Seuraa 
Viestejä7233

Olis asiantuntijoille tyhmä kysymys. Mikä nykyajan dieselmoottorissa menee rikki, jos tankkaan vahingossa bensaa ???

Tekniikka&talous kirjoittaa:

http://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/a ... =-24072008

"Dieselautoon tankattu bensiini työllistää Turun hinausautoja...

Esimerkiksi Hinauspalvelu Oili Jalonen ja Harkka-Yhtiöt ottavat väärin tankattuja dieselautoja hinaukseen päivittäin, kertoo Turun Radio.

Dieselmoottori ei kestä bensiiniä. Vastaavasti bensamoottori ei siedä dieseliä.

Tuon tiesinkin, että bensa-auto ei käy naftalla, koska nafta ei kaasuunnu yhtä helposti kuin bensa.

Sivut

Kommentit (235)

Riippuu seossuhteesta rikkooko se jotain voitelun vähetessä vai lakkaako moottorin käynti liian varhaisen sytytyksen vuoksi.

Yleensä bensa tulee putkesta normaalisti käyvään moottoriin ja täräys voi olla kovakin.

Kyse taitaa olla liian aikaisessa sytytyksessä, joka aiheuttaa nakutusta. Nakutus voi pitkällä aikavälillä rasittaa ja vahingoittaa moottoria. Ei sikäli, dieselin kohtuullinen nakutus on ihan normaalia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Dieseleissähän polttoaine ruiskutetaan suuttimesta sylinteriin juuri silloin kun halutaan. Aluksi pieni pilot-tujaus, ja sitten iso annos.

Eri säädöillä voisi kai ajaa bensallakin. Esim Audin FSI-bensamoottori on melkein kuin dieselin periaate.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä7233
tietää
Riippuu seossuhteesta rikkooko se jotain voitelun vähetessä vai lakkaako moottorin käynti liian varhaisen sytytyksen vuoksi.

Yleensä bensa tulee putkesta normaalisti käyvään moottoriin ja täräys voi olla kovakin.


Mistä h*****n seossuhteesta ? Onko nykyajan dieseleissä joku seossuhde ?
Tuppu L
Kyse taitaa olla liian aikaisessa sytytyksessä, joka aiheuttaa nakutusta.

Mistä tuo liian aikainen sytytys johtuu ???

Ertsu
Tuppu L
Kyse taitaa olla liian aikaisessa sytytyksessä, joka aiheuttaa nakutusta.

Mistä tuo liian aikainen sytytys johtuu ???



Paineesta? Käsittääkseni dieselin puristussuhde on 1:20 luokkaa, kun taas normaalilla bensiinillä vastaava on melkein puolet siitä.

(En ole tämän alan asiantuntija, mutta vastaan kuitenkin.)

Bensiini dieselmoottorissa syttyy ennenaikojaan ja hajottaa moottorin varsin nopeasti. Sen sijaan diesel bensamoottorissa aiheuttaa todennäköisesti vain pahoja käymishäiriöitä. Lopullinen vastaus on yksilöllinen ja riippuu bensan/dieselin suhteesta, moottorista jne.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä7233
Tuppu L
Ertsu
Tuppu L
Kyse taitaa olla liian aikaisessa sytytyksessä, joka aiheuttaa nakutusta.

Mistä tuo liian aikainen sytytys johtuu ???



Paineesta? Käsittääkseni dieselin puristussuhde on 1:20 luokkaa, kun taas normaalilla bensiinillä vastaava on melkein puolet siitä.

Siis minkä paineesta ? Polttoaineen ruiskutuspaineestako ?
Syttyykö bensa siis jo siellä polttoaineputkessa ?

Ertsu
Kysyt outoja vanhaksi automieheksi. Seossuhteella tarkoitin sitä miten paljon öljyä oli tankissa tankattuun bensaan verraten.

Näin äskettäin auton josta tankinkorkki roikkui ketjussa lokaria vasten...

Bensa kestää tietyn verran puristusta ennen syttymistään pelkän puristuspaineen takia. Puristuskestoa ilmaistaan oktaaniluvulla. Dieselin oktaaniluku on huomattavan paljon bensiiniä suurempi, joten bensiini syttyy dieselmottorissa puristuspaineen takia jo reilusti ennen kuin mäntä on saapunut ylimpään liikeratansa kohtaan. Kiertokanget, männät ja kampiakselit kait siinä on tuon takia eniten rasituksen alaisina.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä7233
BR3K
joten bensiini syttyy dieselmottorissa puristuspaineen takia jo reilusti ennen kuin mäntä on saapunut ylimpään liikeratansa kohtaan.

Mikä sen siellä polttoaineputkessa sytyttää ? Dieselissä kun ei ainakaan sylinterissä puristeta mitään ilma-kaasuseosta, vaan pelkkää ilmaa.

En löytänyt netistä kunnon esitettä, mutta tässä on nyt jonkinlainen:
http://www.k-wz.de/vmotor/dieselme.html

"1st stroke (Intake):
Only air is sucked in."
Tarkoittaa, että vain ilmaa imetään sisään

"2nd stroke (Compression):
The air is powerfully compressed."
Ilmaa puristetaan voimakkaasti.

"3rd stroke (Combustion):
Diesel is directly injected into the compressed air and ignites spontaneously."

"4th stroke (Exhaust): Like the Otto-engine."

Ertsu, ei se siellä putkessa syty, kun ei ole ilmaa, mutta kun se bensa tuikataan sinne sylinterin puolelle, jossa on painetta ja kuumuutta (johtuen paineen kasvusta ja edellisistä paloreaktioista), bensa syttyy, palaa nopeammin kuin dieseli ja aiheuttaa nakutusta ja yleensä niin voimakkaasti, että moottori hajoaa hyvin nopeaan.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8643

Jettan -84 ohjekirjassa taisi olla että enintään 40% sallitaan bensaa.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Ertsu

Siis minkä paineesta ? Polttoaineen ruiskutuspaineestako ?
Syttyykö bensa siis jo siellä polttoaineputkessa ?



Männän puristuksen paineesta.

Bensa kaasuuntuu ja syttyy dieselkoneen suuremmassa paineessa liian nopeasti/aikaisin, jolloin tahti menee sekaisin ja se taas voi rikkoa raudan... Sama ilmiö kun se, että pistät koneeseen tolkuttoman matalaoktaanista bensaa (jotain jenkkilirua tyyliin 68okt regular), jos kone vaatii korkeaa 98a tai 120 lentokonebensaa...

Ertsu
Seuraa 
Viestejä7233
Odyseus
Bensa kaasuuntuu ja syttyy dieselkoneen suuremmassa paineessa liian nopeasti/aikaisin, jolloin tahti menee sekaisin ja se taas voi rikkoa raudan...

No ei se nyt ainakaan ennen ruiskutushetkeä syty.

Ertsu
Odyseus
Bensa kaasuuntuu ja syttyy dieselkoneen suuremmassa paineessa liian nopeasti/aikaisin, jolloin tahti menee sekaisin ja se taas voi rikkoa raudan...

No ei se nyt ainakaan ennen ruiskutushetkeä syty.

Onko sinulla Ertsu oikeasti lukutaidossa vikaa vai trollaatko?

Ertsu
Odyseus
Bensa kaasuuntuu ja syttyy dieselkoneen suuremmassa paineessa liian nopeasti/aikaisin, jolloin tahti menee sekaisin ja se taas voi rikkoa raudan...

No ei se nyt ainakaan ennen ruiskutushetkeä syty.



Haloo. Polttoaine ruiskutetaan pyttyyn männän ollessa alhaalla työntövaiheen alussa eikä suinkaan sytystyshetkellä! Männän noustessa paine kasvaa ja koska bensa kaasuuntuu nopeammin, niin se myös syttyy kuumassa koneessa ennen aikojaan kun mäntä on vielä tulossa ylöspäin. Tämä aikaansaa "tuhoa aiheuttavan" vastaliikkeen ja sotkee koneen tahdin.

o_turunen
Seuraa 
Viestejä14900

Ei sillä bensan palamisella ole merkitystä.

Dieselkoneessa polttoaine toimii samalla voiteluaineena ruiskutuspumpussa. Bensalla ei ole samaa voiteluominaisuutta, ja ruiskutuspumpun männät leikkaavat kiinni. Joskus joku neropatti on tankannut voiteluöljyä bensatankkauksen jälkeen, mutta tuota ei suositella.

Monennäköisiä seoksia on dieseleissä käytetty, esimerkiksi on kokeiltu rakennetta, jossa sylinteriin ruiskutetaan helposti syttyvä sytytysöljy ja perään vaikeammin syttyvä polttoaine.

Dieselöljyn oktaaniluku on paljon pienempi kuin bensalla, tai oikeastaan setaaniluku on korkeampi, eli se syttyy helpommin kuin bensa.

Polttoaineen ruiskutus aloitetaan dieselissä hiukan ennen yläkuolokohtaa samaan tapaan kuin bensakoneissa on sytytysennakko.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi. Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä7233
JaakkoFagerlund
Onko sinulla Ertsu oikeasti lukutaidossa vikaa vai trollaatko?

Ei ole kumpaakaan. Kukaan ei ole vielä vaivautunut kertomaan, mikä osa dieselissä hajoaa ja miksi, jos käytän bensaa. Miksi bensa muka syttyy ennen aikojaan, siis ennen ruiskutushetkeä ?

Dieselpolttoainehan hajotetaan suuttimessa pieniksi pisaroiksi, sumuksi, jolloin se syttyy heti kun ruiskastaan kuuman ilman sekaan.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat