Outo tieto tupakasta

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Tupakka tunnetusti lisää lähes kaikkien syöpien ja lukuisten muiden sairauksien riskiä. Mutta minkä tähden se Käypä hoito suosituksen mukaan vähentää Parkinsonin taudin riskiä?

http://www.kaypahoito.fi/hh/kaypahoito? ... s=khp00057

Kommentit (15)

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005

No onhan nikotiini voimakas stimulantti. Pitää vipinää yllä synapseissa toisin sanoen.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Vierailija

Vastaus on kait siinä että se vilkastuttaa dopamiinituotantoa. Parkinsoinintautihan on dopamiinipuutetta. Parkinsonintaudin voi saada Neuroleptilääkityksestä. Se on skitsofreniaan kehitetty lääk4e joka vähentää dopamiinia ja ehkä just siks skitsofreenikot, jotka on laitoshoidossa ja saa neuroleptejä, he tupakoivat runsaasti..

Kierre?

Dopamiinituotantoa voi lisätä kait millä tahansa mielihyvällä?
Liikunnalla, millä vaan.

Hommahan menee niin että ihminen on ensin jotenkin stressaantunut tai turhautunut ja sit masentuu, ei liiku, ei harrasta mitään nautinnollista ja siitä se sit lähtee.

Jos tieteilijät vaivautuis yhdistelemään erilaisia havaintoja, jos lääketiede ei olis niin rahavoittoa tavoittelevaa sijoitusbisnestä niin ihmisiä voitais hoitaa paremmin niin ettei heistä tulis potilaita..

Uimahallilippuja ja bussikortteja, yms.
Mutta eihän se sovi kapitalismiin.. ismiin.. kateuteen jne. Pitää olla sairas ennekuin saa hoitoa ja sitten onkin jo ehkä liian myöhäistä.

Mä oon nyt oma-aloitteisesti ollut polttamatta kohta 2kk. ja *tutus on suunnaton.. Olen melki aivokuollut mutta en aio antaa periksi vaikka iskis millainen vapina. Siinäpähän sitten tärisen jos sikseen on.. *trrrrrr* Kyllä maailmaan tärinää mahtuu.

Vierailija
Pönni
Parkinsonintaudin voi saada Neuroleptilääkityksestä.
Mä oon nyt oma-aloitteisesti ollut polttamatta kohta 2kk. ja *tutus on suunnaton..

Neuroleptit aiheuttavat yliannoksena samanlaisia oireita kuin em. taudissa..
Onko vieläkään helpottanut yhtään, tekeekö tupakkaa mieli yhtä paljon kuin ennen lopettamista?
Avausviestin linkki ei toimi.

Vierailija
fenomenologi
Pönni
Parkinsonintaudin voi saada Neuroleptilääkityksestä.

Neuroleptit aiheuttavat yliannoksena samanlaisia oireita kuin em. taudissa..

Mun olis pitänyt sanoa että parkinsonintaudin oireita voi saada.. jne.. Luoononjalostama tauti on erilainen kuin lääketeollisuuden tekemä.

Mahtaako luonnonjalostama skitsofreniakaan olla sama kuin lääketeollisuuden jalostamat versiot?

Mä oon nyt oma-aloitteisesti ollut polttamatta kohta 2kk. ja *tutus on suunnaton..

Onko vieläkään helpottanut yhtään, tekeekö tupakkaa mieli yhtä paljon kuin ennen lopettamista?

En osaa sanoa kun on niin vaikea hahmottaa.
Olen syntynyt kotiin jossa isä the mies tuprutteli Norttia sisätiloissa. Pani tupakaksi aina ruuan päälle ja puhalteli savut muitten naamaan. Yks narsistin tapa uhota kotona kun muualla ei ilennyt käyttäytyä yhtä pervosti kuin oman kodin kulissien suojissa.

Hemmetin vaikeaa purkaa, yksilöidä omaa mieltään ja mielitekojaan. Sen mä kuitenkin tiedän että mun "hypotalamus", "mantelitumake", mielihyvä/pahakeskus on ehdollistunut tupakointiin. Maallikkomaisesti niin voi sanoa, olipa se lääketieteellisesti sitten mitä tahansa.

Nyt kun ei aivoissani muodostu mielihyvää tupakan avulla, siellä on olotila jota voi kuvata mielipahana. Tuosta assosioituu fiilis että jotakin puuttuu. Se hermostuttaa.. vai onko se sitäkään.. ehkä on hiukan sellainen flegmaattinen olo? Ei siis mitään tolkutonta säntäilyä, ei pakkoliikkeitä, tms.

Ehkä hiukan jo tasaantumistakin?
Ehkä nämä n. 60 vrk. ilman savustelua alkaa toisaalta jo selkiyttääkkin olotilaa? Vaikka toisaalta on sellainen kyynistelevä mieliala niin toisaalta nyt puuttuu se stressi, se jossa aivoista tupakan vaikutus on lakannut ja vaje aiheuttaa vierotusoireita hermostuneena täpinänä.

Ehkä mä vasta nyt alan olla se Pönni joka mä itsenäisesti voin olla? Prototyyppi ilman röökiä ja kahvista en kyllä luovu. En ainakaan nyt. Se olis liian iso shokki pääkopalle, ties mitä siitä seurais.. yhteiskunnalle kallis lysti lataamoreissuna kun joku lähimmäinen löytäis mut täältä kämpästä lampunvarjostin päässä istumasta jossakin nurkassa..

En olis kyllä ikinä uskonut että voin ilman jotakin Zybania, tms. lopettaa tupakoinnin noin vaan. Nikotiinikorvikkeetkin on onneks niin kamalan karvaita ja pahoja ettei niitä paljoa voi nakerrella. Hyh!

Mä olen saanut ilokseni seurata joitakin autisminkirjoisia verrokkejani, sellaisia jotka on syntyneet hyväntahtoisiin perheisiin joissa ei ole vexlattu nautinta-aineiden kanssa ja jotenkin sitä kautta mulle on hahmottunut se että autisminkirjoon ei sisäsyntyisesti näytäkkään liittyvän negatiivisuus eikä itsetuhoisuus.
Nautinta-aineet näyttää tuovan nuo elementit mukaan.
Nautinta-aineeton autismi ei ole altis mielenterveyshäiriöisyyteen, päinvastoin.

Tupakka siis sopiskin vaan niille joilla on jostakin syystä dopamiiniongelmia, yms. Ja.. onko se sitten tupakka savun kautta hengitettynä lääkkeenä.. kait sen vaikutuksen jotenkin muutenkin saa aikaiseksi?

Harmillista että niin tupakka, muutkin nautinta-aineet ja lääkkeetkin on osa pörssitaloutta, jonka ideana on tuottaa sijoittajille rahallista voittoa eikä sillä niitten kannalta ole mitään väliä, tai on .. on rahataloudellisesti haitallista jos ihmiset ei sairasta.

Hah.. Tuli mieleeni elokuva Salattu puutarha. Hoitaja piti pikkupoikaa tahallaan sairaana. Ei päästänyt ulos. Makuutti sängyssä ja sai siten olla sairaanhoitaja, ansaita palkkansa, jne.

On tää niin tätä.. Jotkut on sattumalta hengitelleet jotakin metsäpalosavuja, syöneet käyneitä marjoja, laittaneet suuhunsa ties mitä josta on tullut outoja vaikutuksia ja niistä sitten on kehittynyt ties mitä "nautinta-aineita". On kehittynyt kokonaisia kulttuureita, inhimillisyyttä ja siihen sitten on kytkeskelty jopa jumaluutta kun poppamiehet on pössissänsä nähneet näkyjään..

Ehkä mä olen sellainen arjen pikku poppanainen kun itsekseni täällä häärään omiani.. tiijä häntä..

Vierailija

Eikö olisi sitten hyvä kehittää sellainen terveellinen tuote, joka ylläpitäisi aivojen dopamiinituotantoa ja näin ehkäisisi Parkinsonin tautia?

Vierailija

Loistava dokumentti aiheeseen liittyen...

http://video.google.com/videoplay?docid ... 5946663762

jos aihe kiinnostaa, kiinnostaa tämäkin...

Juonta sen enempää paljastamatta, itseäni nauratti potilaiden kieltäytyminen "dopamiini salpaajista"...

Kuka helvetti haluaa olla vihannes, mieluummin pinkki onnellinen luova päärynä siideri siis...

Ei ihme, että nikotiinistäkin on niin vaikea päästä eroon... kun ei halua.

Vierailija

Toivotaan että psykooseihinkin kehitetään parempia lääkkeitä, kuin dopamiinin määrää aivoissa laskevia aineita. Dopamiini on kuitenkin niin tärkeä aine aivojen kunnollisen toiminnan kannalta. Sitäpaitsi psykoositkaan eivät varsinaisesti johdu dopamiinin liian korkeasta määrästä. Vanhuksilla dopamiinin lasku lääkkeillä haittaa paljon toimintakykyä.

totinen
Seuraa 
Viestejä4876
Liittynyt16.3.2005
tyson
väläys
Tupakka tunnetusti lisää lähes kaikkien syöpien ja lukuisten muiden sairauksien riskiä. Mutta minkä tähden se Käypä hoito suosituksen mukaan vähentää Parkinsonin taudin riskiä?

http://www.kaypahoito.fi/hh/kaypahoito? ... s=khp00057

Muistelen lukeneeni jostakin, että tuo tietoon osoitettu myöhemmin virheelliseksi.

Vuonna 2006 tehdyn tutkimuksen mukaan on mahdollista että kokemushakuinen persoonallisuustyypi harrastaa muita enemmän tupakointia ja kahvinjuontia, jolloin primääri syy olisi mahdollisesti persoonallisuustyyppi eivätkä nämä nautintoaineet.

Kiinalaisen tutkimuksen mukaan musta tee vähentää Parkinsonin tautia, mutta vihreällä teellä ei ole vaikutusta sairauteen; vaikka vihreässä teessä on enemmän vaikuttavaksi aineeksi ajateltua kofeiinia kuin mustassa teessä.

Eräässä tutkimuksessa viinan juonti lisäsi Parkinsonin taudin riskiä. Muiksi riskitekijöisi eri tutkimuksissa on arvioitu mm. harva ulostustahti (enintään joka kolmas päivä), huono hajuaisti, kipu olkapäissä tai hartioissa, vähäinen vedenjuonti ja runsas eläinrasvojen syönti.

totinen
Seuraa 
Viestejä4876
Liittynyt16.3.2005
Paul M
No onhan nikotiini voimakas stimulantti. Pitää vipinää yllä synapseissa toisin sanoen.

Uskoisin päinvastaista, koska myös henkisen työn tekeminen lisää Parkinsonin taudin riskiä. Tupakka ja kahvitauot suovat aivoille lepotauon, jolloin dopamiinia tuottavien aivosolujen stressi pienenee.

Vierailija
totinen

Uskoisin päinvastaista, koska myös henkisen työn tekeminen lisää Parkinsonin taudin riskiä. Tupakka ja kahvitauot suovat aivoille lepotauon, jolloin dopamiinia tuottavien aivosolujen stressi pienenee.

Eli toisin sanoen: Vietä päiväsi työttömänä ihmisenä kotona laiskotellen, niin ei tule parkinsonin tautia.

Vierailija

Onpas ristiriitaista tietoa. Eräs tuntemani henkilö sairasti pitkään Parkinsonin tautia, eikä hänellä ollut mitään noista riskitekijöistä, paitsi että kahvia ei paljonkaan juonut, hän teki fyysistä työtä.

totinen: Miksi kokemushakuisella persoonallisuustyypillä olisi pienempi riski sairastua Parkinsonin tautiin?

Uusimmat

Suosituimmat