Parapsykologiasta

Seuraa 
Viestejä1393
Liittynyt24.7.2008

Päätinpä minäkin lähteä tälle foorumille tuomaan esille parapsykologiaa. Parapsykologia on itsenäinen tiede, jolla on oma tiedeyhteisönsä, joka julkaisee vertaisarvioituja alansa aikakauslehtiä. Parapsykologia tutkii psi-ilmiöitä, joilla lyhyesti tarkoitetaan selittämätöntä tiedonsaantia ja selittämätöntä vaikutusta aineeseen. Parapsykologit harrastavat sekä kokeellista että spontaanitapausten tutkimusta.

Maailmassa on satakunta parapsykologian tutkijaa, joista ylivoimaisesti suurin osa on tohtori- ja professoritasoa. Tutkijoita on kymmenissä yliopistoissa. Esimerkiksi Ruotsissa on puolikas parapsykologian professuuria Lundin yliopistossa ja kaksi alan tohtoritason tutkijaa muissa yliopistoissa.

Parapsykologialla ei ole omia erikoismenetelmiä, vaan se käyttää apunaan muiden tieteiden standardimenetelmiä. Esimerkiksi kokeiden sokkoutus ja kaksoissokkoutus ovat rutiinia. Koetuloksia analysoidaan tilastollisin menetelmin. Psykokinesiaa tutkitaan luonnontieteellisin menetelmin ja selittämätöntä tiedonsaantia psykologian, historian, ym. ei-luonnontieteellisin menetelmin, aina tarpeen mukaan. Tiedonkeruuta joudutaan tekemään monin menetelmin.

Vaikka parapsykologialla ei olekaan omia erikoismenetelmiään, se ei kuitenkaan ole tyhjän panttina. Mikään muu tiede ei kootusti tutki ja käsittele psi-ilmiöitä.

Melko hyvää tietoa parapsykologiasta on saatavissa esimerkiksi usein esitettyjen kysymysten tiedostosta:
http://www.pcuf.fi/~msiivola/para2000/p ... rafaq.html

Jonkin verran päivitetty alkuperäissivusto alkaa osoitteessa:
http://www.parapsych.org/faq_file1.html

- - -
Pari oikaisua näillä sivuilla olleisiin viesteihin:

"Mitä tiede on?

-Tiede käsittelee ilmiöitä, jotka ovat kaikkien tavoitettavissa
-Tiede ei voi käsitellä ilmiöitä, jotka ovat jonkun tai muutaman harvan ihmisen havaittavissa

Eli parapsykologia tai luomisoppi (kreatonismi) on epätiedettä."

Tuosta ilmenee melkoinen tietämättömyys parapsykologian tutkimuksen luonteesta. Ilmeisesti on tapahtunut sekaannus ns. rajatiedon kanssa. Kyllä kaikki parapsykologian tutkimat ilmiöt ovat kaikkien ihmisten havaittavissa. Selittämättömästi saatu informaatio on kaikkien tarkistettavissa saatuina koetuloksina tai dokumentoituina kertomuksina. Varsinkin psykokinesia on helposti kaikkien havaittavissa kuultuina ja/tai tallennettuina ääninä (=ilmamolekyylien liikettä) ja esineiden liikkumisena ja särkymisenä. Mitä mystistä niissä on? Vain selitykset ovat hakusessa.

"Kvanttimekaniikka on kerta kerran jälkeen todistettu toimivaksi, paremmin kuin yksikään muu teoria. Kun taas ainuttakaan parapsykologista ilmiötä ei ole todistettu tieteellisesti."

Eikös tämän pitänyt olla tieteellinen keskustelupalsta? Arvon keskustelijoiden pitäisi tietää, että empiriassa ei voida "tieteellisesti todistaa" mitään. Hypoteesien ja teorioiden antamia ennusteita tietenkin tarkistellaan ahkerasti, mutta ennusteen toteutuminen käytössä olevalla mittaustarkkuudella ei "todista" teoriaa oikeaksi.

Usein kuulee sanottavan että psi-ilmiöitä ei voida tutkia ollenkaan, koska parapsykologit eivät ole kyenneet kehittämään alalleen kattavaa teoriaa. Kumpikos onkaan perustavampaa laatua, havainto vai teoria? Millään teorialla ei voida mitätöidä ainuttakaan hyvin tehtyä havaintoa, mutta teorian kanssa ristiriidassa olevat havainnot kaatavat kyseisen teorian. Parapsykologian alalta on olemassa pilvin pimein hyvin varmistettuja havaintoja yli 120 vuoden ajalta.

http://parapsykologia.blogspot.com

There is a principle which is a bar against all information, which is proof against all arguments and which cannot fail to keep a man in everlasting ignorance -- that principle is contempt prior to investigation.
-- Herbert Spencer

Kommentit (3)

Vierailija

Hakuun ESP. tätä on täällä jauhettu hieman.

Minua huvittaa se että minä voin todistaa halutessani paranormaalin ilmiön elävällä todisteella tai oikeammin usealla.

Olen havainnut ennakoivani keskustelun teemoja ennakolta, ellen sitten saa niitä viriämään?

Vierailija

Täälläkin keskustellaan em. aiheesta. http://www.suomenufotutkijat.fi/lautsia2008/index.htm eli Lautsian UFO seminaari.
Otsikon mukaisista asioista siellä myös keskustellaan, vaikka ei ole suoraan merkitty ohjelmaan. Tutkijat ottavat kyllä tuonkin seikan huomioon. Mukaan vaan. Usko Ahonen, joka toimii siellä myös luennoitsijana taitaakin olla sulle tuttu mies. Tutkii paranonormaaleja asioita

okivi
Seuraa 
Viestejä1393
Liittynyt24.7.2008
tietää
Hakuun ESP. tätä on täällä jauhettu hieman.

Minua huvittaa se että minä voin todistaa halutessani paranormaalin ilmiön elävällä todisteella tai oikeammin usealla.

Olen havainnut ennakoivani keskustelun teemoja ennakolta, ellen sitten saa niitä viriämään?

- - -
Sinäpä olet melkoinen poikkeusyksilö, jos tuo pitää paikkansa. Minä olen hakenut sellaisia kissojen ja koirien kanssa, löytämättä yhtäkään. Melkein onnistuin kahden pojan kanssa vuonna 1974, mutta hekin pian menettivät "kykynsä".

http://parapsykologia.blogspot.com

There is a principle which is a bar against all information, which is proof against all arguments and which cannot fail to keep a man in everlasting ignorance -- that principle is contempt prior to investigation.
-- Herbert Spencer

Uusimmat

Suosituimmat