Seuraa 
Viestejä45973

Kun Suomesta tehdään tavallinen turistilento johonkin Välimeren maahan, niin samalla ihminen kuluttaa energiaa yhtä paljon tai enemmän kuin hänen kotinsa lämmitykseen kuluu koko talven aikana. Samaa pätee keskimäärin myös CO2-päästöjen suhteen.

Jos tämä matkustava henkilö on oikeaoppisesti kompostoinut kotitalousjätteensä, käyttänyt julkista liikennettä aina kun mahdollista, alentanut huoneidensa keskilämpötilaa ja välttänyt kertakulutushyödykkeitä, niin matkustamalla kerran lentokoneella etelään ja takaisin hän kertaheitolla nollaa moneksi vuodeksi muilla toimillaan saavutetun pienen päästöjen vähenemisen.

Syynä on yleensä tietämättömyys ja toisaalta tekopyhyys. Tehdään vasemmalla kädellä jotain omatunnon rauhoittamiseksi ja oikealla vesitetään kaikki.

Minusta lentäviä turistimatkustajia pitäisi voimakkaasti syyllistää piittaamattomuudesta ja CO2-päästöjen lisäämisestä.

Sivut

Kommentit (54)

supollatotuus
Seuraa 
Viestejä204

Ajattelutapa tuokin, ei siinä mitään.

Mutta jos nyt joku omantunnon tuskissaan peruu esim. viikonlopun Amsterdamin lentonsa ja ajattelee että, huh, nyt ei mennyt energiasäästö ym. hukkaan, niin yllätys yllätys: Lentokone lentää Amsterdamiin anyway, olit kyydissä tai et.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Retard
Seuraa 
Viestejä28258
supollatotuus
Ajattelutapa tuokin, ei siinä mitään.

Mutta jos nyt joku omantunnon tuskissaan peruu esim. viikonlopun Amsterdamin lentonsa ja ajattelee että, huh, nyt ei mennyt energiasäästö ym. hukkaan, niin yllätys yllätys: Lentokone lentää Amsterdamiin anyway, olit kyydissä tai et.




Tyhjänäkin?

Jos argumentista ei voi johtaa yleistä sääntöä, sillä ei ole sisältöä.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä35878
supollatotuus

Mutta jos nyt joku omantunnon tuskissaan peruu esim. viikonlopun Amsterdamin lentonsa ja ajattelee että, huh, nyt ei mennyt energiasäästö ym. hukkaan, niin yllätys yllätys: Lentokone lentää Amsterdamiin anyway, olit kyydissä tai et.



Liiketoimintaa lentäminenkin on, jos ei ole maksavia asiakkaita, eivät ne koneet kauaa lennä. Kun tarpeeksi moni peruu Amsterdamin keikkansa, vuoro lakkautetaan kannattamattomana.

supollatotuus
Seuraa 
Viestejä204
-:)lauri
supollatotuus
Ajattelutapa tuokin, ei siinä mitään.

Mutta jos nyt joku omantunnon tuskissaan peruu esim. viikonlopun Amsterdamin lentonsa ja ajattelee että, huh, nyt ei mennyt energiasäästö ym. hukkaan, niin yllätys yllätys: Lentokone lentää Amsterdamiin anyway, olit kyydissä tai et.




Tyhjänäkin?



Käsittääkseni kyllä. Onhan sen lennettävä takaisinkin sieltä, ihmiset kyydissään. Eikä sitä voi tietää ennen Helsingistä lähtöä jos joku ottaa viime hetken lennon Amsterdamista Helsinkiin.

Ja businessmatkustajat kun saa viherpiipertäjä- kohtauksen niin on mononkuva perseessä alta aikayksikön.

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
Neutroni
supollatotuus

Mutta jos nyt joku omantunnon tuskissaan peruu esim. viikonlopun Amsterdamin lentonsa ja ajattelee että, huh, nyt ei mennyt energiasäästö ym. hukkaan, niin yllätys yllätys: Lentokone lentää Amsterdamiin anyway, olit kyydissä tai et.



Liiketoimintaa lentäminenkin on, jos ei ole maksavia asiakkaita, eivät ne koneet kauaa lennä. Kun tarpeeksi moni peruu Amsterdamin keikkansa, vuoro lakkautetaan kannattamattomana.



Jos ei ole asiakkaita niin ei koskaan tuu puhtaita lentokoneitakaan. Koska lentoyhtiöt ei tilaile koneita ja tehtaat ei kehitä.

250585
Seuraa 
Viestejä621

Nykyisin nousevana trendinä on charterjunamatkailu etelän lomakohteisiin. Ruotsissa tämä matkustusmuoto on voimakkaassa nousussa. Monet lentopelkoiset ovat tästä uudesta mahdolllisuudesta innostuneita ja myös ympäristövastuulliset ovat ottaneet tämän matkustusmahdollisuuden innolla vastaan. Alkujaan matkayhtiö laittoin vain kokeilumielessä tuollaisen matkustusmahdollisuuden, mutta viime vuonna Ruotsissa jo 8000 henkilöä teki perinteisen etelänmatkansa charterjunalla. Mahdollisuudet ovat kuulemma moninkertaistaa kyseinen matkustustapa. (Kanarialle tosin on vaikeahko junalla mennä..)

Junailu ja sähköhän ei liiemmin saastuta - ja sitä sähköä saa pistorasiasta, kuten tässä legendaarisessa pätkässä kerrotaan :

http://www.youtube.com/watch?v=gxii-nXC ... re=related

Jotain nokkelaa.

Retard
Seuraa 
Viestejä28258
supollatotuus
-:)lauri
supollatotuus
Ajattelutapa tuokin, ei siinä mitään.

Mutta jos nyt joku omantunnon tuskissaan peruu esim. viikonlopun Amsterdamin lentonsa ja ajattelee että, huh, nyt ei mennyt energiasäästö ym. hukkaan, niin yllätys yllätys: Lentokone lentää Amsterdamiin anyway, olit kyydissä tai et.




Tyhjänäkin?



Käsittääkseni kyllä. Onhan sen lennettävä takaisinkin sieltä, ihmiset kyydissään. Eikä sitä voi tietää ennen Helsingistä lähtöä jos joku ottaa viime hetken lennon Amsterdamista Helsinkiin.



Siis lentää edestakaisin siitä huolimatta, ettei yhtään lippua kyseiselle lennolle ole ostettu?

Jos argumentista ei voi johtaa yleistä sääntöä, sillä ei ole sisältöä.

supollatotuus
Seuraa 
Viestejä204

Käsittääkseni kyllä. Niinkun sanoin, voi joku ottaa Amsterdamin päässä lennon Helsinkiin ja jos esim. Finnair on ilmoittanut lentävänsä ko. vuoroa, ko. aikana, ei se sitä noin vain voi perua.

Pidätkö mahdollisena businessmatkustajien perumisia ekologisista syistä? Ei ne koneet koskaan tyhjänä lennä.

Retard
Seuraa 
Viestejä28258
supollatotuus
Käsittääkseni kyllä. Niinkun sanoin, voi joku ottaa Amsterdamin päässä lennon Helsinkiin ja jos esim. Finnair on ilmoittanut lentävänsä ko. vuoroa, ko. aikana, ei se sitä noin vain voi perua.

Pidätkö mahdollisena businessmatkustajien perumisia ekologisista syistä? Ei ne koneet koskaan tyhjänä lennä.




Jos yhtään lippua ei ole ostettu, miten voi olla mahdollista perua yhtään lippua?

Jos argumentista ei voi johtaa yleistä sääntöä, sillä ei ole sisältöä.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä7546
Anomalia
Minusta lentäviä turistimatkustajia pitäisi voimakkaasti syyllistää piittaamattomuudesta ja CO2-päästöjen lisäämisestä.

Minusta taas niitä busines-matkailijoita pitäisi enemmän syyllistää. Sehän ei ole muuta kuin sikariportaan huvimatkailua firman piikkiin. Jos tavallinen pulliainen käy kerran vuodessa etelässä, niin siitä ei kenellekään haittaa ole. Nuo busines-johtajat ja euroedustajat ehtisivät hyvin mennä laivoilla ja junilla. Duunareilla on vain lyhyt kesäloma, jota ei ole varaa tuhlata laivassa tai junassa istumiseen.

Aloittajalta sopivasti unohtui kaikki laskelmat, jotka todistaisivat edes rahtusen verran näitä "menetettyjä säästöjä".

Entä sitten vaikka jokin olisi syntiä? Ei siitä linnaan joudu.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä35878
supollatotuus
Käsittääkseni kyllä. Niinkun sanoin, voi joku ottaa Amsterdamin päässä lennon Helsinkiin ja jos esim. Finnair on ilmoittanut lentävänsä ko. vuoroa, ko. aikana, ei se sitä noin vain voi perua.

Pidätkö mahdollisena businessmatkustajien perumisia ekologisista syistä? Ei ne koneet koskaan tyhjänä lennä.




Kyllä yksittäinen vuoro varmaan lennetään, en tiedä sallivatko ilmailumääräykset tai lentoyhtiöiden sopimukset lentämättä jättämistä. Mutta kyse ei ole vain yhden ihmisen tekemisistä, vaan ihmisjoukkojen toiminnasta. Mikäli ihmiset keskimäärin vähentäisivät huvilentojaan, aivan varmasti se johtaisi ennen pitkää lentovuorojen harventamiseen ja sitä kautta lentoliikenteen päästöjen vähenemiseen. Lentoyhtiöt ovat voittoa tavoittelevia liikeyrityksiä ja sellainen vuoro, jossa säännöllisesti lentää vain muutama kravattikaveri bisnesluokassa, tuo vain persnettoa. Ei lentoyhtiö sellaista hyväntekeväisyyttä kauaa harrasta, vaan se lakkauttaa vuoron tai yhdistää kaksi vuoroa yhdeksi.

supollatotuus
Seuraa 
Viestejä204
Neutroni
supollatotuus
Käsittääkseni kyllä. Niinkun sanoin, voi joku ottaa Amsterdamin päässä lennon Helsinkiin ja jos esim. Finnair on ilmoittanut lentävänsä ko. vuoroa, ko. aikana, ei se sitä noin vain voi perua.

Pidätkö mahdollisena businessmatkustajien perumisia ekologisista syistä? Ei ne koneet koskaan tyhjänä lennä.




Kyllä yksittäinen vuoro varmaan lennetään, en tiedä sallivatko ilmailumääräykset tai lentoyhtiöiden sopimukset lentämättä jättämistä. Mutta kyse ei ole vain yhden ihmisen tekemisistä, vaan ihmisjoukkojen toiminnasta. Mikäli ihmiset keskimäärin vähentäisivät huvilentojaan, aivan varmasti se johtaisi ennen pitkää lentovuorojen harventamiseen ja sitä kautta lentoliikenteen päästöjen vähenemiseen. Lentoyhtiöt ovat voittoa tavoittelevia liikeyrityksiä ja sellainen vuoro, jossa säännöllisesti lentää vain muutama kravattikaveri bisnesluokassa, tuo vain persnettoa. Ei lentoyhtiö sellaista hyväntekeväisyyttä kauaa harrasta, vaan se lakkauttaa vuoron tai yhdistää kaksi vuoroa yhdeksi.



Hmm.. Totta tuokin. Mutta siitä seuraisi paljon muutakin kuin päästöjen pienenemistä. Lentolippujen hinnat nousisi, eli kuluttajan lompakko kevenisi päästöjen kanssa käsi kädessä. Sen lisäksi yritykset ja yhtiöt korvaisi sen tekemät tappiot jostain muualta, minkä lentolipuissa häviää. Ja taas, tavan tallaaja kärsii.

Ei siitä bensankäytöstä lentokäytössä sinänsä mitään, ylipäänsä se loppuu n 50-60 vuodessa, päästöjen kannalta tulisi olla huolestunut hiilen käytöstä jota voidaan jatkaa ainakin 500 vuotta. Jos ei me käytetä bensaa niin sitten muut käyttää. Turhan syylistämisen pitäisin huomattavan enemmän rakentavana miettiä päästöttämiä ja energiatehokkaita lentomatkustus metodeja kuten vaikka vetykäyttöisiä lentokoneita(jos vety on tuotettu päästöttömästi) tai vaikka pienoisydinreaktoreilla toimivia.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä35878
JaakkoFagerlund
Aloittajalta sopivasti unohtui kaikki laskelmat, jotka todistaisivat edes rahtusen verran näitä "menetettyjä säästöjä".



Lensimme tuossa taannoin pienellä suihkukoneella Saksaan, ja koneessa olevasta esitteestä jäi mieleen, että laskimme silloin lennon kuluttavan kahta henkeä kohti noin 6 litraa sadalla kilometrillä, saman verran kuin automme kuluttaa. Parin hengen reissu etelään ja takaisin on noin 8000 km, eli 480 litraa polttoainetta. Kyllä siinä saa tosissaan säästää, jos tuollaisen energiamäärän aikoo arkielämässään säästää, mutta ei sillä sentään vuotta kämppää lämmitä.

Lentomatkustaminen ja lentäminen on mukavaa. Ja näillä hinnoilla vielä huomattavasti järkevämpää kuin kituuttaminen junassa. Itsekin mieluummin menen puolessa tunnissa Kuopiosta Helsinkiin, kuin kituutan junassa 4 tuntia tai ajan autolla 5 tuntia.

Vr on ylihinnoitellut junalippujen hinnat, kyseinen välimatka maksaa n.80 euroa ykkösluokassa (normiluokkaan en mene pentujen kitinää kuuntelemaan) ja lentolipun saa halvimmillaan 60 eurolla. Autolla sentään pääsisi suunnilleen 30 eurolla, mutta talvisin en sitä viitsi harrastaa.

Omalla ultrakevyellä pääsisi vieläkin halvemmalla, mutta keliolosuhteet eivät aina ole lentämiseen sopivat, päästöjäkin tulisi vähemmän, kuin autolla ajamisesta ja matka taittuisi kahdessa tunnissa.

Ja minkä takia niitä lentoliikenteen CO2 päästöjä tulisi vähentää, ne ovat kärpäsen paska muihin päästöihin nähden ja ei ole edes tieteellisesti pystytty todistamaan, että ilmastonmuutos on olemassa, tai että se johtuisi ihmisen toiminnasta. Tähän ilmastonmuutokseen kai sen CO2 päästöjen vähentämisen perustelet?

Neutroni
Seuraa 
Viestejä35878
supollatotuus
Hmm.. Totta tuokin. Mutta siitä seuraisi paljon muutakin kuin päästöjen pienenemistä. Lentolippujen hinnat nousisi, eli kuluttajan lompakko kevenisi päästöjen kanssa käsi kädessä. Sen lisäksi yritykset ja yhtiöt korvaisi sen tekemät tappiot jostain muualta, minkä lentolipuissa häviää. Ja taas, tavan tallaaja kärsii.



Seurauksensa tietysti on kaikella, ja yhteiskunnassa niitä ei voida luotettavasti ennustaa. Ne, jotka haluaisvat lentää menettäisivät, mutta toisaalta ne jotka vähentäisivät lentämistä säästäsisivät, vaikka lentoliput maksaisivat mitä. Lentoyhtiöt pienenisivät, mikä lisäisi työttömyyttä, mutta johonkin ihmiset säästyneet rahat panisivat ja siellä taas työllisyys kasvaisi. Mutta vaikea lentämiseen kulutettua rahaa olisi käyttää toimintaan, joka saastuttaisi lentämistä enemmän.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä7546
Nemo
Ei siitä bensankäytöstä lentokäytössä sinänsä mitään,...

No ei. Mäntämoottorikoneilmailu on lähinnä marginaalista harrastustoimintaa.

Turhan syylistämisen pitäisin huomattavan enemmän rakentavana miettiä päästöttämiä ja energiatehokkaita lentomatkustus metodeja kuten vaikka vetykäyttöisiä lentokoneita(jos vety on tuotettu päästöttömästi) tai vaikka pienoisydinreaktoreilla toimivia.

Yksi sellainen vähäpäästöinen vaihtoehto voisi olla myös maakaasu. Metaanissa on vain yksi hiiliatomi jokaista neljää vetyatomia kohti.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat