hometta tuolin pehmusteissa?

Seuraa 
Viestejä6081
Liittynyt7.3.2006

Olisi pieni pulma. Sain kaverilta oikein hyvän toimistotuolin mutta nyt on selvinnyt mokoman olleen useamman vuoden purettavaksi tuomitussa homerakennuksessa (selvisi myös miksei tuolista tarvinnut maksaa mitään). Näin ollen lienee luultavaa jotta jakkaran pehmusteet sisältänevät homeitiöitä ja kasvustoa eikä tekisi mieli kämppääni mokomia levitellä. Olisiko raadilla ideoita miten tästä yksittäisestä kalusteesta saadaan manattua ylimääräinen biologinen materiaali manalaan?

Tähän mennessä on tuoli saunonut 80-90 asteen lämmössä kuutisen tuntia sähkösaunan ylälauteella mutta tietoa ei ole auttaako mokoma ollenkaan ja tarvitaanko muuta käsittelyä vai pitääkö muutoin hyvä tuoli vain polttaa roviolla?

Konsta: ...joten jäähdytysvesi on varmasti erittäin korkeaktiivista.
Brainwashed: En tosiaankaan pidä itseäni minään asiantuntijana...

Sivut

Kommentit (25)

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005

Kuiva homeitiö ei kuole tuossa lämpötilassa. Vesipesu turvottaa homeitiön elinvoimaiseksi ja se alkaa elää elämäänsä. Kostutettu homeitiö voisi kypsyäkin 80 asteessa. Mutta niin kypsyy tuolin vanerinen runkorakennekin ja eloon jääneet itiöt miljoonakertaistuvat nopeasti niin kauan kuin on kosteutta tarjolla.

Minä imuroisin useampaan otteeseen vaikka päivittäin tuon aarteen. Kaikkia homeita on koko ajan muutenkin ympäristössä. Jos ei ole altistunut niin pienet pitoisuudet eivät haittaa. Terveessä talossa taasen tuontihomeet eivät lisäänny.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

vihertaapero
Seuraa 
Viestejä6081
Liittynyt7.3.2006

Mikä on lämpötila missä home alkaa kuolemaan? Vesipesua en ole tehnyt ja sauna on kuiva eli siellä ei ole kylvetty samana päivänä kuin tuoli lämpiää. Kuiva ja kuuma ei vaikuttane tuolin runkorakenteisiin millääntavoin vielä noissa lämpötiloissa? Entä elintarvikkeissa käytettävät säilöntäaineet, voisiko niitä käyttää?

Vierailija
vihertaapero
Entä elintarvikkeissa käytettävät säilöntäaineet, voisiko niitä käyttää?

Piimällä lähtee. Etikkaakin neuvotaan käyttämään.
Mä oon kokeillut piimää ja se toimii. Sitten vaan peset sen normaalisti saippuavetellä ja kuivatat huolellisesti.

Vierailija

Minulle tuli mieleen nuo säilöntäaineet myös, mutta ne itiöt tääytyy tehdä toimimattomiksi.

Minulla oli sama pulma yhden kesän varastoinnin seurauksena tuolissa ja pesin sen vain runsaalla vedellä ja Natriumhypokloriitilla. Sattui aurinkoisia päiviä ja pehmuste kuivui kun olin sen pusertanut päällä seisoen. Mitään hajua siihen ei jäänyt.

vihertaapero
Seuraa 
Viestejä6081
Liittynyt7.3.2006
Pönni

Piimällä lähtee. Etikkaakin neuvotaan käyttämään.
Mä oon kokeillut piimää ja se toimii. Sitten vaan peset sen normaalisti saippuavetellä ja kuivatat huolellisesti.

Kyse ei ole näkyvästä tai ainoastaan pinnalla olevasta homeesta. Lienee todennäköistä että hometta on syvemmällä pehmusteissa.

tietää
Natriumhypokloriitilla. Sattui aurinkoisia päiviä ja pehmuste kuivui kun olin sen pusertanut päällä seisoen. Mitään hajua siihen ei jäänyt.

Voin kuivattaa jakkaran tarvittaessa vesi-imurilla ja saunassa kuumassa joten se ei liene pulma. Mistä tuota Natriumhypokloriittia saa, onko mokoma minkätasoista myrkkyä (miten pitää asiaan varautua) ja kuinka sitä on käytettävä?

Vierailija

Se on sitä tuttua pahanhajuista kloriittia, jolla voi valkaista ja desinfioida. Raakana hyvin syövyttävää ja happojen kanssa tuottaa myrkyllistä kaasua.

Vierailija
tietää
Se on sitä tuttua pahanhajuista kloriittia, jolla voi valkaista ja desinfioida. Raakana hyvin syövyttävää ja happojen kanssa tuottaa myrkyllistä kaasua.

Ei sitä voi käyttää jos (kun kuitenkin) pehmusteessa ja kankaassa on keinokuituja jotka ei kestä kloriittia edes laimentamattomana. Superloni murenee itte edestään kloritekäsiteltynä.

Piimä on ihan hyvä ja halpa aine pesuun. Lantraa piimä vedellä ja kastele koko pehmuste sillä. Pese sitten tavallisella saippuavedellä ettei jää piimät muhimaan seuraavaa tulokasta varten. Rutistele kuivaksi ja niin edelleen järkeä käyttäen.

Kemistit toki osaa neuvoa ehkä paremmin, mä oon vaan empiristi. En osaa selittää mikä on piimässä vaikuttava hapan aine.

Sairaalasiivouksessa opin että on kaks pesuainetta makee tai hapan. Oletettavasti homebakteerit innostuis ihan hillittömästi jos laittaisit tuoliin sokerivettä?

