Mieltä vailla olevat väkivallanteot

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Kun lehdistä lukee mielettömistä väkivallanteoista, yleensä mainitaan myös mielenterveydellisistä ongelmista.
Liittyykö äkillinen väkivalta tiettyihin mielialalääkkeisiin? Eräs aivotutkija väitti, että aivojen välitysaineiden säätely on aivoille samaa, kuin tietokoneessa ohjelmistovikaa yrittäisi korjata tökkimällä ruuvimeisselillä emolevyä.
SSRI-lääkkeistä löytyy paljon tietoa - oikeaa tai väärää - hakusanalla. Tässä pitäisi olla tositietoa http://www.fda.gov/CDER/Drug/antidepres ... 200410.htm
Moni katseltuaan väkivaltaviihdettä, ajattelee itsekin väkivaltaa, mutta jättää sen ajatteluun. Olisiko näillä lääkkeillä mahdollisesti jokin sivuvaikutus, joka kumoaisi luonnollisen esteen aktiiviseen toimintaan?

Sivut

Kommentit (80)

Vierailija

Psykopatiaan ei ainakaan ole olemassa lääkettä. Suurin osa väkivaltarikollisista lienee kuitenkin näitä(?)...

Vierailija

Hauella on vastaus tähän. Kannabista ovat kaikki polttaneet. Ei asian pohdinnalta pois, vaan asiattoman nimimerkin idioottimaisuuksia korostaen.

Vierailija
Dominatus
Psykopatiaan ei ainakaan ole olemassa lääkettä. Suurin osa väkivaltarikollisista lienee kuitenkin näitä(?)...

Ei vittu taas tällaisia väitteitä. Lähteet?

Vierailija
Shriek
Dominatus

Ei ***** taas tällaisia väitteitä. Lähteet?

Lähteeksi käy ensi alkuun vaikka omat empiiriset, lukuisat kokemukset asiasta.

Paljon olen myös lukenut psykopatiasta ja olen tullut tähän tulokseen.

Sinä voisit sen sijaan kertoa että mitä ****** taas "tällaisista" väitteistä?

Oletko itse sitä mieltä että leijonanosa väkivaltarikoksista tekee "tavallinen" tai selvästi mielisairas osa väestöä?

Salli siinä tapauksessa minun olla aivan eri mieltä asiasta.

Vierailija
Dominatus

Ei ole lääkettä ei. Onko suurin osa väkivaltarikollisista näitä, onkin jo toinen kysymys.

# Keltikangas-Järvinen, Liisa: Väkivalta ja itsetuho. Miten tuhokäyttäytyminen syntyy. Helsinki: Otava, 1978. ISBN 951-1-05117-2.

Vierailija

Sigmund kirjoitti:

Onko suurin osa väkivaltarikollisista näitä, onkin jo toinen kysymys.

Enemmänkin korostuvat erilaiset hoitamattomat tarkkaavaisuuden häiriöt sekä alkoholiongelmat.

-:)lauri
Seuraa 
Viestejä26997
Liittynyt13.5.2005
Sigmund
Dominatus

Ei ole lääkettä ei. Onko suurin osa väkivaltarikollisista näitä, onkin jo toinen kysymys.

# Keltikangas-Järvinen, Liisa: Väkivalta ja itsetuho. Miten tuhokäyttäytyminen syntyy. Helsinki: Otava, 1978. ISBN 951-1-05117-2.

Tässä myös ihan hyvä radio-ohjelma lasten ja nuorten väkivallasta: http://yle.fi/radiopeili/kiusaajajuttu.php?id=925

Asiantuntijoina mm. lastenpsykiatri Jari Sinkkonen ja psykologian professori Liisa Keltikangas-Järvinen.

Riittoisampi keskustelukumppani.

Vierailija
Paco
Kun lehdistä lukee mielettömistä väkivallanteoista, yleensä mainitaan myös mielenterveydellisistä ongelmista.
Liittyykö äkillinen väkivalta tiettyihin mielialalääkkeisiin? Eräs aivotutkija väitti, että aivojen välitysaineiden säätely on aivoille samaa, kuin tietokoneessa ohjelmistovikaa yrittäisi korjata tökkimällä ruuvimeisselillä emolevyä.
SSRI-lääkkeistä löytyy paljon tietoa - oikeaa tai väärää - hakusanalla. Tässä pitäisi olla tositietoa http://www.fda.gov/CDER/Drug/antidepres ... 200410.htm
Moni katseltuaan väkivaltaviihdettä, ajattelee itsekin väkivaltaa, mutta jättää sen ajatteluun. Olisiko näillä lääkkeillä mahdollisesti jokin sivuvaikutus, joka kumoaisi luonnollisen esteen aktiiviseen toimintaan?

Ei mielialalääkkeet lisää mielisairauksia tai väkivaltaa.
Lääkkeiten tehottomuus tai käyttämättömyys johtaa siihen että mielisairaus ei parane. Kaikki lääkkeet ei sovi kaikille ja yllättävän moni jättää lääkkeen ottamisen. Eikä moniin mielisairauksiin ole edes toimivaa hoitoa.
Esim Keravan murhaajalla tiettävästi ei ollut lääkitystä. Jos olisi ollut murha olisi voitu ehkä välttää.

Vierailija
Sakarias
Sigmund kirjoitti:
Onko suurin osa väkivaltarikollisista näitä, onkin jo toinen kysymys.

Enemmänkin korostuvat erilaiset hoitamattomat tarkkaavaisuuden häiriöt sekä alkoholiongelmat.

Runsas päihteidenkäyttö liittyy usein psykopatiaan, tarkkaavaisuuden häiriöt taas ajavat ihmisen usein asosiaaliseen seuraan ja sosiopaattisten käyttäytymismallien on jossain määrin todettu olevan myös opittavissa...

Vierailija
Paco
Liittyykö äkillinen väkivalta tiettyihin mielialalääkkeisiin?

Tuo on samanlaista tilastomatematiikkaa kuin että jäätelönsyönti lisää hukkumisia. Niillä tosiaan on korrelaatio, mutta molemmat ovat kolmannen tekijän seurauksia eivätkä toistensa syitä tai seurauksia. Syynä on lämmin kesä, joka lisää sekä jäätelönsyöntiä että hukkumisia. Samalla tavoin mielenterveysongelmat lisäävät sekä väkivaltaista käyttäytymistä että mielialaläkkeiden käyttöä.

Vierailija

Kyllä tiettyjen masennuslääkkeiden tiedetään lisäävän osalla potilaista aggressiivista käyttäytymistä. Tieto löytyy myös lääkkeiden resepteistä, tutkimusmateriaalia on olemassa. Korrelaatio ei liity vain siihen, että aggressiiviset ihmiset söisivät masennuslääkkeitä, koska lääke on toisinaan tehnyt alun perin rauhallisesta ihmisestä ärtyisän ja levottoman. Erityisesti vanhuksista voi tulla SSRI-lääkityksen aikana tällaisia, vanhukset kun sietävät huonommin näitä lääkkeitä, ja heillä on usein päällekkäisiä lääkityksiä. Seurauksena voi olla ns. serotoniinimyrsky.

Ongelma saatta piillä siinä, että masennuslääkkeitä määrätään paljon muillekin kuin vakavasti masentuneille. Muilla potilailla saattaa olla ennestään normaali serotoniinitaso. Ihmettelinkin jo aiemmin toisessa ketjussa, mitä tapahtuu ihmisen aivoissa silloin, kun hänelle määrätään serotoniiniaktiivisuutta lisäävää lääkettä, vaikka ei kärsi mistään serotoniinin vajeesta entuudestaan? Sitäpaitsi serotoniiniteoriaa ei ole vieläkään osoitettu oikeaksi.

Monet rikolliset ovat persoonallisuushäiriöisiä, joita ei mitkään lääkkeet paranna, päinvastoin heistä voi helposti tulla lääkkeiden väärinkäyttäjiä. Tosin persoonallisuushäiriöt eivät ole kovin eksakteja määritelmiä, eikä niiden biologiaa tunneta. Enemmän ne todennäköisesti johtuvat ympäristötekijöistä.

Nykyään on tapana määrätä SSRI-lääkitys miltei mihin tahansa psyykkiseen ahdistukseen ja ongelmiin, koska ne ovat suhteellisen toimivia masennuspotilailla. Minusta tämä on vastuutonta ja joskus hyvinkin haitallista. Esim. maanisdepressiivisestä voi masennuslääkkeellä tulla maaninen ja sen myötä aggressiivinenkin. Tätä ei voi aina etukäteen ihmisestä tietää, jos hänellä on ensin depressiovaihe ja silloin määrätään SSRI -lääkitys.

SSRI -lääkkeet eivät ainakaan poista kenenkään patoutuneita vihantunteita yhteiskuntaa tai muita ihmisiä kohtaan. Aggressiivisiin tunteisiin on yleensä jokin yksilön elämänhistoriaan tai asemaan liittyvä syy. Etenkin miesten kohdalla voi olla kyse yksinkertaisesti näyttämisen tarpeesta, pitää todistaa olevansa "kova jätkä" jos sellaista omassa toveripiirissä arvostetaan.

Paco: Tiedätkö aivotutkijan nimen?

rosewater
Seuraa 
Viestejä1231
Liittynyt1.4.2007
väläys
Kyllä tiettyjen masennuslääkkeiden tiedetään lisäävän osalla potilaista aggressiivista käyttäytymistä. Tieto löytyy myös lääkkeiden resepteistä, tutkimusmateriaalia on olemassa. Korrelaatio ei liity vain siihen, että aggressiiviset ihmiset söisivät masennuslääkkeitä, koska lääke on toisinaan tehnyt alun perin rauhallisesta ihmisestä ärtyisän ja levottoman.

Ja sitten lähdettä kehiin. En aio tyytyä linkkauksiin mihinkään luontaislääkintäpaskasaitteihin, kuten viimeksi, vaan vain Medlinessa oleva, vertaisarvioidussa lehdessä julkaistu tutkimusraportti tai katsausartikkeli käy.

Esimerkki normaalista viittaustavasta:
Hetrick S, Merry S, McKenzie J, Sindahl P, Proctor M: Selective serotonin reuptake inhibitors (SSRIs) for depressive disorders in children and adolescents. Cochrane Database Syst Rev. 2007 Jul 18;(3)

Nähdäkseni kirjoittelusi laajemmin antaa ymmärtää, että mielenterveyspotilaiden on syytä lopettaa lääkityksensä. En näe, että olet osoittanut mitään merkkiä sellaisesta kompetenssista, että voisit antaa tällaisia ohjeita tai edes vihjailla tähän suuntaan. Päin vastoin, olen useampaan kertaan oikonut kummallisia käsityksiäsi psykiatrisesta hoidosta ja psykofarmalogiasta. Koska toimintasi saattaa kuitenkin vaikuttaa palstaa lukevien hoitokomplianssiin, on kyseessä vakava asia varsinkin antipsykoottisen lääkityksen osalta.

Lisäksi olet kyseenalaistanut mielenterveysongelmien diagnostiikkaa ylipäätään latteuksilla tyyliin "psykiatria on arvoperusteista" ja "psykiatria määrittää normaalin rajoja". No yllätys yllätys, minkäpä toiminnan taustalla ei olisi arvoperustaa. Psykiatrian, kuten minkä tahansa lääketieteellisen toiminnan perusarvot ovat kärsivän auttaminen ja primum, non nocere. Nämä arvot ovat sinusta jotenkin ongelmallisia? On itsestään selvää, että luokittelu patologiseen ja fysiologiseen, joka toiminta on siis diagnostisen prosessin sydämessä, määrittää normaalin rajoja. Oli sitten kyse käyttäytymisestä (psykiatria) tai kehon toiminnasta (somatiikka), tämä rajankäynti kuitenkin perustuu johonkin, se ei ole arbitraarista. Tämä "jokin" on tutkimustieto. Siksi puhutaan lääketieteestä eikä esim. noituudesta, kuten tuolla naapuripalstalla.

Lopuksi tiedoksesi, psykoosin määritelmästä ei ole olemassa mitään "epäselvyyttä" tai "koulukuntariitaa".

"between the click of the light; and the start; of a dream"

Vierailija
Paco

Näin lääketieteen puolelta tyystin maallikkona tähän huomauttaisibn, että yksilöiden väliset erot on huimia. Itse olen kiskonut SSRI-sössöjä kohta vuoden ja voin sanoa että kyllä on mukavaa: Ei vituta Volvot liikenteessä (tai no vituttaa, mutta ei niin paljoa), töissä ei vituta niin paljoa, yöunet on hyviä ja pystyy nukkumaan ihan oikeita päiväuniakin. Nyt kesälomalla pidän maata raajat levällään silmät kierossa sängyssä ja vetämään kunnon unet.

En ole kylläkään niin nuori kuin nuo Pekka-Ericit ym. joten on mahdollista että itsemurhaviettiä rupee tulemaan juuri nuorille. Näissä kokemuksissani on toisaalta turhaa se, että olen yksittäistapaus - onhan se mahdollista että jos psykiatrini olisi määrännyt näitä samoja tabuja silloin kun olin teini-iässä, niin ehkä olisin mora pystyssä etsimässä uhria?

Vierailija

rosewater: Lue vaikka masennuslääkkeiden Seroxat/Optipar tuoteselosteet Lääkelaitoksen sivulta. Tätä lähdettä olen ennenkin tarjonnut. Niissä ei suositella kyseisiä lääkkeitä alle 18-vuotiaille, koska niiden on tutkimuksissa havaittu lisäävän itsetuhoisuutta ja aggressiivisuutta. Joissakin maissa, kuten Britanniassa, suositus koskee myös alle 24-vuotiaita. Varoitustekstien takana ovat FDA ja Euroopan lääkevalvontavirasto, senkin olen aiemmin kirjoittanut. Tällaisia varoituksia ei turhan takia paineta.

Sinä näet kirjoituksessani asioita, joita siinä ei lue. En ole missään kirjoittanut, että kaikkien mielenterveyspotilaiden tulisi lopettaa lääkityksensä. Mielestäni lääkkeitä kannattaa toki käyttää silloin, kun niistä on selvästi apua. Näin ei aina ole. Minulla vaan on myötätuntoa niitä ihmisiä kohtaan, jotka ovat kärsineet masennuslääkkeiden takia. Osa heistä on nostanut asiasta oikeusjuttuja USA:ssa, muun muassa sen paroksetiinia koskevan oikeudenkäynnin myötä liitettiinkin varoitustekstejä. Onko sinusta lääkitys ainut ja aina tarpeellinen hoitomuoto mielen ongelmiin? Tätä mieltä eivät ole psykiatrit.

En ole kritisoinut kärsivien ihmisten auttamista, vaan sitä, että normaaliuden määrittely on arvoperusteista. Psykiatrian historian aikana se on johtanut rasistisiin ja vähemmistöjä sortaviin diagnostisiin määritelmiin. Vielä 1970-luvulla homoseksuaalisuus luokiteltiin sairaudeksi ja se on vaan yksi esimerkki. Mielestäni keskusteluun siitä, miten ihmisten tulisi elää ja mikä on normaalia, on oikeus muillakin osallistua, kuin asiantuntijoilla. Sitäpaitsi medikalisointia ovat monet asiantuntijat kritisoineet, mainittakoon nyt vaikka esimerkiksi David Healy, kun nimiä haluat.

Mitä kirjoitin serotoniinimyrskystä, niin sillä viittasin geriatri Sirkka-Liisa Kivelän tutkimuksia koskevaan artikkeliin Hesarissa. Hänen tutkimusaineistonsa käsitteli vanhusten psyykelääkitsemistä.

Mitä kirjoitin maanisdepressiivisyydestä, on yleistä tietoa psykiatriassa. SSRI-lääkkeiden tiedetään joskus laukaisevan manian, jos henkilön kaksisuuntainen mielialahäiriö ei ole entuudestaan tiedossa ja määrätään vain masennuslääke.

Oikaise kuitenkin ihmeessä, jos tekstissäni oli jokin virhe.

Psykooseista en ole tässä kirjoittanut yhtään mitään, puhuttiin masennuslääkkeistä. Asiantuntijana en ole myöskään esiintynyt, mutta olen viitannut useissa teksteissäni alan asiantuntijoihin, kuten tunnettuihin psykiatreihin.

Luontaislääkintä on ihan skeidaa, siitä olen samaa mieltä. Olen myös tehnyt selväksi Toloselle yhdessä keskustelussa, etten usko hänen teoriaansa.
Milloin muka olen antanut linkin luontaislääkintä sivustolle? Jos olen, niin se on ollut vahinko, varmaankin jokin sivu missä on ollut muuta tietoa ja sitten jotain mainoksia. Olen kuitenkin antanut luotettaviakin lähteitä, käy nyt vaikka siellä Lääkelaitoksen sivulla, niin näet että mitä kirjoitin, pitää sen osalta paikkaansa.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat