Suorakulmaisen särmiön tahkon sivu pinta-alan perusteella?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Oon tekemässä pienoista ohjelmaa, joka laskee kaikenlaisten geometristen kappaleiden muuttujien arvoja muiden mahdollisten muuttujien arvojen perusteella.

Eli, on suorakulmainen särmiö, jonka tahkojen sivujen symbolit ja vielä ekstrana arvotkin ovat alla olevassa kuvassa.

Sitten itse probleemaan: suorakulmaisen särmiön pinta-alan kaava on
A = 2(ab + ac + bc) eli A = 2ab + 2ac + 2bc,
eikä laborantin matikkapää voi kyllä mitenkään ümmarta, miten tuosta kaavasta voidaan ratkaista tahkon sivu a, tai edes että voiko ollenkaan. Oon pyöritellyt kaavaa miltei kaikin keinoin, mutta vastausta ei ole kuulunut eikä näkynyt. Ei ainakaan oikeaa. Varmaan sen vuoksi etten koskaan ole oppinut pyörittelemään tuollaista kaavaa.

Eli itse kysymys kuuluu: miten ratkaista suorakulmaisen särmiön tahkon sivu, tässä tapauksessa a, pinta-alan perusteella?

Kommentit (12)

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26870
Liittynyt16.3.2005

Yleisessä tapauksessa ei mitenkään, koska on ääretön määrä eri muotoisia suorakulmaisia särmiöitä, joilla on sama pinta-ala.

Antamalla sivujen pituuksille sopivat lisäehdot tehtävä ratkeaa. Jos esimerkiksi sivujen a,b ja c suhteet ovat esimerkissä mainitut 2:1:2, voit kirjoittaa sivut b ja c a:n funktiona, sijoittaa pinta-alan kaavaan ja ratkaista saadusta yhtälästä a:n.

Vierailija
Sera
A = 2(ab + ac + bc)

A/2 = ab + ac + bc
A/2 - bc = ab + ac
A/2 - bc = a(b + c)
(A/2 - bc) / () (b + c) = a

Eli tosiaan vaatii muutakin kuin pinta-alan, eli b:n ja c:n.

Vierailija

Pitikin mainita eli juu, siis b ja c tiedetään kaavassa, a vain on tuntematon. Siinähän Jaakko jo ratkaisi sen kunniakkaasti alta aikayksikön. Kiitokset sinulle, projektini jatkuu.

Vierailija
Sera
Pitikin mainita eli juu, siis b ja c tiedetään kaavassa, a vain on tuntematon. Siinähän Jaakko jo ratkaisi sen kunniakkaasti alta aikayksikön. Kiitokset sinulle, projektini jatkuu.

Ole hyvä vain

Vierailija
Sera
Oon tekemässä pienoista ohjelmaa, joka laskee kaikenlaisten geometristen kappaleiden muuttujien arvoja muiden mahdollisten muuttujien arvojen perusteella

Siis osaat koodata, muttet ratkaista ensimmäisen asteen yhtälöä[size=150:zox4lide]?[/size:zox4lide]

Vierailija
half-life
Sera
Oon tekemässä pienoista ohjelmaa, joka laskee kaikenlaisten geometristen kappaleiden muuttujien arvoja muiden mahdollisten muuttujien arvojen perusteella

Siis osaat koodata, muttet ratkaista ensimmäisen asteen yhtälöä[size=150:nktmbc05]?[/size:nktmbc05]

Aina ei mene nallekarkit tasan...

Vierailija
half-life
Siis osaat koodata, muttet ratkaista ensimmäisen asteen yhtälöä[size=150:3vdrzxyx]?[/size:3vdrzxyx]

Jep, ei se maailma oo niin mustavalkoinen kato Kuriositeettina voisin mainita myös, että mun päässälaskutaidot ovat nollaluokkaa. Korreloivatko muuten koodaus ja ensimmäisen asteen yhtälö mitenkään?

Vierailija
Sera
Korreloivatko muuten koodaus ja ensimmäisen asteen yhtälö mitenkään?

No nyt täytyy sanoa, etten enää tiedä...
Olen kylläkin aina luullut, että bittinikkarit hallitsevat yläasteen 7. luokan matematiikan.

Mutta lycka till: siinähän sitä oppii kun noita rupee pähkäilemään.

Vierailija
half-life
Sera
Korreloivatko muuten koodaus ja ensimmäisen asteen yhtälö mitenkään?

No nyt täytyy sanoa, etten enää tiedä...
Olen kylläkin aina luullut, että bittinikkarit hallitsevat yläasteen 7. luokan matematiikan.

Mutta lycka till: siinähän sitä oppii kun noita rupee pähkäilemään.

Jees, kiitokset

Vierailija

Koodaaminen on "sihteerin"* hommia.
Ohjelmoiminen se hankalaa joskus on.

*Mitenkään ammattitaitoisia sihteereitä tarkoittamatta, arvostan kovasti.

Uusimmat

Suosituimmat