Kiinan kieli/ mandariinikiina

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Olen jo jonkin aikaa halunnut oppia kiinaa (mandariinikiinaa). Missä voi opetella tai mistä saa esim. merkkejä ja infoa kieliopista tms.?

Kommentit (3)

Vierailija

Itse olen oppinut yliopistossa. Myös kansalaisopistoissa järjestetään kiinankielen kursseja. Itsekin voi opiskella kirjoista tai netistä. Suomenkielisiä kirjoja on aika vähän. Koska kiinassa sama sana voidaan lausua viidellä eri tavalla tarkoittaen eri asioita kannattaa hankkia kirja jossa on cd mukana. Muistelisin, että vasta olisi ilmestynyt jokin uusi kiinankielen oppikirja suomeksi. Ainoa jonka minä tiedän on Jinhua Chengin Silta-sarja. Englanninkielisistä oppikirjoista parhaita on New Practical Chinese Reader.

Suomessa monesti opetetaan kirjoittamaan kiinaa vain länsimaisin kirjaimin (pinyin), mutta jos tosissaan haluaa oppia kiinaa, kannattaa merkkejä alkaa opiskelemaan jo aika aikaisessa vaiheessa.

Kieliopillisesti kiina on yksinkertainen kieli. Vaikeinta ovat merkkien käyttö (yleisessä käytössä joitakin tuhansia merkkejä), konsonanttien lausuminen (lausutaan aivan eri tavalla kuin suomessa tai englannissa) ja eri äänenpainojen hallinta (eri äänenpainolla sanalla on eri merkitys).

Vierailija

Paras konsti hankkia kiinan kielen taitoa on tutustumalla paikallisiin kiinalaisiin opiskelijohin. Sitten vaan avioliittoa solmimaan.

Ateisti Kakkonen
Seuraa 
Viestejä1918
Liittynyt11.3.2008
peippo
Olen jo jonkin aikaa halunnut oppia kiinaa (mandariinikiinaa). Missä voi opetella tai mistä saa esim. merkkejä ja infoa kieliopista tms.?

http://img99.imageshack.us/img99/8586/valokuva1kh8.jpg

En jaksanut nyt muuttaa kuvakokoa vaadituksi 800 pikseliksi, hae googlesta "translate" niin pääset oikeaan osoitteeseen!

Suomi vs muut kielet toimii helvetin huonosti, kokeile suurempia kielia kuten englantia vs kiina yksinkertaistettu.

Esim. seuraava lause taipuu kiinalaisittain: "Minä katselin Japanin kauniita naisia." seuraavalla tavalla
我看着美丽的日本妇女。

Se taas taipuu englanniksi: "I look at the beautiful Japanese women."

Mikä taas taipuu suomeksi:" Odotan milloin kauniin japani naisia."

Eli referoiden ilmaistuna käytä vain suurimpia hallitsemiasi kieliä kiinaa opetellessasi, btw kyseisellä translate toiminnolla voit hakea esim. Kiinalaisia nettisivuja suomeksi tai englannniksi ihan miten haluat!

-

Uusimmat

Suosituimmat