Työttömyys / aikuiskoulutus.. *huh* :(

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Olen törmännyt "seinään".
Haluaisin käydä läpi lukio-opinnot kun aikoinaan ajauduin ammattikouluun ja työelämään ja nyt oon ajautunut viiskymppisenä työttömäksi ja jo omakin järkeni sanoo että ei ole mielekästä kuvitella että jaksaisin raataa jossain siivous ja keittiöduuneissa eläkeikään ja vielä kenties sen ohikin. Pidän itseäni ihan älli muijana ja olen elämäni aikana ehtinyt kokea paljon, elikkäs käytännön asiantuntemusta on siinä kuin on myös teoreettista opiskelua niin että olen lukenut ja väitellyt ties kenen kanssa.

Nyt oon innostunut siitä että voisin vaihtaa ihan tykkänään.
Se miksi haluan lukion käydä, mä tarviin paremman kielitaidon ja mä tarviin nimenomaan ohjattua koulutusta. En oo sen sorttinen että selviytyisin omin nokkineni. Olen usein kokeillut mutta mulla jää kaikki kesken.

Noh.. Nyt sitten olen kolunnut eri vaihtoehtoja ja vastassa on toimeentulo. Työttömänä mun pitää tyytyä siihen että työvoima saa määrätä mun uravalintani ja voin saada aikuiskoulutusrahaa vain sellaiseen koulutukseen, jonka on osoittanut ja jostakin ostanut työvoimahallinto.
Lukion käyminen iltalinjalla aikuisopiskeluna ei siis käy. Siitä ei makseta aikuiskolutusrahaa.
Niin sanoo laki.

Löysin tällaisen: http://www.noste-ohjelma.fi/fin/default.asp

Tuo oli mulle uutta tietoa ja mun pitää varata aika työvoimaneuvonnasta kyselläkseni että olisko mitenkään mahdollista päästä tuollaisen kautta aikuisopiskelijaksi.. mutta jotenkin jo olen turhautunut ihan tyyten omiin mahdollisuuksiini saada yhteiskunnalta apuja tässä jutussa. Monet vuodet olen kärttänyt sitä että voisin aloittaa iltaopiskelijana, että voisin käydä kielikoulun ja päästä eteenpäin mutta kun se ei ole käynyt niin se ei ole käynyt. Aina vaan sama juttu. Yhteiskunnalle näyttää olevan edullisempaa se että maleksin työttömänä ja vain kulutan yhteiskunnan varoja olematta mitenkään hyödyllinen. Ihan sama se on ollut ammatillisen osaamisenikin kanssa. En voi työllistää itse itseäni osa-aikaisesti jotenkin sovitellen. Voin vain joko toimia yksityisyrittäjänä tai sitten pestautua johonkin palkolliseksi ja mitään siltä väliltä ei ole.

Mä oon nyt funtsinut että haen iltalukioon vaikka mikä olis. Etsin työpaikan, että saan minimitoimeentulon ja etenen omin nokkineni ja ihmettelen tässä sivusta seuraten että aika hyvässä yhteiskunnassamme on kummallista touhua toisaalta tällainen, ikäänkuin tahallinen tai sitten tahaton ihmisten syrjäyttäminen. Mä en tajua miks ei voida iltakoulua käyvälle aikuisoiskelijalle taata minimitoimeentuloa, kun se voidaan taata sellaisellekin joka ei tee mitään muuta kuin jauhaa vaikka paskaa päivätpitkät jossakin puistossa umpikännissä tai vaikka tällaisella saitilla.

Ehkä multa on livahtanut jotakin uutta tietoa ohi etsinnän?

Töitä nyt kuitenkin etsin kiivaasti että voisin päästä aikuisopiskelemaan.. joka on mielestäni kummallista. Olen kuitenkin ollut enimmän aikuisikäni työelämässä. Viimeiset vuodet tehnyt jos jotakin paskahommia pätkätöinä ja intoa olis yhä olla mukana työelämässä. Muttakun..

Sivut

Kommentit (25)

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

Hae iltalukioon, niihin pääsee kesken opiskeluvuodenkin.

Googleen Tampereen iltalukio, niin löytynee tietoa.

Onhan sielä myös sitten tarjolla eritysopettajan palveluita ja opinto-ohjaajan palveluita.

Eli sieltä pääsee pois aikanaan jos jaksaa vaan opiskella.

Vierailija

Keksi mukava sairaus joka estää nykyisessä työssä olemisen. Hanki lääkärintodistus, vie se Kelaan ja täytä ylimääräinen y-17 lappunen jossa ilmoita ylisuuret tulot -> 300 päivää luppoaikaa valmistautuaksesi opiskeluun ja huomattavasti suuremmat tulot kuin nyt.

Kun se 300 pv alkaa lähestymään, pyydä lääkäriltä todistus ammatillista kuntoutusta varten ja hae sitä. Jos menee läpi, saat ammatin tai lukion päästötodistuksen ja koko sen suorittamisen ajalta saman toimeentulon kuin sairaspäivärahalla ollessasi.

Jos sitten kyllästyt uuteen ammattiisi, aloita alusta uudella sairaudella.

Vierailija
McRoot
Keksi mukava sairaus joka estää nykyisessä työssä olemisen. Hanki lääkärintodistus, vie se Kelaan ja täytä ylimääräinen y-17 lappunen jossa ilmoita ylisuuret tulot -> 300 päivää luppoaikaa valmistautuaksesi opiskeluun ja huomattavasti suuremmat tulot kuin nyt.

Kun se 300 pv alkaa lähestymään, pyydä lääkäriltä todistus ammatillista kuntoutusta varten ja hae sitä. Jos menee läpi, saat ammatin tai lukion päästötodistuksen ja koko sen suorittamisen ajalta saman toimeentulon kuin sairaspäivärahalla ollessasi.

Jos sitten kyllästyt uuteen ammattiisi, aloita alusta uudella sairaudella.

Missä.. nykyisessä työssä???
Mitä hän puhuu, kenelle, mitämitämitä?

Vierailija
Pönni
Viimeiset vuodet tehnyt jos jotakin paskahommia pätkätöinä ja intoa olis yhä olla mukana työelämässä. Muttakun..

Tuohon viitaten.

Kitkuttele pari kuukautta ilman tukia pätkätyössä ja jää sieltä sairaslomalle.

Vierailija
tiäremiäs
Iltalukioon ei ainakaan tarvitse mitään tukia, jo olemassa olevat tukirahat ei lähde mihinkään.

Iltalukiosta ei saa ammattia niin se on laillista opiskella, ilman tukien menettämistä.

Jos menen iltalukioon niin en saa työttömyyspäivärahaa kun se opiskelu katsotaan esteeksi sille että olen työtön työnhakija.
Eikä iltalukioon kuitenkaan saa opintorahaakaan kun se ei ole työvoiman tarjoamaa koulutusta.

Niin se nyt vaan on.

Työtöntä ei kannusteta tekemään mitään järkevää.
Minusta se on kummallista.

Minä en ole juoppo tms. ja intoa olis kouluttautua.
Mun on pakko sitten vielä vanhoilla päivilläni tehdä se kaikkein hankalimman kautta, elikkäs käydä sekä töissä että opiskella.

Vierailija
McRoot
Pönni
Viimeiset vuodet tehnyt jos jotakin paskahommia pätkätöinä ja intoa olis yhä olla mukana työelämässä. Muttakun..

Tuohon viitaten.

Kitkuttele pari kuukautta ilman tukia pätkätyössä ja jää sieltä sairaslomalle.

Vaikka aloitin täällä vapaassa sanassa niin en tarkoittanut tätä vitsiksi. En laske nyt leikkiä. En vaan löytänyt "muuta tiedeaihetta" suojaksi sille että tällaisesta koitan puhua..
Mutta eipä tämä just nyt näytä aikuismaisesti kiinnostavan.. ehkä myöhemmin.

Tuollainen ehdotus on ihan pöhkö. En missään nimessä ole kekkuloimassa yhtään mitään. Se siitä.

Vierailija

Ei tuo mikään vitsi ollutkaan.
Jos tuntuu siltä, että yhteiskunta ei auta, niin pitää pistää se yhteiskunta auttamaan.

Tuon edellä kuvatun toiminnan mahdollistaa nykyinen lainsäädäntö, ja noin on erittäin moni tehnyt ja tulee tekemään.

Turhaa sitä veroja maksamaan jos ei saa mitään vastinetta.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008

Miksi et heittäydy kokopäiväiseksi opiskelijaksi päivälukioon. Opintotuet ja asumislisät saanet. Niihinhän ei ole ikärajoja. Opintotukea nostava saa myös tienata jonkin saturaisen kuussa.

Hämmentää.

Vierailija
Vatkain
Miksi et heittäydy kokopäiväiseksi opiskelijaksi päivälukioon. Opintotuet ja asumislisät saanet. Niihinhän ei ole ikärajoja. Opintotukea nostava saa myös tienata jonkin saturaisen kuussa.

No ei! En jaksaisi niitä kakaroita. Iltalukiossa on vain 4pvnä ma-to oppitunteja ja niitä on klo. 18.00- 20.30
Päivälukiossa pitäis sietää kakaralaumaa ja paljon turhaa ihan liikaa.

Mä tässä nyt vaan valitan sitä että systeemissä on vikaa.
Tiedän että sen vois korjata ja päättäjät vois muutta lain.
Ei mikään ongelma jos olis arvomaailma ja asenne (järki) kohdallaan.

Tiedän toki että voin ruveta kampanjopimaan aiheesta.. ja sitähän mä tässä nyt aloitan.. hiljalleen.

Vierailija
McRoot
Ei tuo mikään vitsi ollutkaan.
Jos tuntuu siltä, että yhteiskunta ei auta, niin pitää pistää se yhteiskunta auttamaan.

Tuon edellä kuvatun toiminnan mahdollistaa nykyinen lainsäädäntö, ja noin on erittäin moni tehnyt ja tulee tekemään.

Turhaa sitä veroja maksamaan jos ei saa mitään vastinetta.

Mä olin aktiivisti politiikassa aika pitkään. Tämä asia ei tullut silloin hoidettua.. en mä ihan kaikkea ehdi ja pysty.

Mutta mä en myöskään ole niitä ihmisiä jotka käyttää lain suomia porsaanreikiä kikkailuun. Ajattelen työvoiman ostajiakin. Olisin sellaista kohtaan epäreilu jos pestautuisin töihin ja kikkailisin sairaslomalle.

Toki nyt voin tehdä niin että menen töihin ja jos alkaa voimat loppua niin asperger-diagnoosillani saan helposti saikkua kuukauden, pari kolme sekamuotoisen masennuksen takia. En menetä työpaikkaani enkä toimeentuloani ja voin silti iltaisin käydä koulua.. Mut se on senajan murhe enkä mä siitä tietenkään nyppylöitä saa. Minähän en ole säätänyt lakeja. Minä säätäisin lain, joka mahdollistaa työttömälle mahdollisuuden siirtyä opiskelijaksi niin että siltä opiskeluajalta saa toimeentulon, samansuuruisen jonka mä saan nyt kun en myy työvoimaani enkä virallisesti opiskele.

Ehkä tästä asiasta ei puhuta riittävästi ja siksi sitä ei ole päivitetty ajantasalle?

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008
Pönni
Vatkain

No ei! En jaksaisi niitä kakaroita. Iltalukiossa on vain 4pvnä ma-to oppitunteja ja niitä on klo. 18.00- 20.30
Päivälukiossa pitäis sietää kakaralaumaa ja paljon turhaa ihan liikaa.

Mä tässä nyt vaan valitan sitä että systeemissä on vikaa.
Tiedän että sen vois korjata ja päättäjät vois muutta lain.
Ei mikään ongelma jos olis arvomaailma ja asenne (järki) kohdallaan.

Tiedän toki että voin ruveta kampanjopimaan aiheesta.. ja sitähän mä tässä nyt aloitan.. hiljalleen.

Ohan sitä aikuislukioitakin ja ainakin aikuisluokkia. Kotiseutusi lukioista kyselemällä varmasti löytyy...

Hämmentää.

Vierailija
tiäremiäs
Ei kannata työkkärissä kertoa että opiskelee aikuislukiossa.

Ei ne sitä mistään saa selville.

Hölöpölö..

Vierailija
Vatkain
Ohan sitä aikuislukioitakin ja ainakin aikuisluokkia. Kotiseutusi lukioista kyselemällä varmasti löytyy...

Niin.. nimenomaan siitähän tässä nyt on kyse.
Tästä: http://aikuislukio.tampere.fi/index.html

Olen selannut tuota ristiinrastiin ja olen siinä luulossa että tuo juurikin on iltaopetusta.

Olenkohan mä lukenut jotakin väärin?
Enkö ole hoksannut jotakin???

Erityisope siellä näyttää kyllä olevan tarjolla ja sikseen ei olis huolen häivää vaikka olisinkin assiaikuisopiskelija. Mun ongelmani on taloudellinen toimeentulo.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat