Kuinka Hybridi säästää polttoainetta?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Kaikki tietävät nämä hybridi-autot, kuten uusi Hondan Civic mallin ja Toyota Priuksen.

Nehän toimivat samalla periaatteella, kuin diesel-sähköiset sukellusveneet, eli moottori lataa akkuja ja akut käyttävät sähkömoottoria ja tarvittaessa kumpikin, sekä moottori, että akku syöttävät virtaa suoraan sähkömoottorille ja siten auton pitäisi olla 'ympäristö-ystävällinen', kuluttaen vähemmän polttoainetta.

Ja kyllähän ne vähän kuluttavat. Priuksen kulutus on siinä 4,3 litraa/100km EU yhdistetty. Ei hullumpaa, mutta en käsitä, miten se voisi olla hypridiyden ansiota.

Jo koulussa aikoinaan opittiin, että jokainen energian muutos, oli se mikä tahansa, aiheuttaa häviöitä. Eli jos kemiallinen energia (bensiini) muutetaan lämmöksi ja siitä liike-energiaksi (moottori), siinä syntyy häviöjä. Nyt hypridi (vai onko se virallisesti hybridi? Ainakin sitä mainostetaan hybridinä?) ottaa tuon liike-energian moottorin kampiakselilta ja muuttaa sen sähköenergiaksi, sitten kemialliseksi (akku) ja taas sähköksi, ennenkuin se viimein muutetaan takaisin liike-energiaksi ja välitetään auton pyörille- eli muutoksia on julmetusti enemmän, kuin tavallisessa polttomoottori-vaihteisto- vetoakseli yhdistelmässä. Joten häviöjä syntyy joka kerran.

Kysymys on tämä: Miten se voisi muka olla vähemmän kuluttava, kuin sama auto ilman painavia akkuja samalla 1,5 moottorilla? Tietenkin moottori sammuu aina välillä, eikä kuluta mitään, mutta akut ovat joka tapauksessa ladattu moottorista kerätyllä energialla, joten siinä liikuttaessa käytetty energia on saatu bensiinistä aiemmin aiemmin. Ja sen jälkeen tätä energiaa on tuhlailtu muuttamalla se toiseen muotoon, ennenkuin sitä käytetään auton liikuttamiseen. Eli sen ei pitäisi kaiken järjen mukaan vaikuttaa positiivisesti auton polttoaineen kulutukseen.

Olenko unohtanut jotain, vai onko hybridi pelkkää hypeä?

Sivut

Kommentit (58)

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26890
Liittynyt16.3.2005
Harrastelija-Ajattelija
Kysymys on tämä: Miten se voisi muka olla vähemmän kuluttava, kuin sama auto ilman painavia akkuja samalla 1,5 moottorilla?

Olenko unohtanut jotain, vai onko hybridi pelkkää hypeä?




Moottori voi toimia optimaalisella hyötysuhdealueella. Ja se voidaan mitoittaa pienemmäksi ilman että suorituskyky kärsii. Ihmiset eivät halua ostaa bensapihejä autoja, jos ne ovat hitaita (nykyinen perheauto on usein teholtaan isompi kuin 70-luvun urheiluauto).

Kaupunkien pätkivässä ajossa hybridi säästää, maantiellä ei siitä ole hyötyä. Ei tuollaisia virityksiä tarvittaisi, mikäli ihmisille riittäisi 80-luvun diisselimersun suorituskyky.

Vanha jäärä
Seuraa 
Viestejä1557
Liittynyt12.4.2005
Harrastelija-Ajattelija

Olenko unohtanut jotain, vai onko hybridi pelkkää hypeä?



Toinen polttoainetta säästävä juttu on akkujen mahdollistama jarrutusenergian talteenotto. Jarruttaessa sähkömoottoria käytetään generaattorina, jolla akkuja ladataan.

Eihän tällainen talteenotto ole hyötysuhteeltaan mitenkään mahdottoman hyvä, mutta parempi sekin kuin pelkkä lämmön kehittäminen.

Vanha jäärä

Vierailija
Vanha jäärä

Toinen polttoainetta säästävä juttu on akkujen mahdollistama jarrutusenergian talteenotto. Jarruttaessa sähkömoottoria käytetään generaattorina, jolla akkuja ladataan.

Eihän tällainen talteenotto ole hyötysuhteeltaan mitenkään mahdottoman hyvä, mutta parempi sekin kuin pelkkä lämmön kehittäminen.




Kunnon jarrut tarvitsevat lämpöä. Kokeile huviksesi ratakäyttöön speksatuilla jarruilla jarruttaa kylmänä.

Vanha jäärä
Seuraa 
Viestejä1557
Liittynyt12.4.2005
McRoot

Kunnon jarrut tarvitsevat lämpöä. Kokeile huviksesi ratakäyttöön speksatuilla jarruilla jarruttaa kylmänä.



Hybridiauton sähkömoottorit, jotka toimivat jarrugeneneraattoreina, eivät tarvitse lämpöä toimiakseen.

Kilpa-auton jarruilla tuotettua lämpöä ei hyödynnetä nykyisin mitenkään, se on aivan turhaa lämmöntuottoa.

Vanha jäärä

Vierailija

Pikkuautoissa ei kannata muu kuin pitää ne pieninä. Energian keräys ja tallennus on kallista ja vaativaa tekniikkaa ja heikentävät ajettavuutta, kuten pyöriin asennetut sähkömoottorit.

Halvasta säästötekniikasta (aikoinaan) olivat Kupla ja Rättäri ja ne elivät hyvin kauan juuri siksai että ne toimivat hyvin.

Vierailija

Ja kuinka monta ([size=1:37uxtbj4]kymmentä?[/size:37uxtbj4])kertaa täytyy hybridillä jarruttaa liikennevaloihin, että saadaan kerättyä energiaa yhtä liikennevaloista lähtöä varten?

Voi olla, että hybridillä on pienempi kulutus tarkasteltaessa ainoastaan bensalitroja. Mikä onkaan kokonaiskulutus, kun akut ja muut ylimääräiset rensselit huomioidaan. Erään tutkimuksen mukaan:

author="<a href="http://www.hs.fi/talous">www.hs.fi/talous</a>" kirjoitti:
Tutkimus: Hybridiauto onkin energiasyöppö

Ympäristöystävällisyyttä tavoittelevat hybridiautot eivät ole vielä ekologisia, toteaa amerikkalainen CNW-tutkimuslaitos. Ne kuluttavat elinkaarensa aikana selvästi enemmän energiaa kuin moni jykevä katumaasturi.

Hybrideistä paras, Toyota Prius, kuluttaa ajettua kilometriä kohti yli kaksi kertaa niin paljon energiaa kuin katumaasturit Honda CR-V, Kia Sportage ja Kia Sorento.

Tutkimuksessa otettiin huomioon esimerkiksi valmistus, huolto, kierrätys ja polttoaineen kulutus.


[url]http://www.hs.fi/talous/artikkeli/Tutkimus+Hybridiauto+onkin+energiasyöppö/1135224614189

Vanha jäärä
Seuraa 
Viestejä1557
Liittynyt12.4.2005
jussipaita
Ja kuinka monta ([size=1:22jorbpx]kymmentä?[/size:22jorbpx])kertaa täytyy hybridillä jarruttaa liikennevaloihin, että saadaan kerättyä energiaa yhtä liikennevaloista lähtöä varten?



Pikaisen hyötysuhdearvioinnin ja päässälaskun perusteella noin kaksi kertaa. Energiamäärä ratkaisee.

Vanha jäärä

Vierailija

Minä arvioisin että kolme kertaa koska hyötysuhde ja laitteiston massanlisä kuluttaa osansa.

Yksi tekijä voi syödä hyötyä, on se että se houkuttaa reippaampaan, ennakointia vähättelevään ajotapaan, koska "jarrutus kerää energiaa".

Vanha jäärä
Seuraa 
Viestejä1557
Liittynyt12.4.2005
tietää
Minä arvioisin että kolme kertaa koska hyötysuhde ja laitteiston massanlisä kuluttaa osansa.

Akun lataus ja purkaus ovat hyötysuhteeltaan 80-85 prosenttia, moottori ja generaattori yli 95 prosenttia. Sama massa hidastuu ja kiihtyy eikä massan lisäys juuri vaikuta vierintävastukseen, joten kuinka massa vaikuttaa?

Vanha jäärä

Vierailija

No ei se taida vaikuttaakkaan niin kovin paljoa. Paitsi vaatiessaan vahvempia rakenteita alustaan ja suuremman tehon muuttaa nopeutta. Painopisteen sijaintikin vaikuttaa hallittavuuteen ja siten vaikka käyttöikään.

Vierailija
tietää
Pikkuautoissa ei kannata muu kuin pitää ne pieninä. Energian keräys ja tallennus on kallista ja vaativaa tekniikkaa ja heikentävät ajettavuutta, kuten pyöriin asennetut sähkömoottorit.

Halvasta säästötekniikasta (aikoinaan) olivat Kupla ja Rättäri ja ne elivät hyvin kauan juuri siksai että ne toimivat hyvin.




No ei kovin bensapihi ollut ainakaan minun kupla. Talvella lähes 12 l/100km on 1.6 litraselle moottorille aika paljon.

Vierailija

Kun kupla tuli -36, sen lähtökohta oli tietty kuljetuskyky, toimintasäde ja kulutus. Sillon sen kulutus oli huippupieni. Silloin autot olivat hirveitä lootia.

Sen kokonaistaloudellisuus oli pitkään paras.

Vierailija
Harrastelija-Ajattelija

Ja kyllähän ne vähän kuluttavat. Priuksen kulutus on siinä 4,3 litraa/100km EU yhdistetty. Ei hullumpaa, mutta en käsitä, miten se voisi olla hypridiyden ansiota.



Ei pidä paikkansa. Yli 5,5 litraa menee satasella tankkaus.com tilastojen mukaan.

Hybridiautot loistavat standarditesteissä, koska niissä ei mitata kuinka paljon auton akusta katoaa sähköä testin aikana.

Vierailija
Vanha jäärä
Harrastelija-Ajattelija

Olenko unohtanut jotain, vai onko hybridi pelkkää hypeä?



Toinen polttoainetta säästävä juttu on akkujen mahdollistama jarrutusenergian talteenotto. Jarruttaessa sähkömoottoria käytetään generaattorina, jolla akkuja ladataan.

Eihän tällainen talteenotto ole hyötysuhteeltaan mitenkään mahdottoman hyvä, mutta parempi sekin kuin pelkkä lämmön kehittäminen.




Kyseinen ominaisuus on hybrideissä lähinnä sen takia, että se on halpa toteuttaa ja sillä saa hyvää PR:ää. Merkittävää vaikutusta polttoaineenkulutukseen sillä ei ole.

Jarruenergian talteenotto ei edes toimi kunnolla kaupunkinopeuksilla jossa sen pitäisi olla avuksi, koska moottori toimii hyvin huonosti generaattorina silloin kun vauhti hidastuu tarpeeksi. Jännite pyrkii tippumaan pyörimisnopeuden laskiessa ja sitä täytyy kompensoida syöttämällä moottorille suurempaa magnetointivirtaa, joka syö saavutetun hyödyn.

Hybridiautoilla on olemassa joku alarajanopeus jossa regeneratiivisen jarrun käyttö itseasiassa syö enemmän energiaa kuin tuottaa.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat