Mustaruutikivääri

Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

Nykyään on ampumalajina sellainenkin, missä ammuskelaan vanhoilla aseilla.

Patruunoita ei välttämättä saa mistään, niin nekin pitää itse valmistaa.

Aseita on mielinmäärin mutta, patruunoiden valmistunut on teollisesti loppunut ajat sitten.

Esim. 1860-luvun kiväärin patruunoita käyttävät aseet on ihan yleisiä.

Totki aika pitkälti vanhoja ja alkuperäisiä.

Sitten viherhihhulit väittää että että ammuskelu on tyhmää ja turruttavaa.

Sivut

Kommentit (29)

Aslak
Seuraa 
Viestejä9177
Liittynyt2.4.2005

Minulla on kaksi mustaruutiasetta, toinen maasepän tekemä joskus 1870 luvun kieppeiltä.( lupavapaa)

Toinen on uuvempi, italialainen replika.
Ne on tuolle aikakaudelle( 1800-1880)tyypillisiä nallilukko
aseita , suustaladattavia. Molemmat täysin ampumakuntoisia, myös se vanhempi .

Joskin sen kaliiberi on semmoinen harvinaisuus , johon ei taho saaha mistään luojinvalumuotteja alkuperäisiä.
Se on kaliperiltaan rihlauksen harjalta tasan 7mm, rihlan pohjalta 8mm. Elikkä rihlat on melkoisen "karkeat".
Mutta olen sillä ampunu satoja kertoja, noin kilo on ruutia menny pelkästään tuossa " katajikossa".

Vanhakansa nimitti nuita pienireikäsiä aseita katajikoiksi, koska niitten luoti " oli vain katajanmarjan kokoinen ".
Tarkkahan tuo ase ei ole , johtuen ehkä siittä että täysin sopivia luoteja ei taho saaha.
Mutta on sillä joskus ennenvanhan kuulemma lintuja
saatu.

7mm lyijyluoti on väljä, ja isompia ei kyllä rihlauksesta johtuen piippuun tukita, ne ei yksinkertaisesti mene.
Eikä nuita 7 millisiäkään useampia pysty karstottumisesta johtuen ampumhan.
No ehkä jos joku minua riskimpi on painamassa, mutta ei
yksikhän ukko ole saanu toista luotia menemään ilman että ase on välillä "pesty puhtaaksi" , ruutikarstasta.

Joten alikaliiberiluoteja on rasvalapun kanssa joutunu ampumhan, eikä ase niillä ole tarkka.
Nuin 50 metrin matkalta 30-40 sentin kasoja sillä kyllä ampuu ,mutta mitä ne on ku on tottunu muutamien millien kasohin ? No jaa ,,asekkin on ollut toinen.

Jos jollakin teistä olisi sopivat luojinvalupihet, niin hinnasta sovitaan, jos nyt miljoonia ei pyyvetä.

TERÄS NALLEPUH
Seuraa 
Viestejä5662
Liittynyt31.1.2008
borri317
Mää tei kerra mustaruuti pyssy. Se on aika yksinkertane.

Millase? Meillä on mökillä itse tehty mustaruuti ase. Se on aika karunnnäköinen, mutta kuitenkin hieno. Näyttää vanhan ajan muskettipistoolilta.

Muoviputkestakin jo saisi hyvän ruutipyssykän. Ruutia saa ilotulitteista yllinkyllin. Vois itsekkin tehrä, jos jaksas, mut en jaksa.

Olen syönyt hunajapurkin ja minusta tuli.. SUPER PUH!! TITTIDII!!
Kaikkien aikojen paras BB asukas: BB-Marika (SBB6)

Vierailija

Ok.

Mustaruutiaseisiin myönnetään yleensä lupa jos sitä joku vaan hakee. Ainoita asetyyppejä haulikon ohella, jossa kaliiperi ei aiheuta AYO-YJT-IIK - oireilua leimaajassa.

Vierailija

Sedälläni on tuollainen mustaruutirevolveri, Colt Dragoon valupihdeillä ja -kauhalla, ruutisarvella, jossa on pyörivä annostelija ja ratsuväkikotelolla varustettuna.

Se on merkitty "non-shooting replica":ksi, vaikka en kyllä käsitä miksi. Runko ja piippu on ihan hyvän tuntuista terästä (ja vaikka ei olisikaan, ei se sitä alkuperäisessäkään ollut) ja piippu ja rullan pesät ovat läpiasti poratut ja piipussa on rihlat. Hana on piikkimallinen ja jousi toimiva, joten ei sekään estä asetta toimimasta ja jopa piipun alainen latausvipu toimii ihan hyvin. Viritettäessä rullakin pyörähtää.

Järkyttävän näköinen peli, jollaisia joskus näkee länkkäreissä ja jotka saavat sen kuuluisan Colt SAA:n, eli Peacemakerin näyttämään leluilta.

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005
Harrastelija-Ajattelija
Sedälläni on tuollainen mustaruutirevolveri, Colt Dragoon valupihdeillä ja -kauhalla, ruutisarvella, jossa on pyörivä annostelija ja ratsuväkikotelolla varustettuna.

Se on merkitty "non-shooting replica":ksi, vaikka en kyllä käsitä miksi. Runko ja piippu on ihan hyvän tuntuista terästä (ja vaikka ei olisikaan, ei se sitä alkuperäisessäkään ollut) ja piippu ja rullan pesät ovat läpiasti poratut ja piipussa on rihlat. Hana on piikkimallinen ja jousi toimiva, joten ei sekään estä asetta toimimasta ja jopa piipun alainen latausvipu toimii ihan hyvin. Viritettäessä rullakin pyörähtää.

Järkyttävän näköinen peli, jollaisia joskus näkee länkkäreissä ja jotka saavat sen kuuluisan Colt SAA:n, eli Peacemakerin näyttämään leluilta.

Voi just olla vaan ruutipanokselle tarkoitettu, joku elokuvatehoste koko ase.

Ehkä noita on just länkkärit täynnä, yleensä olen kuvitellut että oikeita repliikka aseita käyttävät, millä voisi ampua vaikkapa oikeasti.

Toki vain "paukkupatruunalle" sunnattuja repliikoitakin on.

Vierailija
tiäremiäs
Voi just olla vaan ruutipanokselle tarkoitettu, joku elokuvatehoste koko ase.

Ehkä noita on just länkkärit täynnä, yleensä olen kuvitellut että oikeita repliikka aseita käyttävät, millä voisi ampua vaikkapa oikeasti.

Toki vain "paukkupatruunalle" sunnattuja repliikoitakin on.

Tämä on paljon mahdollista. Muistelisin, että ase on hankittu '70-luvulla USA:sta, Nevadasta.

Toisaalta, läpi porattu rulla antaa mahdollisuuden hylsylliseten ammusten käyttöön ja on olemassa paljon antiikkisia nalli-ja-kuula (cap and ball) revolvereja, joiden rullat on porattu läpi, kun aseiden alkuperäiset omistajat ottivat ja muuttivat ne hylsyllisille ammuksille näiden tullessa kauppoihin.

Setäni Coltti pystyisi kaiketi ottamaan .44-40 hylsyn, tai jos haluaa urheilla, nykyaikaisen .44 hylsyn jos ne ovat vain revolverille tarkoitettuja (kauluksellisia) hylsyjä. Taitaisi sinne pesään mahtua vaikka .44 magnum luoti.

Tarkemmin ajatellen se taitaisi olla historiallisesti tarkkaa käyttää .44 magnumia. Tarkoitan sitä seikkaa, että nämä kaikki ratsuväen karbiinin korvikkeeksi tarkoitetut revolverit, kuten juuri Dragoon ja Walker tuppasivat räjäyttelemään historiallisestikin käyttäjiensä sormia irti.

Pacanus Rusticanus
Seuraa 
Viestejä7843
Liittynyt1.2.2010

On tarkoitus aloitella mustaruutiharrastusta. Paperit on annettu seuran puheenjohtajalle jäsenkäsittelyyn jne. Ei siinä mitään.

En jaksanut googlettaa, kun ajattelin, että jollain voisi sattumoisin olla ajankohtaista tietoa asiasta täälläkin. Enkä myöskään lukenut tätä ketjua. Pistin vain tänne tämän, kun en rohjennut avata uutta säijettä moisen vuoksi.

Siis.

Nyt on itselleni epäselvää, että miten on tänään mustaruudin ostamisen laita. Kun olen viimeksi ollut asian kanssa tekemisissä tuli siihen räjähdysaineluokitus ja 1995 jälkeen muuttui myös hankintakäytäntö. Savutonta sai yhä kuten ennenkin. Mustan korvikkeeksi tuli kauppoihin jotain porsaanreikätuotetta, mutta ainakin tutut kilpa-ampujat joutuivat tekemään ruutinsa itse. Erkaannuin mustaruutihommista noihin aikoihin kokonaan ja ei mitään hajua nykytilanteesta.

- Ubi bene, ibi patria -

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007
Aslak

Tarkkahan tuo ase ei ole , johtuen ehkä siittä että täysin sopivia luoteja ei taho saaha.
Mutta on sillä joskus ennenvanhan kuulemma lintuja
saatu.

Apassirosvo Geronimo on pyydystänyt lintuja paljain käsin väijymällä, hiipimällä ja juoksemalla (niinkuin myös kuuluisa pikajuoksija Ben Johnsson), joten aseen hyvyyttä tai huonoutta voi olla vaikea päätellä sen perusteella.
Kai tuollaisesta tussarista tarkan ja tehokkaan saisi nykytekniikalla kun alkavat toleranssit ja materiaalit olla hiukan paremmin hallussa kuin parisataa vuotta sitten.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat