisesti ihmisillä. Kasvi- ja eläintieteen eri osa-alojen tai edes peruslajien tunnistaminen on vaikeaa nykyään keskiverto kaupunkilaiselle.




Mutta en minä menisi missään tapauksessa kirjoittamaan tai puhumaan julkisuudessa asioista, joiden perusteetkaan eivät olisi tiedossani. Asioiden perusteet on nettiaikana erittäin helppo löytää ja nopea oppia, jopa alkujaan aivan täyden maallikon. Hieman alueeseen paneutumalla pääsee jo nuoremmaksi asiantuntijaksi.

Nykyisin ilmeisesti riittää, että tekstiä syntyy ja tauotonta puhetta pulppuaa, muusta viis.




Ei netistä kovin helposti löydy kaikkea eikä varsinkaan opi. Wikistä jos ettii niin kaikkea ei löydy. jos löytyy on vain yhtälö (joka on merkattu erilailla kuin koulukirjassa) eikä asiaa sen kummemmin selitetä. Olenkin haaveillut julisteesta jossa on kaikki perus yhtälöt newtonin klassisesta mekaniikasta einsteinin suhteellisuusteoriaan.

peippo
Olenkin haaveillut julisteesta jossa on kaikki perus yhtälöt newtonin klassisesta mekaniikasta einsteinin suhteellisuusteoriaan.



Osta MAOL. Siinä on matematiikan, fysiikan ja kemian peruskaavat sekä paljon taulukkoarvoja. Kyseistä opusta tarvit jokaisella lukion fysiikan ja kemian kurssilla, joten sijoitus ei edes ole täysin turha.

Karu totuus taitaa silti olla se, ettei pelkillä yhtälöiden opettelulla pääse kovin pitkälle; jotain pitäisi asiasta ymmärtää, että kaavoja voi soveltaa.

Duski
Yhteiskunnassa erikoistutaan pitkälle koska se on kaikkien kannalta tehokkaampaa. Ei ole mikään ihme, ettei kaikki tunnista enää lajeja tai osaa kaikkia fysiikan suureita, pikemminkin se seuraa luonnollisesti yhteiskunnan kehityksestä.

Sitä vastoin sosiaalisesti kaikki esittävät tietävänsä jokaisesta aihealueesta jotain, vaikkei olisikaan edes perusteet hallussa. Tämän pätemisen tarpeen kun saisi ihmisistä kitkettyä niin voisivat oikeasti jopa ottaa asioista selvää tietämättä kaikkea automaattisesti.




Näinhän se on. Ja boldattuun kohtaan voin vain kommentoida hymiöllä

kurnimaha
peippo
Olenkin haaveillut julisteesta jossa on kaikki perus yhtälöt newtonin klassisesta mekaniikasta einsteinin suhteellisuusteoriaan.



Osta MAOL. Siinä on matematiikan, fysiikan ja kemian peruskaavat sekä paljon taulukkoarvoja. Kyseistä opusta tarvit jokaisella lukion fysiikan ja kemian kurssilla, joten sijoitus ei edes ole täysin turha.

Karu totuus taitaa silti olla se, ettei pelkillä yhtälöiden opettelulla pääse kovin pitkälle; jotain pitäisi asiasta ymmärtää, että kaavoja voi soveltaa.





Mistä saa?

Pikku Gen
Seuraa 
Viestejä3210
peippo
kurnimaha

Osta MAOL. Siinä on matematiikan, fysiikan ja kemian peruskaavat sekä paljon taulukkoarvoja. Kyseistä opusta tarvit jokaisella lukion fysiikan ja kemian kurssilla, joten sijoitus ei edes ole täysin turha.

Karu totuus taitaa silti olla se, ettei pelkillä yhtälöiden opettelulla pääse kovin pitkälle; jotain pitäisi asiasta ymmärtää, että kaavoja voi soveltaa.





Mistä saa?

Kyselepä kirjakaupoista nyt lukukauden aluksi. Sieltä se löytyy, muiden lukion kirjojen vierestä - yleensä.

"Ubi est actio hic?" Missä täällä on säpinää?

Pikku Gen kirjoitti:

Kyselepä kirjakaupoista nyt lukukauden aluksi. Sieltä se löytyy, muiden lukion kirjojen vierestä - yleensä.

MAOL, tuo lukiolaisen Pyhä Kirja, on lukio-opinnoissa välttämättömyys. Kirjasta löytyy ratkaisut kaikkiin elämänongelmiin mitä lukiolainen opintojensa aikana kohtaa.

Wiisas
Seuraa 
Viestejä3197

Alkuperäiseen kysymykseen en kansakoulua käyneenä uskalla vastata.

Mutta kyllä ärsyttää. Erityisesti, kun sanotaan, että 4 on puolet suurempi kuin 2 tai 4 on kaksi kertaa suurempi kuin 2.

Ennen tekniikkaa opiskellessa vaadittiin, että osasi laskea oikein sekä esittää tulokset ja johtopäätökset selkeästi. Nyt laskuilla ei ole niin väliä, kunhan suollat aiheesta tekstiä viitisen sivua tietyssä muodossa. Tekstissä riittää oikea asettelu ja sivumäärä, sisältö ja oikeinkirjoitus on jo yllätys ja iso plussa.

"kyllä kaikki vielä iloksi muuttuu"

Aslak
Seuraa 
Viestejä9177

Vanaha jäärä on ihan oikeassa, ei nykynuoret mitään osaa .
Tuo osaamattomuus, ja kaikki siihen liittyvät ongelmat
ovat lähtöisin koulusta .
Eihän sielläkään tartte mitään osata, senkun panet rastin ruutuun, elikkä valitset yhden, yleensä kolmesta esille tuotusta vaihtoehdosta, joista yksi on oikea.

Tuollainen käytäntö ( valitse oikea vaihtoehto) typistää aivojen käyttöä, ja ajanmittaan tekee oppilaasta "aivottoman arvaajan."
Ennen se esitettiin kysymys, eikä mitään vaihtoehtoja .
Siinä katsotiin onko oppilas edes osittainkaan kärryillä, vai
onko koko aihe oppilaalle tuntematon.
Onhan sekin mahdollista että oppilas ei tunne eikä ymmärrä
ollenkaan mistä on kysymys, jos kuulee pelkän kysymyksen.
Mutta nähdessään vaihtoehdot asia muistuukin mielleen.

Toimittaja rievuillekkin asiat olis heti selevät jos olisi energia asioissa nokan alla kolme vaihtoehtoa mistä valita.

Elikkä nyky-toimittaja kirjoittaisi juttua voimalaitoksesta:

Tutustuimme tänään Iso-haaran voimalaan, se tuottaa
A) energiaa B) sähköä C) virtaa.
Voimalan tuottoa mitataan A) ampeereissa B) volteissa
C ) kilovolteissa D)mega-amppeereissa.
Voimala sijaitsee Kemijoen suulla ,ja on vanhin Kemijoen voimaloista.J.N.E..

Kyllä asia ikävä kyllä on pitkältikin juuri näin. Ammattikorkeakouluissahan ei ole enää opiskelijoita, joskus oli oppijoita mutta viime aikoina siellä onkin asiakkaita. Rahoitus menee asiakasmäärän ja "valmistuneiden" määrän mukaan. Oppilaitoksen tilalla onkin eräänlainen päivähoitopaikka jossa asiakkaat käyvät aterioimassa ilmaisen lounaan. Rankan opiskelun sijaan kaiken pitää olla helppoa ja mukavaa ja viihteellistä. Asiakkaiden surkastuvaa aivoparkaa ei saa rasittaa ajatustyöllä vaan energiaa on säästettävä illan rientoihin ja bailaamiseen. Toki joukkoon mahtuu vielä niitäkin, joilla on tavoitteena hankkia hyvä ammatti ja oppia jotain hyödyllistä ja ovat myös valmiit panostamaan sen eteen. Mutta niin harvassa, niin harvassa.

Ainakin täällä teknillisessä tuntuu perusmatematiikka tuottavan melkoista tuskaa isolle osalle. Kivistä on DI opinto, jos perusalgebra ja -analyysi tuottaa ongelmia... osaltaa sen vuoksi, jopa kurssien läpäisyäkin on ilmeisesti helpotettu ja samalla tehty karhunpalvelus sekä opiskelijalle että yhteiskunnalle.

Vanha jäärä
Seuraa 
Viestejä1578
JKa
No täytyy ihmetellä niitäkin jotka ei saa selvää etäisyydestä jo se on kirjoitettu 2km.

Niineihänsilläolemitäänväliämitenkirjoittaakunsiitäsaaselvää.

Koska on yleisesti sovittu, että tekstissä sanat erotetaan toisistaan välilyönnillä. Samoin on sovittu, että lukuarvo ja mittayksikkö on erotettu toisistaan myös välilyönnillä.

Etenkin silloin, kun tehdään teknisiä tai tieteellisiä raportteja, on tällaiset muotoasiatkin syytä ottaa huomioon. Sama pätee myös opintojen yhteydessä tehtäviin kirjallisiin esityksiin. Kaikki tällainen ilmentää minusta vain asioiden osaamista.

Eikä haittaa, vaikka näillekin palstoille kirjoittaessa noudattaisi hyviä ammatillisia tapoja.

Vanha jäärä

iisakka
Seuraa 
Viestejä848
taiteilijatyyppi
Kasvi- ja eläintieteen eri osa-alojen tai edes peruslajien tunnistaminen on vaikeaa nykyään keskiverto kaupunkilaiselle.

...

Mutta nykyään tuntuu, ettei perustallaaja erota särkeä siiasta tai ahvenesta, tai naakkaa variksesta tms... oli ryhmä mikätahansa, ihmiset vieraantuvat vauhdilla.




Ihminen osaa sen mitä hän omassa ympäristössään tarvitsee. Kaupunkilaiselle ei ole hyötyä siian tunnistamisesta. Sen sijaan kaupunki-ihminen muistaa bussien reittejä ja aikatauluja, kauppojen sijainteja ja aukioloaikoja, tietää miten eri paikoissa ja tilanteissa käyttäydytään ja toimitaan, miten missäkin tilanteessa pukeudutaan ja puhutaan.

On tarpeetonta tuntea moraalista närkästystä siitä että joku ei osaa jotakin entisaikojen taitoja tai erikoisalaa josta itse sattuu olemaan kiinnostunut. Ihmisten taitojen rapistumisesta tuskin tarvitsee olla huolissaan, sillä ihmiset ovat taipuvaisia oppimaan sen mistä heille milloinkin on hyötyä.

Hyvä juttu tietysti on, jos jokin rajoitettu joukko ihmisiä pitää yllä nykyarjessa tarpeettomiakin taitoja. Maailman muuttuessa ne saattavat taas nousta arvoonsa.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat