Energiatekniikan opiskelu

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Olen kohta lukion viimeistä luokkaa käyvä opiskelija ja pitäisi päättää mihin jatkaa sen jälkeen. Olen kiinnostunut uusiutuvien energioiden tuotannosta ja energian tuotannosta ylipäätään. Onko täällä samaa pohtivia tai opiskelemassa tai jo opiskellut energiatekniikkaa. Millaista olisi opiskella yliopistossa tai ammattikorkeassa? Opiskelusta ja muusta kerrotaan hyvin vähän koulujen nettisivuilla. Voi kertoa kokemuksia vaikka ala ei olisikaan sama

Sivut

Kommentit (28)

Vierailija

Ylemmillä koulutustasoilla valinnanmahdollisuus astuu kuvaan. Siksi kait tuo sinunkin hämmennyksesi ilmaistuu täällä.
Koulutus siis saa eri merkityksen kuin kokemasi tähän mennessä. Olet yhä sen vanhan järjestelmän sokaisema. Tämä palsta muuten on energiateemojen temmellyskenttä. Saat täältä hyvän yleisilmäyksen kaikkeen. Joitakin nimimerkkejä kannattaa jättää lukematta, vaikka ovatkin hyvin aktiivisia. Huomaat kyllä pahimmat.

Vierailija

Ihan mielenkiintoisia juttujahan täällä on. Tämä tuulivoima vastaan ydinvoima keskustelu vähän mietityttää. Ihan kuin täällä ei muulla tavalla energiaa tuotettaisi. Olen yrittänyt etsiä tietoa opiskelupaikoista ja muusta mutta ainakaan lukiossa sitä ei saa. Ykkösvaihtoehtona pidän Lappeenrannan teknillistä yliopistoa, koska siellä olen käynyt ja se on lähimpänä nykyistä kotiani.

Vierailija
bioenergia
Olen kohta lukion viimeistä luokkaa käyvä opiskelija ja pitäisi päättää mihin jatkaa sen jälkeen. Olen kiinnostunut uusiutuvien energioiden tuotannosta ja energian tuotannosta ylipäätään.

Parhaimmat vastaukset eri vaihtoehdoista saat varmasti oman lukiosi OPO:lta. Vaihtoehtoja voi olla useita riippuen siitä, meinaatko keskittyä (eli riittääkö rahat) pelkästään opiskeluun, vai joudutko siinä sivussa tekemään lisäksi töitäkin elääksesi.
Toivottavasti pelkkä opiskelu riittää, työnteko vie aikaa jonka voisi paremmin viettää oppikirjojen tai kavereiden seurassa.

Vierailija

Hei,

Energiatekniikan kanssa työskentelevät valmistuvat kovin monilta koulutussuunnilta.

Jos haluat olla mukana kehittämässä vaihtoehtoisia polttoaineita, niin kemiantekniikka voisi olla hyvä vaihtoehto (ja silloin suositan Teknistä korkeakoulua AMK-kemian opinnot valmistaa huonosti T&K työhön).

Jos taas kiinnostuksesi on tuulivoima- tai voimalaitostekniikan kehittäminen niin, konepuolen AMK-Insinöörintutkinto riittää (ei niin että DI tutkinnosta haittaa olisi).

Ydinhommelit taitaa vaatia sähkövoimatekniikan DI lappua ja jakeluverkkoihi riittä AMK- Insinööri.

Ja kyllähän noihin kaikkiin voi valmiuksia saada Yliopistosta ja ammattikoulustakin.
Toivottavasti tästä oli mitään apua.

Vierailija

Ehdotan että lukisit tämän palstan energia ja muita tekniikkajuttua viikon pari ja kirjoita sitten siitä mitä sait irti niistä. Voimme kokeneemmat sitten arvioida onko lahjasi mihin viittaavia.

Kirjoitustaito ei merkitse, jos ajatus tulee perille. Vaikken sitä epäile.

Vierailija

No tottakai! Siis ensisijaisesti haet teknisiin yliopistoihin entelle tai ymtelle. Jos et pääse, haet uudestaan! AMK:hon mentyäsi hyvinkin löydät itsesi "en päässyt yliopistoon"-väen keskeltä niin, että opettajatkin on kiireisiä "no keksitään teille jotain että pääsette läpi kaikesta"-tyyppejä.

On nähty. Tosin ennakkoluulojen kanssa... Mikä estää hakemasta kuitenkin parempaan? DI-koulutus on näin 200 ov kokemuksella hyvä, varsinkin Lappeenrannassa opiskelijaelämä oli lokoisaa ja halpaa.

EDIT: tai no nykyään taitaa olla jo 230 ov

Vierailija
Parhaimmat vastaukset eri vaihtoehdoista saat varmasti oman lukiosi OPO:lta.

En millään halua aliarvioida oman kouluni opoa, mutta hänellä on niin kiire eikä muutenkaan osaa auttaa edes yksinkertaisimmissa asioissa.
Mielestäni olen sen verran hyvä opiskelija, että pääsen pelkällä paperihaulla osaan yliopistoista paitsi Otaniemi voi tuottaa ongelmia.
Olen ajatellut kirjoittaa pitkän matematiikan ja fysiikan, mutta sain sellaisen kuvan että kemiakin kannattaa kirjoittaa nimittäin olen juuri kiinnostunut vaihtoehtoisten polttoaineiden kehityksestä.

Vierailija
bioenergia
Parhaimmat vastaukset eri vaihtoehdoista saat varmasti oman lukiosi OPO:lta.

En millään halua aliarvioida oman kouluni opoa, mutta hänellä on niin kiire eikä muutenkaan osaa auttaa edes yksinkertaisimmissa asioissa.
Mielestäni olen sen verran hyvä opiskelija, että pääsen pelkällä paperihaulla osaan yliopistoista paitsi Otaniemi voi tuottaa ongelmia.
Olen ajatellut kirjoittaa pitkän matematiikan ja fysiikan, mutta sain sellaisen kuvan että kemiakin kannattaa kirjoittaa nimittäin olen juuri kiinnostunut vaihtoehtoisten polttoaineiden kehityksestä.

Mihin tarkoitukseen olet kiinnostunut polttoaineiden kehityksestä ja miksi? Ajattelin vain, että jokin muu ala saattaisi hyödyttää sinua tavoitteissasi paremmin.

Vierailija

Minua kiinnostaa lähinnä tulevaisuuden autojen ja muiden kulkupelien energialähteet. Tietysti myös sähköntuotanto kiinnostaa

Vierailija

Itse työskentelen tuulivoiman parissa. Taustani on 6 vuoden DI opiskelut Tampereen Teknillisessä Yliopistossa. Pääaineena oli Tehoelektroniikka ja sivuaineena Moderni sähköenergia tekniikka.

Tehoelektroniikka käsittää TTY:llä Taajuusmuuttaja teknologian, sähkömoottorit ja niiden ohjauksen taajuusmuuttaja & invertteri tekniikalla sekä DC- powerit

Moderni Sähköenergia tekniikka oli lähinnä sellaista yleissivistävää mm. matskua uusiutuvista energia lähteistä. Ei oikein sovellu pääaineeksi, koska asioita käsitellään niin ylimalkaisesti.

Lappeenrannanan yliopistossa on vahva tietämys sähkökoneista. Siis moottoreista ja generaattoreista. Sekin on erittäin hyvä vaihtoehto.

Oulun ja Teknisen korkeakoulun tarjonnasta ei allekirjoittaneella ole tietoa...

Vierailija
bioenergia
Minua kiinnostaa lähinnä tulevaisuuden autojen ja muiden kulkupelien energialähteet. Tietysti myös sähköntuotanto kiinnostaa

Katsotaanpa nyt energia-alaa ihan arkirealismin kannalta.

Monia fyysikoita kiinnostaa ydinvoima, mutta jokainen ymmärtää että Suomeen tulevat laitokset ostetaan avaimet käteen ulkomailta. Ei siinä pääse mitoittamaan neutronivuota tai muuhunkaan mielekkääseen laskemishommaan. Pelkkää byrokraattista kauppasopimusten lukemista, ja mitäpä muuta nyt ostaja/käyttö-organisaatio tekee.

Hiili- ja muut voimalaitokset. Pettyisit ensimmäisenä siihen, ettet pääse vaikuttamaan kuin ehkä parin varaputken väriin. Kaikki muu on muissa käsissä. Ala ei myöskään voi olla semmoinen, missä tehtäisiin kehitystoimintaa tuotantolaitoksissa. Ostajat ei halua semmoista. Pettyisit myös siihen, että sinulla olisi vain pari mahdollista asuinpaikkaa Suomessa. Varkaus ja pk-seutu.

Ehkä sinua kiinnostaa pientuotanto. Siitä ei yliopistotasolla luultavasti puhuta mitään. Eikä myöskään mistään konkreettisesta rakentamisesta. Jos rakennat vaikka varaavan takan itse, niin huomaat että yliopisto-opetuksesta oli se 5% hyöty. Osasit laittaa ilmanottoaukon ja savujen poisto-aukon.

Tuulivoiman joku osa-alue voisi olla semmoinen, että sitä kannattaa opiskella. Tosin sekin ala on konsolidoitumassa, minkä jälkeen kenellekään ei jää mielekkäitä hommia.

Yksi aihe voisi olla puun käyttö tuulimyllyjen siivissä ja torneissa. Pienlentokoneiden potkurit ovat usein puuta, koska se on loistava materiaali, tosin nykyään aika kallis.

Toinen aihe voisi olla muutaman okt:n yhteiset lämpökeskukset. Monilla alueilla ei ole kaukolämpöä, ja niillä missä on, siihen ei liitytä, koska liittyminen on hirvittävän kallista (n. 6000-7000). Mutta 2-4 taloa voisi tehdä/jakaa yhteisesti jotain, jolloin kaukolämpö ja porakaivot olisivat kannattavia. Myös pellettilaitos.

Bisnestä ja teollisuutta oppii tekemällä eikä kouluissa. Miten vedät putkea pihamaahan mikä on täynnä puiden juuria ? Turha hakea yliopistoista ratkaisuja mihinkään aitoon ongelmaan.

Vierailija

Onpas Lektu-Ellillä vääristynyt kuva tutkimus ja tuotekehitys hommeleista. Ihan vain hieman selventääkseni:

"Monia fyysikoita kiinnostaa ydinvoima..."

Ydinfysiikan tutkiminen (ihan vaikka yliopistotasolla) on tärkeää ja usein palkitsevaa (ei tosin rahallisesti) touhua josta voi koitua hyötyä jopa maailmanlaajuisesti.

"Hiili- ja muut voimalaitokset. Pettyisit ensimmäisenä siihen, ettet pääse vaikuttamaan kuin ehkä parin varaputken väriin ..."

Hiili- ja muut voimalaitokset pyrkivät jatkuvasti kehittämään polttoainetalouttaan ja tuotannon tehokkuutta. Sielläkin taatusti tarvitaan motivoitunutta ja osaavaa porukkaa. Mitä tulee niihin "varaputkien" väreihin, niin ne on nähdäkseni päätetty jo kun vähän kaikki tuppaa olemaan paineastiasäädösten piirissä.

"Ehkä sinua kiinnostaa pientuotanto. Siitä ei yliopistotasolla luultavasti puhuta mitään..."

Ei puhuta millään muullakaan tasolla, mutta jos haluaa oppia, niin asimerkiksi palamiskemiasta voi olla yllättävän paljon hyötyä ja muustakaan soveltavasta kemiasta ei ole haittaa. Hämmästyttää varmaan jos kerron, että polttokattiloiden palotapahtumat ja savukaasukierrot on nykyää ihan tieteellisin perustein suunniteltuja ja tutkimus aiheesta jatkuu.

"Tuulivoiman joku osa-alue voisi olla semmoinen, että sitä kannattaa opiskella. Tosin sekin ala on konsolidoitumassa, minkä jälkeen kenellekään ei jää mielekkäitä hommia..."

Mikäköhän mahtaa olla mielestäsi "mielekästä hommaa"? Ja kuinka kuvaamasi kehitys sitä vähentää? Itse olen toiminut mm. Paperitegnologia tutkijana kotimaisessa paperikonefirmassa joka on maailmanmittakaavassa toinen kahdesta suurimmasta. Kokemukseni mukaan sieltä löytyi paremmin rahoitusta ja kannustusta tutkimus ja kehitys projekteihin kuin omistamastani konsulttiyrityksestä.

"Bisnestä ja teollisuutta oppii tekemällä eikä kouluissa. Miten vedät putkea pihamaahan mikä on täynnä puiden juuria ? Turha hakea yliopistoista ratkaisuja mihinkään aitoon ongelmaan."

Huh, juuri näin? Koulut on ihan turhia kun siellä ei kerrota kuinka vedetään putkea kirjoittajan pihamaalle? Mikä on aito ongelma? Karies, syöpä, siltojen kestävyys, vähenevien luonnonvarojen riittävyys tai köyhyyden poistaminen?
Uskoisin että näihin (toissijaisiin ongelmiin vrt. putkenvetodileema) löytyy välineitä joistakin kouluista.

Vierailija

Tutkimus ja tuotekehitys kiinnostavat, mutta en vain tiedä mitä tarkkaan ottaen opiskelisin. Kyllä tämä keskustelu on jo selventänyt eri juttuja. Suurin kriteeri on että alalle jota lähden opiskelemaan olisi varmasti töitä. Toisaalta yliopistossahan linjaa voi vaihtaa vaikka vuoden opiskelun jälkeen.

Vierailija

Ei sen suuntautumisen kanssa ole niin tarkkaa. Voit käydä vapaasti itseäsi kiinnostavia kursseja kunhan vaan pääset johonkin sisään. Hyvillä di:n papereilla on kyllä töiden suhteen valinnanvaraa. Sen kun laittaa hakemuksia vetämään.

Remonttimies
Seuraa 
Viestejä477
Liittynyt9.7.2008
Lektu-Elli

Katsotaanpa nyt energia-alaa ihan arkirealismin kannalta.

Mielestäni Lektu-Elli kirjoittaa asiaa. Yliopistoja lukuunottamatta Suomessa tutkimus on erittäin vähäistä näissä asioissa ja jos tutkijan paikkoja tulee, on niihin varmasti kiinnostunut moni sinua paremmalla tutkinnolla ja työkokemuksella varustautunut henkilö. Tämä ei tietenkään päde kahteen parhaaseen . Jos fysiikka kiinnostaa kybällä eikä matikka aiheuta vanteen kiristymistä, niin Otanimeen vaan, sieltä saat tarvittavan ja hieman ylikin menevän teoreettisen pohjan energiateknologioihin Suomen tarpeisiin. Saattaa sitä joltain öljypoltin firmalta irrota palamisprosessin mallinnustöitä freelancer meiningillä Hyvällä mäiskeellä pääset fuusioreaktori remmiin ja siellä on vain taivas rajana!

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat