Punaiset laput pelastavat monen ruokapöytään parempaakin

Seuraa 
Viestejä7187
Liittynyt9.9.2005

[size=85:18jqy4t9]Cc: liisa.hyssala@stm.fi ; jutta.urpilainen@eduskunta.fi ; timo.soini@eduskunta.fi ; sirpa.asko-seljavaara@eduskunta.fi ; jorma.sievilainen@sok.fi ; arto.hiltunen@sok.fi ; matti.halmesmaki@kesko.fi ; terho.kalliokoski@kesko.fi
Sent: Friday, July 18, 2008 10:15 AM[/size:18jqy4t9]

[size=85:18jqy4t9]ILMIÖITA AJASSAMME[/size:18jqy4t9]
[size=150:18jqy4t9]Punaiset laput pelastavat monen ruokapöytään vähän parempaakin[/size:18jqy4t9][size=85:18jqy4t9]
(ruoanhinta nousee, energianhinta nousee... kansalaiset vaeltavat kaupoissa etsien helpotusta talousmenoihin - syöminen kallistuu)[/size:18jqy4t9]

[ ... joka päivä ruokakaupoissa kohtaa kuluttajan punaisten/keltaisten hintalappujen hinnoittelija kylmäaltaiden liepeillä - yhä kallistuvan ruoan ahdingossa yhä useammat perussuomalaiset etsivät ruokakauppalaskun alennusta silmät tarkkoina ...]

EU ja laki ovat asettaneet tiukat määritykset ruoan viimeisestä myyntipäivästä. Vanhaa ruokaa ei saa myydä eikä pitää esillä. Vanhaa ruokaa ei saa myöskään jakaa ilmaiseksi. Keinoksi estää täystappio - kauppa keksi punaiset hintalaput, jotka houkuttelevat ostamaan 20-50% alennuksella kunnon ruokaa viimeisenä myyntipäivänä.

Kaupoissa vaeltelee runsaasti toivorikkaita kansalaisia sisäfileiden liepeillä löytääkseen kaksi pihviä yhden hinnalla. Varsinkin kylmäaltaiden ympärillä parveilee etsijöitä, jotka poimivat useasti laatua puoleen hintaan. Ruoan kallistuessa arvokkaimmat tuotteet useasti lojuvat ostamattomina odottaen punaista alelippua, joka vasta siirtää lohimedaljongit kansalaisen ostoskoriin.

Kauppa tietää kuinka tuotteet hinnoitellaan - kokonaiskate ratkaisee ja kaupankin pitää tuottaa voittoa. Laatu- merkki- ja erikoistavaroissa hinnat ovat korkeita, koska hyvän ostovoiman omaava kykenee maksamaan sen kateylimäärän, mikä taas sisäänveto- ja viimeinen myyntipäivä-aletuotteiden hinnoitteluissa jaetaan rahastaan tarkkoja kuluttajille.

Sanotaan, että ilmaista lounasta ei ole - juuri niin, tuon punaisen lapun laatutuote -50%:in alennuksella viimeisenä myyntipäivänä maksatetaan muilla asiakkailla kokonaishinnoittelun yhteydessä. Tässä tapahtuu tulonsiirto "ei niin hinnoista tarkoilta" heille, jotka ovat tarkkoja tai jopa pakotettuja etsimään ale- ja viimeisen myyntipäivän tuotteita.

Niin sisäänveto- kuin punaisten lappujen tuotteet muuntavat kauppojen valikoimaa - kysytyt tuotteet menevät kaupaksi ja viimeiselle myyntipäivälle lojumaan jäävät poistuvat seuraavista kaupan tilauseristä tukkukauppoihin. Nouseva elintarvikehinnoittelu yksinkertaistaa ruokaamme, erikoisuudet vähentyvät ja liian kalliit tuotteet poistuvat.

Punaisten lappujen hinnoittelu on tuottanut aivan uuden ostajaryhmän - etsijät, jotka erityisesti suurien kaupunkien alueilla vaeltavat - useilla kun aikaa on - kaupasta toiseen etsien puoleen hintaa ruokaa. Varsinkin pienituloiset yksinäiset, rahastaan tarkat ja suuret lapsiperheet poimivat possun sisäfilettä, jopa kahden euron kilohintaan, pakastimiinsa ostoskorien täydeltä.

Kauppa tulee hinnoittelemaan aina tuotteensa siten, että kokonaisuutena maksimaalinen voitto ja tuotto saavutetaan. Annettu punainen alelippu maksatetaan toisilla - tapahtuu vapaaehtoinen tulonsiirto rahakkaammilta "ei niin nuukaa" ihmisiltä rahastaan tarkoille, vähävaraisille ja etsijöille, jotka säästävät kaikessa, mistä se vaan on mahdollista.

Niin kauan kuin on punaisia ja keltaisia alelappuja ruokatuotteissa - on se merkki kaupan vääristä valinnoista hyllyihinsä. Tuotekategoriat muuttuvat ja hinta ratkaisee - kuinka tämä näkyy kaiken kaikkiaan ruokapöydissämme - jää kuluttajien itsensä ratkaistaviksi. Ilmaisia lounaita ei ole olemassa, mutta tulonsiirto on jo nyt tosiasia, joka mahdollistaa herkkua säästeliäämmän ja vähävaraisemmankin pöytään. Kansantaloudelle on viisaampaa syödä hyvä ja laadukas aleruoka, kuin kipata se kaatopaikalle.

Ilkka Luoma

http://ilkkaluoma.vuodatus.net
http://ilkkaluoma.blogspot.com
......

[size=85:18jqy4t9]Linkki elintarvikkeiden hintakeskusteluun~
--- viewtopic.php?f=13&t=30404 ---[/size:18jqy4t9]

Mielipidekirjoitukseen liittyvä kuva -
[size=85:18jqy4t9]copyright by Ilkka Luoma 2008 -
[kuvaa saa käyttää vapaasti ylläolevan kirjoituksen yhteydessä]

Kuva
--- http://picasaweb.google.com/ilkkaluoma5 ... nMyyntipIv ---[/size:18jqy4t9]

Ilkka Luoma

"Sanat ovat vaillinaisuutta, mutta yritettävä on ~ kunnes kuvat aukeavat mieliin harmonisena jatkumona. Tajunnanvirta on ajallista vilinää sielun peilissä - silmissä, mutta jäikö yhteys ymmärrykseen ja mieleen saavuttamatta? ..."

Kommentit (7)

Vierailija

Alennuslaput kertovat lähinnä siitä, että kaupoissa on riittävästi tavaraa. Tyhjyyttään ammottavilla hyllyillä ei alennuksia tarvita, kun ei ole mitään myytävää. Luonnollisesti kauppa tilaa aina hitusen liikaa tavaraa. Tyhjät hyllyt karkottaisivat asiakkaat. Eikä se aleruuan ostaminen mistään köyhyydestä kerro. Terveestä järjestä on enemmänkin kyse. Miksi turhaan ostaa kallista, kun on tarjolla halvempaankin?

Maanantaiaamuisin on yleensä hyvin näitä alennuslihoja myynnissä.

Ilkka Luoma
Seuraa 
Viestejä7187
Liittynyt9.9.2005
googeli
Alennuslaput kertovat lähinnä siitä, että kaupoissa on riittävästi tavaraa. Tyhjyyttään ammottavilla hyllyillä ei alennuksia tarvita, kun ei ole mitään myytävää. Luonnollisesti kauppa tilaa aina hitusen liikaa tavaraa. Tyhjät hyllyt karkottaisivat asiakkaat. Eikä se aleruuan ostaminen mistään köyhyydestä kerro. Terveestä järjestä on enemmänkin kyse. Miksi turhaan ostaa kallista, kun on tarjolla halvempaankin?

Maanantaiaamuisin on yleensä hyvin näitä alennuslihoja myynnissä.


...........

Haastattelin erästä kauppiasta (renki - ei halunnut nimeään julkisuuteen), joka kertoi "punaisten lappujen" lisääntyvän nimenomaan kalleimmissa tuotteissa, ja vaikuttavan tilauksiin ja muidenkin tuotteiden hinnoitteluun - luonnollisesti. Kaupan sijainnilla on kuulemme suuri merkitys eri tuotteiden suorioon ja menekkiin - Jakomäki - Westend -ilmiö?

Ilkka Luoma

"Sanat ovat vaillinaisuutta, mutta yritettävä on ~ kunnes kuvat aukeavat mieliin harmonisena jatkumona. Tajunnanvirta on ajallista vilinää sielun peilissä - silmissä, mutta jäikö yhteys ymmärrykseen ja mieleen saavuttamatta? ..."

el6
Seuraa 
Viestejä1457
Liittynyt12.2.2007

Tottakai ostan aina kun kohdalle sattuu. Lykkään pakastimeen tai valmistan heti.

Se on persaukisen kaupungin työntekijän pakko katsoa hintoja, jos meinaa saada edes joskus lihaa syödäkseen.

Vituttaa vaan se, että nää päiväystuotteet ovat useimmiten juuri niitä oranssissa liemessa lilluvia ns. marinoituja tuotteita.
Eipä niistä juuri erota onko se possun, broilerin, kalkkunan tai naudan lihaa.
Kaikki maistuu samalta saatanan marinadilta.

.

asdf
Seuraa 
Viestejä11075
Liittynyt16.3.2005

Kyllä Luoma on ihan oikean asian äärellä, lappuja vetämällä elämänlaatu paranee lähes aina hetkellisesti, ellei sitten tule huono matka, mutta pidemmän päälle laput aiheuttavat yleensä enemmään haittaa kuin hyötyä. Psykoosin riski kasvaa, laskuoireet ovat ahdistavia jne.

Toki eivät kaikki laput ole punaisia. Che Guevara -laput taitavat olla, mutta esim. pingviinit olivat käsittääkseni sinisiä. Pikkuinen asiavirhe, ei siitä kannata nipottaa.

Ilkka Luoma
Seuraa 
Viestejä7187
Liittynyt9.9.2005
el6
Tottakai ostan aina kun kohdalle sattuu. Lykkään pakastimeen tai valmistan heti.

Se on persaukisen kaupungin työntekijän pakko katsoa hintoja, jos meinaa saada edes joskus lihaa syödäkseen.

Vituttaa vaan se, että nää päiväystuotteet ovat useimmiten juuri niitä oranssissa liemessa lilluvia ns. marinoituja tuotteita.
Eipä niistä juuri erota onko se possun, broilerin, kalkkunan tai naudan lihaa.
Kaikki maistuu samalta saatanan marinadilta.


...............

Markkinatalouden laki ajaa punaiset/ keltaiset hintalaput - juuri ennen kuin hylkäys tapahtuu - katteen raja-arvo lähestyy ja useissa tuotteissa kauppa maksaa osan hinnasta kuluttajalle, mutta vaihtoehtona muutoin olisi tappio kokonaisuudessaan.

Alennusmyynneissä on sama juttu, ensin myydään laskettelutakkeja hintaa 595 euroa, ja alennuksessa se on -70% eli noin 185 euroa ja kate on edelleen noin 10-15 prosentin luokkaa - ruokakaupassa katerakennelma on huomattavasti tiukempi ---

Lidlin samat tuotteet Saksassa ovat noin 10-15% halvemmat kuin Suomessa, vaikka vertailussa on jo otettu huomioon kuljetus ja ruoan arvonlisävero.

Viimeisen päivän aleruoat tuovat valoa ja "pientä ylellisyyttä" vähäosaisille, se hyöty tässä on - siis tulonsiirto kyseessä...

Ilkka Luoma

"Sanat ovat vaillinaisuutta, mutta yritettävä on ~ kunnes kuvat aukeavat mieliin harmonisena jatkumona. Tajunnanvirta on ajallista vilinää sielun peilissä - silmissä, mutta jäikö yhteys ymmärrykseen ja mieleen saavuttamatta? ..."

Ilkka Luoma
Seuraa 
Viestejä7187
Liittynyt9.9.2005

Sattumoisin tänään uutisointi kertoo kaupan "halpatuotteiden" (mm. Pirkka, Euroshopper ja Rainbow) lisänneen reippaasti myyntiään ja markkinaosuuttaan verrattuna vastaaviin merkkituotteisiin - ruoan hinta on oikeasti nousullaan vaikuttanut jo kulutustottumuksiin.

Ilkka Luoma

"Sanat ovat vaillinaisuutta, mutta yritettävä on ~ kunnes kuvat aukeavat mieliin harmonisena jatkumona. Tajunnanvirta on ajallista vilinää sielun peilissä - silmissä, mutta jäikö yhteys ymmärrykseen ja mieleen saavuttamatta? ..."

Ilkka Luoma
Seuraa 
Viestejä7187
Liittynyt9.9.2005

Vähittäiskauppa kertoo punaisten/ keltaisten lappujen lisääntymisestä, koska ostotottumukset odotetun tulevan laman/ laskusuhdanteen vuoksi muuttuu ja kalliimmat tuotteet jäävät normaalilla hinnalla ostamatta.

Samaan aikaan seurakunnat ilmoittavat, että ruokajonot ilmaiselle ruoalle kasvavat viikosta toiseen - joukossa myös entisiä "hyväosaisia" (mitä he ovat?)

Ilkka Luoma

"Sanat ovat vaillinaisuutta, mutta yritettävä on ~ kunnes kuvat aukeavat mieliin harmonisena jatkumona. Tajunnanvirta on ajallista vilinää sielun peilissä - silmissä, mutta jäikö yhteys ymmärrykseen ja mieleen saavuttamatta? ..."

Uusimmat

Suosituimmat