Lentokoneen ovi

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Aika-ajoin lehdissä on juttu, jossa kerrotaan jonkun matkustajan yrittäneen avata lentokoneen ovea. Kysehän yleensä on humalaisesta matkustajasta ja matkustakoneesta.

Onko lentokoneen oven avaus edes mahdollista, esim. 10 000 metrissä? Eli jos omalle lennolle tuommoinen tapaus sattuu, niin pitääkö huolestua vai todeta... että sopiihan sitä yrittää.

Kommentit (9)

Vierailija

Ne on toki varmennettu jos ne saisi auki paine-eroista huolimatta.Täydestä nopeudesta tarvittaisiin heittoistuin päästä koneen ulkopuolelle, jos paine-eroa ei olisi.

Erääseen Jumboon oli juuri revennyt iso aukko onnekkaasti reveten. Suunnilleen kaikki roju oli pysynyt sisällä.

Vierailija

Minä taas tulen aina koneesta pilviä tuijotellessa miettineeksi, mitä tapahtuu jos lentokoneen ikkuna rikkoutuu. Kuvitelmissani koneeseen tulee silloin valtava paineen muutos, kova tuuli ja minä tulen imaistuksi ulos ikkunasta.

Laskuvarjolla hypätessä koneen takaosassa sivulla olevan luukun aukeaminen ei kylläkään aiheuttanut muistaakseni kuin kovan tuulen ujelluksen.

Vierailija
dinoflagellat
Minä taas tulen aina koneesta pilviä tuijotellessa miettineeksi, mitä tapahtuu jos lentokoneen ikkuna rikkoutuu. Kuvitelmissani koneeseen tulee silloin valtava paineen muutos, kova tuuli ja minä tulen imaistuksi ulos ikkunasta.
Mythbusters, jakso 10. BUSTED
Ensimmäisenä tällä sivulla: http://mythbustersresults.com/episode10

Vierailija

Lentokoneen ovet suunnitellaan erittäin helpoksi avata (niin että se känninen apinakin siinä käytäväpaikalla saa ominpäin sen auki, kun putki on täynnä savua ja lentoemo on pyörtynyt).
Ymmärtääkseni kuitenkin uudemmissa koneissa on varmistus joka aistii paine-eroa rungon ja matkustamon välillä. Eli jos lennät nimeltä mainitsemattomalla suomalaisella lentoyhtiöllä, jolla on suhteellisen uusi kalusto, niin en usko että on hätää. Tarkempaa tietoa kyseisestä tyypistä saat kuitenki jokaisen koneen matkustamohenkilökunnalta.
Mitä ikkunasta ulos imeytymiseen tulee. Niin ei tule käymään. Paine-ero liikennekoneissa matkustamon ja ulkoilman välillä on maksimissaan seitsemästä yhdeksään psi:tä, enkä jaksa uskoa että se riittäisi normaalikokoisen ihmisen imemiseen hyvin pienestä ikkunasta. Äkillinen paineen putoaminen voi kyllä olla pelottava kokemus, (tapahtuu alle 3 sekunnissa) kova pamaus, vesihöyryä ja pölyä ilmassa sekä kova ilmavirta, minkä lisäksi tietenkin maski tippuvat.

Vierailija

Satanen vetoa, että se oli laskutelineen luukku tai matkustamon ovi joka ei vain lukittunut (tai jonkinlainen idikaatio härö).

matkustamon ovi oli auennut kesken lennon.

Kuullostaa pikkasen liiottelulta, tietääkseni matkustamon ovi ei niin vain aukeile....

Vierailija
Wilbur
Satanen vetoa, että se oli laskutelineen luukku tai matkustamon ovi joka ei vain lukittunut (tai jonkinlainen idikaatio härö).
matkustamon ovi oli auennut kesken lennon.

Kuullostaa pikkasen liiottelulta, tietääkseni matkustamon ovi ei niin vain aukeile....

♠♠♠Jos tietokoneohjattu, ja bugi softassa...

Uusimmat

Suosituimmat