Lentomatkustaminen on syntiä

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Kun Suomesta tehdään tavallinen turistilento johonkin Välimeren maahan, niin samalla ihminen kuluttaa energiaa yhtä paljon tai enemmän kuin hänen kotinsa lämmitykseen kuluu koko talven aikana. Samaa pätee keskimäärin myös CO2-päästöjen suhteen.

Jos tämä matkustava henkilö on oikeaoppisesti kompostoinut kotitalousjätteensä, käyttänyt julkista liikennettä aina kun mahdollista, alentanut huoneidensa keskilämpötilaa ja välttänyt kertakulutushyödykkeitä, niin matkustamalla kerran lentokoneella etelään ja takaisin hän kertaheitolla nollaa moneksi vuodeksi muilla toimillaan saavutetun pienen päästöjen vähenemisen.

Syynä on yleensä tietämättömyys ja toisaalta tekopyhyys. Tehdään vasemmalla kädellä jotain omatunnon rauhoittamiseksi ja oikealla vesitetään kaikki.

Minusta lentäviä turistimatkustajia pitäisi voimakkaasti syyllistää piittaamattomuudesta ja CO2-päästöjen lisäämisestä.

Sivut

Kommentit (54)

supollatotuus
Seuraa 
Viestejä204
Liittynyt14.8.2007

Ajattelutapa tuokin, ei siinä mitään.

Mutta jos nyt joku omantunnon tuskissaan peruu esim. viikonlopun Amsterdamin lentonsa ja ajattelee että, huh, nyt ei mennyt energiasäästö ym. hukkaan, niin yllätys yllätys: Lentokone lentää Amsterdamiin anyway, olit kyydissä tai et.

-:)lauri
Seuraa 
Viestejä26993
Liittynyt13.5.2005
supollatotuus
Ajattelutapa tuokin, ei siinä mitään.

Mutta jos nyt joku omantunnon tuskissaan peruu esim. viikonlopun Amsterdamin lentonsa ja ajattelee että, huh, nyt ei mennyt energiasäästö ym. hukkaan, niin yllätys yllätys: Lentokone lentää Amsterdamiin anyway, olit kyydissä tai et.




Tyhjänäkin?

Riittoisampi keskustelukumppani.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26890
Liittynyt16.3.2005
supollatotuus

Mutta jos nyt joku omantunnon tuskissaan peruu esim. viikonlopun Amsterdamin lentonsa ja ajattelee että, huh, nyt ei mennyt energiasäästö ym. hukkaan, niin yllätys yllätys: Lentokone lentää Amsterdamiin anyway, olit kyydissä tai et.



Liiketoimintaa lentäminenkin on, jos ei ole maksavia asiakkaita, eivät ne koneet kauaa lennä. Kun tarpeeksi moni peruu Amsterdamin keikkansa, vuoro lakkautetaan kannattamattomana.

supollatotuus
Seuraa 
Viestejä204
Liittynyt14.8.2007
-:)lauri
supollatotuus
Ajattelutapa tuokin, ei siinä mitään.

Mutta jos nyt joku omantunnon tuskissaan peruu esim. viikonlopun Amsterdamin lentonsa ja ajattelee että, huh, nyt ei mennyt energiasäästö ym. hukkaan, niin yllätys yllätys: Lentokone lentää Amsterdamiin anyway, olit kyydissä tai et.




Tyhjänäkin?



Käsittääkseni kyllä. Onhan sen lennettävä takaisinkin sieltä, ihmiset kyydissään. Eikä sitä voi tietää ennen Helsingistä lähtöä jos joku ottaa viime hetken lennon Amsterdamista Helsinkiin.

Ja businessmatkustajat kun saa viherpiipertäjä- kohtauksen niin on mononkuva perseessä alta aikayksikön.

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005
Neutroni
supollatotuus

Mutta jos nyt joku omantunnon tuskissaan peruu esim. viikonlopun Amsterdamin lentonsa ja ajattelee että, huh, nyt ei mennyt energiasäästö ym. hukkaan, niin yllätys yllätys: Lentokone lentää Amsterdamiin anyway, olit kyydissä tai et.



Liiketoimintaa lentäminenkin on, jos ei ole maksavia asiakkaita, eivät ne koneet kauaa lennä. Kun tarpeeksi moni peruu Amsterdamin keikkansa, vuoro lakkautetaan kannattamattomana.



Jos ei ole asiakkaita niin ei koskaan tuu puhtaita lentokoneitakaan. Koska lentoyhtiöt ei tilaile koneita ja tehtaat ei kehitä.

250585
Seuraa 
Viestejä621
Liittynyt5.12.2006

Nykyisin nousevana trendinä on charterjunamatkailu etelän lomakohteisiin. Ruotsissa tämä matkustusmuoto on voimakkaassa nousussa. Monet lentopelkoiset ovat tästä uudesta mahdolllisuudesta innostuneita ja myös ympäristövastuulliset ovat ottaneet tämän matkustusmahdollisuuden innolla vastaan. Alkujaan matkayhtiö laittoin vain kokeilumielessä tuollaisen matkustusmahdollisuuden, mutta viime vuonna Ruotsissa jo 8000 henkilöä teki perinteisen etelänmatkansa charterjunalla. Mahdollisuudet ovat kuulemma moninkertaistaa kyseinen matkustustapa. (Kanarialle tosin on vaikeahko junalla mennä..)

Junailu ja sähköhän ei liiemmin saastuta - ja sitä sähköä saa pistorasiasta, kuten tässä legendaarisessa pätkässä kerrotaan :

http://www.youtube.com/watch?v=gxii-nXC ... re=related

Jotain nokkelaa.

-:)lauri
Seuraa 
Viestejä26993
Liittynyt13.5.2005
supollatotuus
-:)lauri
supollatotuus
Ajattelutapa tuokin, ei siinä mitään.

Mutta jos nyt joku omantunnon tuskissaan peruu esim. viikonlopun Amsterdamin lentonsa ja ajattelee että, huh, nyt ei mennyt energiasäästö ym. hukkaan, niin yllätys yllätys: Lentokone lentää Amsterdamiin anyway, olit kyydissä tai et.




Tyhjänäkin?



Käsittääkseni kyllä. Onhan sen lennettävä takaisinkin sieltä, ihmiset kyydissään. Eikä sitä voi tietää ennen Helsingistä lähtöä jos joku ottaa viime hetken lennon Amsterdamista Helsinkiin.



Siis lentää edestakaisin siitä huolimatta, ettei yhtään lippua kyseiselle lennolle ole ostettu?

Riittoisampi keskustelukumppani.

supollatotuus
Seuraa 
Viestejä204
Liittynyt14.8.2007

Käsittääkseni kyllä. Niinkun sanoin, voi joku ottaa Amsterdamin päässä lennon Helsinkiin ja jos esim. Finnair on ilmoittanut lentävänsä ko. vuoroa, ko. aikana, ei se sitä noin vain voi perua.

Pidätkö mahdollisena businessmatkustajien perumisia ekologisista syistä? Ei ne koneet koskaan tyhjänä lennä.

-:)lauri
Seuraa 
Viestejä26993
Liittynyt13.5.2005
supollatotuus
Käsittääkseni kyllä. Niinkun sanoin, voi joku ottaa Amsterdamin päässä lennon Helsinkiin ja jos esim. Finnair on ilmoittanut lentävänsä ko. vuoroa, ko. aikana, ei se sitä noin vain voi perua.

Pidätkö mahdollisena businessmatkustajien perumisia ekologisista syistä? Ei ne koneet koskaan tyhjänä lennä.




Jos yhtään lippua ei ole ostettu, miten voi olla mahdollista perua yhtään lippua?

Riittoisampi keskustelukumppani.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007
Anomalia
Minusta lentäviä turistimatkustajia pitäisi voimakkaasti syyllistää piittaamattomuudesta ja CO2-päästöjen lisäämisestä.

Minusta taas niitä busines-matkailijoita pitäisi enemmän syyllistää. Sehän ei ole muuta kuin sikariportaan huvimatkailua firman piikkiin. Jos tavallinen pulliainen käy kerran vuodessa etelässä, niin siitä ei kenellekään haittaa ole. Nuo busines-johtajat ja euroedustajat ehtisivät hyvin mennä laivoilla ja junilla. Duunareilla on vain lyhyt kesäloma, jota ei ole varaa tuhlata laivassa tai junassa istumiseen.

Vierailija

Aloittajalta sopivasti unohtui kaikki laskelmat, jotka todistaisivat edes rahtusen verran näitä "menetettyjä säästöjä".

Entä sitten vaikka jokin olisi syntiä? Ei siitä linnaan joudu.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26890
Liittynyt16.3.2005
supollatotuus
Käsittääkseni kyllä. Niinkun sanoin, voi joku ottaa Amsterdamin päässä lennon Helsinkiin ja jos esim. Finnair on ilmoittanut lentävänsä ko. vuoroa, ko. aikana, ei se sitä noin vain voi perua.

Pidätkö mahdollisena businessmatkustajien perumisia ekologisista syistä? Ei ne koneet koskaan tyhjänä lennä.




Kyllä yksittäinen vuoro varmaan lennetään, en tiedä sallivatko ilmailumääräykset tai lentoyhtiöiden sopimukset lentämättä jättämistä. Mutta kyse ei ole vain yhden ihmisen tekemisistä, vaan ihmisjoukkojen toiminnasta. Mikäli ihmiset keskimäärin vähentäisivät huvilentojaan, aivan varmasti se johtaisi ennen pitkää lentovuorojen harventamiseen ja sitä kautta lentoliikenteen päästöjen vähenemiseen. Lentoyhtiöt ovat voittoa tavoittelevia liikeyrityksiä ja sellainen vuoro, jossa säännöllisesti lentää vain muutama kravattikaveri bisnesluokassa, tuo vain persnettoa. Ei lentoyhtiö sellaista hyväntekeväisyyttä kauaa harrasta, vaan se lakkauttaa vuoron tai yhdistää kaksi vuoroa yhdeksi.

supollatotuus
Seuraa 
Viestejä204
Liittynyt14.8.2007
Neutroni
supollatotuus
Käsittääkseni kyllä. Niinkun sanoin, voi joku ottaa Amsterdamin päässä lennon Helsinkiin ja jos esim. Finnair on ilmoittanut lentävänsä ko. vuoroa, ko. aikana, ei se sitä noin vain voi perua.

Pidätkö mahdollisena businessmatkustajien perumisia ekologisista syistä? Ei ne koneet koskaan tyhjänä lennä.




Kyllä yksittäinen vuoro varmaan lennetään, en tiedä sallivatko ilmailumääräykset tai lentoyhtiöiden sopimukset lentämättä jättämistä. Mutta kyse ei ole vain yhden ihmisen tekemisistä, vaan ihmisjoukkojen toiminnasta. Mikäli ihmiset keskimäärin vähentäisivät huvilentojaan, aivan varmasti se johtaisi ennen pitkää lentovuorojen harventamiseen ja sitä kautta lentoliikenteen päästöjen vähenemiseen. Lentoyhtiöt ovat voittoa tavoittelevia liikeyrityksiä ja sellainen vuoro, jossa säännöllisesti lentää vain muutama kravattikaveri bisnesluokassa, tuo vain persnettoa. Ei lentoyhtiö sellaista hyväntekeväisyyttä kauaa harrasta, vaan se lakkauttaa vuoron tai yhdistää kaksi vuoroa yhdeksi.



Hmm.. Totta tuokin. Mutta siitä seuraisi paljon muutakin kuin päästöjen pienenemistä. Lentolippujen hinnat nousisi, eli kuluttajan lompakko kevenisi päästöjen kanssa käsi kädessä. Sen lisäksi yritykset ja yhtiöt korvaisi sen tekemät tappiot jostain muualta, minkä lentolipuissa häviää. Ja taas, tavan tallaaja kärsii.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat