Yhdisteen olomuodon riippuvuus suhteellisesta moolimassasta

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Koska aineen olomuoto on riippuvainen poolisuuden lisäksi aineen suhteellisesta moolimassasta, tietääkö kukaan, että onko poolittomilla ja poolisilla aineilla tiettyjä konkreettisia suhteellisen moolimassan rajoja, joiden välillä ne olisivat huoneenlämpötilassa tiettyä olomuotoa? (kuvitteellinen esimerkki: poolittomat aineet, joiden suhteellinen moolimassa on yli 200, ovat kiinteitä, jne.)

Kun vastaan tulee kemian tehtävä, jossa reaktioyhtälöön on itse pääteltävä aineiden olomuodot, mistä ne saa selville? Tiedän kyllä suntaa-antavat säännöt (suuremmilla molekyyleillä on korkeampi sulamispiste, poolittomilla molekyyleillä on alhaisempi sulamispiste jne.), ja siksi tiedustelisinkin, onko asiasta nimenomaan konkreettisia lukuja saatavilla.

Tämä asia on tuottanut minulle eniten päänvaivaa kemiassa, enkä ole kahden vuoden aikana vieläkään löytänyt vastausta siihen, joten arvostaisin suuresti jos joku pystyisi minua valaisemaan.

Kommentit (1)

Vierailija

Sen muistan että volframiheksafluoridilla on suurin moolimassa (298) kaikista kaasuista NTP:ssä. Joten jos jollakin aineella on suurempi moolimassa ei se voi olla kaasu.

Uusimmat

Suosituimmat