Mutta sokeripalalla vokin putsata hellanlevyistä kiinnipalaneet jäämät. Se niksi oli yhdeessä tehosiivousohjelmassa.

Ai niin.. täältä vois löytyä vaikka mitä vinkkejä: Martat.

Vierailija

Itse kokeilisin jäädyttää...?
Oliskin kokemusta tällasista. Varmasti kaikki valkaisuaineet ja tuollaset vahingoittais tuolias aika paljon, mutta miten helppoa olis vaan vaihtaa pehmusteet? Jostain syystä mä kumminkin uskon että piimä saattais toimia, eli kokeileppas sitä.

Mitenköhän paljon haittaa noista itiöstä kumminkaan on..

Vierailija
Ei sitä voi käyttää jos (kun kuitenkin) pehmusteessa ja kankaassa on keinokuituja jotka ei kestä kloriittia edes laimentamattomana. Superloni murenee itte edestään kloritekäsiteltynä.

Minulla jäi tuohon pesuliokseen lojumaan pesusieni päiviksi ja tulos oli muovin värinmuutos ruskeaksi. Ei muuta.

Olen kokenut joitakin muovipehmusteisien (murenevia) vanhojen tuolien hajua, joihin mikään pesuaine ei ole ollut osallinen. Haju on ollut niin infernaalinen kuin kaikki kissat, koirat ja siat olisivat käyttäneet sitä vessanaan.

vihertaapero
Seuraa 
Viestejä6081
Liittynyt7.3.2006
maantiejäkälä
Itse kokeilisin jäädyttää...?

Eikös noita bakteereja ja kasvustoja oikein säilötä pakasteissa? Siinä mielessä lämmitys voisi olla toimivampi keino. Vaan nyt pitäisi selvittää paljonko on riittävä lämpö ja kuinka kauan pitää jakkaran lämmitellä jotta luteet karisevat pois. Olisi ainakin turvallisempi kuin alkaa myrkkyjen kanssa vehtaamaan.
Toisekseen, pakastaminen on hieman hankalaa noin suurella tuolilla. Hyvä kun saunan kapoisasta ovesta sisään mahtui.

Piimää en kokeile kun hyvin imeytettynä en kuitenkaan saa kaikkea lientä pestyä pois ja tuo jos mikä haisee tovin päästä todella iljettävältä. Jopa pahemmalta kuin tuoreeltaan. Toppaukset kun kuitenkin ovat paksuimmillaan n. 10cm paksut.

Vierailija

Piimässä on maitohappoa, en minä ainakaan pesisi sillä mitään.
Home synnyttää vaahtomuovin palonsuoja-aineiden kanssa myrkyllisiä, pahanhajuisia yhdisteitä.
Otsonikäsittely voisi toimia ainakin pinnalla olevaan homeeseen.
Jos pehmusteet saa helposti pois, pese vedellä ja normaaleilla pesuaineilla.

vihertaapero
Seuraa 
Viestejä6081
Liittynyt7.3.2006

Ei saa ilman väkivaltaa pehmusteita pois. Nyt ollut jakkara 80 asteessa yhteensä 10 tuntia ja päälle vielä tunti päälle satasessa. Eiköhän mokomasta ole enimmät homeet jo tapettu. Varsinkin kun sauna on ollut mahdollisimman kuiva koko prosessin ajan. Ja onpahan ainakin sauna kuivunut..

Vierailija

hmm, itse en näkisi minkään toimistotuolin olevan sen arvoinen jotta sitä kannattas säilöä sen enempiä, jos kerta saattaapi itiöitä olla itseensä imaillut.
Tietysti jos sillä erityistä tunnearvoa on asianomaiselle, niin sitten ehkäpä.. Kuiva ja kuuma tila saattaisi toimia kyllä, jos vaan tarpeeksi pitkään siellä sitä seisottaa. Meesa-uuni?

Niin ja tosiaan, homeitiöt tunkeutuvat ja leviävät yllättävän tehokkaasti ympäristöön.

edit: Jos tuoli kovinkin monta vuotta on hometalossa ollut, ja huokoista materiaalia pinnalta, saattaa itiöt olla tarttuneet myös tuoliin.

vihertaapero
Seuraa 
Viestejä6081
Liittynyt7.3.2006

Motiivi jakkaran "kunnostukseen" on siinä että mokoma maksaa kaupassa ihan kiitettävän paljon ja jos nyt sen saa käytännössä ilmaiseksi, voi sen eteen hieman vaivaa nähdäkkin.
Pakastus ei käsittääkseni hometta tuhoa, joten en aio odotella turhaan talvea. Onko jossain saatavlla tietoa erilaisten homeiden kylmän/lämpimän kestosta? Yleensähän tällä foorumilla paikat pullistelevat lähteistä ja faktasta mutta nyt olen hieman pettynyt kun ei tunnu tietoa olevan kellään.

Vierailija

jos tuolin pehmustetut osat on päällystetty jollain esim. nahalla, voi olla ettei home ole päässyt tunkeutumaan tuolin sisuksiin. Tuoksuuko tuoli/pehmusteet "tunkkaiselta"?
Jos tuoksuu, voi olla että itiöt on levinneet pehmusteisiin, toisaalta, homeen haju voi pelkästään tarttuakin, ilman että itse materiaali olisi "itiöitynyt".

Jos tuoli esim. nahkapäällysteinen, niin uskaltaisin sen ehkä säilyttää. Jos taas huokoista materiaalia, joka haiskahtaa tyyliin maakellarilta, niin sit heittäsin mäkeen koko kapistuksen.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat